07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Tack för kritiken. Kan bara hålla med. Ser själv att jag måste ge mer eftergift i sprången, speciellt sista språnget på filmen. Tänkte bara hoppa honom hemma 1-2 ggr till, sen blir det till att börja åka & hoppträna för tränare istället så man kan få hjälp. :laugh:

Jarnroos: Tack så mycket! Han är helt underbar. & du har helt rätt, han är ambitiös. :love:

*kl* Nu har Cero vilat en vecka efter ihopsläppet efter en massa sår över hela kroppen.. Efter allt regn idag så orkade jag inte torka honom tillräckligt för att lägga på sadeln, så det blev fleecetäcke på och ut barbacka i skogen och skritta :) Cero var PIGG, minst sagt, och när jag bad honom stå stilla skulle han helst skutta på stället. Var ute ca 40min, och avslutade med 10min på banan där jag bara kollade att han lyssnade på mig, gjorde lite halter, ryggade, ett par volter i skritt och lite trav, och han kändes superfin! :D Så underbart att det räcker med att använda sätet för att göra halt och rygga :)

*kl*

Så var vi igång igen efter tio dagars semester. Red ut på Ariel i regn och dimma och hon var allmänt överpigg. Fick ändå hyfsad fason på henne. På hemvägen när vi travade i lite raskare tempo blev hon skrämd av en flock hästar som kom från ingenstans (dvs från hagen som går parallellt med vägen) och stack iväg i galopp. Inga problem att få stopp på henne, sedan stod hon länge och kikade på de konstiga hästarna. :angel:

Till veckan blir det förhoppningsvis dressyrträning och sedan är det hoppdags veckan därpå. :banana:

Härligt =) Med tanke på dimman idag förstår jag att hon blev lite perplex när det dök upp hästar ur 'ingenstans'.

Kul att det är fler som varit ut i dimman och dugg regnet idag.

Tänkte dela med mig lite...
Har ridit in hästar förut, såväl fullblodiga som kallblodiga.
Började inridningen (efter utbilning på töm) i sommras på min -07 Syria.
Det gick super fint, insittningen var inga problem alls! När vi började ta oss ut på tur så hade vi "draghäst" fram för men hon gick gärna först, men när det blev läskigt så hade hon och jag stödet utav sällskapshästen.
Hon bjöd fint och vi provade galopp redan gång 3-4. EN klocka och hon fick viloperioder mellan första gången och kanske 5te då vi hade "hunnit" med så mkt.
Sen kom det lite protester vid gång 13-17, hon stod på bakbenen,vi gick över två gånger, åkte av en gång när hon reste sig, hon bockade lite (men inte alls så farliga).
FIck världens kosntigaste känsla, jag blev osäker! En skum känsla att hanter om man inte varit med om det tidigare.

Så gång 18 kom vi till, då hade vi hunnit med galopp i båda "varven" klättrar, stryra sakta av, öka farten och det gick fint.

Men det är inte lätt att fortsätta när man blir lite osäker. Så det har stått still sedan november.

Har varit mitt dåliga samvete.
Men senaste två veckorna (nu när barmarken kommit fram här i uppland, lite grann iaf) så har jag longerat och tömkört lite grann, och idag så satt jag upp igen! En liten klump i halsen, men det lättade när vi väl passserat de läskiga vattenpölarna. Skönt, hon bjöd på fint i både skritt och trav! :love:
Så ni ska hon få vila ett tag, så även jag, sen kör vi på igen! Ska bli så kul!

Det är ju jätteotäckt att slå över med en häst, klart att man kan bli lite rädd då!

Jag kunde ju inte rida min på en månad pga smärta (hos mig) efter att vi slagit runt. Och sen i igångsättningen så slog hon runt igen på töm. Det var tokläskigt att klättra upp igen sen! Efter det har hon inte stegrat alls i flera månader, men har nu börjat lite igen, höll på att ramla av henne på uteritt häromveckan när vi mötte en annan häst på en stig och hon blev rädd och reste sig. :crazy:

Mina stallproblem fortsätter. Har insett att jag inte vågar hoppa Chatsi utan att min väninna är med. :cry: Jag är så osäker på hoppningen att jag behöver någon kunnig som står på marken och kommer med glada tillrop/skäller när det behövs.
Tröstshoppingen fortsatte i helgen och Chatsi fick ett nytt träns, tyglar och en martingal i ljust brunt läder, samt nya Tekna benskydd där bakskydden är godkända för tävling med unghäst. (om jag nu skulle våga hoppa igen.)

Provade grejerna idag och råkade rida ut i havet för första gången. :cool: Det kräves lite lätt övertalning för att få henne att gå från gräset och ut på sanden/tången, därifrån var det inga som helst problem att gå rakt ut i vattnet och plaska runt. I de nya benskydden, suck. :angel:

Har Syria blivit en sån stor tjej!!! Jag ser henne som den lill-bebisen hon var när Berry gick på bete hos dig, för att inte tala om när du var på Bemersberg och löshoppade henne :laugh:

Jag löshoppade Ibeon för första gången sen han kom till Sverige igår. Han gjorde det han skulle om än något yster och busig som en unghäst ska vara. Jag vet ju att hästen kan hoppa men han var lite för på så han var spänd genom sprången. Jag är dock övertygad om att det kommer bli bättre redan nästa gång. Länkar till film på vilden :D

http://www.youtube.com/user/prinspindri?feature=mhum#p/a/u/0/nQ7VKeSgV9M

Marvin: Vist är det så! Inte lätt alls.
Men har tidigare upplevt det som att man varit orolig/obekväm/rädd för ett moment, ex. hoppning, banken, rida förbi kossorna och sånna saker, då allt annat är ok men det är jobbigt.
Denna gång gick det så långt att all ridning var obekväm, kände mig inte ens trygg på mors valack, nog för att han kan vara lite yster men inte så farligt så man flyger av. Hoppas verkligen Syria kan hålla sig på marken tills det värsta obehagligheten är över.

bouclé: Jessika? Så du har skaffat nyförvärv! Kul! Vart står du med kusen/kusarna nu?
Men vilken härlig gunghästgalopp han hade! Han tar sig nog :laugh:

Underbar inställning din häst har! Även fast han busar hoppar han det jättelätt! Super fin!

Nu har vi anmält oss till bom på marken clear round! Så på söndag ska vi rida för första gången på annan mark:)

Knapp!

I söndags var vi på våran första pay and jump och C sköte sig jätte bra både på framridningen, framhoppningen och inne på banan.

Först gick hon en 60 cm och hon hoppade allt jag styrde henne på. Sen gick hon en 80 cm och där var massa titthinder som tex regnbågar, murdelar och bockar med schackmönster samt massa grindar och plank och hon hoppade allt. Tittade en gång på muren annars brydde hon sig inte, så himla duktig. Var ju lite överkurs för henne eftersom hon bara hoppat sex gånger.

*kl*

Hoppade lite småhinder med Q idag (fjärde gången med ryttare). Byggde upp ett litet kryss på voltspår (15 m volt) och en tvåstuds, första gången någonsin som han fick hoppa något annat än enkelstående hinder. Första gången laddade han, hoppade över första och landade i andra hindret... varpå han blev lite paff. Men nästa gång fattade han vad som skulle göras och hoppade som han skulle.

Sedan red jag på krysset ett par gånger i varje varv också på en lite utdragen volt (voltspår men rak häst före och efter hindret för att förtydliga var han skulle). Gick att få ihop honom bra i galoppen och hitta en drivning där, måste börja ställa lite krav successivt nu.

Gjorde det inte mer avancerat än så, han har ju inte varit med om så mycket än.

Idag blev det bara lite longering eftersom jag råkade försova mig lite och skulle iväg till jobbet. Men i morgon blir det allt lite ridning:)

Såhär såg Plutten ut när han besviket stod och väntade på att bli pysslad med när jag tog ut gammel ponnyn på promenad. Han stod likadant när jag kom tillbaka.
32276277.jpg

Bonus bild på ponnyn som tror att hon är 3 år istället för 20 ;)
32276289.jpg

Han har verkligen en fantastisk inställning till både jobb och livet :love: Och det känns som han kan hoppa hus med tanke på hur lätt han hoppar trots att han är busig, spänd och ofokuserad.

Busigdemon: Jag står utåt Dalby, nära stugan, i ett 10 boxars stall (men vi är bara 5 st där). Hör av dig om du vill komma ut på en fika med lite skitsnack :laugh:

*KL*

Jag har banne mig inofficiellt Sveriges bästa lilla ponny :love: Han är ju inte bara 06a men ligger 'efter' även jämfört med den genomsnittliga 07an med, pga skador. Är under inridning och vi har precis börjat trava.

Men han är en pärla. Jag rider ju bara ut, jag rider in ute med, och själv/utan sällskap. Men han knallar glatt på. Idag red jag genom byn för första gången (annars har jag lett och suttit upp efter byn), och varken traktorer, vedkapar eller lövkrattande människor bekom honom alls.

Blev skrämd när underlaget 'gav vika' och for iväg från skritt på lång tygel. I ett språng - tills jag hunnit få rätt på tyglarna, varvid han snällt gjorde halt, och sen skrittade iväg på lång tygel igen.

Jag älskar verkligen den ponnyn :love: Så gissa hur rädd jag är att förlora honom också =/

Så nu är jag precis hemkommen ifrån en tur på min lille häst. Red ut först och gick genom lerig skog och hoppade både diken och små pinnar. Hästen frustade och pep samtidigt som han taktade och levde rövare. Ja han är pigg! Så jag var tvungen att låta honom springa några varv i paddocken efteråt vågade inte trava och galoppera ute för vi har sån tjäle. Så vägarna är fulla med hål. Men rida ut mer måste jag börja med:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar