07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Åh vad duktiga ni är! Ser jätte fint ut. Min lilla tjej var rätt hemsk igår efter en veckas vila och jag hade dessutom lagt ut bommar i paddocken så hon gick knappt att styra för hon ville bara över dom! Synd att jag är så kass på att
Hoppa! Idag blir det mer träning inför dressyr debut om någon månad :)

Tack! :bow:

Det var så kul att tävla att jag precis anmälde mig till en tävling till :D
24 april ska vi rida LC:1
8 maj blir det LB:1 igen

*kl*

Q fastnade på ett par suddiga bilder under hoppträningen. Fotografen och kameran var inte riktigt överens om inställningarna, men äh.. han syns ju iaf :p

dsc_0899_142378030.jpg

dsc_0901_142378103.jpg

Tack :)

Nu är nästa steg att bege sig ut på en terrängbana. Ska se om jag kan hitta nånstans att åka i helgen med honom och tysken, fälttävlansnerven kliar nu... den behöver komma ut och luftas :angel:

Lite oredigerade filmklipp:

Häxan och Havet:

Klipp från 60 cm-rundan på pay and jumpen i lördags!

Vilken vacker häst! :love: Önskar att jag med hade nära till havet. :mad:

Ett tips, bryt ALLTID av & rätta till galoppen. Annars var ni jätteduktiga! :love: Längtar tills Diablo & jag kan börja åka iväg på små pay and jumper! :laugh:

Så himla jättefin hon är Marwin:love:

Och ni är jätteduktiga, ser väldigt stadigt och stabilt ut hela vägen.

Vad roligt att det gick bra.

Knapp

Min lilla 4-årig har hoppat utomhus för första gången.

32295856.jpg

På första Pay&Jumpen

32295859.jpg

32295862.jpg

32295863.jpg

Vilken modig tjej! Superduktig både i vattnet och på hoppningen.

Var i väg med min fröken i lördags. Lasttränade lite innan, men gott resultat. Hon var lite tramsig sist, som tidigare gått rakt in. Väl framme och på plats i ridhuset var de en tjej som körde sin häst med vagn i ridhuset. Elle höll på att dö, och jag trodde plötsligt att min häst blivit en arab. Svansen rakt upp och frustade runt. Efter några varm på lina i sken och passage lugnade hon mer sig och uppsittning gick bra. Ridningen gick bra och även lastning hem.
I söndags när jag kommer till stallet har hon fått värst såret nedanför framknät. Fattar inte vad hon gjort, sen nästan ut som ett knivsnitt. Tvättade rent och la om, och hade ångest hela dagen i går för hur hon skulle se ut på kvällen. Hon var svullen, men jag trodde att de skulle sett mkt värre ut. Ledde henne och hon var inte halt, så jag hoppas att det inte blir något av detta.

Ett tips, bryt ALLTID av & rätta till galoppen.

Och här skulle jag vilja inflika att det inte alls är nödvändigt. Unghästarna ska lära sig att byta när de är i fel galopp av sig själva, och tills dess kan de gott gå på som de behagar när man tränar banor (så länge som det fortfarande går att komma hyfsat rakt på hindret). Om man alltid rättar åt dem genom avbrott så kan det lätt bli så att de aldrig kommer på att de kan rätta sig själva. Det ska dock göras skillnad på övning och övning, men på en sån bana kan man lätt låta den tuffa på ändå (och självklart försöka byta i svängarna, men inte bry sig om de inte gör det).

Och här skulle jag vilja inflika att det inte alls är nödvändigt. Unghästarna ska lära sig att byta när de är i fel galopp av sig själva, och tills dess kan de gott gå på som de behagar när man tränar banor (så länge som det fortfarande går att komma hyfsat rakt på hindret). Om man alltid rättar åt dem genom avbrott så kan det lätt bli så att de aldrig kommer på att de kan rätta sig själva. Det ska dock göras skillnad på övning och övning, men på en sån bana kan man lätt låta den tuffa på ändå (och självklart försöka byta i svängarna, men inte bry sig om de inte gör det).

Jag ser inte heller det som väldigt nödvändigt att byta galopp? Det brukar väl ändå ordna till sig såsmåningom?

Tror det finns olika 'läror' om det? Jag har ridit både för tränare som tyckt 'bryt av och fatta om' och tränare som ´'bannat' mig när jag gjort just det och tyckt att 'låt hästen reda ut det där själv'. Både vad gäller om de hamnat/landat i fel galopp eller om de hamnat/landat i korsgalopp.

Jag har på olika hästar kört de olika sätten (beroende på tränare) och det har i slutänden inte blivit någon märkbar skillnad - dock kanske pga att jag aldrig varit 100% konsekvent med att alltid bryta av och fatta om - jag känner inte alltid att det är fel galopp, beror lite på hur balanserad hästen är i fel (ofrivilligt förvänd) galopp.

Det jag har upplevt på hästar där ryttarna varit oerhört konsekventa med det är att de ofta inte ids byta själva, och sällan också kan göra byte på kommando, eftersom ryttaren alltid tagit ner hästen i trav och fattat ny.

Låter man dem trassla ut det själva när det går, försöker be dem byta när det passar och endast tar ner dem och fattar ny om allt är i absolut obalans så brukar det vara ganska lätt att lära dem byta per automatik inne på hoppbanan sen.

Jag har en som har tagit lång tid på sig att lära sig byten, det är bara en grej han inte vill förstå. På tävling byter han alltid över hindret och håller sig i rätt galopp, men hemma när vi skolrider i hoppningen så kan han bli superstönig och tjaffsa i fel eller korsgalopp och bara vägra byta. Då brukar jag låta den vara så får han skylla sig själv när det blir jobbigare för att han är i obalans eller fel. Och det har fungerat utmärkt, nu börjar det falla på plats och han gör till och med byten på kommando i den vanliga ridningen.

Suck. Då har min tjej varit på klinik för första gången. Hämtade henne i hagen på förmiddagen och ena bakbenet är fullt av sår bl.a. Ett litet sticksår, självklart har hon gjort det igår och hon som tog in hästarna hade missat det så nu var det såpass svullet att vet inte kunde säga mycket MEN såret är precis vid en led :(. Så nu står hon på klinik för observation, glidsenorna ligger farligt nära såret. Håll tummarna!

Usch va tråkigt. Håller tummarna för att din fina tjej har klarat lederna och tillfrisknar snabbt!

Hoppas verkligen inte det blir något värre. Sticksår är aldrig roligt. :crazy:

*kl*

Här undrar jag om någon varit och trimmat min lilla när jag inte sett. :love: Idag trodde jag var dagen när jag skulle flyga för första gången. Vila igår och lite mindre hagar för tillfället gjorde att hon tyckte uppvärmning var totalt onödigt och det var väl bara att hålla med och go with the flow. Bara hon fick röra på sig så gick hon klockrent och det blev galopp efter, tja, sisådär fem min. :o Men vilken trevlig galopp, framåt (har ju gått lite i slow motion än så länge och inte så mycket stöd att jobba med), fint balanserad, fint stöd, så det vara bara att utnyttja överskottsenergin med många fattningar, alla blir rätt. Hon har ju varit tämligen säker ända ifrån början men det fascinerar mig ändå för SÅ bra tar hon ju inte galopp på ren skänkel än så att hon kopplar det utan det måste vara något annat. Trevligt är det hur som. :laugh:
Inga huvudkastningar alls idag och energin räckte för de ca 25 min jag red och då blev det nästan trav och galoppjobb hela tiden.

Så jag är väldigt, väldigt nöjd med min lilla idag och kan faktiskt snart se oss på hoppträning i grupp. Det "sorgliga" i det hela är att det ska till en knappt fyra år fyllda häst för att jag ska få känna, återigen, hur det "ska" kännas. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar