-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Har haft inackorderingar som 2 gånger på 13 år sparkat så högt och intensivt uppe på boxgallret av godkänd modern sort , att gallret böjts och hoven gått igenom . I ett fall kom hoven loss i ett fall hängde hästen fast hela natten tills morgonen kom , med större skador som
Följd . Den klarade sig dock mot alla odds även om ögat blev permanent skadat efter att hästen dunkat huvudet i golvet i panik . I övrigt helt frisk och återställd och tävlar högre klasser .

Herregud.... jag undrar om det öht finns nåt sätt att säkra sig från sådana risker om inte ens de godkända materialen håller måttet.

Fy vad läskigt! Men det händer ju tyvärr ibland. Vi har galler mellan hästarna i vårt stall och det är sådant som finns i de flesta stall och även fast dessa är godkända så har dom böjt sig när hästar har sparkat på dom. Som tur är har ingen sparkat igenom och skadat sig.

Tror inte de tyvärr. En häst i förra stallet fastnade 2 gånger med hoven i boxgallret. Ena gången kom den loss och andra gången låg den fast på morgonen när personalen kom. Ni kan ju gissa hur lätt de är att få loss en hov som sitter fast i gallret och hästen är galen. Nu har den hästen förtäckta galler.....

Herregud.... jag undrar om det öht finns nåt sätt att säkra sig från sådana risker om inte ens de godkända materialen håller måttet.

nej det är ju svårt eftersom hästar lyckas med det mesta om oturen eller vad man ska säga är framme.
därför kör jag linjen att försöka utifrån det, eliminera sk. onödiga risker utifrån det faktumet. ... just för att som sagt - det mesta otippade kan hända ändå...

radarn på typ hela tiden , allt öht preliminärt potentiellt nyskapande risker går bort..... ;) tröstar mig med att utifrån den filosofin så har vi haft extremt lite skador i vårt stall senaste årtiondet och mer därtill utifrån tidigare stall situationer osv.
många grannstall har ständigt skadade hästar i sjukhagar osv. anledningarna låter jag vara osagda helt och fullt, men helt klart så klarar vi oss traditionellt allmänt och det känner jag mig trygg i utifrån vår situation. känns bra! ngt kan alltid hända men då händer det utan att ngn hade makt att påverka så att säga....

Senast ändrad:

Jag vet fler som haft hästar som fastnat i näten trots att de haft dem högre än dig. Någon hittade hästen hängandes i det på morgonen, skorna hade fastnat.
Jag hade inte vågat ha sånt om jag inte hade någon lösning med nät över en stor krubba med kant a la nedsänkt foderhäck.

KL
Ang fastna i galler så har jag bara varit med om att de rent fastnat 2 ggr. En kompis häst lyckades pilla in underkäken mellan galler och fastna. Den var dock super i skallen och stod bara still. Så kunde vi bända ut spjälorna och få loss den(och ta bort det gallret som iaf bara var ut från boxluckan).

En elevs häst fastnade med bakbenet i gallret och lyckades slita loss det in i boxen och slå sönder rutan. Den fick skärsår som tyvärr blev någon märklig luftficka och problematik och svullnader. Olyckligt var att det var en KS-häst som inte skulle ställas. Så den blev dålig av det.

Annars ser JAG det iofs som bra att gallrena ger sig lite/böjs.
Något måste ge efter i den hårda kraften. Antingen böjas eller gå sönder/sprängas. Då ser jag hellre att gallren böjs än hästen går sönder.

Har skrivit det förut och gör det igen, efter att ha hört min vän veterinärens alla berättelser om all sköns skador på näten kommer jag aldrig våga använda dom själv:/. Får hoppas att din kuse klarar sig helt utan men:).

Fast man hör ju bara om de fallen där dom fastnar, skadar sig osv.. inte alla tusentals dagar och hästar som inte fastnar, inte skadar sig osv.. så är det ju med allt. Skulle man lyssna på allt så skulle man inte kunna röra sig till slut eller någonsin släppa ut sin häst, rida, åka transport eller whatever...

Har bara haft vanligt hönät till någon häst.. kommer inte ihåg varför men det var av någon speciell anledning iallafall och HUR många hästar har inte fastnat i ett sådant osv osv.. eller fastnat i vattenhinkar, galler, boxdörrar.. ja hästar kan fastna i stort sett vadsomhelst om dom bara vill ;)

nej det är ju svårt eftersom hästar lyckas med det mesta om oturen eller vad man ska säga är framme.
därför kör jag linjen att försöka utifrån det, eliminera sk. onödiga risker utifrån det faktumet. ... just för att som sagt - det mesta otippade kan hända ändå...

radarn på typ hela tiden , allt öht preliminärt potentiellt nyskapande risker går bort..... ;) tröstar mig med att utifrån den filosofin så har vi haft extremt lite skador i vårt stall senaste årtiondet och mer därtill utifrån tidigare stall situationer osv.
många grannstall har ständigt skadade hästar i sjukhagar osv. anledningarna låter jag vara osagda helt och fullt, men helt klart så klarar vi oss traditionellt allmänt och det känner jag mig trygg i utifrån vår situation. känns bra! ngt kan alltid hända men då händer det utan att ngn hade makt att påverka så att säga....

Haha jag kör precis tvärtom tekniken.. utsätter mina hästar för i stort sett allt som finns.. dom får lära sig att ta hand om sig helt enkelt och inte vara klantiga nog att trassla in sig i saker eller slå sig på saker ;)

Ja men visst har du rätt i det. Men det är nåt med dom där näten som ger mig kalla kårar:p.

Nu har ju Queenie bara ett ute i hagen, inne får hon hö på golvet, när det är tomt hänger det ca 80 cm upp. Hon är ingen sån som vevar eller sparkar, väldigt lugn öht ute, så hon bara sliter och drar i höet, när nätet är tomt går hon bara därifrån. Till mina pojkar skulle jag aldrig våga ha ett nät, de är nån form av grävmaskins-korsningar. :meh:

Haha jag kör precis tvärtom tekniken.. utsätter mina hästar för i stort sett allt som finns.. dom får lära sig att ta hand om sig helt enkelt och inte vara klantiga nog att trassla in sig i saker eller slå sig på saker ;)

Nej Fio, du kastar inte in ett hönät och låter det ligga på golvet i din box. Eller hur? ;)

Din filosofi liknar min, jag har alltid radarn på. Jag är allergisk mot fullt av skottkärror i gången, grepar, låga hönät, dålig auppbidningar osv...

Som jag skrev i tråden vete fasen hur jag ska lösa det för min krubbitarhäst, om jag måste plocka bort nätet... höpåse har jag köpt och kan såklart byta nätet mot. Men den rymmer ju kanske hälften = mindre tid att sysselsätta sig.

Jag längtar tills det blir en av boxarna i utestallet ledig. Jag tror att on kommer trivas bättre där och kräva färre åtgärder för krubbitningen.

Men plocka inte bort nätet då för guds skull för att några från buke har haft hästar som fastnat i dom.. Jag känner en hel drös med folk som haft nätet lääääääänge och inga hästar har fastnat i dom.

på samma sätt som jag ju vet att du brukar lämna dörrhantagen utfällda och låta hästarna gå slalom mellan grepar och skottkärror och utstickande spikar för att härda dom :D

Haha ja men du fattar hur jag menar.. Jag ser inte faror med allt och överallt.

Jag fattar hur du menar, fast jag vet inte om jag skulle kalla det att ha radarn på utan bara vanligt normalt sunt säkerhetstänk man får genom åren utan att gå till överdrift.. sen vet jag att säkerhetstänket hos en del (o)erfarna är helt obefintligt, men sedan finns det ju dom som är extremt överdrivna åt andra hållet oxå.

Enligt vad jag ser dagligen i vissa stallkompisars hästhantering, så är "sunt förnuft" numera lika med att ha radarn på i jämförelse...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?