07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

*kl*

Mitt dumma skrälle har fått flytta hem från betet nu till sitt vanliga stall. Hon gillar det inte alls. Vid utsläppet står hon och hoppar upp och ner i boxen, och sen ute i sin lilla fyrkantshage går hon runt runt runt. För att så småningom börja springa, vilket hon ju inte får. :crazy:
Hon kan minsann både galoppera lite och bocka i sin lilla hage. På stora betet har hon ju bara lufsat omkring. Fick höra idag att hon hade "sprungit hysteriskt" vid insläppet i fredags. :banghead::mad:

Vet inte riktigt hur jag ska göra, minskar jag ner hagen i storlek så kommer hon ju att gå runt runt på en ännu mindre yta, jag vet inte vilket som är värst.

Var tvungen att ta hem henne för att kunna starta laserbehandlingen, och flocken hon har gått i under sommaren ska ändå byta hage nu snart, till en väldigt gropig, så där ville jag inte heller ha henne.

Kl

I dag hade vi ett av våra absolut bästa pass på banan. :D Har i veckan tömkört på ett novabett och i dag red jag på de för första gången, och hästen trivdes sjukt bra på de. Känns som jag svävar på små moln efter dagens pass.

I morgon ska jag åka och hämta en "ny" sadel. Håll tummen att den passar hästen, för jag älskar såna sadlar. De är en Jensen Amiral med ändringsbar bom.

Fick just höra att Elle "bebis" haft kolik och varit på Ultuna, men nu fått komma hem. Han har också löshoppad 150. :nailbiting: Ska bli kul att se vad de blir av honom.

Något helt annat......såg en annons ute på nätet på min gamla foderhäst. De använder bilder när jag rider hästen som säkert är 5 år gamla. Vet inte vart de hittat bilderna, men får man göra så?

Men vad roligt att det börjat lossna för er! :)

Ang bilderna så låter det väldigt knepigt... Tvivlar på att det kan vara tillåtet.

Stjarnfrukt: Det låter som om du jobbar med samma sak om jag. Jag faller också lätt fram, måste bli starkare i magen så jag orkar sitta emot.

Marvin: Fy vad tråkigt att hon blev så stressad av flytten... Hur länge är det hon ska ta det lugnt? Kanske hon lugnar ner sig om några dagar när hon bott in sig lite mer?

Allihopa: Jag förstår hur ni tänker med att rida trots svullnad om ohalt häst, men Queenie är INTE svullen, bara varm. Kändes lite dumt att rida henne om det skulle vara en liten blödning eller sträckning. Hon får stå tills imorrn istället så får vi se hur hon ser ut. :)

Finns ingen chans att hon kan gå i annan hage ihop med någon lugn häst? Det brukar vara bättre att gå i gräshage med andra än stå i liten hage om man inte har en pålle som klarar sånt.

Alla mina hästar har gillat Nova bett också, förutom Lilla Svarta som jag har nu! För henne duger bara svindyra poponcini bett...:meh: Men hon går ju desto bättre på det så jag får bara bita i det sura äpplet!

Kul med sadel! Jag älskade ju min Jensen Amiral i buffelskinn, superkvalité på sadel och framförallt att den går att ställa in i fram o är ullstoppad gör ju att man kan ändra den allteftersom hästen musklar om sig. Har fortfarande min Jensen hoppsadel som jag köpte till Grå när han var 4. Har bara stoppat om den genom åren o den passade ända tills han gick bort förra året. Ligger dessutom bra på de flesta andra jag provat den på.

kl

Jag har inte hunnit skriva något på ett tag, stallbygget har tagit massor med tid och när jag väl kommer in på kvällen är jag så trött att titta på TV är knappt vad jag klarar av...

Min Beckahäst levererar och sköter sig. Tävlade i helgen, tävlingsdebut på "riktig" tävling och dessutom debut på höjd 1 m. Häst var felfri båda dagarna, riktigt bra - finns nog en möjlighet att hest är så bra som jag tror hon är :D

Skadar ju inte heller att hon är rätt snygg att titta på och rör sig fantastiskt :d

90c_zps3da05f67.jpg

90b_zpsf59de5ac.jpg

90b_zpsf59de5ac.jpg

Hinderna ser ju pyttesmå ut:D.

Marvin: Jag tror som Novali att sällskap i hagen kanske är lösningen?

Stjarnfugt: Jag tror att ditt problem i både övergångar och halter är att du är svag i i bålen. Du måste orka sitta emot för att hålla henne inom ramen även i övergångarna. Kommer säkert bli lättare allteftersom du blir starkare och kommer till mer och mer ridning i dressyrsadeln:).

Ja, denna sadel är fantastisk. Det är en helt annan ridning nu, och ger jag mig på att försöka trimma i hoppsadeln nu när jag vant mig vid Amerigon förstår jag inte att jag öht ridit i den i ett halvår... men jämför jag med förra dressyrsadeln kanske hoppsadeln är bättre iofs. Det går bra att trimma lite vid uteritter, men någon sits att tala om har man ju inte.

Ja, bålstabilitet är A och O, och att jag numera tvingar mig att röra mer på fingrarna :o

Det är ju min häst som är den lugna av de som är kvar. :p De flesta hästarna är fortfarande iväg på bete, inklusive hennes vanliga hagsällskap som hon absolut INTE kommer att få gå med förrän hon är frisk.
Det här är inte ett ställe där man mixar runt i hagarna direkt heller, så det kan nog bli svårt att hitta nån även när de andra är tillbaka.

Chatsi tycker allt är FEL. Det är fel box (stallet tvättas fortfarande, så vi står i andra delen av stallet), fel hage, fel sällskap.

Problemet i helgen var också att alla tar in och ut sina hästar själva, och de som har hästarna som jag tänkt skulle gå bredvid och lugna min häst tog ut sina mycket senare än mig.

Ok, men kan ni inte komma överens om en tid som de flesta tar ut/in? förstår mycket väl att det blir oroligt annars.

kl

Var och tävlade igen i helgen, LA:3 och LA:1. Fick inte riktigt till lika bra galopp som förra helgen, men två helt ok rundor. 63,43% i LA:3 och sedan slog vi till med 68,16% och fjärdeplacering i LA:1! :D Ganska tajt, bara 1,5p upp till 2a-platsen.

Nöjd med att vi fick till ryggningarna lite bättre också, förra helgen var han mot hand i båda och fick 5. I lördags var halterna ojämna men själva ryggningarna bra, fick 6 resp 7. :)

Film LA:3
http://www.youtube.com/watch?v=62SdOeUHYuI

Film LA:1
http://www.youtube.com/watch?v=O01JuosMDKY

skromberga_52072cd5ddf2b31ab5ff4a6e.jpg

*kl

Hade tänkt rida ut idag eftersom det är träning imorgon. Men så hade någon ställt upp en sådan inbjudande och enkel liten hinderbana i hoppaddocken så jag kunde inte motstå. Red först en lite kortare runda ute och gick sedan in och tänkte göra några skutt och sedan ta banan.

Men alltså, jag är ju verkligen ingen hoppryttare. Stackars min häst som fortfarande är ung och orutinerad som måste dras med en ryttare som glömmer att rida an ordentligt mot hindren osv. Jag är ändå glad att hon är så pass okomplicerad att hoppa som hon är, men blir lessen när vi kommer lite fel, hon blir för lång, och så river vi eller annat knas och jag vet att om jag bara ridit henne bättre så hade det inte hänt :(
Av denna anledning hoppar jag alltid för instruktör, för jag har inte förmågan att riktigt analysera själv och reda ut småsaker som inte är helt uppenbara. Jag vill inte förstöra nåt i min unghästs utbildning pga mig. Men så har jag ändå försökt hoppa lite för mig själv ibland med varierande resultat.

Vi fick iaf till det på slutet. Hon hade rivit några ggr och jag vill inte sabba hennes känsla med att låta det gå fel för ofta, så jag sänkte lite på ett räcke med vattenmatta (var väl 60 cm från början så jag hade ner det till 40 - så det är ju inga höjder vi talar om) och sedan fick jag ge mig fasen på att rida ordentligt på två kryss med ett språng mellan. Det är en tajt hoppaddock så det blir trångt för en stor häst och har man två hinder längs en långsida måste man verkligen rida ordentligt för att få plats.

Vi tog oss över och jag nöjde mig med det, vill inte nöta för mkt. Och ville inte att hon skulle bli för trött heller.
Ska verkligen fråga hippologen om hon kan tänka sig att hoppa min häst åtminstone varannan vecka så att hästen får rutin med nån som kan. annars måste jag nog ta henne till beridaren, men det känns så jäkla dyrt när jag inte ens är intresserad av hoppning mer än på grundnivå :o

Hon är jättefin Hunter..

Men det ser ut som 70 cm om man jämför med hur 1m brukar se ut häromkring :D

Nix, just de ägarna är inte helt lätta att samarbeta med heller. ;)

Men, igår kväll kom en häst till hem. De har gått i hagarna bredvid varandra innan, och den är också skadad, så idag har de gått nöjt och pillat i ogräset i varsin liten hage bredvid varandra. Vi brukar hjälpas åt med in- och utsläpp, så nu är det nog löst. Puh!

Men det ser ut som 70 cm om man jämför med hur 1m brukar se ut häromkring :D

:rofl:

Vi får la åka till Kiruna och hoppa 150 då. Kan ju inte vara mer än 120-höjder på deras 150-banor om teorin stämmer att det blir lägre ju längre norrut du kommer :p

;)

Det är för att hon hoppa så HÖÖÖÖGT över :D ;)

90a_zpsae24844f.jpg

Nä men bilderna är från 90-klassen och här är på första hindret, så det är säkert inte maxat :p

Jag blir mest upprörd över att läsa att folk även om man sköter ut och insläpp själv inte bryr sig om en skadad häst blir orolig och far runt satan i sin sjukhage ? Sorgligt !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka