-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag var faktiskt inne på att betäcka Divan redan i år och ta hem min andra häst men nu har den andra en sån bra fodervärd att jag vill låta henne ha henne ett tag till. Kanske kanske blir aktuellt i vår igen.

Var sugen på Tailormade Temptation på Divan men det finns en hel del andra kandidater. Kan ju lägga både R och W blodet på henne och allt från Holland :p

Min andra har redan fått föl när hon var 4. Ett klass 1 föl e. Master

Divans stam är Don Frederico- Lauries Crusador- Sion

Joline är Wilton- Don Schufro- Freimoor

Båda är selektionston hos ASVH, vilket kanske inte säger så mycket :)

Tråkigt med krångel med litet sår, men i min erf. är det just dessa som ibland blir de jävligaste! skönt att vetten kommer, tippar på en antibiotika kur, och då löser det sig ju snabbt så att säga.

Fiorano: snygg Connemara, verkligen - förstår att du vill betäcka med den!. Men inte så snyggt att kritisera nuvarande ryttaren publikt på internet liksom????

Gabbi: äsch. glöm det tillfälliga minimala dippen, det är bedömningssport. "din" häst är ju MSV + och det vet du ju redan sen tidigare färska prövningar och styrkande kommentarer. :)

I övrigt kanske jag får komma igen lite nu i tråden då min skada fått ok på lite dressyrande igen. varit och ridit "min" silvano 07:a ikväll igen för första gången på länge. kändes hyfsad, det är en väldigt fin häst i sig, och hyfsade aspekten handlar ju om min skada främst då jag inte kunnat rida aktivt på väldigt länge, och heller inte direkt får dra igång pga skadan. men himla kul ändå att vara lite på g igen. Min 00:a har hållt sig i hyfsat skick dessa månader pga att jag haft sån himla hjälp av tränaren som ridit och några fina vänner. Honom har jag ridit lite mer aktivt nu ngn månad, och där känns det mer som att han inte tappat ngt ö.ht , utan enbart om hur jag får/inte får belasta mig.

Senast ändrad:

+Jfrelin. Man blir ju nojjig pga tidigare erfarenheter. Just de små nästan osynliga är som du säger oftast värst. Har en kompis som åkte in akut till Ulltuna med misstänkt benbrott. Hästen stod inte på benet och de va extremt svullet. Efter mkt undersökning visade de sig att den hade lymfangit men de hittade inget sår.:crazy:
Skönt att du får komma upp i sadeln igen!:)

Förra hösten stod ju Divan på 3 ben när jag kom till stallet. Trodde det var hovböld. Hovis hittade inget så jag åkte till Ultuna. Var också lymfangit.....
Penicillin i 10 dagar samt spritbandage. Hon var dock ohalt efter 1 dag.

Tyvärr svullnar hon fortfarande upp i just det benet ibland.

ja det små såren, ffa om det är ngt litet sticksår, är helt klart de värsta. vad är det de säger - små sår och fattiga vänner ska man inte förakta?? ;) :(

min 00:a som jag haft i 11 år nu snart, fick ett sticksår som 4 åring, och fick lymfangit. löste sig även om det var jobbigt, men har sen dess alltid sämre cirkulation i det benet mer eller mindre och får man ett sår på det närsomhelst kan man räkna med att det blir telefon stolpe. Har dock inte haft några grejer med det utöver att man ständigt behöver vakta och ifrågasätta det benet, när det i perioder blir tjockare av diverse anledningar- kan vara foderbyte tex, om de andra benen blir lite minimalt fyllda av väder, minsta foderanpassning osv, kan man ge sig på att det fd historik benet är svullet.

jätteskönt som sagt att vetten kommer ut, kommer lösa sig med det säger jag. du får rapportera sen .

tack för peppet - känns roligt att kunna rida igen , om än lite försiktigt. :)

Jag upplever samma sak med Divan. Att benet blir tjockt för minsta lilla.

Kul att du kan rida igen! Så tråkigt när man inte valt att inte rida själv utan inte får rida.

Här är filmen:

http://youtu.be/_VpuzETE9og

Ja, jag vet inte riktigt. Jag tycker ju inte han går bra klart, men det tyckte jag ju inte när vi blev 2a på 69% i LA:1an heller och jag kan faktiskt inte se den stora skillnaden på den ritten och den här.

Och om jag får gnälla mera så är det ju inte en engångshändelse heller utan det går ju aldrig bra i det programmet :banghead:.

Men ägaren är iaf väldigt schysst, hon sa också att det är bara att "vända blad och gå vidare". Hon kollade när jag red båda hästarna i lördags (vi hade spekulant från Stockholm på Bruces mamma) och när hon ringde sedan igårkväll sa hon att hon var väldigt nöjd både med ridningen och skicket på hästarna. Det värmer ändå när det känns lite motigt :).

Och skulle nu mamman bli såld så är det kanske lika bra att det inte ser så lysande ut i TDB, då kan jag ju ha kvar Bruce lite längre och ändå ha tid för min egen och slippa ha dåligt samvete mot ägarna :idea::angel:.
Det enda tråkiga är ju då att jag blir av med min hopp/FT-häst, men då får väl Bruce börja hoppa lite mer och kanske åka på lite terräng också. Det kanske är det som behövs, han börjar kanske bli less på dressyren :cautious:. Det kan jag erkänna att jag är just nu, dressyrtävlingar är kul när det går bra, annars not so much :o.

Nja, att kritisera en hingstryttare tycker jag faktiskt inte är fel. Hen blir vad jag tycker en officiell person när hen rider hästen på tävling och visning. Är dessutom rätt säker på att det inte handlar om en junior. Sannolikheten att ryttaren skulle läsa detta här på Buke är också mycket liten eftersom det inte ens är en svensk ryttare.

Härligt att du kan rida igen:)!!

Vad skrev domaren längst ner? Vad var det hon tyckte var dåligt?

Han är ju inte riktigt igenom. Han är spänd och går ett flertal ggr nästan över tygeln plus missen på slutet. Det kostar poäng. Andra skänkelvikningen var det ju struligt i i början och det är ju koeff 2. 3,5 poäng är ju 1% i LA:3
Han såg lite tjafsig ut i munnen också. Brukar han vara det?

Du rider verkligen mjukt och fint och sitter bra. Försök att inte tränga med innerhanden :p Innerhanden ska gå inåt framåt om den ska röra sig :p

Kommer inte ihåg filmen där ni fick 69% men om det var den senaste så var han bättre igenom där vill jag minnas.

Hon skrev typ (har inte protokollet precis här) fin och trevlig häst, ej mellan hand och skänkel, blir för mkt hand.

Det var ganska så jämnt mellan 5,5-6,5 i hela programmet i övrigt. En 7a. Och det stämmer ju som du säger, han är genomgående inte igenom och hamnar över tygeln ibland. Den skänkelvikningen fick vi 5.5 på och så 5 vid missen (jag korrigerade honom där) på slutet. Jag kan egentligen inte klaga på poängen för jag håller ju med om allt i stort sett.

Nej, de senaste var LA:3 och MsvC:1, där var han mycket mer igenom! LA:1an var tävlingen innan dess:

https://www.youtube.com/watch?v=Ac1ONJRIYCU

Nja, att kritisera en hingstryttare tycker jag faktiskt inte är fel. Hen blir vad jag tycker en officiell person när hen rider hästen på tävling och visning. Är dessutom rätt säker på att det inte handlar om en junior. Sannolikheten att ryttaren skulle läsa detta här på Buke är också mycket liten eftersom det inte ens är en svensk ryttare.

Härligt att du kan rida igen:)!!

förstår inte riktigt argumenten, öht. men tack för ridnings peppet. :D

Jag tycker det är självklart att man får kritisera ryttare som visar häst för officiell bedömning som bruksprov och tävling. Ser inget som helst konstigt i att tycka att en häst skulle kunna visa sig bättre med annan ryttare. Om det inte får kritiseras kan vi helt sluta diskutera mästerskap och bruksprov här på buke.

Våra hästar är ju lite släkt ;)

kl*
Blev inställd träning idag då allt gick fel igår kändes de som. Ett däck på transporten är totalt omöjligt at få bort så jag kan inte byta de till dubbdäck vilket jag gjort på bilen redan. Muttrarna är urdåliga och rundade så det verkar som att jag får lämna in den på verkstaden.:meh:
Klippmaskinen gick givetvis också sönder så hästen va klippt lite halvt sådär och såg rent ut sagt för jävlig ut.:nailbiting:
Och inte nog med de så va mamma med om en olycka i helgen och kommer inte hem från Stockholm där hon opererats så vi kanske måste dit och hämta henne. Ibland så känns de verkligen som att allt krånglar på en och samma gång:banghead:

Jag tror inte du behöver oroa dig för att ägaren inte tycker du gör ett tillräckligt bra jobb men däremot tror jag du rider med för hög hals.. lägg ner halsen lite lägre och längre så han får komma mer genom ryggen. Ser ut som du har satsat på att rida honom i lite högre form nu det senaste.. men rid upp honom bakifrån men med lägre hals så får du upp fronten och manken utan att han tappar rygg.

Oj! Det lät inte som nån vidare helg. :( Hoppas din mamma är okej!

KL
Jag tror pålle tyckte det var på tiden att jag bytte tillbaka till det raka bettet... Idag gapade hon frivilligt efter det och gick precis lika bra som igår! :love: Idag blev det en kortare runda med massor av övergångar där jag mest fokuserade på att sitta rätt i sadeln (vilket är ganska svårt när de NYA stiglädren är olika långa :banghead:) Även idag låg hon kvar fint i form mellan övergångarna, tja inte alltid, men ett STORT kliv framåt! :) Gjorde mycket skritt-halt-trav-halt-trav-skritt-galopp-trav-halt osv. Hon var så fin! :love: Imorrn ska det tydligen vara ruskväder så vi får se om hon kanske får vila då.

Bruttan fick lufta pälsen lite ett par timmar innan jag red, soligt och vindstilla och strax över nollan, glad häst. :) Men hon har aldrig varit nån direkt fotomodell...
IMG_20131112_134640_zps0fc046d1.jpg

Benen är så sjukt lurviga så man kan gömma hela handen! :p Och huvudet ser gigantiskt ut när det är så fluffigt. :D

Haha, ja hon ser faktiskt lite komisk ut :D klipper du ganasherna på henne? Jag klippte halva huvudet på GP, fram till sidostycket på tränset, hon fick ett riktigt vackert huvud under all päls. Tycker jag då, helt opartisk ;)

Sommarminne, men ush då, hoppas mamma kryar på sig.

Lite? :p Haha! Nej jag har inte klippt huvudet, men funderade på att klippa som du, fram till sidostycket på tränset samt att klippa benen ner till knän och haser, det ser ju förskräckligt ut i dagsläget och hon blir galet svettig på HELA benen när man rider. :p Om man mitt under passet känner på bogen är hon plaskblöt där också, men det hinner ju som tur är torka tills man är tillbaka hemma. ;)

:D Haha hon är söt ändå. Jag har faktiskt inte klippt benen på GP, tänkte trimma hovskägget med vanlig sax, har inte hunnit än bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar