-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Och idag red vi lite i ridhuset. Passade på att sätta upp kameran på en pall, har ju inte visat något på evigheter som inte är tävlingsfilm.

Så här kommer lite vardagslunk i ridhuset, inte jättebra riggat men tar man upp på helskärm så tycker jag man ser helt Ok.

http://youtu.be/LQEcv4t6csw

Gud vad fin han är :) Han rör sig så härligt... tycker han ser lägre och rundare ut i formen också, men det kanske beror mer på att det är hemmaridning och inte tävling.

KL!

Följer tråden i tysthet.. Men tänkte nu dela med mig av lilla Diablo´s 1,20m debut igår! Han blev placerad på 4 fel (Avd B) då det var svår bana & få nollor.

https://www.youtube.com/watch?v=WU6_Yt1Esfc

Jag har även startat flera tävlingar i höst (Inte jag som red igår.) med b.la 2 vinster, en 2:a placering. :D Men vi håller oss runt 1m, tills våran tränare tycker vi är redo för högre! :)

Åh, tack! :love:

Han ska nu endast gå på halvfart fram tills min sista hoppträning v50, sen får han helvila. Det är han värd efter en lång tävlingstermin. :)

Kl

Grrrr, blir så trött. Jäktar ut till stallet för att hinna rida innan de blir mörkt. Tar in hästen och finner ett framknä svullet som en handboll. Inget sår, helt ren så knappast en spark men mjuk vätskefylld svullnad på framsidan på knät. Inte halt. Kylde och lindade med höga paddar, och åkte hem och sura. :-( Antar att hon slagit i knät på något, så nu blir de ännu mera vila. Säger de igen, november är en skitmånad. Färdigklagat från mig.....

*kl

Det blev ingen pay and ride för oss idag :(

Kom till stallet på fm, tog ut henne i ridhuset i lina och tänkte se hur hon rörde sig. Och som alla vet hatar ju min häst att bli longerad så hon går väl inte helt framåt utan surar bara när man går på med pisken. Men jag kunde inte se nån hälta, dock inbillade jag mig att hon var lite stelare i sin rörelse i höger bak. Men jag vet inte faktiskt, när jag bytte varv var det inte stor skillnad, ytter bak ser lite stelare ut.
Det är väl ingen större skillnad mot när hon går lite emot i framridningen, som sedan släpper. Tolkar det inte som orenhet utan som att hon stretar då, men idag vågade jag inte chansa. Så vi stannade hemma och jag var arg och irriterad.

Hon är inte svullen eller varm, reagerar inte när jag palperar ryggen och rumpan. Varken imorse eller nu på em när jag var där och tog in henne.

Imorgon blir ett pass i ridhuset, en kompis får hjälpa mig att titta. Det är nog lättare att känna från ryggen än i linan, om det är nåt fel.

Jag sällar mig till alla surmuppar. Jag är trött på det här! :cry:

För några veckor sen fick hon ett sår på andra bak än det skadade. Såret ville inte läka, svullnaden kvarstod och det har blivit lite svallkött och skit. När det väl är under kontroll men fortfarande inte ok får hon ett sår på bogen, UNDER täcket, spolar och håller öppet, verkar ok tills igår em och inatt då det sa poff, började vara, svullna och göra ont. Hur fasen ska vi kunna utvärdera ligamentskadan bak när hon är svullen och öm fram? Jag har tagit semester för morgondagens besök och det är typ tre veckors väntetid på en ny. SUCK! !

Jag fick dock antibiotika utskrivet så jag hann ge idag och ger imorgon bitti och har åb på em så hoppas det verkar illa kvickt så det går att se något imorgon och annars blir det fokus på frambenet hos vet imorgon.

Blä!

men herregud:(

ja tyvärr eller vad jag ska säga så kommer skiten i skov.... men otroligt ändå med dina rapporter och skiten som drabbar er....
stor pepp eller vad jag ska säga.....hittar inget bättre.

Nej men, en sån otur! Sår på bogen, hur har hon lyckats med det?
Hoppas ändå det går bra på åb imorgon :)

Och otur för dig med Charlotte, ibland undrar man hur de bara kan lyckas med allt ? Hoppas det ser bättre ut imorgon.

Stjarnfrugt hoppas att det bara var inbillning och att hon är fräsch när ni ska kolla.

Gabby_Ossi ja jag har ju sett på bilder hurdana språng din kille kan så jag ska väl inte klaga över min pålles, bara det att jag är verkligen dålig på att sitta kvar vid bocksprång, tror du är lite bättre på det :D

Idag red jag i paddocken, det känns att vi tappat lite, hon är inte igenom utan stretar gärna emot innerskänkeln så jag hade ett spö som jag petade till med när hon inte lyssnade på skänkeln och sen gjorde jag både framdelsvändningar och bakdelsvändningar så tyckte det kändes bättre sen. Hon är pigg att rida, så det är kul i alla fall så länge jag slipper bocksprången.

Tack för pepp sassi o mackan. Jag fattar inte hur hon lyckats med det senaste. Hittar inget på ligghallen som sticker ut och någon annanstans i hagen hade hon inte varit från att hon var hel.
Försöker att se det lilla positiva i det hela och det är att det kommer nu när vi ändå inte är igång. Hade varit sunkigt att få sårskador med ett par veckors mellanrum om man var i full gång och tävlingar planerade.

Vi kan ju iaf röntga och ultraljuda ursprungsskadan även om vi kanske inte kan se om hon är helt hältfri nu. Tänkte ändå få in ett återbesök till innan jul (och innan självriskperioden är slut) och ändå egentligen bara tänkt skritta tills dess. *peppepp*

Men jisses vad det strular för er:(. Trösta dig med att det ändå är november och det inte är insekter och varmt för sårens del. Går det att sätta på nåt stort plåster över såret på bogen så inte ett smutsigt täcke ligger mot? Be vet skriva ut Lotagen till det andra såret som fått svallkött, brukar gå att hålla det i skick med det. En annan tröst är att det är skittråkigt väder att rida i nu:p.

*kl*

På fredag får Barbie på sig vinterskorna. Tror jag börjar skritta henne några dagar i veckan sen faktiskt. För, öh, hon växer i omfång för varje dag som går:o. Så skritta och ta med den andra (som är ännu tjockare) på släp kanske hjälper lite iaf:p.

Tänkte de skulle få skära bort lite på andra såret imorgon och att jag får lotagen. Vi pratar om mindre än 1*1cm nu men vore skönt att kunna massera fritt över hela området där för att få mjukat upp lite ärrvävnad.

Såret i aug läkte ju fint trots rötmånad (hade ju inga fickor alls kvar när vi kom in till vet) medan nu i nov, då strular det. :crazy:
Jag rullade upp täcket precis vid bogen över såret och fäste upp det med två benreflexer med rem o knäppe på, blev skitfint. :D Att jag inte kom på det tidigare bara... Har plåster på bakbenet men det rör sig för mkt vid bogen, jag testade. :)

Men vilken otur du har! :( Hoppas åb ger nåt vettigt ändå!

Stjarnfrukt: Snacka om tråkig grej, att underlaget ska ge vika! :crazy: Hoppas hon bara vrickade sig lite, det är ju lätt hänt.

Sassiball: Glad pålle. ;) Tycker su är himla modig jag!

Quinny: Vad fin han är! :love: Han har verkligen utvecklats! :)

Kl
I lördags kom syrran hit. Vi ställde upp stubbar för att rama in min lilla "ridplan" och sen red vi en liten stund båda två. Det blåste som satan så i början var det okoncentrerat. Blev inget långt pass.

Igår var jag nån form av ponnymamma och skjutsade på träning! Min roll var att se till att alla prylar var med, peppa nervös syster, bära grejer och filma. :p Träningen gick riktigt bra! Syrran fick bra hjälp med sitsen som gav resultat direkt. Hon har (som jag) lätt att falla fram och då blir avsaktningarna blaha. Men hon fick hjälp med hur hon ska sitta och tänka och vips blev det ljusår bättre! :)
Queenie var som vanligt trög i början men vaknade så fort det kom hinder i vägen. Hon hoppar alltid som en kanonkula och får mycket beröm för galopp och teknik, alltid kul att höra! :) Det krånglade som tusan med filmningen så passet blev filmat med tre olika mobiler. :p Ska se om jag lyckas få ihop nån film senare. De red bommar i ett S och sen lite linjer med en lång studs. Glad ponny, glad ryttare!

När de var klara fick vår "extrasyster" på sex år skritta av! Otroligt modig tjej som bara studsade upp och styrde runt helt själv! Queenie är helt underbar, hon är så otroligt snäll och klok! Så medan vi andra plockade undan skrittade lillan av henne med världens leende! :D

Nu kommer jag jobba jättemycket i veckan så vi får se hur mycket jag kan rida... Det är stenhårt och knöligt överallt nu så det gör kanske inte så mycket att hon får stå i hagen... Nu vill jag ha snööööö!

Vad fint det ser ut! Kul att du själv har tävlat med så fina resultat också :)

Kirre: usch vilken otur ni har. Håller tummarna för att det går bra på åb!

Vilket jäkla elände. Jag får verkligen sluta tycka synd om mig själv och min hästs miss i helgen, som är en fis i rymden i jämförelse med ditt... hoppas ni får ut nåt av åb trots allt.

Ja, det känns förbannat onödigt att en sån otippad grej som att underlaget bara försvinner, händer i ridhuset :meh: Hade jag varit ute och ridit hade jag känt mer att "jaha, sånt händer" men i ett nyharvat ridhus förväntar man sig inte detta.
Speciellt när jag efteråt får veta att "ja men så är det hela vägen runt sargen", isf är det ju katastrof!? Jag har inte märkt av detta på mina snart 2 år men jag har väl varit förskonad då som alltid rider innanför spåret samt rider ute mestadels...

Håller alla tummar för att hon är som vanligt i em när jag ska rida.

Jag får verkligen sluta tycka synd om mig själv och min hästs miss i helgen, som är en fis i rymden i jämförelse med ditt... hoppas ni får ut nåt av åb trots allt.

Precis va jag tänkte gällande min häst, efter ett samtal med hennes uppfödare idag. Hon fick i dag ta bort Elle´s storebror på operationsbordet. Han buköppnades för 2:a gången på ett år. Prognosen såg dålig ut när det öppnade upp honom så det tog bort honom. Då känns ett svullet knä väldigt litet.

Ringade dock veterinären i dag, och förklarade läget. Hon trodde att det kan blivit en inflammation även fast de inte finns något sår, och kommer ut i morgon EM och kollar. Eftersom det är över knät och nära led så vågar jag inte riskera något.
Så länge hänger prinsessan i hagen.

Hoppas verkligen att det inte är nåt allvarligt med Elle...
Men buköppning, hujeda mig. Jag tror att det är ett sådant ingrepp jag inte ens gett mig in på. Men man kan aldrig säga innan man står där, dock är det en av de saker jag försökt tänka igenom i förväg...

*kl

Red min häst idag och hade en kompis på marken. Hon såg inga konstigheter, och jag kände nog heller inga. Min häst var inte helt med på noterna, men inte på det viset som hon varit de få ggr jag upplevt henne ofräsch. Framförallt blev hon bättre och bättre, vilket i mitt tycke nog tyder mer på att hon inte var genomriden vilket senare blev bättre ju längre jag red. Hon var lite som en orm och drog bakdelen åt olika håll, men det är nåt jag märkt att hon gör i perioder då vi tränar mkt sidvärts. Som att hon glömmer att gå rakt framåt, men jag tror det handlar mer om att hon inte har ordentlig bjudning och därför börjar åka kana åt sidorna...
Blev dock ändå bara nån form av halvpass, då jag bara red 15-20 min efter framskrittningen, för att sedan avsluta med 30 min skritt ute.

Imorgon kommer ET och tittar på henne. Jag känner ingen värme eller svullnad eller ont i några muskler. Men jag hade i vilket fall tänkt kolla upp henne, som jag alltid göra några ggr per år, så det var ju lika bra att göra det nu.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar