07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

kl*
nu åker jag iväg och tävlar för första gången med sixten :D hoppas på att det kommer en film sen :)

Ja alltså det var verkligen helt underbart! :love: Hon fick en morot i morse också bara för att... :D Nu ska hon få vila upp sig nån vecka och smälta detta, det förtjänar hon verkligen! Sen är det dressyrträning den 19! :bump:

Mitt djur har varit lite av och till denna veckan. Från underbar till gräslig och försökt resa sig till underbar igen. Tränade dressyr för första gången igår, vilket var väldigt nyttigt. Även om tränaren inte säger några nya saker direkt, så är det så skönt att ha någon som kommenterar från marken. Även om jag vet hur jag borde göra så är det svårt att komma ihåg/få till när man väl sitter där och djuret tjurar ihop. Fick henne mycket trevligare på slutet, med stöd i handen, även på höger sida.

Idag red vi ut och äntligen var det lite mjukare i marken. Det hade fallit ett träd över vägen, så det hoppade vi. Ingen tvekan alls, hon föll själv i galopp, tittade noga och hoppade högt och runt över! :love:

*KL*

Vad roligt att hitta en sån här tråd efter min buke-vila:D. Har också en "liten" goding som passar in under den här kategorin^^. Dock ligger han ganska mycket efter i utvecklingen rent ridmässigt då han växt så förbannat mycket och fort! Dessutom har jag varit skadad en hel del med så inte kunnat rida och så. Och nu när vi ÄNTLIGEN är igång på riktigt och rider och har skoj så går pållen och BITER AV EN BIT AV TUNGAN!:s Så nu är vi ställd på ofrivillig vila igen, med en stackars tunga som ska läka. Det positiva är ju dock att han har mindre tunga han kan bita av sig senare^^ (vet dock inte om det är något positivt men). Turligt nog har han inga besvär av sin avbitna tunga iaf:). Och konstigt nog! För man vet ju själv hur ont det gör att bita sig i tungan, och att bita av den vore ju fruktansvärt!:o

Härligt att läsa om allas framgångar, har läst även om jag inte skrivit på ett tag.

Vi har ju vilat lite, eller hon har vilat, jag har varit igång med min andra. :) Idag fick lillskit iaf följa med ut som handhäst som en början på igångsättning. Strålande sol och mjukt i backen där det är isfritt. Härligt!
Hon var pigg och på och verkar på något underligt sätt införskaffat sig kondition under vilan. :D Trots en längre runda än den jag brukar ta med henne som handhäst hade hon rejält med energi till att bocka i sista galoppen. :eek: Naturligtvis så lyckades hon halka med den enda oskodda hov hon har, på en av de få riktigt hala isfläckarna och satte sig på rumpan. :crazy: Hon såg ren och fin ut efteråt iaf så jag hoppas att det inte blir något mer.

Sen måste jag ju bara få säga att jag är lite nykär i hennes far Hip Hop 1045. :love: Har ju inte sett honom live och in action på ett bra tag men han var ju med i Scandinavium förra helgen och jo, jag är väldigt nöjd med mitt hingstval. Hur han rör sig! Vilken uppsyn! Och ser bara så trevlig ut. :laugh:

*kl*

Idag fick Ariel nya skor och hon skötte sig så bra att jag inte behöver vara med nästa gång. :D

Innan dess passade vi på att göra värsta vurpan också. I skritt på långa tyglar och barbacka. :crazy: Ariel sträckte huvudet framåt i en nedförsbacke, tappade balansen, gick ned på knä, slog över på rygg, kanade några meter på rygg och lade sig sedan tillrätta på sidan. :eek: Låter egentligen mycket värre än vad det var, för det gick i slow motion. Jag hann tänka mycket, vilket också gjorde att jag hann rulla undan innan hon kom farandes.

Bara att borsta av lite snö och så upp igen. Men det var inte riktigt så jag hade sett framför mig årets första avramling. :p

*kl*

Ett nytt "första gången" idag. Jag åkte själv ut till stallet och red ut i skogen helt utan assistans.

Först var jag nära på att inte komma upp, vi mötte en flock hjortar när jag skrittade honom för hand och han blev heltossig, sedan hade jag häst högt och lågt en bra stund och han stod inte still ens fem röda så jag hann upp. Efter en stund kunde han dock stå still så jag hann slänga mig upp (vilket inte är det lättaste när man han säkerhetsväst, en häst som är 170+ i mkh och dessutom hoppar runt som om han stod på glödande kol mitt ute i skogen utan en enda pall i sikte :angel: ).

Men när jag väl hade kommit i sadeln så var han fin. Kunde få en rätt så rund och hyfsat balanserad form i både trav och galopp. Han var dock helt genomsvett och vitlöddrig från topp till tå när vi kom tillbaka, efter ungefär 20 min ridning :grin: tur att det var plusgrader för han fick gå ut naken i hagen igen när vi kom tillbaka och torka på egen hand :p

Han gillar sitt nya bett i alla fall.

Jag håller med dig ang. HIP-HOP, vi satt också och var saliga på scandinawiums läktare.( eftersom våran tjej också är efter honom).
Har idag varit ute på skogsridtur det går väldigt bra där hela tiden, men så¨fort man kommer till gärden så blir hon ganska tokig, småstegrar och vill springa åt eget valt håll ( hon har alltid varit sådan när man kommer till öppna ytor)Men det går ganska lätt att få damen på andra tankar.

Vad kul att det gick så bra! Längtar tills jag och Plutt kan komma igång. Ska se om jag hinner rida i morrn och på måndag sen åker jag på semester i 2,5 vecka så då blir det vila:)

Har inga bilder att bjuda på när det kommer till Q. Men hans mamma fastnade faktiskt på film idag. Här är hon iaf, 21 år och still going strong.

attachment.php

Igår var vi ute och skrittade i solen, två timmars ridning blev det. Så oerhört härligt. Ariel blev bara piggare och piggare, hon brukar bli det på hemväg. :p

*kl*

Denna helgen har helt och hållet gått till att renovera sonens rum så det fick bli lite longering på åkern utanför stallet i solen :laugh:
Prince va taggad som attan och la av ett par snygga rodeosprång ett par gånger. Vill gärna att det ska fortsätta va så här fint nu :d

Lite foto från igår:
023-1.jpg

025-1.jpg

005-1.jpg

Nämen fusk ni har ju ingen snö eller is!

Själv fick jag tömköra på vägen igår fram och tillbaka där isen hade tinat. Sprang där med en galen häst som sparkade bockut så att matte blev förbannad men samtidigt kan jag inte klandra honom att ha överskottsenergi då hästarna inte kan springa i hagen för all is och det har inte gått att rida ordentligt heller!

Nä all snö o is är borta :D men ja kan inte rida ändå så det e pest!!
såg på mobilen att d visst va snö på ingång!! hoppas den har fel :mad:

Efter en stressig arbetsdag i sjukhuskorridoren längtade jag till mitt paradis (stallet) men vilket himla blåsväder! Melroose flög omkring som en" luftballong" det var helt omöjligt att få hennes uppmärksamhet idag vid tömkörningen.
Jag behöll lugnet och tänkte att det får nog bli ett kort pass för bådas säkerhet. Hon har faktiskt varit en pärla att tömköra andra dagar så jag skyller på vädret.

KL*

ÅÅHH, jag måste bara få skryta lite av min lilla galning!
För 3 månader sedan kunde vi inte vara i ridhuset samtidigt som andra
hästar och jag kunde inte rida på henne utan att nån höll i lina...

Idag så red jag i ridhuset när det var fullt (8stk), jag longerade inte innan
jag red och ändå var hon sååå fruktansvärt lugn.. Inga bocksprång, inga karatesparkar och inget tjurande!!
Och jag red i alla gångarter, helt ensam och i form!

ÅÅÅH VAD GLAAAAAAD JAG BLIR :D

Jag tömkörde igår, men efter fem minuter blev hästen rädd och galopperade iväg, drog omkull och släpade mig i tömmen ett par meter innan jag hann förstå vad som hände. Som tur var stannade han nästan direkt när jag släppt honom och jag longerade en stund innan jag tömkörde lite igen, han var jätteduktig! Såg riktigt fin ut.
Efteråt lät jag honom gå kvar i "paddocken" en stund medans jag mockade, vår "paddock" gränsar direkt till baksidan av stallet utan staket emellan, och rätt som det var klättrade hästen över gödselstacken och in i stallet:crazy:

En fråga: Jag slog i huvudet i marken när jag blev omkulldragen, inte jättrehårt men det blev en smäll. Behöver jag köpa ny hjälm? Jag rider inte för tillfället utan har den bara på mig när jag hanterar häst.

Det korrekta svaret på hjälmfrågan; ja, den ska bytas ut. Egentligen ska hjälmar kasseras även om de tex bara fallit från en hylla i sadelkammaren eller liknande.

Svaret på vad jag antagligen skulle ha gjort; jag skulle nog ha sett det som ett utmärkt tillfälle att få köpa en ny snygg hjälm :angel: men jag skulle haft kvar min gamla att ha som "slit och släng", reserv och vid markhantering till exempel. Fast vem försöker jag lura, min vardagshjälm har säkert fått sig någon känga för mkt, medans min tävlingshjälm är nästan ny (men den används ju enbart på tävling och det är knappast främst där jag behöver en säker störtkruka, utan snarare vid motion av vilddjuren hemma :grin: ). Det tar emot att kassera hjälmar för tusentals kronor innan de är riktigt demolerade...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar