07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Min har ju just nu en period med rejäl trots under ryttare, särskilt när vi åker till andra ställen. Men innan den bröt ut för en vecka sen så låg vi ungefär som följer;

Hoppar bana på ca 80-90 cm med varierade hindertyper, är hyfsat ridbar fram till bettet i en (för det mesta) trevlig form, går att samla och öka lite i alla gångarter och rida med sätet och skänklarna, rids 3-4 dagar i veckan och har numera helt okej kondition (hänger med de äldre ute i skogen utan problem), ute i skogen och på nya ställen utan krångel, lätt att lasta och åka med, varit med och tränat i grupp och varit på en tävling, varit på en terrängbana men gick bara genom vattenhindret ett par gånger då.

På lördag ska han få träna dressyr för min tränare och på tisdag är det dags för terrängträning.

Jag har inte kommit så långt som de flesta här men min ska användas till distans så det är gott om tid.
Vi har kommit in i distansträning och meningen är att han ska gå 3 pass i veckan. 2st skrittpass på 1-2h och ett blandpass med alla gångarter och gärna en pulshöjare (tex galopp i uppförsslut).
Dressyren lägger vi inte så mycket arbete på just nu. Han är löshoppad en hel del och det räcker än så länge. Uppsutten hoppning får vänta.
Vi tränar för att deltaga i en prova på i Juli. Så får vi se om han känns färdig för det.
// Linda

Men skulle vara kul att höra var ni står med era fyraåringar! :D

Ariel skulle rent mentalt lätt klara en PP nu, hon äter och dricker som hon skall, är helt obrydd på nya ställen, att sadlas på/av flera gånger samma dag, hon vilar när tillfälle ges, kan både ridas ensam och i sällskap, passera och passeras av andra hästar. Hon bryr sig varken om fordon eller djur i hagar, det enda som är lite halvläskigt är väl stenbumlingar. :p

Fysiskt rids hon långa sträckor men i lugnt tempo alternativt korta sträckor i lite snabbare tempo.

Hoppmässigt har vi så smått börjat om sedan inhoppningen i höstas, mest för att matte skall hänga med också. ;) Men hon klarar att göra fyrklövern i trav samt hoppa två hinder efter varandra i galopp.

Dressyrmässigt har vi jobbat mycket med att få fram de rena takterna och återfå balansen i alla gångarter, nu har vi siktet inställt på att få upp ryggen genom många övergångar.

Nästa torsdag åker hon lastbil upp till mina föräldrars gård, där kommer det att bli lite mer intensiv träning, då jag planerar att backträna och köra lågpulsträning under fyra veckor. Jag längtar! :bump:

*KL*

Lillen ligger ju sjukt efter, han är ju 5 men ligger efter fyraåringarna. Inget som stressar mig, han har ju en anledning - dessutom har knatten lätt för sig.

Men han är riden ungefär ett dussin gånger, alla uteritter utom en gång i ridhus på sadelutprovningen ;) Men han rids utan besvär i alla gångarter, dock fattar han inte galopp på hjälp och har än noll koll på att man kan fatta olika galopp *s*. Men han går att reglera framåt och bakåt i både skritt, trav och galopp, har utmärkt förståelse för både broms och gas och görhalt från både skritt och trav, och sätter igång i både skritt och trav ur halt. Han flyttar fram resp bakdel OM han är mentalt avslappnad och matte gör rätt. Han gör halt ur skritt för enbart vikthjälper och han går när han är mentalt avslappnad att reglera formen på, både uppåt och neråt och att länga ut och att korta upp halsen.

Vi har, av förståeliga skäl pga uteritter bara, inte superstyrning alla gånger på volter, men han kan egentligen, det är bara några pass just på volt som krävs för att poletten ska trilla ner helt.

Har egen motor, men ibland också egna åsikter vilket ju visade sig då när jag kallade in mamma som fotograf för ridbilder, och han inte alls tyckte stora volter på fältet var en meningsfull övning utan tyckte vi skulle 'rida ut på tur' som vanligt och således gick emot och tjurade en del. Hänger nog bara i just förstå vitsen, för i ridhuset och på grusplanen så är det fullt okej med att leka karusellhäst.

Tja, sen har vi hoppat ett 'minidike' med, där vägen rasat, det kan väl få räknas ;)

Han går fram överallt men kan vissa dagar vara lite tittig och kan om han tycker något är läskigt prova gå/stå emot, men har mer och mer insett att framåt alltid betyder framåt och säger matte framåt är det inte farligt.

Dvs han sköter sig nästan FÖR bra och jag har inget att klaga på mer än att han är överambitiös och erbjuder för mycket. Så senaste passen har vi fokuserat på att t ex trava i en halvengagerad form, dvs med rygg och i jämvikt men att man INTE behöver stoppa in bakbenen, komma upp i fronten och ta i för kung och fosterland tills man kräks utan istället gå lång och låg och lalla lite lagom. Samt att i trav och galopp så man kan gå på framåt bara, 'springa fortare' istället för att ta i och öka steglängden.

Helt cool på nya ställen, bryr sig inte alls om hur många gånger eller var man sadlar av eller på, eller hur många ggr per dag/ridtur man sitter upp. Går att sitta upp från pall eller mark, hemma eller i skogen. Och är en stjärna på lektion 1A - stå still tills annan körorder kommer.

Så, han är ett A-barn än så länge med några få undantag jag bara brukar sätta på kontot 'det här låtsas vi inte om och glömmer'.

Ffa så är han HELT trygg i ALLA lägen med att ha ryttare på ryggen och det är värdefullt för mig!

Vad roligt att höra om vart era står, vill läsa mer! :D

Glömde tillägga att även om mina bara hoppar 50-60 under ryttare så har de löshoppat runt metern, mina småhingstar medverkade på treårstestet men efter det har det varit lugnt med löshoppningen.

Den 17/5 blir det första terrängträningen för två av dem. Gissa om det ska bli spännande! :D

Dressyren känner jag dock att jag borde ta tag i... Mina är väldigt lydiga, taktfasta och styrbara, vi tränar ju det jämt. Men att gå i form på en ridbana...det är det si och så med :p

Ceros största problem där vi ligger efter är väl formen. Oavsett om han rids, körs, tömkörs, longeras med inspänning eller vad vi än gör så har han huvudet i samma ställning, vilket inte är så bra för ryggen. Men vi får hoppas det kommer senare. Är för mesig med kontakt i bettet, rider helst på halvlånga tyglar för då är han mest nöjd, om jag försöker ha jämn kontakt är det som att lägga i handbromsen :(

Annars är han körd i alla gångarter, startar våran första precision på söndag, han är hoppad 50-60cm naturhinder i skogen, rids ut med och utan sällskap i alla gångarter, rids på ovalbana och i paddock i alla gångarter, dock är han inte speciellt välbalanserad än. Mest fyrkantspår, stora volter och snett igenom. Skritten är fin som den är, traven och galoppen behöver utvecklas och få mer takt i. Rids upp till en timme lite lugnare eller 30-40min i lite högre tempo. Körs ungefär lika länge. Känner emellanåt att jag är alldeles för mesig med honom, han behöver gå mer!

Löshoppad en del, inget vi behöver träna på.

Jo, idag fick vi en pulshöjare som blev högre än vad jag tycker är ok. Även för mig.
Han blev skrämd av en hästätande fågel o sprang för livet. Första biten var det bara att försöka hitta balans o mantag så jag skulle kunna bli kvar.
Sen börjar man fundera på hur man ska kunna stanna? Med den hastigheten så fungerar det inte med nödbroms.
Jag rider på sidepull och det fungerar men inte i maxhastighet. Sen tyckte jag synd om bonden när han lämnade gräskanten som vi red på o sneddade över fältet upp mot grusvägen. Så jag ville inte försöka volta.
Jag var rädd för vad som hände när vi väl kom upp på grusvägen. Där ligger en hästgård med mycket sten i hagarna och de brukar vara superfarliga. En tvärnit i den hastigheten så flyger man.
Men han saktade ner lite när vi kom upp på vägen så jag kunde stanna honom med att styra snett mot staketet.
Det var inte vår dag i dag då jag trodde jag skulle flyga en gång till vid en annan gård med en hästätande sten i trädgården. Så när vi väl kommit förbi det mesta o hade ca 500m hem så hoppade jag av. Nog med äventyr för en dag.
// Linda, som inte gillar fåglar :(

Vi ligger väl någonstans mittemellan i utbildning.

Vi rider ut i alla gångarter, ensam och i sällskap, hoppat ett par gånger uppsuttet 50-60 cm enstaka hinder, hyffsad form som behöver bli stabilare, fattar rätt galopp 9/10 gånger, gör 15m-volter ok. Vid uteridning är passen 50-60 min och på banan 25-30min, rider 2-3 ggr/vecka och gör ngt avsuttet en gång i veckan. Har terrängträning på schemat nästa vecka.

Idag red jag Q första gången sedan han fick framskor. Ömmade inte det minsta på grusvägarna så de fyller sitt syfte. Dock var både han och tysken rätt sega idag, antagligen vädret som gör sitt, 20+ i april är de inte vana vid.

Han var dock fin och pigg, låg först hela vägen hemåt och vi skuttade över ett stockhinder som ligger på skogsvägen tillbaka till stallet. Det gjorde han med framåtanda och bra humör. Ingen trots idag alltså.

Imorgon ska han få vara fin för min dressyrtränare, ska se om jag kan filma lite. Har även anmält honom till sin andra hopptävling, en lokal 21/5. Nu ska han bara få öva på många olika ställen så han slutar trotsa.

Så då har jag sålt en av mina -07 or och det var jättelänge sedan jag var här. Tänkte att jag måste titta in igen. Den som såldes var min Qalleavkomma, Qvintus. Och det var nog tur, för mycket fick han inte gjort hos mig. Nu är han hos som är ridinstruktör på ett ridgymnasium. Han har köpt henne till sin egen privathäst för lite tävling i hoppning. Så nu får han jobba ordentligt.

Min andra häst Bionix e.Simsalabim kommer hem från fodervärd den 22 maj och kommer att stå uppstallad med full service, så nu när jag bara behöver rida, så måste jag väl hinna.

Ska bli kul - tror jag.

Hälsning Maja

Nu är jag tillbaka efter en väldigt lång tid utan uppdatering, har ÄNTLIGEN fått flyttat ifrån min avskyvärda stallvärd och står nu på ett FANTASTISKT :love: ställe med en underbar stallvärd som är noga och duktig (like me!), stoooora marker med mycket kullar, berg och skog att busa runt i, flera hästkompisar i olika åldrar och det känns bara så bra!!
Där kommer hon att vara ända tills i höst då vi flyttar upp till Luleå och min pojkvän, för att bo där på heltid i 3 år tills han pluggat klart! (Sen flyttar vi ner igen!!)

I vintras blev det inte alls mycket gjort då vi inte har haft några som helst möjligheter förutom några få skogsvägar och en halvkass hage att vara i! Men vi tog alla chanser vi kunde att åka till ridhus för att löshoppa och även rida så hon leker lätt över 130cm i löshoppningen :love: och jag rider henne i fin form i alla gångarter, även om hon mest vill busa och skutta i galoppen ännu! ;)
(När jag tömkör går hon som en klocka i alla gångarter, bär sig underbart!!)

Nu under våren har vi inte haft någon ordentlig sadel så det har blivit lite sisådär med ridningen tyvärr, men vi har tömkört desto mer så hon är vacker i kroppen och hon börjar verkligen bli en maffig donna med stort D :love:
+ att hon har växt ännu mer :D:eek: så jag vill ta det hyffsat lungt med henne, hon har så fruktansvärt mycket kapacitet att vi inte behöver stressa, det är gott!

Kommer massor med bilder, och så fort vi har en sadel kommer det även ridbilder då vi nu har både padock och milslånga grusvägar att tillgå! :bow:

Äntligen är jag riktigt inspirerad igen! :bump:

Senast ändrad:

Om en månad åker Skuggi på 3 månaders inridning. Han är väl förberedd med ledövningar, longering, sadel och bett och är sutten på en gång i höstas.
Till hösten hoppas jag att han är riden i fyra gångarter, tömkörd och löshoppad.

24 april
ESkuggi24april.jpg

3 oktober
SkuggiErikarid.jpg

Tävlingsdebut idag, precision +40cm och vi blev felfria! :) Cero har bara gått genom portar en enstaka gång innan, så det var riktigt duktigt gjort. Lillkillen blev akut bajsnödig 10m innan mållinjen så vi fick skritta in i mål ;)

http://www.youtube.com/watch?v=e6yFXkCkeq8

52964_1304260813.jpg

11021_1304260815.jpg

Koncentrerad kusk, väldigt nära att dra ner en boll :D
19251_1304260816.jpg

Vad kul att det går bra för er! Jag har funderat på vart du tog vägen.
Bilder!! :bump:

Min verkar lite bättre i ryggen, idag stod hon inte och spände och svankade (förrän jag kom med linimentet). Tömkörde henne igen och det gick rätt bra trots att hon var väldigt full med energi. Det blev lite cirkus när unghingstarna på betet bredvid banan kom farande och hon förvandlades till en drake igen. :angel:

Kul att man är saknad! :p;) Och härligt att höra att det går bra för er, nu hoppas vi att det är raka positiva spåret som gäller! :laugh:

En huvudbild kan ni få sålänge, tagen nu i April! :love:
(Tagen på det gamla tråkiga stället!)

32549_1304286867.jpg

jag tänkte faktiskt också på dig för någon vecka sedan, kul med rapport!

Idag är min lillkille fyra år! Tänk vad tiden går fort när man har roligt! Födelsedagen har vi firat med ett lyckat pass i ridhuset efter en veckas vila. Dock är han så jäkla stark så det är otäckt ibland, han sgtack för mig när jag longerade honom han bara vände åt andra hållet och drog jag hade inte en chans att hålla trots longerlina... så han drog några repor i ridhuset innan han lät sig fångas in sedan var det som om ingenting hade hänt (behöver jag tillägga att jag aldrig ler honom i tyglarna överhuvudtaget utan alltid hart lina då jag är rätt rykt om han gör så när man bara har tyglarna att hålla i).

Gällande utbildningsnivå som diskuterats ligger vi nog rätt normalt till tror jag, han jobbar i en fin form och bär sig bra i samtliga gångarter, jobbar med att öka och minska volt (för att ha honom med mig ialla lägen), tränar lite på registret i trav och galopp (inga regelrätta längningar med små skilllnader), han sätter galoppfattningarna 99,5% av gångerna utan att gå upp i form eller dra iväg. Har ibörjat smått med sidförande på volt men mer bara att putta honom åt sidan och komma åt honom, inga direkta skänkelvikningar. Han är hoppad uppsuttet en gång vilket han skötte fint bra bjudning taxerade ok och hoppade lagom över hindrena som låg på ca70cm. Tanken är att vi ska hoppträna mer ordentligt men nu får det vara till i höst då det inte hinns med. Sen rider vi ut själva och med sällskap i samtliga gångarter dock är det slutgalopperat utomhus fram till kvalet och kvalitén nu på order av tränaren, då han börjat leka runt med mig både utomhus och på banan så nu är det skritt och lite trav som gäller utomhus.

Två bilder på födelsedagsbarnet bjuder vi på dagen till ära:
IMAG0111.jpg

IMAG0115.jpg

Roligt att läsa om er alla! Grattis på födelsedagen måste man ju säga till din pålle Jochanda.
Även kul att höra en uppdatering ifrån dig Petra! Ska bli spännande att få se ridbilder på er! Det kommer upp jättebra dressyrtränare i närheten av Luleå och det finns riktigt bra tränare uppe i dom trakterna. Jag har ju bott några mil ifrån Luleå i några år:)

Här har hästen fått stå lite åt sidan då vi har hållt på och flyttat i helgen och även jobbat så tiden har inte riktigt räckt till. Sålde även min dressyrsadel för någon vecka sen och har inte hunnit skaffa någon ny så det har mest blivit uteritter och lite dressyr alá hoppstil.
Påtal om hur vi ligger till utbildningsmässigt är vi nog ganska normala. Han fattar oftast rätt galopp och går faktiskt fantastiskt bra att korta och länga i galoppen. Går i en relativt stadig form i alla gångarter och vi har börjat så smått att flytta bakdelen men det är långt ifrån befäst. Har hoppat ca 70 cm och vi rider ut både själva och med sällskap.

Jag vet inte ens på vilken nivå vi ligger, känns som om det var evigheter sen vi red ordentligt.

Idag var veterinären/kiropraktorn ute igen. Han tyckte hon var jättefin och att jag nog förstorat upp problemet med ryggen. :o

Diagnos: Växtvärk
Terapi: Underhållsridning (kan nån definiera det??)

Följdfråga: Hur jävla stor tänker hon bli?? :eek:

Här kommer en filmsnutt från cirkusen igår... Jag har först skrattat så jag höll på att ramla omkull, här har jag börjat tröttna på henne.
Ta ner ljudet, det blåser som :devil:!

ofta har man nog som ryttare/hästägare en förmåga att förstora upp problemen (iallafall jag som är säker på att hästen ska bli utdömd var enda gång vi åker till klinik, men det är an annan historia...). I vilket fall så är det väldigt skönt att hon är bättre än du trodde.

För mig är underhållsridning en häst som är i gång i samtliga gångarter mycket uteridning men kan även vara på bana med inslag av stora volter (kanske inte för en fyraåring som underhållsrids) hästen är igång och håller igång sin kondis och smidighet i kroppen, men inga hårdare pass, utvecklande saker utan mer att vidbehålla den nivå man för dagen befinenr sig på för att när allt är helt ok ta upp träningen igen. Så som vanligt men "lugnare pass" och mestadels rakt fram i en förklaring på en mening.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 943
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar