07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Du skriver så kloka meningar tycker jag. Har vid tidigare problem tänkt på vad du har skrivit och det har varit väldigt användbara råd
Dagens tömkörning var som att tända på ett stycke dynamit..
Protesterna var skyhöga när jag bad om lite sans och balans i början, vill helst inte "släppa ut anden ur flaskan." Men trots allt så hade jag ändå kontroll.Trots masssa bock och luftakrobatik.
Hon fick efter fem minuter ge med sig, och då gick det superbra och hon lyssnade hela tiden på mig.Kände att jag fick tillbaka befälet, så då ska man nog vara nöjd för denna gången tror jag, fast det "spårade" ut i början.

Du skriver så kloka meningar tycker jag. Har vid tidigare problem tänkt på vad du har skrivit och det har varit väldigt användbara råd
Dagens tömkörning var som att tända på ett stycke dynamit..
Protesterna var skyhöga när jag bad om lite sans och balans i början, vill helst inte "släppa ut anden ur flaskan." Men trots allt så hade jag ändå kontroll.Trots masssa bock och luftakrobatik.
Hon fick efter fem minuter ge med sig, och då gick det superbra och hon lyssnade hela tiden på mig.Kände att jag fick tillbaka befälet, så då ska man nog vara nöjd för denna gången tror jag, fast det "spårade" ut i början.

Men åh, tack :o nu blev jag glad... det är alltid roligt att få feedback på saker man säger, särskilt när det är fin sådan :love:

Men det låter ändå som ett bra pass... har man en bitch så kan man inte räkna med samarbetsvilja hela tiden, och då får man ju satsa på att ta varje pass för vad det är och om hästen har en skitdag så får man nöja sig med känslan av att ändå ha varit den som bestämde till största delen. Och varje gång man har klarat av en strapats och fått hästen med sig på slutet är ju en framgång i sig, man kan inte räkna med en smärtfri uppfostran av unghästar... utan snarare se det som ett mirakel de få gånger de faktiskt är just helt problemfritt :angel: ;)

Hade du bett när du tömkörde idag?

Nej, kapson, men hon är mycket mera okänslig för mina signaler och då blir hon gärna det oönskade ångloket så att säga, men den stora skillnaden är att hon blir negativ med bett, jämfört väldigt (för mycket) framåt och busig på med kapsonen, varvid jag har fullt sjå att hålla henne inom mina ramar, om du förstår vad jag menar.
Tror du att jag ska testa med ett rakt gummibett nästa gång? kan det vara mildare än det tredelade eggbettet? Är rädd att det´ska bli mer galet.:confused:

Kan du inte testa att tex ha gummibett i munnen och kapsonen samtidigt på... så kan du snabbt knäppa om ifall det går åt pipan på bettet och fortsätta tömköra på kapsonen som hon känner igen och är van vid..?

Jag har positiva erfarenheter med mitt novabett, men det där är ju så hemskt individuellt så man måste ju testa för att säga om det fungerar på ens egen individ...

Vad har du för nosgrimma till bettet? En bygelnosgrimma kanske skulle passa damen, om hon är tjafsig och jäklig... den ger ju ett litet stöd samtidigt som den inte är ivägen för bettet...

410423_01.jpg

En mycket finurlig nosgrimma som konstigt nog inte används särskilt ofta... saluförs i Sverige som islandstillbehör men i Tyskland köpte vi den i en vanlig ridsportbutik. Som bilden visar så ligger den inte an mot bettet någonstans med ger ändå det stöd som vissa hästar uppskattar... kan definitivt vara värt att testa på kinkiga hästar (inte särskilt dyr heller, när den inköptes på jobbet där nere så tror jag prislappen låg på runt 100 euro).

Ska försöka få tag i en sådan, ska testa med bett och kapsonen i beredskap om det inte funkar. Måste bara säga att man inte kan tro att hon har ett sådant temperament, det är när "arbetsklädena" kommer på som hon taggar upp.
Tack för alla fina tips!:bow:

Jag har en sån nosgrimma! Har bara haft den på 08an men dem funkade faktiskt bra! Den kostade bara 250kr, inköpt på mässan på Globen 09. Tyvärr för liten idag, annars hade jag nog använt den ofta.

hihi ja :)

kl*
idag när jah ut till stallet så låg min stolliga häst på sin mat och försökte äta han är så knäpp ibland :) sen jagade han dom andra hästarna :)
ska snart åka och rida :)

kl
Är precis hemkommen ifrån en härlig ridtur på min lilla häst! Tog faktiskt och longerade lite innan eftersom jag skulle ut och rida tillsammans med kompisen som också har en lite stollig unghäst. Allt gick fint och vi gick först hela vägen mötte bilar och allt möjligt:) Längtar tills man kan trava och galoppera ordentligt. Som det är nu går det att trava på typ ett ställe så jag brukar trava och galoppera i paddocken.

Måste bara få säga att idag gick det superbra med tömkörningen, tror att det var mycket tack vare att jag körde med gummibettet, det verkade falla damen i smaken. Min lycka är total idag:love:

Men det låter ändå som ett bra pass... har man en bitch så kan man inte räkna med samarbetsvilja hela tiden, och då får man ju satsa på att ta varje pass för vad det är och om hästen har en skitdag så får man nöja sig med känslan av att ändå ha varit den som bestämde till största delen. Och varje gång man har klarat av en strapats och fått hästen med sig på slutet är ju en framgång i sig, man kan inte räkna med en smärtfri uppfostran av unghästar... utan snarare se det som ett mirakel de få gånger de faktiskt är just helt problemfritt :angel:

Åhh, vad jag kände att det passade in på mig och min! Ska tänka så nästa gång, tack :D

Tack till underbarn för kloka råd! om du bara visste hur mycket det hjälpte idag, dina visdomsord om unghästen borde sitta inramad i stallet! (mycket tänkvärt.)

Kom till stallet idag på riktigt dåligt humör. Fick min nya tandprotes igår och den passade inte. Ligger emot, skaver och hindrar mig från att äta och prata. Gick en lång nattjoursnatt med den (sov 1 timme, och sen ytterligare 2 när jag kommit hem) och var grinig som fan när jag kom till stallet.

Svårt att vara arg på lilla Häxan när hon tittar under lugg på en i sin söta luddgrimma och följer varje steg jag tar.

Vi skrittade ut (efter att jag under mycket svärande lyckats brodda, hästen stod snällt som ett ljus) och hon var piggelin men höll sig i skinnet, inget stegrande. Blev omkörda av en stor buss utan att hon reagerade nämnvärt. Vi hann ut innan solen gick ner, så vi red i strålande solsken och sen i en vacker solnedgång på andra sidan havsviken. :love:

På mycket bättre humör sen!

heej! har under lång tid bara suttit o kikat på era inlägg!

har själv ett skäcksto som heter Surprice som jag har haft sedan hon var 8mån.

Underbar tjej som har otroligt lätt att lära! dock har vi körtfast.. Vi kan inte få någon högergalopp :S bara vänster.. om o om igen... har försökt att ställa henne i både höger och i vänster.. jag har försökt att flytta henne undan för höger skänkel och sedan fatta galopp.. men nope.. INGET! :S

Idag ska vi aif dra ut en vargtand.. kanske de som spökar??

Kraaam

Kan du se om hon fattar höger galopp i hagen. Gör hon det hade jag inte varit så orolig annars hade jag kontaktat vet. Hon kan ju vara sned någonstans.
Sen kan det ju som sagt ha med vargtänderna att göra.

Lycka till!

Qvintus ser ut som en björn och går bara och drar runt med sin kompis i hagen och delar sitt ensilage med rådjuren. Idag blev det några vaccinationssprutor och lite titt på tänderna. Nu vill jag har vår och snösmältning.

Hälsning Maja

Vargtänderna störde våran sig mycket på, hon blev mycket bättre när dom togs. Hade hovslagaren ute idag, han upptäckte att hon har canintänder i överkäken( dom sitter mellan fram och kindtänderna) Han sa att hon ömmade rejält när han kände på dom. Så tänder kan nog påverka dom mycket..

KL
Idag blev Queenie lycklig! :D

Hennes bästa kompis från i somras, min 08, står ju tillsammans med sin lillebror i hagen intill, och de brukar busa som satan på varsin sida staketet. Idag gick det lite överstyr och 08an reste sig mot henne samtidigt som han bet henne i halsen. Det tyckte jag var lite väl farligt, så jag funderade en stund...

Det blåste som satan och var således svinkallt, därför hade jag ingen lust att vare sig rida eller jobba hästarna på nåt sätt. Okej, men då får de väl motionera varandra då!

Queenie brukar oftast ge upp efter ett tag när grabbarna leker på sin sida. Fullt förståeligt. Så när jag idag helt enkelt släppt in henne till dem blev hon ÖVERLYCKLIG! Hon och pojkarna sprang runt och bockade och for som några riktiga idioter rent utsagt! :rofl: Tänk om jag inte varit så feg förut i vinter, då hade de fått gå såhär hela tiden, och då kanske lilla ponnybusan inte varit lika tjock utan i mera fin form som grabbarna är... Men jag var så rädd att min mamma häst (som delat hage med Q) skulle bli ledsen, men idag fick jag svart på vitt att hon blev påtagligt lättad istället! Så det var ju ett dumt drag av mig... Lätt att vara efterklok...
Men nu får de stå såhär tills på söndag! Då flyttar 08an till annat stall för en period, och då får de andra tre (mamma häst, Queenie och lillkillen f. -10) gå tillsammans. Det blir nog bra! Mer race än med bara morsan iaf... :grin:

Gäller bara att ha koll på brunster och eventuellt intresse från lillens sida...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar