-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

kl

Var en tjej här och provred Bruce idag, han kändes lite laddad när jag red men gick annars fint. När spekulanten hoppade upp blev han ganska spänd, men efter ett tag fick hon lite bättre kläm på det. Tills hon skulle galoppera och Bruce stack iväg med henne och galopperade i full kareta, höll nästan på att trilla omkull i kruvorna och gjorde stora hål i underlager, i 5-6 varv runt hela ridhuset innan hon fick stopp på honom :o. Det var den provridningen det :banghead:

Hoppsan:D.

Har varit med om en liknande provridning. Tog säkert tio varv innan hon fick stopp. Men hon köpte hästen av nån märklig anledning...

Han tyckte inte att han behöver flytta ;)

*kl

Min häst har haft lite vilovecka nu pga laserbehandlingen i ryggen i tisdags och att jag var bortrest fredag. Kände lite på henne i torsdags, fick bara skritta och galoppera. Gud så nyttigt att ha sådana regler, trots att jag hade hoppsadeln och lätt sits så kändes hon väldigt fin efter endel galopperande... Jag tror jag ska lägga in betydligt mer galopp i framridningen framöver så att hon får rulla på ordentligt.

Igår kom jag hem sent så det fick blir ridhuset då det var kolsvart ute. Lika bra det, nyklippt häst som vilat :sneaky: Hon försökte dra några bockrepor i min galoppframridning men jag parerade upp det rätt snabbt. Sedan var hon väldigt pigg och framme och gick väldigt bra nästan genomgående hela passet. Lite jojjande med huvudet men det kan lika gärna bero på att hon var pigg och inte speciellt genomriden sista veckan.
Känner inte av nånting i ryggen, men däremot bekymrar det mig att hon börjat åla inåt med baken till vänster :( Får parera det hela tiden, speciellt i vänster varvet då det är innersida.
Hon är ju svagare i vänster men såhär har hon inte brukat hålla på. Någon som har nån ide? Hon är ju nyligen genomgången UA så ont och stel kan vi utesluta.

KL

Var iväg på träning med muppelito i torsdags. Gick väl sådär. Var ett gång shettisar som skrek och bråkade på utsidan ridhuset . Så hon kom aldrig liksom till ro efter det. Var inte nöjd med min egna ridning heller. Kände mig flackig och loj. suck. Men nu får ja inte deppa ihop för det. Tömkörde henne igår. Gick väldans bra faktiskt. :)

fAFDSAFDAS.jpg

Det är ju SÅ pinsamt när hästen inte sköter sig på provridningar, så ska man liksom försöka få fram att så brukar han/hon aldrig göra annars! Och så tänker de som provrider typ, tjena mittbena det tror jag inte på ;)

Själv sitter jag här lite mörbultad i soffan! Flög av igår :o Var iväg på sista tävlingen igår och skulle gå in i 1m klassen! Kändes som de skulle bli plättlätt att hoppa runt där lite lugnt, men de fick jag äta upp! Nelly hoppade bra mycket högre än vad som behövdes och efter hinder nr.3 drog hon på en bockserie så jag flög :banghead:
I 110 skötte hon sig iaf jätte bra och vi slapp bockningar i denna klassen och fick till en fin runda så det var väll iallafall ett bra avslut :p

*KL*
I morgon kommer kiropraktorn och kollar mina hästar. Ska bli skönt att se om de har några stelheter. Nova har varit lite stelare i höger sida så tyckte det var bättre att kolla upp innan det blir något värre. Kollar även min andra häst när hon ändå kommer ut. Han ska i och för sig säljas och åker på lördag men då vet jag att han är kollad innan. Ska låna ut honom fram till jul för att se så han trivs innan de köper honom.
Så Nova kommer få en ny hagkompis nästa helg. Ska låna en islandshäst av grannen som föder upp islandshästar så länge.
Blir min häst såld ska jag köpa en annan lite lugnare häst. Fixar inte att ha en häst som måste gå 6 ggr i veckan för att hålla sig lugn. Börjar tröttna på alla sidohopp i diken, livsfarliga löv och skuggor från pannlampan som gör att han flyger i luften.
Eller så börjar jag bli gammal och inser att livet är mer värt än ofrivilliga flygturer och långa promenader hem till stallet!;)

*kl*

Mitt i alla sorger och bedrövelser så var jag ute på roligheter igår, hopptävling på stallkompisens häst som jag nämnt här förut. Han är ju också 07:a men väldigt oerfaren. När jag drog iväg med honom på hoppträning förra veckan var det första gången han åkte iväg och reds. Har väl ridit honom ca 10 ggr varav hoppat typ 7 ggr så varför inte tävla lite? :p De sju gångerna ökade nog dessutom antalet gånger han övh taget hoppat med ca 100%. :o

Hade lokala hemma igår med start på 80 cm så det kändes tryggt.
Fick till en fin 80-runda fram till sista hindret där det blev en miss i kommunikationen och han bröt av till trav och rev.

90-rundan var han trött och jag supportade inte tillräckligt och ville vara för ordentligt och inte tappa iväg honom så där rev vi ett där jag envist skulle få in sex språng istället för att ha låtit honom gå på fem och sen blev det knas även på hindret efter det.

Jag är ändå jättenöjd! Han var totalt oberörd av det mesta och inte en titt på någonting på tävlingsbanan. Att flera, inkl överdomaren var tvungna att höra vad det var för häftig häst jag satt på gjorde det ju lite kul, han sticker ju minst sagt ut i mängden.

Filmer
http://www.youtube.com/watch?v=sGGCcY_Of58&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=QfA4alNYkt8&feature=youtu.be

Gällande min egen har jag en dålig magkänsla anågende såret på vf, om det ev är ledinvolvering iaf. :crazy: Hon har ju fått både antibiotika och antiinflammatoriskt (inkl febernedsättande) och det kan ju ha maskerat symtomen. Eller så är jag bara nojig och ser trådar i det lilla som jag kan klämma ur såret idag som egentligen inte finns.

Verkligen en häftig häst :) Det är nån cob eller vad?

*kl

Jag har haft en provridning på min idag. Gick mkt bra. En tjej som jag hört talas om via några i stallet, som ev ska börja rida min häst i hoppning. Är på tiden att hon kommer igång och hoppar regelbundet. Jag håller verkligen tummarna för detta nu, jag har längre önskat mig nån form av medryttare som vill hoppa och inte bara dressyra då jag tycker jag vill sköta den biten själv. Dock har jag inte velat annonsera då jag gärna vill ha "insideinformation" om att det är en ryttare som fixar min häst, sedan missen med den förra...

Senast ändrad:

kl

Idag har vi varit iväg och startat en MsvC:1 igen. Blev en del missar men lyckades ändå komma upp i 60,43% :)

http://youtu.be/JBelIf9ZHLA

Tycker formen är lite bättre nu ändån? Även om det fortfarande blir lite glapptygel ibland...

kl

Jaaa jag har inte skrivit på länge men här händer ingenting :p Hästarna fick nya skor för några veckor sen och då tänkte jag jamen då rider jag väl och håller igång ett tag till. Tack och lov tog åbäket av sig en baksko nästan direkt och jag såg det som ett tecken att vi skulle ställa av för vintern :D
Så nu har Beccahäst inte ridits alls. Hon går med mina andra på lösdriften och hon håller igång och rör sig och hon ser fin ut så ska väl inte bli alltför lång startsträcka sen i jul när vi ska dra igång. Jag ser ju henne som 4-åring och nu fick hon längre sammanhängande vila så hon fått smälta allt det hon lärde sig under året. Från helt oinriden till tävling i både hoppning och fälttävlan och kvalitetstävlan på ett år! Så välförtjänt vila :)

Gällande min egen har jag en dålig magkänsla anågende såret på vf, om det ev är ledinvolvering iaf. :crazy: Hon har ju fått både antibiotika och antiinflammatoriskt (inkl febernedsättande) och det kan ju ha maskerat symtomen. Eller så är jag bara nojig och ser trådar i det lilla som jag kan klämma ur såret idag som egentligen inte finns.

Jag har tänkt på dig. Flyttade du tillbaka hästen hem till "dig" eller hur blev det?

*kl

Idag har jag och min häst varit ute och ridit. Blivit alldeles för lite av den varan pga arbetstider förrförra veckan och hennes lilla konvalecensvila förra veckan.
Nyklippt häst, -1 och blåst. Alltid denna jävla blåst, jag blir galen :banghead:. Enda stället som inte var stenhårt var runt en stubbåker där jag under sommarhalvåret kondititonstränar.

Nu har vi kommit till den jävligaste delen på året med väderförhållandena i kombination med att hålla min häst på mattan, och jag kommer ihåg hur rolig hon var att rida ute förra hösten. Inte :meh: Var som en bomb att sitta upp på. Tog oss 50m innan hon exploderade i bocksprång, tackolov hann jag parera och insåg att skritt på lång tygel inte är nån bra ide. Inte skritt på kort tygel heller, då hon måste aktiveras och jogga av sig. Hoppade i luften flera ggr innan jag kom bort på underlag där det gick att jogga henne. Fick trava i 1-2 km innan hon kändes så pass nervarvad att jag vågade fatta galopp utan att riskera att åka av i fattningen.
Galopperade de sträckor jag inte hade stark motvind (hon blir galen av det när hon är på detta humör) samt där underlaget var okej. Red flera varv runt stubben och travade och galopperade tills hon var trött. Det tog 1 timme.

Gick in i stallet nöjda och glada och jag kände att jag hatar denna årstid nåt gruvligt... inser nämligen att jag måste göra sådana här rundor 2-3 ggr/vecka för att ha henne hanterbar. Och fryser det mer utan att komma snö har jag ingenstans att rida ute då skritturer är uteslutet med denna dam i detta humör. Tjohej.

*KL*
Eller så börjar jag bli gammal och inser att livet är mer värt än ofrivilliga flygturer och långa promenader hem till stallet!;)

Hahaha dom flesta kommer till den insikten om livets värde förr eller senare ;)
Jag är inte heller längre så road av luftfärder längre :D

Ja, jag gjorde faktiskt det. Jag vågade inte chansa på att få en likadan idiotpsykos igen. Väl hemma undrade ju de andra hästarna vem som kom, när de insåg att det "bara" var hon återgick de till att äta. Min strosade omkring och kollade att allt var som vanligt sen ställde hon sig också och åt och har mer eller mindre gjort sen dess. :)

Varför kan inte min stora ponny få en sån där fin liten mage?! Han tappade lite vikt vid flytten och det tar tid att lägga på den lilla kulan igen :meh:

De ser jättefina ut :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 064
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar