-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag hade jättegärna haft kvar nätet eftersom det verkligen finns anledning för henne att ha det, men med avseende på att hon lyckas med all skit i hela världen så är det borta från nu. Får hon kolik igen kommer jag förmodligen ändra mig igen

Alla har ju dock olika nivåer av sunt förnuft... ;)

KL
Idag red jag ponnybusan på lägdan. Ett litet dressyrpass barbacka. Försöker traska upp en liten ridplan och tror jag fick till en ganska lagom stor, den är uppskattningsvis ca 20x40. Den var iaf 22x43 skrittsteg. :p Ponnyn var dunderfin idag också. :love: Så lyhörd och fin! Red mycket bara runt runt på fyrkanten för att få till ytterspåret, men gjorde istället mycket övergångar, flyttade framdelen i hörnen osv. Galopperade på en stor åtta också, duktig häst höll högergaloppen jättebra, men har fortfarande lite svårare i vänster. Den tar sig dock och hon var superfin i rätt varv, satte sig på rumpan i avsaktningarna och var rund och bärig. Känns som vi tagit STORA steg framåt bara de här tre senaste dagarna! :)

Nu blir det vila imorrn pga mitt jobb, sen kommer syrran hit och rider på lördag, och på söndag rider hon hoppträning. Jag ska vara markpersonal och filmare. ;)

Din filosofi liknar min, jag har alltid radarn på. Jag är allergisk mot fullt av skottkärror i gången, grepar, låga hönät, dålig auppbidningar osv...

Ett plus på de! Jag blir :nailbiting: av sånt. Oftast krävs de en olycka innan folk lär sig. Jag har tex aldrig flätad svans längre, efter en hemsk olycka med att den fastnade i ett dörrhantag. Får rysningar när jag ser hästar med flätad svans i stallet och hagen.

I dag tömkörde jag Elle lite lätt. Nyttigt att jobba mkt i skritt som jag i vanliga fall inte gör så mkt. Hon tyckte de va kul att få "jobba" lite och var lugn och avspänd hela tiden. Men gud va jag blir deprimerad av detta väder. Det regnar och regnar och regnar. Allt är skitigt och blött och man vill helst ligga hemma och äta chips och kolla TV. November måste vara värsta månaden att ha häst.
:wtf:

Gud så hemskt! Har aldrig tänkt på risken med flätad svans, men heller aldrig flätat den. Är för lat :o

Ja, november är överlag helt värdelös. Inte ens i norr när jag tycker om alla årstider, fyller november nån funktion. Utom att mina föräldrar fyller år. Det är bara en transportsträcka mellan höst och vinter, men inget av det. Bara mörkt, skitväder och lera (söder) eller stenfruset (norr).

Att ha häst nu är inget kul alls. Vissa dagar stenfruset, andra dagar lera. Inget av det går att rida vettigt på.

Äsh vad ni är kräsna, vad är det för fel på november ?, regnvåta fina mjuka grusvägar, ridbanan funkar finfint att rida på.

Vänta till januari när ridbanan är stenhård och man måste till ridhus för att få till ett ordentligt ridpass.

Men flätade svansar som fastnar lät obehagligt, ush!

Har ridit ikväll på min ridbanan, i gatbelysningens dunkla sken, funkar så bra så. Försöker få till 3 riddagar i veckan, en veckodag och så lördag, söndag. Hoppas på att det funkar så har man hästen lite igång i alla fall.

Har eget ridhus :devil:
Tycker ändå det är asdrygt ;)

Jag kan aldrig ngnsin rida dagtid så Kolbäck, lerigt och trött på kvällen då mörkret påverkar mig enormt .

Men jag klagar inte egentligen ;) vet hur det är i jmf om man inte har ridhus osv ;)

Ja flätade svansar är galet otäckt . Fastnar de illa knäcker de svansroten dvs skadar ryggen väldigt allvarligt ...

Senast ändrad:

Jag har 3 ridhus.. men jag rider ute ändå i regnet och mörkret... fast vi har belysning i paddocken såklart och jag är hellre där än inne även när det regnar. ;)

Men skullle jag inte ha ridhus så skulle jag aldrig klara det.. även om jag knappt är inne haha..

Men fio, är inte du lite som Steve irwing? " måste göra allt lite over the top" Ft- ryttare och allt. ;) :p

Jag känner väl iofs igen mig. Red en galen halvblodstant ett tag och hon gick aldrig så bra i ridhuset som hon gjorde på ängen/landsvägen/grustaget... Ehrm crossbanan :o:angel:
Även när det ÖSTE ner red jag hellre henne ute (iaf framridning). Vilket tydligen gav resultat. Ägaren hade tragglat L:A dressyr länge men "kände utvecklingen" och började rida MSV någon månad efter jag satte igång med henne.

Håller med dig :) ridmässigt är underlaget här kanoners, och ridbanan som varit för fluffig o djup under sommaren har nu blivit perfekt! Skogsturerna är mysiga och hästen nöjd, men JAG är redan trött på mörkret och bara att veta att det kommer en vinter som aaaaldriig tar slut...

Någon som håller med mig, tack :p

I helgen ska jag försöka hinna med att rida ut ordentligt, det var ett tag sedan och gäller ju passa på nu när underlaget är så bra.

Undrar hur jag ska kunna hålla igång hästen sen när det fryser... tar ju alltid lite tid att flänga till ridhuset. Hoppas på en mild vinter så kanske ena sommarhagen fungerar att rida i, alternativt ridbanan. Ibland har jag funderat på att lägga något material som sviktar lite även om det fryser, som flis eller så, någon som har erfarenhet av det?

Fio, jag föredrar också att rida utomhus, men det är klart, hade jag haft ett ridhus på gården så hade jag i alla fall användt det jan-mars.

:D

Jag känner mig instängd inomhus.. vill ha stooooora ytor och evighetsvägar att vistas på. Nu när jag bara har 2 hästar så kan man bli blöt oxå när man rider.. spelar inte så stor roll. Det var värre när man hade fler.

...och jag är så less på november att båda hästarna vilar. Underlaget har väl egentogen varit ganska okej här, men det pendlar ändå från stenhårt till hyfsat ridbart från dag till dag. Omöjligt att planera.

Lääääängtar så sjukt efter ridhuset!! Jag gillar att ha väggar och staket att rida på.

*kl

Min häst gick som en dröm idag :love:

Gick ju fint på träningen i tisdags, joggade lite ute i onsdags och vilade igår. Idag var hon precis så som jag vill ha henne alltid. Lätt, lyhörd, framåt och mjuk. Ville aldrig sluta rida, men det är ju då man måste ge sig innan hästen gått över till tröttheten.

Går hon såhär på söndag när vi ska visa upp oss är jag mer än nöjd ;) Ska analysera hur jag red idag och vad som var det vinnande konceptet. Tror en stor del i det var att hon vilat i två dagar (tog knappast ut sig i onsdags) samt att jag redan i skritten renodlade mina hjälper och var tydlig med att stanna är stanna och gå är gå.

Dock har vi stött på ett problem senaste tiden - hon fattar höger galopp i vänster varv på rakt spår :( Hon har inte haft några bekymmer förr med att fatta fel, snarare att fattningarna blivit dåliga och springiga men aldrig fel galopp. Detta även som idag när hon är helt igenom och framme för hjälperna. ..
Har fått rådet av min tränare att vara övertydlig - leda inåt och fatta ordentligt för ytterskänkeln. Men det blir fel ändå. tills lsut var jag så frustrerad att jag bad en kompis att ställa sig rakt framför på spåret för att se vad jag gör för fel. Men då fattade hon klockrent två gånger i rad :cautious:

Vad roligt !

Skulle inte göra ngn grej av fel fattningarna öht faktiskt . Tänk inte eller krångla med det öht . Det är det som är det roliga med dressyr - det är föränderligt hela tiden och när du höjt ribban ett snäpp så petar ngt ut på otippat sätt på ngt annat ställe temporärt . Det är då man måste vara klok som ryttare och se att det vad det nu är, är en del i en föränderlig utvecklingsprocess . Rid på och rid vidare i den vetskapen = pepp till dig .

Det var lite samma visa för oss med fattningarna. När dom egentligen blev bättre kvalitetsmässigt envisades hon med att inte villja fatta höger galopp ur skritt. Detta ffa på tävling-har haft massor av felfattningar i programmen. Jag tror att det beror på att dom faller tillbaka i det som är lättast. Barbie var svår med högergaloppen i början och det kommer ur det antar jag. Kommer bli bättre med mer styrka så precis som mackan säger är det inget att göra en stor grej av:).

KL

Har ju totalt glömt bort att lägga med tränings filmen från förra månaden :O Fy mig. Men fokus på att lösgöra och få henne låg i nacken. Hon var väldigt bra denna träningen eftersom hon inte varit ute på länge. Kommer inte på så mycket mera i skrivande stund vad som sades med än att vi ska träna på styrkan genom mycket övergångar inom gångarterna.

http://www.youtube.com/watch?v=h7FSXU8R75o

+ mackan:

Ja, det är märkligt att det blir nån fix, eller så är det teorin om att det blir jobbigt och nytt och de faller tillbaka. Hon har ju alltid haft svårare för vänster galopp, men som sagt aldrig fattat fel regelbundet som nu. Det enda det egentligen bekymrar mig för det är vad gäller programridningen. När jag trimmar själv saktar jag ju bara av och gör om...

Vi har ju haft fokus på fattningarna från skritt ett tag och även börjat med förvända. Efter det har detta uppstått. Nu struntar jag i fattningarna från skritt ett tag tills vi är av med detta problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar