-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Mkt. Hade inte planerat någon längre vila under vintern, men snart är vi ju redan inne på 2 veckor och längre lär de ju bli. Får se de som att hon får en långvila nu när de ändå är rätt trist månad att ha häst. Vi borstar och myser mkt i stället, vilket den hästen älskar. Kör all-in Globen nästa helg, nu när jag inte kan åka i väg och träna. Försöker hålla mig positiv!:D

Helt rätt! Lite shopping o hästar, hästar, hästar en hel helg är precis vad man behöver när allt verkar gå åt pipan!
Hoppas Elle är bättre idag iaf.

Ska minsann också till Globen i år! Har aldrig varit där så det ska verkligen bli kul:). Synd att Minna inte kommer till start bara, hade hoppats att få se Don Charly igen. Men EG och Voice ska bli kul att se.

Blir inte mycket (nån) shopping för mig. Behöver inget och är ändå fattig som en kyrkråtta:p.

Man behöver alltid något.:p
Nu har jag en tid bokad på kliniken på måndag. Dock tyckte jag att svullnaden va ngt mindre i dag. Hoppas hoppas....

*kl*

Inte en -07:a, men det här är så nära sitsträning jag kommer i nuläget:
http://www.youtube.com/watch?v=AubUJuqWBT4
Min kompis häst! Mycket nyttigt, hade velat rida henne oftare. :angel:

Red ut på Chatsi efter det, lyckades galoppera lite i skogen utan bocksprång! :D

Inser att jag nog inte kommer undan att låta dem operera i munnen på henne, men det känns ju inte som om allt kommer att vara bra och gröna skogar efter det, oavsett om de hittar nåt eller inte.

Vilken underbar häst din vän har:love:! Ser så himla trevlig och välriden ut och du kommer så mycket mer till din rätt i sadeln! Jättekul att se och vilken fantastisk väm du har som hjälper dig på ett utmärkt sätt:bow:.

Shoppa loss bara, låter kul tycker jag :D

Marvin, jag kunde inte se filmen. Galopp i skogen utan bocksprång, plus 1 på den!

Och angående mig själv och min häst så har tankarna om försäljning flugit runt i huvudet på mig igen. Inte för att jag egentligen vill sälja, utan för att jag tänker som så att man kan inte både ha kakan och äta den, jag kan inte både ha stallet fullt av hästar och tre barn.... annars är det jättekul att rida nu, hade barnvakt och red lite på banan idag, förvänd galopp och lite skänkelvikning. Så himla roligt!

såg sen att ni andra kunnat se filmen, det är min dator som antagligen saknar något program, ska testa igen sen.

Senast ändrad:

Eller hur! Jag är så glad att de har tålamod med mig! :love:
Väldigt välriden häst, men otroligt känslig. Mycket tjat om att lätta i handen, man måste liksom ta förhållningarna på henne med magen, och missar jag det så drar hon. :o Får hon en chans så sticker hon iväg i en flashig ökad trav (hennes paradnummer), så man måste styra i väggen för att få stopp. :o

Smyger in en liten film till, precis i början när jag försöker få till den där luftiga traven som hon och ägaren har kämpat fram. Jag har inte mycket i handen, men hon kryper snabbt bakom. Senare längde jag ut stångtygeln helt och red bara på bridongen, då blev det lite bättre.
Släppte stigbyglarna då det inte gick att länga läderna mer och det kändes för kort.
http://www.youtube.com/watch?v=IKyfTpJZp_s

Åååh! Så grymt fin häst! :love: Och vilken kompis du har! Är hon tränare? Jättekul att du visar, du sitter ju jättebra! Superintressant att se så tydlig skillnad på hästen när du följer hennes råd! :) Jag hade inte haft nåt emot att få prova, fast det skulle nog inte se lika prydligt ut... :p

KL
Idag har jag varit ute en sväng i fiiiiint väder! Ca fem minusgrader, strålande sol och vindstilla. Pålle var PIGG! I början ganska kontrollerat men som vanligt så är det typ kört efter första galoppen... Jag fick verkligen ta tag i henne ordentligt för att få nåt gehör över huvud taget. :meh: Så går det när hon fått vila två dagar, och imorrn blir det mera vila, yeey...
Vi hade en dust om att kunna skritta rakt även när jag samlar ihop tyglarna. Jag måste ju ska sitta snett som attan för så fort jag tar i tyglarna åker rumpan ut till vänster... Jag får sitta och hålla emot med vänsterskänkeln hela tiden för att hon inte ska skjuta ut den... Avslutade med en busgalopp genom skogen, fem rundor i klätterbacken och sen hem och trava av på lägdan, då fick jag äntligen igenom henne och hon blev supermjuk och fin. :)

En fråga till allihop: När jag klippte madame hittade jag små "knutor", stenhårda, som satt liksom fast i skinnet under pälsen på rumpan. Det ser nästan ut som om hon haft små sår, eller hur jag nu ska förklara det... De syns som små bulor nu när hon är klippt. Utspritt lite här och var på hela rumpan, jag har pillat bort några av dom (de sitter rätt hårt) och då följer det med päls och små hårda bitar. Hon verkar inte ett dugg besvärad, men vad är det för nåt?

Verkligen kul att du får rida en sån välutbildad häst. Nyttigt för egot när man tragglar runt på sin egen, att få känna att man faktiskt kan. Red ju en äldre GP häst tidigare (som tyvärr skadade sig och togs bort akut) och de saknar jag verkligen. Så himla nyttigt. Alltid nyttigt att rida andra hästar..... Hoppas du får rida den mera.

Min vän är inte tränare, men vi rider för samma dressyrtränare, och jag hade gärna tränat för henne, men hon hinner inte. :(
Hon rider tidiga förmiddagar när jag normalt är på jobbet, men jag brukar försöka hänga på när jag är ledig eller har nattjour. Oftast har jag ridit henne i typ mysbyxor och gummistövlar, glasögon (som immar igen och glider ner på näsan i traven) och kompisens hjälm för att det inte varit planerat att prova henne, men idag var jag smart och hade förberett! :sneaky:

Men, på den här hästen har jag inga större tendenser att falla framåt. Misstänker att jag skulle göra det iaf om jag tog den sadeln och la på Chatsi. :crazy:

Charlotte1975: Den här hästen får ju mig inte direkt att känna att jag "kan", det blir tydligt hur långsam jag är. Sen vill ju vännen gärna att jag ska göra en massa roliga grejer (så hon får se hur det ser ut), typ gör några bytesserier! (men, jag kan ju inte galoppera rakt fram? :o) Klarar inte tätare än vart 5:e, men det är väl sånt som man hade kunnat träna upp om jag fick prova oftare.

Min terrängtränares fina dressyrhäst är inte lika välutbildad och har mer tålamod med mina långsamma och klumpiga hjälper, så där kan man verkligen få känna att man kan! (jag sitter bra på den hästen också). Tyvärr är hon ju skadad. :(

Vilken härlig häst! Det är verkligen både nyttigt och roligt att få rida så välutbildade hästar. Det är något jag saknar nu när jag inte jobbar med hästar längre och tyvärr finns det ingen sådan att rida på i stallet just nu.

Fin häst ! Och väldigt duktig kompis du har i fråga om tränar roll från backen ! Hälsa henne det !

Min häst har sådana krustor på halsen, kändes som knottror i huden tills jag klippte henne och det blev en liten skorpa som föll av. Inget som kliar eller besvärar henne. Jag tror att det är en reaktion på vårt minst sagt varierande hösilage och/eller allt skit hon pillar i sig i hagen när hon bökar runt i leran som en gris :o

I ditt fall kanske det handlar om nån sorts värmeutslag eftersom din häst verkar ha haft mkt päls? Har det blivit bättre efter klippning är det nog nåt sånt.

Verkligen en fin häst, och jättebra chans att få rida en sådan emellanåt :)

Det är supernyttigt att rida andras hästar. Jag önskar att jag hade en så välutbildad häst att sitta upp på ibland. Nu rider jag ju en ponny rätt mkt och den är i grunden välutbildad (dock inte i närheten av din väninnas) men det är väldigt nyttigt det med. Inte minst för att den lagt till sig med diverse olater efter några års mindre noggrann ridning, men man märker att den kan innerst inne.
Jag tycker att det breddar ens perspektiv som ryttare att rida olika hästar, oavsett nivå och svårigheter. Om inte annat så gör det att jag uppskattar min egen häst ännu mer, när jag inser hur skönt det är att ha en yngre förmåga där alla fel och brister är upp till mig själv. Och jämför man med en tre gånger äldre herre som haft väldigt många år på sig att lägga sig till med olater, då tycker jag helt plötsligt att min är lättriden :o

Ja jag har också gissat på nån form av värmeutslag... Det är bara på rumpan, och det är ju där hon haft allra mest päls, hon har för den delen snart fått tillbaka nästan en centimeter igen. :meh:

KL
Här är det stenhårt överallt med bara en ynka cm snö, så det blir lugna turer. Idag tog vi en barbackatur. Skrittade mest men det blev några galopper när vi kunde passa på över nåt fält. Ponnyn taggade till tusen och började med att bocka, så efter det blev det korta tyglar som gällde. :angel:

Tjoho, Elle's svullna knä ser mkt bättre ut. Visade de för en person som inte sett hennes svullnad tidigare och hon såg ingenting. Kanske slipper vi åka in till kliniken på måndag. Vore skönt efter att ha fått 2 veterinärfakturor i dag:wtf:Håller tummen för att de fortsätter gå åt rätt håll.
Tröstshoppa ett nytt HW amigo heavy i dag. Vet inte vad min häst gör, men hon sliter ut tyget i bogen, så stoppningen kommer ut.

Jag tröstshoppade ett par nya ridbyxor idag, precis vad jag behövde...? :o

Provred med ett bettlöst träns (det från Hööks) på ridbanan idag. Ledde ner henne dit, och det slog gnistor om hovarna redan på väg dit när hon freakade ut över en BIL! På Motorovägen. Suck.
Stod på bakbenen 4 gånger medan jag försökte stänga grinden till ridbanan (läskigt!!), och jag kände att stänga grinden var en bra idé.

Skritta gick någorlunda bra, gick att styra och stanna. Men i traven for hon iväg i sin nya gångart: Travar-trav och när jag skrattade åt henne så drog hon iväg i bockserie där matte satt löst! :mad:

Fick stopp på det till slut, travade några varv åt varje håll och sen gav jag upp det projektet.
Känns inte som att vi kommer att rida några tävlingar på bettlöst nån gång snart! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar