07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Åh vad skönt! Måste vara en väldig lättnad, minns när min lille fick ett sticksår rätt in i knät en vecka efter att jag hade fått hem honom. Hade tur att inte det gick in i leden men det läkte fin och nu syns ingenting:)

Nu ska jag snart åka ut till stallet och idag blir det ett pass i paddocken hade jag tänkt:)
:bump::bump:

*KL*

Salasolen - Härligt det inte var värre. Mitt arabsto gjorde något liknande som tvååring, lednära sår och fick stå på klinik ett tag, men även där klarade sig leden - så förstår verkligen din lättnad!

Annat: Jag är SJUKT stolt över min L idag, han är ett A-barn! Varit iväg på sadelutprovning, och han var stencool trots nytt ställe, ridhus och en massa klämmande och sadlandes av och på. Och var precis 'som hemma' att rida trots att han är så lite riden (typ 15 ggr) och vi BARA ridit ut hemma. Skötte sig långt mer än bra gullungen.

Sen tyckte jag kanske inte han var så gullig just i det faktum att han ville ha (och fick, hästen väljer, matte betalar..) hoppsadel. Jag vill ha en dressyrsadel damnit! Dessutom är han - vilket jag var saligt ovetande om - SVÅR att hitta sadel till. Skitsvår rygg har han, eller mankparti. Han är tydligen 'hög i fronten', dvs det slutar neråt från manken och är jättesvårt att hitta något som inte är för långt/hamnar i bakvikt/bryggar/osv.. Så, tre hoppsadlar hade jag att välja mellan, punkt. Ettan HATADE jag, tvåan hamnade jag fel i och trean var väl 'sådär'. Men det var bara försöka se glad ut, och inte tänka så mycket på de två dressyrsadlar som passade - där jag gillade den ena skarpt och älskade den andra..

*kl*

Tog med Q till ridklubben idag där det stod en hoppbana framme och färdig som man kunde använda. Värmde upp med lite travhoppning på ett räcke med bom innan och två små kryss på en volt i galopp. Sedan hoppade vi en bana på 80-90 cm två gånger och sen var vi klara :p

Han var riktigt fin idag faktiskt. Lätt att reglera, går att öka och minska galoppen på banan, byter rent i varje sväng och lätt att lägga både lite nära och lite stort och han hoppar av fint ändå. Första gången som han började dra mot hindrena själv också när det var lång anridning, kul att han börjar förstå det och tycka att det är riktigt roligt så fort, är ju bara sjätte gången uppsuttet.

På tisdag ska han få följa med på terrängträning för första gången i sitt liv och om precis en vecka är det tävlingsdebut :)

*kl*

Igår var det hoppdebut för Ariel, ett halvår sedan senaste hoppträningen. :eek: Dessutom med mig i sadeln, vilket kändes lite extra nervöst.

Men Ariel skötte sig så himla bra, hon var verkligen en klippa. :love: Vi travade många bomövningar och det enda "fel" hon gjorde var när hon blev för glad över att sista övningen var hinder, så hon galopperade över travbommarna. :angel:

Att hon dessutom blir så glad över att få hoppa att hon sparkar bakut efter varje språng, det får jag nog leva med. ;)

110416-019_143318308.jpg

Längtar redan till nästa träning! :bump:

Åh vad kul att det gick bra på träningen!!

underbarn: Shit vad snabbt det går för er. Jag är jätteavis på terrängträningen! Får vi bilder och filmer??

Ska se om jag kan få med en marknisse som kan hålla i kameran. Mamma ska med och hjälpa till med planen är att jag ska rida min äldre häst först, sen när han är färdig så sitter jag upp på Q och så får mamma sitta upp på tysken och så kan han agera dragrumpa över grav och genom vatten och vara till hjälp om det krånglar. Men hennes sambo kanske följer med så då trycker jag kameran i hans näve :)

*kl*
Nån gång inom närmsta veckan tänkte jag rida till terrängbanan och skutta några stockar, Cero blir så glad då. Det var planen sist med, men då åkte jag av innan jag hann hoppa något :grin:

Cero har skött sig jättebra när det gäller både ridning och tömkörning senaste veckan, helnöjd med honom! Och han verkar älska nya sadeln, precis som jag :love:

Idag var vi ute och red en sväng i skogen. Grusvägen var upplogad en bit och där blev lilleman riktigt ömfotad. Så efter tävlingen nästa helg ska han få åka till hovslagaren och få framskor.

Mest eftersom han uppenbarligen är i fas för att få försöka kvala till finalen i höst, och det räcker att veterinärbesiktningen på en tävling är på dåligt underlag så kan man stå med en häst som inte travar 100% och får startförbud. Vilket skulle vara mycket retligt.

Nåja, ska köpa boots till honom i veckan också så får jag börja passa hans framhovar också för att slippa tappskor. Börjar dock bara med framskor, hoppas verkligen inte att mer behövs. Är bökigt nog att brodda en unghäst som skuttar omkring på en tävlingsplats innan start.

Sicken sötnos! Vad var det för stam på hon? nu igen?

Själv har jag ångest för att jag inte har hunnit åka till stallet varken idag eller igår men i morgon ska jag allt hinna! Är det strålande sol blir det en tur i skogen annars blir det tömkörning:)

Ja just det! Trevlig modell iaf. Sitsen är saker som vi alla behöver jobba på:)

Knapp!

Nu har min lilla flicka tävlingdebuterat på en lokal tävling, de hade en 80 så jag passade på debutera henne några veckor tidigare. Så det blev en 80 & 90 och hon sköte sig super bra under hela tävlingsdagen. Felfri i 80 och två nedslag i 90 cm, hon var jätte fin i 80 men i 90 var hon rätt trött och ville hellre travhoppa. Men hon kämpa på.

Jag skulle rida till ridhuset i lördags kväll utan sällskap, men när vi kom fram till gården stod det några jättefarliga unghästar bakom ett vindskydd och låg en ännu farligare hög staketstolpar på gårdsplanen så vi höll på att inte komma förbi.
Han lät värre än en elefant, kastade sig åt sidorna och galopperade nästan baklänges:cry: Gissa om jag var glad att han har greppvänlig man...

Efter en stund kom vi förbi båda farorna, men vi sket i ridhuset och gick fram och tillbaka några gånger istället och då hade han lugnat sig ganska mycket.
Det dumma är att skulle han komma lös och få för sig att springa hemåt måste han korsa en 90-väg.

Jag får väl ta mig till ridhuset flera gånger i veckan och hoppas på att han vänjer sig snart, han blir så himla till sig när han ser hästar han inte känner också... får försöka fundera ut något. Kanske skulle kunna höra om jag kan stalla upp honom vid ridhuset nån månad i sommar, om han inte lugnat ner sig tills dess. Om ni har något tips dela gärna med er, jag känner knappt några hästmänniskor.

Jag tror att det bästa du kan göra är att gå där ofta så att han vänjer sig. Min är helt hysterisk när han ser kor och efter första gången han fick panik tog jag med en trygg häst som sällskap och då gick det mycket bättre. Annars hade jag försökt att ta med någon på marken som kan hålla honom i lina så minskar risken att han ska komma lös. Hoppas att det löser sig för er. Men tänk alltid framåt! Hellre att det går för fort förbi farligheterna än att han reagerar bakåt :)

Kul att alla är så aktiva! Det smittar av sig, sepciellt i kombination med det fina vädret! :love:
Det behövs verkligen.

Var ute på Bäs igår, nu har vi (läs JAG) kommit så långt att jag känner mig trygg så länge det inte händer något. Skritta och trav är inga bekymmer.

Men Bäs har lite bekymmer med våren.
Vi gick ju igenom isen till en STOR vattenpöl och hon blev livrädd, flög upp och jag flög av hon ramlade på isen som sprang under henne igen.
Så sedan dess har hon varit rätt så rädd/misstänksam mot allt vad is och vatten heter.
Men igår fick jag henne att gå runt vattenpölarna iaf (istället för att vända/backa och frysa fast, jag får hoppa av o leda henne) och vi klampade i lite lera i skogen. När vi skulle ut ur skogen så "tornar" sig en liten sänka med massor med vatte upp, så trotts att hon gått denna stig massor med gånger förr (med och utan ryttare) och att själva stigen inte ens går i närheten utav vattnet (med det var det enda som syntes innan träden tog slut) så får hon lite panik, stannar, får titta lite, men sen kom en back i som hette 180 knyck! Jag hoppar av och får henne efter plock och lock att gå framåt. Det var läskigt, pust och blås sa hon, blev pang svettig på bringan.
Sen kunde jag sitta upp och rida hem. Känns lite bättre att jag inte blev så rädd och kunde klara att sitta upp igen.

Det var bra att du vågade sitta upp igen! Sådana framsteg gör ju att man blir säkrare och säkrare:)

Idag har vi hoppat! Plutten var jätteduktig och vi hoppade 5 1/2 och kravlade oss över ungefär 70cm och det är jag jätte nöjd över! Även fast han inte är hoppad på väldigt länge så bjöd han glatt och tyckte att det va jättekul. Problemet är väl att han bjuder lite väl bra så en gång började han galoppera in och då blev det för trångt och han rev uthoppet men efter det så gick det bra igen:)

Ni som är duktiga på det här med hoppning: är det för tidigt att prova på lite studs? Eller ska jag hålla mig till enkla hinder och lätta övningar som 5 1/2:an?

Det första jag hoppade med Q som var mer än separata hinder var just en tvåstuds. Bygg upp en liten bara med rätt kort avstånd då att det går att komma in i frisk trav första gångerna ifall de inte håller galoppen. Fattar de det så är det ju bara att bygga på den så småningom.

Men vad bra! Då ska jag testa det nästa gång. Han vill hellre galoppera mot och har ett bra sug mot hindret men jag tycker att han ska kunna komma in i trav också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar