-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Vilken underbar hage !!! Ser inte ut att gå ngn nöd på henne direkt men segt att benet fortsätter småkrångla ...

Stjärnfrugt: vad skönt att det inte verkar va ngt ! I övrigt hade jag missat att det var INNE ni gått ner er , trodde det var ute då jag läste slarvigt .
Inte ok ang ridhuset om det är "känt" ? ! :(

Jag tycker främst man känner ofräscht på bak genom att ngt "sitter fast/glappar/hackar" i länken bakben-rygg och till hand .
Tror inte det hänt ngt men man blir ju tokig av oro oavsett såklart .

Senast ändrad:

Nej, det faktum att det hänt inne är just det jag är arg på. Ute kan man inte veta allt om underlaget, men inne tror man ju att det håller under fötterna.
Tycker vi har en seriös gårdsägare som gör ett bra jobb men anläggningen, men givetvis är jag stött över att vissa verkar känna till detta med ridhuset men att det inte åtgärdats.

Det enda jag kan känna är att hon ibland glider undan, men det känns mer som det gjorde när vi fokuserat mkt på sidvärts. Hon blir liksom lite för lyhörd för att gå undan och har hon då ingen stor lust att gå fram så har hon väl kommit på att det är enklaste vägen ut :angel:

Formen är dock inga fel på, jag tycker stödet i handen är samma som vanligt. Inget hackigare än vanligt, hon är alltid trist i framridningen så det kan jag inte säga att det beror på detta. Huvudsaken är ju att det lossnar sedan.

Ska bli intressant att höra om ET ser nåt imorgon, jag känner inget själv. Hon reagerade ytterst lite idag när jag drog över ryggen, länden och rumpan och tredje gången jag kände igenom reagerade hon inte alls.

Tack alla för supporten!

Nu är jag hemma igen efter en lång dag hos vet. Hon är fortfarande klart besvärad av sitt framben, trots antibiotika igår och imorse. Hur som...

Ben nummer ett, hö bak, ursprungsskada. Både benet och ligamentet läker fint och enligt plan och tål belastning i form av ridning nu. Känns jätteskönt med tanke på hennes idiotryck för några veckor sedan. Om hon var ohalt även vid böjning gick ju inte att kontrollera idag pga frambenet, ben nummer två.

Nummer två, vä fram, infekterat sår vid bogen som soppar och är svullet och ömt. Fem cm ficka uppåt, inget nedåt, rakar, spolar, gör rent och röntgar, inga ytterligare skador och ingen ledinvolvering. Fortsätt antibiotika och in med antiinflammatoriskt, ska gärna röra på sig för svullnad och få ur sårvätska.

Ben nummer tre, vä bak, sår sedan 3.5 vecka, nästan läkt, dock varit envis svullnad men som gått ner nu, oberörd av det från dagen efter skadan. Tar röntgen för säkerhetsskull, jo men se visst, en griffelbensfraktur! Hurra! Så det benet bör vila fyra veckor till.

Summa, ett ben får gå för fullt, ett ben får börja belastas under ridning, ett ben ska röra på sig och ett ben ska vara still.... :wtf:

Men vad fan rent ut sagt!! En olycka kommer aldrig ensam känns som dagens mest passande floskel.

Ja, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Benet jag var minst bekymrad för just idag, det var det som blev upphovet till ännu längre vila. Hoppas bara det läker ihop alt inte besvärar henne, annars måste det ju opereras bort.

Sen är det ju tacksamt att hästjäkeln drar på sig allting under samma självriskperiod åtminstone. Dagens besök lär ju inte vara gratis med röntgen av tre ben, ultraljud, sårvård mm.

Jag har "tröstshoppat" en långweekend till min älsklingsstad Dublin om 2.5 veckor nu iaf. Något roligt måste jag få göra. :p

Tack! Ja, han har verkligen härligt gung när han väl är avspänd och kommer genom kroppen.

Det stämmer att jag har försökt få till lägre och rundare form nu igen, men visst, jag brukar ju rida honom lägre hemma, men har ndå försäkt tänka på det lite extra nu. Och det är nyttigt med film så man ser hur det ser ut också, den formen han går i i galoppen i början skulle man ju kunna rida i på tävling också (eller försöka iaf ;) ), om man bara puttar fram nosen litegrann!

kl

sassiball: Jag tycker du är väldigt tuff som är ute och rider på fälten så snabbt efter bebisen! Jag kan tänka mig att koordinationen och styrkan kanske inte är riktigt på topp och att man helst slipper även lite snällare bocksprång :p

Charlotte: Sorgligt med Elles bror :(. Är det samma häst som JH skrev om i sin blogg?

Skickar pepp till alla er som behöver det också och håller tummarna för att alla hästar snart är friska och krya igen!

Ja det är samma häst. Mkt tråkigt med en häst som man känt från han var föl, och sen följt på nära håll under alla år.

Ja, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Benet jag var minst bekymrad för just idag, det var det som blev upphovet till ännu längre vila. Hoppas bara det läker ihop alt inte besvärar henne, annars måste det ju opereras bort.

Men nej jag hoppas verkligen inte du behöver operera bort hela benet på henne :eek:

skämt åsido: så sjukt jobbigt! Är nog det värsta jag har hört, det du redogjort för med skador på 3 av 4 ben. Jisses, det är ju fruktansvärt :( stackars dig! :(

Man tar bara bort den biten av griffelbenet som gått av och ligger löst, här är det typ 3 cm. Men blir ju ändå en op med narkos. Men där är vi inte än. *peppepp*

Hon står och går ju iaf på alla ben och bara infektionen i såret på vf lättar så är hon ju hältfri och hon tycker ju att hon mår helt ok så... :) Det hade ju kunnat vara skador som ger osäker framtidsprognos som ridhäst men inget av det som är ska ju orsaka bekymmer framöver. Men visst, allt på en gång så blir det ju mycket men då kanske vi har gjort vårt sen? :d

jamen jag vet, jag kunde bara inte låta bli att skoja ang. din forumlering för man kunde läsa den som att hela hennes ben skulle bort.

förlåt dålig humor i sammanhanget :o verkligen jättetråkigt med din häst :(

Vi får hoppas att ni är klara med elände sen!

Här är det jobbigt. Hästen är jätteglad över att få ut och skutta runt med hacket, men har såklart fått skav av det. (på sidorna, av metallplattan??) Än så länge bara pälsskav, provar med salva på inför ridning nu.

Vet ringde, hade pratat med tandläkaren (TL), som inte hade nån teori om vad som fanns i munnen på min häst, men tyckte att man skulle "skära upp och titta efter". En lösning i sann kirurg-anda som jag mycket väl kan förstå... :angel: Men som inte känns jätterolig ändå. Känns som en liten chans att man hittar nåt som går att åtgärda, men om man inte provar så får man ju inte veta. :crazy:

Usch så tråkigt, hon samlar verkligen allt på hög den där damen. Hoppas att er otur är över sedan :(

Här är hästen inte heller hundra. Han har varit ganska trotsig och försökt galoppera sig ur allt senaste veckorna och under hans stretching-rutin så har han varit lite kärv att stretcha bakkärran på. Visade honom för min tränare igår och efter tre varv så enades vi om att det är en låsning i ryggen/korset som gör att han inte jobbar jämt med bakbenen. Att han dessutom har ett väldigt "toppigt" kors av naturen gör det inte bättre när han får en låsning där. Den har väl antagligen kommit sig av att han har rullat snett i boxen eller skuttat fel i hagen eller något annat som man kan göra när man är ung och har lite för många ben för sitt eget bästa.

Red i lätt sits hela passet (50 min i dressyrsadel, pust :o ) och fokuserade på trav-galopp övergångar och sidvärts i trav på voltspår för att han skulle släppa ner korset och slappna av över ryggen. I början gick han mest som en jäkla giraff med bakbenen släpande i ridhusbotten, men i slutet av passet så var han helt igenom och fick ett jäkla gung i traven. När jag testade att rida lätt som avslut så hade jag sadeln ungefär en decimeter högre upp i luften, så mycket hade han rundat ryggen.

Nu har vi fått en liten massagerutin för ryggen att lägga till stretchingen efter ridpassen samt träningsövningar att göra på lina från marken. Byter till hoppsadeln helt ett tag så att det blir lite mer ergonomiskt att stå i lätt sits hela passen också. Ska försöka klämma in ett par träningar ganska tätt nu och förhoppningsvis så kan vi rida loss det (precis som vi kunde med låsningen som han fick i nacken efter den lilla transportincidenten på Gotlandsbåten).

Haha, borde jag fattat. Tänkte det var udda svar från dig. Jag är ganska luttrad känns det som nu och tycker det är lite tragikomiskt det hela. :p Hade hon varit mer påverkad av det själv hade nog varit jobbigare.

Men herregud! :eek: Snacka om att dra på sig allt på en gång! Fattas bara en hovböld på höger fram va? :grin:

Charlotte: Vad tråkigt med Elles bror. :( Hoppas hennes knä blir bra nu!

Undret: Shit vad jobbigt att stå upp i en dressyrsadel ett helt pass! :p Hoppas låsningen ger med sig. :)

Kl
När man läser om alla era skadade hästar så tror jag nästan att jag ska låta Queenie stå helt ett tag, typ glömma bort henne. :angel: Men nja, imorrn är jag ledig från morgonen så då ska vi ut en lugn runda. Här är det stenhårt överallt, snön vi hade försvann och endast ett tunt tunt litet lager har kommit efter det. Hoppas på massor med vitt snarast möjligt!

*kl*

Nu har Amazing varit som förbytt ett par dagar, eller som sitt vanliga jag kanske jag ska säga! :) Funderar på om hon hittat ett samband mellan att arbete betyder massa gos och mat efteråt? ;):p

Igår borstade jag länge innan och hon bara njöt :love: Stod sen helt stilla när jag skulle spänna gjorden och uppförde sig jättebra! Lite hopp & studs men inte mer än att jag kunde rätta henne och sen fortsätta! Lyssnade extremt bra på alla kommandon och vi gjorde massor av trevliga övergångar där hon behöll form och bjudning utan att muppa sig och kränga sig åt sidan eller börja backa.

Duktig tjej! :)

*kl

ET var ute imorse. Först sa jag inget om missödet i lördags, jag sa istället "känn igenom hästen först så ser vi om vi känner samma". Hon kände en ytterst liten spänning i högersidan, uppe i länd/rygg och sedan sammanhängande med detta i halsen och upp till nacken. Kan ju förklaras rätt bra med att hon gick ner sig med höger bak och därav fått en liten tänjning, dock ej en regelrätt sträckning.
Förutom detta fanns inga fel alls, mer muskler och rundare rygg, ingen stelhet eller ömhet nånstans och inte ens nåt i vänster bog som ofta brukar ha en tendens till att sitta fast lite och behöva masseras loss :)
Känns som ett gott betyg på att träningen går bra när inte ens de vanliga småsakerna finns kvar.

Fick laser på ryggen och ska vila idag och imorgon, lätt sits och skritt och galopp torsdag och sedan om hon är som vanligt bara fortsätta vanlig ridning from fredag. Fredag har jag dock lovat pojkvännen att vi ska åka bort så hon får en extra vilodag där, vilket ET iofs bara tyckte kunde vara bra. Så bra, då slipper jag tjafsa med pojkvännen om den jäkla hästen som alltid ska förstöra alla planer :meh:

Blir en liten oplanerad höstvila nu trots allt. Vila 1-2 dagar förra veckan och nu tis, ons och fre. Jag tror att hon kommer att vara pigg och glad sedan, hon brukar må bra av såna här småvilor emellanåt. Och i detta tråkiga väder gör det mig ingenting...

Fördelen med det som hänt nu är att man nu har en snickare på plats i ridhuset som förstärker ridhusväggen och ser till att ingen sand ska kunna rinna ut under sargen och orsaka dessa hålbildningar. Min stallägare är verkligen vettig som tar tag i detta såhär snabbt :)

Senast ändrad:

KL

Hade vet ute på EM och kollade på Elle's svullna framknä. Knät såg likadant ut i dag som i söndags. Vet klämde och kände, ingen reaktion. Gjorde böjprov och hon va helt obrydd och inte halt. Eventuellt kunde man höra en lite ojämnhet. På liten volt, så va hon dock ojämn.:meh: Vet gav henne antiinflammatorisk och skrev ut Metacam, för 10 dagar. Men vi bestämde att jag bokar tid på klinik så snabbt som möjligt så jag har en tid om de inte syns någon större skillnad snart. Eftersom hon är så fylld runt leden, så ville vet att man tar prov på ledvätskan för troligen är det en inflammation. Hon ville även att hon ska gå i mindre hage, men jag avvaktar nog lite med de.(är i valet och kvalet) Vet att hon håller sig lugnast med sin kompis. Kanske får vi "möblera" om lite i hagarna för att lösa de.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈