07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag har varit jättesugen på att hoppa hela vintern, medan mamma bara har småflinat och sagt att jag kommer ner på jorden när det väl är dag...... och ja rätt hade hon:o

Idag har vi varit väg igen och killen skötte sig bra bortsett från ett missöde/missförstånd i galoppen skulle lägga en 20m volt i galopp längst ner i ridhuset, när en annan tjej går ut och ja han var inte så himla intresserad av voltan utan fortsatte rakt fram, likadant andra gången sen tog vi igenom volten itrav ett varv och sedan var det inga problem med galoppen heller. Iövrigt skötte han sig vra men verkade lite besviken över att det inte fanns några hinder framme, var precis som att han gick och väntade på något och tittade efter dom, han ska bara veta att det inte får bli någon vana med hoppningen:devil:

Däremot kändes han mycket lättare och luftigare fram idag, galoppen var väldig skillnad på mer under sig och lätt iframdelen än tidigare sen om det är något som våra bommar och småräcken igår har åverkat vet jag inte, men jag är tacksam.

Nu blir det lugnt i veckan och nästa dressyrträning på onsdag för tränaren och i helgen ska lillasyster rida ut honom då jag sitter mitt i en tentaperod from hell men om jag sätter dessa tentor är det mina sista tentor på hela utbildningen! Sen är det bara det mastiga exjobbet kvar frma till sommaren, känns helt sjukt dessa fyra åren har försvunnit snabbare än snabbast känns det som.

*kl*

I helgen har det äntligen blivit lite ridning. :laugh: Lördagen ägnades åt att rejsa omkring i trav och galopp, helt enkelt låta Ariel få lite mer ridning i kroppen. Traven måste vi få lite mer tempo i, då jag gärna vill ligga och mesa och slippa rida ordentligt. :angel: Galoppen handlar mer om att faktiskt vänja henne vid att galoppera med ryttare, det är inte helt befäst ännu. Vi fick några riktigt trevliga galopper, om än alltid i höger galopp.

Söndag var det skritt som gällde, vi red samma runda som förra söndagen och med samma sällskap, ändå tog det 20 minuter kortare tid... Det var två pigga hästar som skrittade på riktigt ordentligt.

Nu har ridsuget verkligen infunnit sig, men tyvärr blir det inte så mycket ridning framöver då jag har massor på jobbet + att jag skall vara hundvakt om ett par veckor. Så typiskt. :grin:

*kl*

Tränade för min tränare för rösta gången sen december i fredags. Traven är nästan lika bra som innan vilan men galoppen lämnar en del övrigt att önska.
Dels så kastar jag mig framåt i fattningen som en galen ponnyryttare och dels tappar jag yttern i högervarv hela tiden så där blir det nästan alltid fel galopp *suck* Jag måste få henne mer på hjälperna så det är bara att bita i och träna vidare, tävlingsdebuten börjar närma sig och galoppfattningarna SKA sitta den 9 april :D

Tömkörde igår och se på fan när jag har KOLL på yttern så blir det rätt galopp varje gång. Det är kul att man verkligen kan se att det är jag som fuckar upp det när jag är på ryggen.... eller kul och kul men jag kan ju inte skylla på hästen iallafall:D

Annars så fäller hon rätt rejält, är lite av en bitch just nu pga av alla hormoner son härjar runt och äter lite dåligt igen. Tror att det händer grejer med tänderna igen men hon är inte tjafsig i munnen när man rider men hon ser ut att ha lite problem att tugga just nu.

Jaha, då har man trillat av hästaskrutten för första gången (omkullridningar räknas ju inte!).

Stora utepaddocken är äntligen snöfri och ridbar igen, så vi skulle hoppa lite där. Det var nog lite för svårt för oss, jag är ju ingen hoppryttare och är inte till så mycket hjälp... Vi kom helt fel på andra hindret i en kombination och hon stannade, vilket var klokt av henne. Men sen stannade hon på allt! Men en av gångerna gjorde inte jag det. :grin: Landade på arslet i en vattenpöl. :mad:

Sen la vi ner alla hinderna till små pyttekryss och när hon stannade så fick hon GÅ över, och sen kunde hon hoppa igen, men vi gjorde inte mer än så. Nya tag en annan gång.

Retligt att bli avsatt i en vattenpöl, ibland undrar man om de siktar med flit :angel: :p

Bra avslutning ändå, vettigt att lägga ner och klämma över henne ett par gånger... då går de inte därifrån med några dåliga minnen mellan öronen :)

*KL*

Igår red jag äntligen för första gången sen 1.a oktober. Så skönt att sitta på ryggen igen. Blev en kort stund i ridhuset, lite skritt o trav - kolla så att start o stopp fungerade fortfarande o det gjorde det galant. Så kul!! Tror vi tyckte det var lika roligt båda två för hon klev på med spetsade öron.
Nu hoppas jag på några dagar framöver med fortsatt härligt vårväder så vi kan ta långa skritturer på småvägarna runt stallet.
Längtar några månader framåt när vi kan börja hoppträna vi med...

*kl*
Jag ligger hemma sjuk så Cero får bara gå i hagen, förhoppningsvis kommer vi ut på en sväng i helgen. Om ca 1,5 vecka flyttar han till lösdrift vilket ska bli underbart, slippa all press på att åka ut varje idag, t.ex. när man är sjuk eller måste plugga mycket. När man inte har ätit på ett par dygn är det inte alltför kul att åka och mocka åt hästen, helt svimfärdig :p

Så en veckas motion till (vi skrittar bara, några travsteg också, så han är inte igångsatt ordentligt), sen får han stå veckan vi flyttar, dels har jag jour på skolans stall och är inte hemma förrän sent på kvällarna, dels tycker jag att han ska få komma in i flocken ordentligt. Därefter blir det att sätta igång honom ordentligt, har underbara skogsslingor där att rida på :love:

Idag har jag ridit årets första lektion på Ibban! Det gick super bra :laugh:. Det sitter fast lite här och var och hon är svagare i ena sidan, säkert eter hennes sträckning men hon är positiv och jobbar på! Tränaren kommenterade at det var så roligt att se hennes utveckling eftersom hon rör sig mycket bättre än tidigare, det är alltid kul att höra! Kommande två veckor tänkte jag hinna med att prova ut ny sadel och en sväng till kiropraktorn för att bara dubbelkolla att hon är ok.

Igår var jag och Krasse ute på vår första tur sen i höstas. Det var mycket att titta på till en början, men det är inte så konstigt med tanke på att det var första gången han gick ifrån stallet sedan han flyttade till det han står i nu. Annars skötte han sig exemplariskt förutom att han ville bita sin kompis i rumpan hela tiden.
Det blev nästan en timme skritt och i slutet var han lite trött.

Nu ska vi fasiken komma igång ordentligt! Ska ta hem lite fina björkstammar och bygga cavaletti:)

*kl*
Här har det frusit på igen så det blir mest skrittrundor. Kunde rida lite ordentligt förra veckan och då red vi på åkern och övade lite "dressyr". Nova är ju bara riden i skogen så det var lite nytt för henne. Hon lyssnade bra och börjar söka sig i bra form, men det är ju en hel del kvar. Galoppen funkar kanon och hon tar alltid rätt galopp.
Har även blivit avslängd för första gången. Red på åkern och på ett ställe hade snön smält och det var brunt i allt det vita. Livsfarligt, Nova blev livrädd och tvärvände och jag var inte beredd utan flög av. Nova sprang en bit men kom sen och undrade vad jag gjorde.:angel: Skönt när de inte springer hem.

Jag måste bara skriva ett mycket viktigt meddelande till er alla; Min häst är underbar och fantastisk :love:
Red ut idag och hon gick hela passet i bra form med fin bjudning och inget tjaffs i munnen eller någonting i skritt, trav och galopp =). :bump:

*kl*

Jag har börjat lastträna min häxa. Hon är inte rädd för transporten och hon åker väldigt bra. Ibland följer hon med mig in i transporten utan problem, och ibland vill hon bara inte, så då stannar hon utanför. :mad:
Lite knepigt är det iom att hon har tendens att stegra sig så fort man pressar henne/tar i henne/hon tycker att det passar. Jag vill ju gärna kunna bestämma när vi ska lasta.

Nu har jag tittat på ponnyakuten och tränat lite mer markarbete. Hon följer ju redan mig lös överallt, men inte upp på transporten. Utom ibland.

Tanken är att åka och träna på torsdag. :banana:

Funderar vidare på bettfrågan. Hon går bäst på ett tjockt tvådelat gummibett med D-ringar som jag ärvt av en kompis. Dock verkar dessa svåra att få tag på, och det har sett bättre dagar... Har provat att lägga latexbandage runt hennes 3-delade eggbett, men latexen är snart uppäten (jag säger ju att hon är en bäver!). Syntetbetten funkar inte, rakt silikonbett var hon jättetjafsig på. Ett tvådelat tunt gummibett med lösa ringar var för skarpt, jag måste ju kunna ta lite i henne utan att hon ställer sig.

Tips?

Nej, det har jag inte provat. Undrar om det finns nåt i stallet man kan testa... Hur blir verkan av ledande tygeltag etc på ett oledat bett?

Här kommer ett långt inlägg...

Vi har nu varit på dressyrträning med tjockisen två dagar, och det har gått superbra! Jag är verkligen jättejättenöjd med hennes insats, även om jag har starka motsättningar till tränaren på vissa plan, vilket jag kommer till snart.

Red henne till ridskolan i fredags förmiddag, gick jättebra, bilarna brydde hon sig inte alls om, däremot var varenda snöklump jättefarlig... :grin:

På eftermiddan var det vår tur, det var egentligen försenat så jag tänkte gå in tidigt och bara visa henne runt så att hon fick vänja sig lite vid placet först, men så var hästen innan mig halt så det blev på utsatt tid ändå - dvs ingen tid över för värmning utan bara en liten rundtur...
I början red jag bara runt nåt varv så att tokan fick titta sig omkring, hon ropade ett par gånger på kompisar men turligt nog var Konjack (min tråring och hennes bästa kompis) tyst, annars hade hon nog inte kunat koncentrera sig på hela tiden... Sen när tränaren kom in började hon med ett moment som jag inte uppskattar speciellt mycket över huvud taget... Hon kom fram och tog tyglarna ifrån mig och höll emot så hårt hon kunde tills Q helt enkelt gav upp och släppte efter. Sen stod hon så ett par minuter och bara vrålhöll, jag kände hur jag började bli riktigt förbannad när hon till slut släppte. Red framåt och fick öva på att hålla formen reglerad med hjälp av handen!? Jaha!? Och sen när rider man hästen i form med handen!? Jag strävar efter att få en ärligt eftergiven häst som VILL arbeta och göra rätt, inte någon som TVINGAS att göra det genom en stenhård hand... Jag vet hur min ponny fungerar, och hade hon bara fått lite tid på sig och jogga igång (vilket varit tanken eftersom jag trodde jag hade en halvtimme extra tid på mig) så hade det inte behövts några hårda tygeltag för att komma ner "i form"...

Suck och pust, men hur som helst!
Hästen gick jättebra, även utan att jag var tvungen att slita i henne. Såklart att man måste ha ett stadigt stöd i handen, men tja, vissa går lite till överdrift... Jag tycker ju inte att det är så speciellt att en fyraåring är lite spänd i början när den är själv i ridhuset på ett nytt ställe, men men! Jag känner att jag hakar upp mig lite på detta, men nu fortsätter jag om själva passet...
Queenie gick som en klocka, har lite svårt i högervarvet där hon gärna förböjer sig och sticker ut med vänstra bogen, så där fick jag öva på att nästan ha henne lite utåtställd för att rama in henne, då gick hon suuuuuper! I vänster var det lättare, där bär hon sig bättre själv. Vi galopperade även i båda varven och hon orkade bära sig jättebra nästan hela tiden! På slutet blev det såklart jobbigt och hon bröt av ett par gången, men i det stora hela var galoppen kanon!

Så kom dagens pass som min syster red.
Först tog vi in ponnybusan också satt jag upp och kände lite på henne bara, jag kände direkt att hon var mycket mjukare och finare idag än igår. Bara skrittade henne och gjorde ett par halter och sen testade jag traven i båda varven innan Julia fick ta över. Queenie gick som en klocka! Stod kvar och instruerade en stund bara. Sen filmade jag hela passet när Julia red.
Om det gick bra igår vet jag inte hur det gick idag... Fantastiskt kanske är ett bra ord!? Men återigen har jag lite tvivel mot tränaren... Julia fick trava på en stor volt först, och Queenie var superfin i formen och hade ett LÄTT stöd i handen och Julia kunde släppa innertygeln utan problem - vilket jag sagt åt henne att göra när hon kände att Q gick bra.
Men sen skulle hon minska volten... Och då menar jag inte en 15m eller ens 10m utan 5m volt i trav... Stackars ponnyn orkade ju knappt, men ändå skulle hon gå kvar där varv på varv... Okej i skritt, men hon orkade ju nästan inte i trav, varför inte då bryta av istället för att göra det för jobbigt?
Men jaja.. Det blev gjort i båda varven, hästen var helt slut och fick en paus. Sen galopp i höger först, och först på stora volten, sen på fyrkanten. Q har inte alls nån speciellt bra kondition och har inte muskler och ork att bära sig speciellt länge i galopp, hon bytte galopp hela tiden för att hon inte orkade. Ändå skulle hon efter ett bra tag i galopp göra tiometersvolter, en på vardera långsidan. När Q helt tydligt inte orkade hålla ihop det, sa jag ifrån att "Du jag tror faktiskt inte att hon orkar det där", men då gick tränaren helt enkelt ut till mitten av långsidan och sa åt Julia att galoppera på en liten volt runt henne, och smackade som en idiot och jagade henne runt för att inte Q skulle bryta av! Ååååh vad jag kände att jag kokade... Hästen var så himla fin, och jag tyckte det hade räckt med en stor volt och ett varv på fyrkanten, för hon gick verkligen såååå himla bra i galoppen! Men ändå skulle det visst göras för svårt även här...
Sen blev det samma i andra varvet. Återigen skulle det göras tiometersvolter. Men den här gången insåg faktiskt tränaren att hon inte orkade och brydde sig inte om att hon bröt av till trav efter tre fjärdedelar. Julia gjorde faktiskt en 15meters först för att underlätta för Q, men då fick hon banna av tränaren som sa att den var alldeles för stor... :mad: Åh herregud...

Så ja, sammanfattning, hästen gick så bra som hon bara kunde ha gjort, men tränaren kommer jag aldrig mer att rida för.

Tänker jag fel? Till saken hör att jag flera gånger per pass (speciellt idag) sa åt henne att "hon är bara fyra", men det hade visst ingen betydelse... Är det jag som har en dåligt utbildad häst eller är det tränaren som begär för mycket? Tar tacksamt emot era tankar och funderingar kring detta.

Sånt där gör jag med mina äldre hästar för att få dem lösgjorda, små volter i olika gångarter för att samla och öka både tempo och storlek samtidigt som jag lossar dem. Tycker inte att en 4-åring ska kunna så mycket mer än LB-nivå, och det är 15 meters volter som minst. Sedan kan man ta ihop dem mer när de orkar, men inte bara för att...

Jag skulle inte ha ridit igen för samme tränare efter en sådan känsla...

TACK för svar! :bow: Jag tänker precis som du! En äldre häst som orkar för att lösgöra, eller en yngre bara nåt varv, men inte nöta och nöta och nöta när hon bevisligen inte orkade...

Nej, kommer aldrig mer rida för henne. Kommer försöka få till träning för hopptränaren, som också varit min ridlärare i gymnasiet och tidigare, hon lyssnar både på ryttare och häst på ett helt annat sätt än denna. Säger jag - hon orkar nog inte - så lyssnar hon på det och gör en något snarlik men snäppet enklare övning istället. Ska prata med henne om dagen och höra vad hon anser, sen försöka få till fler träningstillfällen för henne istället.

Jag tycker att det låter som extrem överkurs för en 4a åring! Jag skulle absolut inte rida för den tränaren igen

Uh, det lät ju hemskt, alltihop. :crazy: Första gången jag tränade med min lilla, för min vanliga tränare så även om han hade hyffsad koll på var vi stod (tränar för honom med min stora och det blir ju alltid lite prat om den lilla också) så började han passet med att fråga var vi stod, vad vi gör och hur mycket hon går och om det var något särskilt jag ville ha hjälp med så lades passet upp efter det. Att hon reagerade för ridhusdörren varje gång vi red förbi hela passet gjorde inget, då lades övning bara om för att ta bort fokus.
Skulle inte rida för den tränaren igen, din alltså.

*kl*
Så, då var först uppsuttna passet avklarat efter vilan. Hon kändes rätt så loj. Stod still vid uppsittning något hon hade stora problem med innan vilan. Sen skrittade vi fram på långa tyglar lugnt och sansat. Lite trav, volter med försök till kontroll på yttersidorna och efter fem minuter var hon trött. :o Formen känns lite närmre åtminstone även om det är en bit kvar ffa i hö varv där hon gärna skjuter in höger bog och inte vill ta stöd på vänster, kastar med huvudet och grejar. Vänster varv är bättre. Tur att hon och hennes mor är precis tvärs emot varandra så att åtminstone jag inte blir helt ensidig. ;)

Nu hoppas jag bara att jag kan få någon som vill rida min stor någon dag i veckan så jag kan få lite framåttänkande sällskap med mig ut för att få rejält framåttänk på min lilla.
Men slutsatsen är åtminstone att lite vila gjort gott och basala kunskaperna verkar sitta så nu kommer vi till det svåra för mig, utbildningen till ridhäst. :eek:

Senast ändrad:

attachment.php

Var och hälsade på Miragon förra veckan och fick se när hon hoppade med ryttare. De har bara hoppat ett par gånger på henne innan. Hon är så himla fin och positiv till allt :love:

Hon har fått skor bak också så att de kan rida ut mer, hon tappade framåtbjudningen lite för hon mestadels har gått i ridhuset halva vintern.
Film från hoppningen:

http://www.youtube.com/watch?v=7P1_j1UKy0c

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar