07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Lottapotta ska iväg på inridning eftersom jag inte tänker åka till akuten fler gånger. Har fortfarande besvär med min axel, som jag landade på i maj förra året. I tömkörningen är hon som smööööööööööööööör i tömmarna och igår introducerade jag bettets funktioner för henne, vilket gick Riktigt Bra, men ändå känner jag innerst inne att jag inte vågar sitta upp. Jag VILL VILL VILL, men den där lilla rösten i huvet säger stopp. Så jag skickar iväg henne på avbockningskurs, så får vi se sen.
Så ni är inte ensamma om att ha en häst med luft under hovarna.

Klokt beslut! Jag valde ju att låta en annan person hoppa in Ariel, just för att jag kände att min rädsla skulle kunna påverka henne. Nu har hon hoppat en del och fått grepp om det och jag har hoppat på min valack och blivit av med rädslan. Så nu vågar vi oss snart ut tillsammans. :D

Vad kul då ses vi! (om inget oförutsett dyker upp)

Lite om mig och min rödhåriga tjej.
Köpte i november en 07:a Liten fuxdam strax under 160cm. E: Alcatraz.
Hon är hälften fullblod och det jag kan ana i hennes känslighet och temprament. Hon var grundriden när jag köpte henne, löshoppad och hoppad små hinder nån/några gånger under ryttare och hade gått 3års testet med ganska dåliga resultat - hon är ganska liten och utåtåad bak och hade för tillfället fått skav av sadelgjorden.

Under vintern reds hon sporodiskt men nu är vi på gång igen och har tränat två "dressyr" lektioner. Inga långa pass än så länge ca 30-40min 4-5ggr/vecka med mest fokus på framåtbjudning i trav och galopp :)

Hon är ganska okomplicerad även om hon blivit väldigt mycket piggare nu och letar lite spöken. Så nu har jag tagit bort all havre men tycker hon ser ut att behöva gödas lite. hårar som bara den! Igår red vi förbi två rådjur i "sommarhagen" som bara gick 10m bort. Hon blåste och tittade lite och stannade till men gick sen framåt. Duktig tös! Jag rider ut en hel del både med sällskap och ensam och rider en del i vår nyligen upptinade paddock :bump: Har nyligen skaffat mig en hoppsadel. Lite snubblig är hon tjejen men jag tror att det beror på balans och koncentration, svårt att hålla koll på fyra ben!

Till våren ska vi vara med på unghästkursen i fälttävlan på Hajjerna! :D

*kl*

Idag var vi ut en sväng i skogen med mamma på min äldre häst som sällskap. Blev dock en rätt kort tur eftersom äldre pållen levde rövare med mamma och underlaget var under all kritik. Men Q var stadig i formen och fin att rida trots att det blåste storm. Det enda han gjorde var att krångla när vi skulle av stallplanen, försökte backa och stegra sig ett par gånger men det gav sig när jag blev arg.

Efter ridturen fick jag hoppa upp på min andra herre och rida honom i ridhuset en stund så han skulle skärpa till sig och hovslagaren kom förbi och raspade Q´s hovar. Han går ju barfota och sliter dem jämt själv vilket betyder att han inte behöver träffa hovslagaren mer än ca 3 gånger per år för att jämna till kanterna och ta lite, mycket praktiskt och ekonomiskt :D

hmm.. även min fyraåring har gärna alla fötter i luften samtidigt, såväl från galopp, trav och även skritt.. Känner inte heller att jag har kommit så långt som alla andra här, så jag har inte vågat skriva nåt..

Men jag läser om er andras framgångar! :D
Och kanske, om vi kommer igång nu, så kanske jag hänger på lite mer i diskussionerna.

Förresten, ni som vet så mycket, visst är väl det här med hovarna i luften en övergående period..? :)

Ofta är den en hyfsat kort och övergående period (om det hanteras på rätt sätt direkt, viktigt att påpeka!). Ren bäbistrots helt enkelt.

Sedan finns det hästar där det sitter i längre, min 9-åring har börjat komma ur sin trotsperiod under senaste året, den höll i sig i mer än 2 år... men då har trotsen oftast blivit felbemött från början.

_underbarn_;14323239(om det hanteras på rätt sätt direkt[/QUOTE skrev:
Precis. Därför jag har valt att skicka iväg Lotta.
I tömkörningen och longeringen och den vardagliga hanteringen har jag inga problem med att ta trotsfrågorna, men just i ridningen har jag helt tappat tron på mig själv, så då är det bättre att inte sitta upp alls och istället ta hjälp av nån som faktiskt vill sitta där uppe.

Jag har varit skitnervös för det här i månader, men nu sitter jag bara och väntar på att tiden ska komma. Klättrar snart på väggarna - vilket är ett väldigt positivt tecken! Jag vill rida igen, på min egen häst! (Det tog sin tid, men känslan är fantastisk bara att ens kunna se det framför mig, att vilja det, att längta till att ens få skritta!)

Låter i alla fall hoppfullt! ;)

Men, du som verkar ha så bra koll, hur är rätt sätt att hantera det??
När bockningarna börjar så tar jag automatiskt tag i tygeln och drar lite uppåt, samtidigt som jag försöker trycka på framåt. Just nu lyssnar han inte så bra framåt i de lägena utan det blir mest att han rör sig uppåt och sparkar bakåt. Jag försöker att inte göra så stor grej av det, men det är ju inte alltid så lätt. Vad är viktigt att jag gör och vad är viktigt att jag inte gör?
Alla jag frågar säger lite olika, och jag vill gärna veta vad du tycker!

Om (eller snarare när) jag sitter på en häst som börjar bocka så är det full fart framåt och upp med huvudet som gäller... lyssnar de inte framåt så får de spöet på rumpan. De ska fram helt enkelt.

Rent generellt så ska alla problem på unghästar lösas framåt, de ska lära sig att det inte lönar sig, för det är så man får dem att lägga av. Sedan är vissa mer envisa än andra men gör man rätt så ger de sig förr eller senare (sedan finns det en liten grupp hästar som är nästintill omöjliga, men man ska aldrig utgå från att hästen tillhör denna lilla kategori).

Så den generella lösningen; Upp med huvudet, bort från handen och fram.

Det man absolut inte ska göra att att sakta av, stanna upp och sluta. Det ser hästen som ett lyckande.

mm.. då är jag med. Upp med handen (huvudet), lätta handen och framåt. Jag måste helt enkelt (:crazy:) bli mycket tuffare. Han ska framåt!!!
Tack!! Jag ska verkligen jobba på det här! Återkommer! ;)

Melroose har väldigt bra framåtbjudning, alltför bra, så det är när man begär lite sans(att vänta in ridsällskap tex) hon är som om hon har "myror i brallan" hon svarar med protester i form av höga bakutsparkar, annars är hon OK för övrigt att rida.Fast för ett tag sedan hade hon en väldig jobbig trotsperiod där hon var omöjlig i sadeln( gjorde allt tvärtemot vad hon hade lärt sig).
Då jobbade vi henne mycket från marken för att få bättre lydnad, tömkörningen har varit mycket bra.
Och innan ridning longerade jag henne, för att ryttaren sedan satte sig upp. jag fortsatte lina henne tills harmonin inrättade sig så att säga.Först då släppte jag linan och det gick bra.
Detta konceptet funkade superbra för oss,det kändes verkligen som att man fick börja från början igen, men bättre det än att inte ha kontroll.
Sedan har det gjort mycket gott när vi skaffade ett novabett som hon trivs med.

Nu är jag hemma igen efter semestern! Det var hemskt skönt att komma hem och se att det är barmark så att man kan sätta igång att rida ordentligt:)
Men naturligtvis drog min lille av sig en sko igen några dagar innan jag skulle åka hem och min hovslagare är på Cuba så jag får lösa det också! Men det ska bli härligt att få komma igång!

Igår var jag ute och galopperade på Ariel. Hon var så himla fin! :love: Känns lite dumt att hon får ledigt i tio dagar nu, men samtidigt kan hon behöva det. Det är ju bara fyra veckor till påsk och tävlingsdebuten! :D

KL!

Jag flög av en annan´s häst ganska illa för 2v sedan. Fick en lösben bit i ljumsken så har inte kunnat rida. Skrittade på min 07:a för första gången på 2v igår! Så underbart! Har dock en medryttare, så han har ridits under dessa två veckor ändå.

Han är riktigt pigg att rida. Känns som det snart kommer börja bockas lite. ;) Han har ju varit otroligt snäll att rida in. Aldrig rest sig, sparkat bakut eller bockat. (Förutom en gång då han blev rädd.)

Tror han växt lite i vinter. Mätte med en riktig mätpinne i höstas. Då var han 156-157. Mätte med tumstock igår. Han var närmare 159-160 tyckte jag. Han får gärna bli iaf 162.. :D

Två nytagna bilder:

Konstig vinkel:
32239953.jpg

32239952.jpg

Ett år sedan:

30567386.jpg

*kl*
Tävlat i stilhoppning på skolan idag (hästgymnasie), och med ett relativt bra resultat så är jag enormt sugen på att börja tävla Cero! :D

Nu ska jag snart iväg på fölvak på skolan :) Blir fyra föl i år!
1 föl redan fött, e. Fetcher ue Law Society xx
Stoet jag ska vakta heter passande Topless :D är e. Tip Top, betäckt med?, är beräknad 27/3.
Sto nr 3, Jalusi, är e. Amiral och betäckt med Cohiba, fölar i juni :)
Sto nr 4, Madeira, (Jalusis dotter) är e. Akribori, betäckt med ?, fölar i maj.

Haha ja det tycker jag också:D Han har det så bra att min pålle fick gå med en sko idag när jag red och det kommer han få göra resten av helgen också! Men gud vad härligt det var att rida. Paddocken var helt upptinad och Plutten gick riktigt bra sen skrittade vi av ute på den mjuka grusvägen! Underbart att våren verkar ha kommit! Ska se om vi hinner komma igång till årets första lilla klubbhoppning som går av stapeln den 10/4 jag får väl släpa fram lite bommar i morgon han är ju bara "hoppad" två gånger men 30-40cm borde vi väl kunna ta oss över:p

Vilken fining! Ser väldigt trevlig ut.
En som inte var trevlig idag var våran, hon är tokbrunstig! Springer runt och skriker efter valacken på granngården. Blev longerad idag, mer går tyvärr inte att göra under rådande omständigheter. Hon blir så himla knäpp och stänger liksom av omvärlden, lyssnar inte ett jota på oss. Suck, vad gör man.

Hovslagaren tog ju Q i förrgår så han är fortfarande lite ömfotad när han går i hagen (det frös ju på den halvsmälta isen så fint nu så det underlättar ju inte för honom :grin: ). Får vila imorgon också och på söndag tänkte jag ta några språng i ridhuset på klubben. Nästa vecka lär jag kunna rida som vanligt igen...

kl.
Här är en till med 4årig trotsig pålle...
Attack som skött sig som en dröm, aldrig krånglat, aldrig vägrat, bockat eller varit knepig.

Nu helt plötsligt har det slagit slint. Känns som vi tagit milsstora steg tillbaka.

Senast i julas var vi på läger och hoppade och tränade dressyr och allt gick finfint.

Nu är det bara bock, stegra, bralla, gnägga, sno bettet och vara allmänt tonårsaktig. Till på köpet har han fått finnar:o
För första gången har jag dessutom trillat av pållen. Han fick för sig att han var en rodeohäst, och matte föll mjukt i ridhussanden... Men man blir ju lite tillbakahållsam... 170 cm bockande häst blir... fritt fall på... 3 meter?

Nåja. Han är lycklig, pigg och vacker som en dag. En blomstrande tonårspojke helt enkelt - klart han måste testa sina gränser:rofl: Hoppas bara inte revolten blir för långvarig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar