07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Hur är dom i bommen? Raka? Min är ju ganska rak i ryggen. Har haft en Albion Style nu som blev för smal i bommen.
Tror att jag provade att sitta i en O.E.V på en mässa en gång och den kändes skön. Det är ett gissel med dessa sadlar:devil:

Åh jag vill också ha sadeltips! :laugh:

Jag är ju 175cm lång med långa ben och aningens kurvig för tillfället :angel: ;) så kanske 17,5?! Amazing är nog rätt vanlig i ryggen (:angel:) med bra manke och ganska kort rygg!

Ska vara en sadel man sitter bra i, med tanke på frökens smak för lufthopp och helt omöjliga vridningar! :D:love:

17,5" har jag så det får du nog minst ha. Det beror på hur långa lårben du har. Vill du ha mycket stöd finns några Kieffer modeller annars hade jag kollat på mer fälttävlansmodeller.

Den är skön. Jag är såld på sadlar med enkelkåpa också.

Kieffern är nog rätt så rak. Den ligger bra på både mina fullblod med mycket manke och Q som har mindre manke och rundare rygg, men de är ganska raka i ryggen allesammans. O.E.V. vet jag inte 100 hur den är i bommen, men min Mars ligger ju bra på samma hästar som Kieffern, och jag har svårt att tro att bommarna variera kraftigt inom samma serie.

Jag är lång men har 17" på sätet. Dock har jag väldigt långa lårben, och har därför en sadel med extra stora kåpor, då blir de mer framskurna och knäna hamnar inte utanför som på alla sadlar av ordinarie storlekar. Jag gillar mina sadlar och har bra balans i dem, men det är väl individuellt antar jag.

Ja iofs min hoppsadel hade jag nog kunnat ha en 17"eftersom den är såpass framskuren som den är. Men dressyrsadlarna brukar jag ha 17,5" då jag hatar att sitta fast! ;) Men jag ska nog ta och kika lite på Kieffer och se om jag hittar Ordon när jag nu ska ha tid att åka och hämta sadlar. Drömmen vore ju att Albionen skulle passa i en vidare bom :) Tänk vad man kan kära ner sig i en sadel!

Vilken är din favoritsadel till din studsboll?, verkar som att våra är ganska lika på det planet! Stora katthopp som kommer ofta! ;)

Sitter lika bra i båda, han har ju trotsat mest vid såna tillfällen när jag har terrängsadeln på (vid hoppning, på nya ställen och ute) men det har blivit några rodeorace med dressyrsadeln också, och det är inga problem att sitta kvar i den. Terrängsadeln är ju dock gjord för att vara lätt att röra sig och hålla balansen i vid ut och upphopp, mycket ridning i lätt sits och så vidare. Men iom min inriktning så ska ju hästarna ridas med båda typerna av sadlar, och för mig spelar det ingen roll vilken av dem jag har.

Ja det är klart! :laugh: Jag själv är väl inte så förtjust i dressyrsadlar men vill man ha en välskolad häst så får man väl stå ut ett par pass! ;)

Vad hette din terrängsadel?

Bitsk ikväll? :crazy:

Jag läste inte det om sadlarna så noga och är förövrigt inte speciellt bra på sadlar, i vart fall inte dressyr och terräng! :grin:

Jag och min pålla är helt sålda på terränghoppning! Jag börjar allt bli tävlingssugen :)

Hur länge kommer era gå på bete förresten?

Hela sommaren! :love:

MEN jag kommer allt att rida och hålla igång henne, hon har haft det så himla slappt i vinter förutom ett par tillfällen att hon förmodligen kommer att njuta av att det börjar hända lite saker på riktigt nu! :D:D

Vill ju ha en snygging till häst och ingen tunna (som att det skulle hända med hennes energi och förbränning! :angel:) när vi flyttar upp till Luleå i höst! :laugh: Där får vi ju äntligen ridhus också så att vi kan trimma hela vintern, som jag längtat! :bow:

Jag kommer nog att släppa min i början av juni. Hur länge han får gå beror på hur tjock han blir men minst 1 månad max 3 månader:)

Hela sommaren! :love:

MEN jag kommer allt att rida och hålla igång henne, hon har haft det så himla slappt i vinter förutom ett par tillfällen att hon förmodligen kommer att njuta av att det börjar hända lite saker på riktigt nu! :D:D

Vill ju ha en snygging till häst och ingen tunna (som att det skulle hända med hennes energi och förbränning! :angel:) när vi flyttar upp till Luleå i höst! :laugh: Där får vi ju äntligen ridhus också så att vi kan trimma hela vintern, som jag längtat! :bow:

Jag menar såklart sommarvila :laugh: Det är nog dags att sova för mig, skriver otydligt :p Min tjej ska nog få en månads vila, sen går hon självklart på bete hela sommaren.

Eftersom han vilade 5 månader förra sommaren och 3 månader i vintras så får han kort vila iår. Ungefär 3-4 veckor sammanhängande när det passar (beroende på vad han ska matchas mot, det beslutet tas snart). Sedan går han mer kvalitativt än kvantitativt i ridningen, i snitt 3 dagar i veckan, så han vilar ganska mycket även då han jobbar. Men för det mentala får han som sagt sin månad lite senare i sommar.

Han släpps på bete med mina andra tävlingshästar i början av juni och får gå så länge det går att hålla dem i trim även när de är ute dygnet runt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V