-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Mkt trevlig din häst :)

Missminner jag mig eller sitter du stadigare med överlivet nu jämfört med förra gången? Jag har för mig att du kommenterade det då, men jag har en känsla av att du ger ett stadigare intryck nu..?

Kl
Anyo : kan inte se din film från mobilen :(

Stjärnfrugt : sätt målet att öht ingen hjärn upphängning ska ske i fråga om att fatta rätt galopp i sig . Oavsett om det är vänster, höger , eller vänster, höger i förvänd eller whatever . Det är så det ska kännas som mål , tanken eller känslan att de fattar fel öht ska inte finnas på kartan i din hjärna och Ffa inte i din hjälpgivning .

Är mitt bästa genuina tanketips utifrån egen Erf .

Ska verkligen ta till mig detta :)

Och apropå det har jag anmält mig till en kurs med 1 pass ridning och 1 pass mental träning och fokusering. Hoppas verkligen kursen blir av :)

Det stämmer :) Ska lägga upp en film från här om dagen där syns ännu lite mera skillnad. Det känns som om det hänt mycket med både mig och hästen på ganska kort tid. Nu känns det helt okej när jag rider :)

Mackan och Charlotte
Ibland blir det så av någon anledning. Prova gå in på min kanal kanske? Tror det beror på musiken.

Här kanske vi kan jämföra lite.. Lägger upp en från i våras och en från här om dagen.

April 2013
http://www.youtube.com/watch?v=z6EqU1sUwUw

November
http://www.youtube.com/watch?v=DpNm8CqR50o

Fortfarande lite ostadig i armarna men enligt mig betydligt bättre. Min ena tränare talade om för mig att jag såg ut som birger i stefan och christer ;) Haha. Men det hjälpte att tänkta mer på dem. Nedsittningen befäster jag aningen bättre på henne fortfarande lite för flackig skänkel men även den tycker jag det blivit stor skillnad på.

*kl*

Divan gick som en dröm idag. Jag satt som gjuten, hon var framme för hjälperna, formen var sjukt bra och inga slöa bakben. Varför var ingen där och filmade? Tur att min tränare var där och såg det :D Det är också tack vare honom det gick så bra. Bästa träningen på länge!

Red såklart inte i hörnet :p

Nu drar jag till Miami i 2,5 vecka :D

Alltså, jag har aldrig medvetet försökt rida honom högre i formen, allt jag gör i alla lägen alla pass försöker jag få honom så låg det går i princip, men det är mycket svårare att få honom låg nu än det var ett tag så det kan ju vara att jag haft mer fokus på rörelser än på att verkligen få igenom den låga formen.

kl

Vi har haft lite återhämtningsvecka nu, tävlingen var ju söndag och sedan vila måndag, tisdag ägnade vi 45 minuter till att skritta rakt fram på fyrkantsspåret :cautious:, blandat med diverse backaihundranittioknyckgenomhelaridhuset, sparkahåliridhussargen och skuttaframochvevamedframbenen.

Igår var vi ute på stubben ( :love: ) och fortsatte med samma jobb - raka spår och låg form. Jag märker ju att jag har fuskat lite med det på sista tiden, när man rider honom böjd så känns det som att han är igenom men så fort man ska rida rakt fram så kryper han upp igen.

Och ja, på tal om november och underlag så var det ganska kladdigt här förra veckan men nu har det torkat upp! Och stubbåkern är ju helt överlägsen att rida på, nu har jag iofs inte så stora ytor utan det är bara en remsa som är sparad så den är nog egentligen smalare än ridhuset, men den är ju lång och man har så mycket mer gratis där ute.

1461187_10151764533394290_880760594_n.jpg

Härligt att avsluta med ett sådant pass inför en semester :)

Jag hade turen igår att ha 3 till i ridhuset som fick se hur min häst ser ut när hon går riktigt bra. På nåt sätt känns det bra att nån annan nån gång får se det med egna ögon, med tanke på hur tråkig hon är när hon går sämre... Dock ingen som filmade, men man kan ju inte få allt.

Kommer idag bara att jogga henne, göra några fattningar och sedan inget mer krävande. Jag tror det är bra att checka av inför morgondagen att känslan finns sedan igår men att sedan inte rida henne trött. Blir ju dressyr tre dagar i rad så jag vill inte att hon blir trött i kroppen.

Trevligt med ett sånt avslut.

I dag red jag min för första gången på 10 dagar. Uppsittning gick bra! I början travade hon lugnt och avspänd, men efter galoppen va hon hopplös. Eldar upp sig mer och mer och de kryper i skinnet på hela hästen. Studsar på stället, och blir bara värre och värre. Red på och fick väl till något varv. Glömmer detta och går vidare.

Jobbigt när det blir så, just att de hetsar upp sig, man känner sig lite maktlös nästan.

Jfrelin, åh vad härligt med sådana pass!

Gabby Ossi, ja stubbfält har jag också och de är riktigt fina just nu. Förstår att du passar på att rida där.

Jag hade tänkt att rida lite ordentligt just på ett stubbfält idag och låta hästen få jobba ordentligt i galopp men det blev något ändrade planer för hästen var ju helstissig!

Så fort jag närmade mig stubben så började hon takta och kunde inte skritta, nästa steg var att hon inte kunde trava, till slut var det bara galopp som gällde. Riktigt obehagligt blev det när hon självmant gjorde en galoppfattning och sen brände av två bocksprång direkt efter. Då satt jag löst!

Ush jag blev faktiskt orolig att jag skulle ramla av :nailbiting: jag gillar INTE bocksprång. Så det blev till att välja bara kortsidan på stubbfältet och galoppera samlat bort från stallet, vända hemåt , försöka få damen att skritta och trava lite, sen vända bort från stallet igen och rida lite lagom samlad galopp. Eftersom hon kändes väldigt bockbenägen så vågade jag inte heller rida henne så låg som jag egentligen skulle behöva, jag var rädd att hon skulle ta chansen att bocka då.

Ja det är jobbigt, men va väntat. Eftersom hon varit "dålig" så ville jag ju bara jogga lite lugnt. Annars hade jag låtit henne galoppera i 10 minuter innan jag satt i gång och ställa några krav. Men jag får tänka positivt, för tidigare hade jag aldrig vågat hoppa upp när hon varit utan sadel så länge.

Du får ju inte trilla av din tok. Tyckte jag hade extremt dålig balans efter förlossningen. Kändes som hela bäckenet va "löst".

Nej jag vill verkligen inte trilla av! Jag har sämre balans nu, det känner jag, fast just bocksprång har jag alltid varit dålig på att parera. Imorgon blir det ridbanan i alla fall, så att jag vågar ställa lite krav på kusen. Sen när hon är lugn o fin så kanske jag skrittar ut en runda istället som avslutning.

*kl

ÅÅÅÅhhhhh jag är så arg!!!:banghead:

Skulle ju jogga min häst lite idag och checka av henne inför morgondagen, efter miljonrundan igår. Så kommer vi i trav längs med ena långsidan och helt plötsligt "försvinner" ett av bakbenen. Känns som att bakdelen försvinner ett steg, sådär som när dom snubblar ordentligt. Inte så att hon går ner på knä men lite som när dom helt enkelt tappar ett bakben och snubblar, dock fortsatte hon ju i trav. Jag stannar såklart och undrar vafan som händer, ser då att underlaget "försvunnit" just i ett hovavtryck, som att det varit underminerat precis vid väggen. Var inga synliga tecken innan, då hade jag såklart inte ridit där.

Nåväl, jag rider vidare men känner efter 5-10 min att hon inte riktigt tar i utan är extra motig och tjurig (var bara i framridningen så hon var inte riktigt på hjälperna när det hände så jag kände det inte på en gång).
Har som tur är en tjej på läktaren och frågar henne om hon ser ofräsch ut, hon har aldrig sett hästen tidigare men visst, hon kan inte svära på att hon inte är det. Så jag sitter av och skrittar av och går in.

SÅ JÄVLA TYPISKT!!! :mad::banghead: Jag har liksom tagit semester från jobbet för att åka på P&R imorgon för att för en gångs skull kunna vara med på nåt. Årets sista dessutom. Och så jävla onödigt detta, hon har aldrig vrickat sig eller nåt innan, tänk om jag bara kunnat svänga in några meter eller inte ridit ute vid väggen. Kommer aldrig mer rida annat än 1 m innanför spåret :(

Hur brukar det yttra sig om dom vrickat sig? Jag har ju aldrig varit med omd et innan... :o
Hon har inget sår, ingen svullnad varken i ridhuset eller 1 tim senare. Inte varm heller.

Jag tänkte åka ut imorgon fm och longera henne och se om det syns nåt. Tävlingen är på em. Är hon som vanligt åker jag nog iväg, det kan ju vara som när man själv trampar snett att man känner av det då men inte dagen efter. Hur skulle ni ha gjort?

Jag skulle nog gjort som du själv har tänkt, longera först för att se hur det ser ut, ser hon ut som vanligt hade jag åkt. :) De kan ju precis som vi trampa snett och kanske gjorde det ont just då, men har försvunnit till imorgon.

Ja, det som bekymrar mig är väl att jag kan så lite om vrickningar. Jag vet inte hur det brukar uppträda liksom :o

Min häst sväller ju upp för minsta lilla småsår så hon borde vara svullen imorgon om det är nåt vajsing. Men jag vet inte hur det brukar se ut när dom vrickar sig?

Nej, jag är inte heller säker, men jag tror nog de kan vricka sig utan att det syns alls på benet.

Håller med Sassiball , kolla henne i lina och är hon fräsch och benen fina hade jag åkt .

Tack :) Jag är rädd att jag är för oförsiktig, eftersom jag är så förskonad från skador. Men det känns som ett vettigt beslut. Min häst lider ju inte i tysthet så jag tror det är omöjligt att inte märka av hon hon har ont. Dock är det ju onödigt att åka iväg nånstans innan man upptäckt det...

Bruce brukar också få en knäpp precis när jag börjar galoppera, nu senast satt jag faktiskt lite löst när han började bocka och springa på snedden samtidigt. Och när han väl slutat med det passade han på att sticka :cautious:. Fick stopp på honom igen när vi kom fram till slutet av fältet så jag fick plats att svänga honom (är ju bara en smal remsa längs kanten så kunde inte göra det innan). Sedan går han jättesnällt, men det är som att han måste göra ett sånt crazy-ryck först... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar