07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

*KL*
Nu har jag tagit mig i kragen och bokat tid med tränare!!!
Har aldrig ridit Nova för någon innan eftersom min förra tränare flyttade för 3 år sedan och jag inte har fått tag på någon annan som åker ut.
Det var så roligt:D!! Kan inte förstå varför jag inte har jagat tränare mer.
Eftersom Nova inte alls är så långt fram som många av era hästar pga skador med lång vila och jag som inte hinner rida så mycket så var det mycket basic grejer. Få henne att hitta formen och rida henne framåt ordentligt.
Nova som aldrig har testat innan blev VÄLDIGT tjurig när man helt plötsligt var tvungen att JOBBA på banan. Försökte stegra och bralla ett par ggr eller bara växa fast.
Fick höra av tränaren att jag har varit alldeles för snäll och måste kräva mer av henne.
Tränaren satt även upp och red henne en stund för att veta hur hon är och det var så kul att få se henne riden med någon annan. Stundtals gick hon jättebra men är inte tillräckligt musklad för att orka hela tiden så det blev lite gnäll emellanåt.
Fick höra att jag hade en jättetrevlig häst som jag ska vara rädd om och han tyckte att hon var så himla mjuk att rida.
Väldigt roligt att få höra av en som tävlar 140 klasser och rider in mycket unghästar.
Skulle ju egentligen bara träna någon gång i månaden men var ju tvungen att boka tid nästa vecka också. Det roligaste jag gjort på länge och tränaren var en av de bästa jag ridit för. Kunde verkligen förklara så att till och med jag fattade;).

Ja, tycker det är lika bra att hålla igång så länge det känns bra. Är ju lättare än vanligt när man sitter på hästryggen istället för att gå för egen maskin.

Fiorano så fina bilder på er :)

Men idag hade jag inget vidare bra pass, ush det gillar jag inte, blir så besviken. Har så höga förväntningar att det alltid ska gå bra. Idag var det mycket skramlande jordbruksmaskiner och annat bröte utanför ridbanan som gjorde hästen spänd, vilket gjorde mig sur och irriterad och det är ingen bra kombination. Önskar jag hade haft ett sådant där supertålamod där man bara kunde skratta åt allt som inte går som planerat.

Det gick inte dåligt egentligen men en spänd häst som inte tar förhållningar utan bara springer på framåt gillar jag helt enkelt inte. Och jag tror inte GP gillar en sur ryttare heller. Jaja, nya tag imorgon då ska jag vara på topphumör för det har jag bestämt!

SommarbeteFendiGP_zpsb4a3959f.jpg

Sommarbete1_zps38d9ac3a.jpg

Tog några bilder på pållarna när de gick o betade i hagen, nu är det skönt, inte lika varmt som innan utan mer lagom. Försöker undvika insektstäcken när det går, hästarna tycker ju det är så mysigt att klia varandra.

Hade ett trevligt och bra ridpass idag, hade bestämt mig redan från början att inte låta några maskiner eller annat skrammel komma ivägen. Jag bor ju på landet men den här årstiden är bönderna helvilda och kommer körandes med den ena maskinen större än den andra. Idag var det bara en traktor med spruta och en traktor med kålplockningsmaskin som körde runt där och alltså lite lugnare :p

GP var jätteduktig och inte alls sådär spänd och lyssnade fint, behövde inte direkt använda underskänkel utan kunde rida rätt mycket med sätet, kändes bra efter igår.

Hon har blivit väldigt stark i den förvända galoppen, kan lätt rida några varv på en 15m volt och det känns som om hon jobbar rätt, borde kanske filma för att se hur det ser ut. Sen körde jag lite enkla byten, men är osäker på hur det "ska" vara. Rider vänster galopp, ner till skritt och skrittar 3-5 steg och så höger galopp.

Har provat att byta lite över bom, men har förstått att det lätt blir lite sämre kvalitet på bytena då? Då menar jag byten utan skritt emellan, det hade underlättat i hoppningen om vi hade klarat det. Men å andra sidan hoppar hon hur lätt som helst även ur förvänd galopp så det är väl inga problem egentligen, i alla fall inte på vår låga nivå.

"Ser en bild framför mig där helvilda bönder härjar på västkusten"!:D

Du får nog bestämma dig. Är det dressyrbyten du ska öva in så glöm bommar då de nästan alltid hoppar i bytet o då med frambenet först. Dressyrbyte ska ju ske med bakbenet först.

Är det istället för att underlätta på hoppbanan så kan du ju använda bommar bäst 17 du vill tills hon lärt sig att alltid byta o har rätt galopp i rätt varv!:)

Du kan säkert vänta med dressyrbytena nåt år eller så, du har väl inga ambitioner att rida msvb nästa år? Så satsa på hoppbyten så du får en smidig häst istället så fortsätter du att öva enkla byten precis som du gjort hittills för det är 3-6 skrittsteg o sen ny galopp. Avbrotten ska ske i balans.

Ok ja men det var ett bra tips, :)

haha ja bönderna är galna just nu hehe ;) så man får hålla sig urvägen.

Men det var en sak jag funderade över angående bytena. När jag gör enkla byten blir det "alltid" rätt (jag menar inte att skryta här på något sätt utan jag menar att hästen förstår precis vad jag menar och fattar lugnt och fint, inga konstigheter) men när jag byter över bom blir det ibland lite haffsigt och någon gång korsgalopp efter och ibland tom fortsätter hon i förvänd galopp genom svängen och både hon och jag känner att det här blev inte bra.

Så jag tänkte att kanske vissa hästar har lättare att förstå vitsen med byten genom att börja med enkla istället? så även för hoppningens skull att vi lättare kommer till byten genom att göra många enkla först? alltså inte med ambitionen att göra det för dressyrens skull om du/ni förstår vad jag menar?

nästa gång jag rider på banan tänker jag lägga upp en bom och försöka få till bra byten över den, så får jag försöka utvärdera vad som funkar bäst för just den här hästen. Hon har ju sin "ras" emot sig lite där, andra hästar jag haft har lärt sig byten hur lätt som helst.

De blir hafsiga för att de inte kan byta rent över bom. Jag skulle skita i bom och försöka byta från förvänd till rättvänd istället.

Byten handlar ju sjukt mycket om timing av ryttaren och har man inte ridit många byten själv så ska man inte ge sig på att lära en häst dressyrbyten. Blir så lätt fel. Vill man ha en häst som ska gå högre i klasserna så skulle jag skita i det så länge tills du kan rida bättre själv, menar nu pga din graviditet, och när du har hjälp av tränare.

Vill du absolut göra det själv så måste du se till att ha kort galopp och snabba bakben innan du ens försöker göra bytet.

Vill du rida hoppbyten så öva på det när du hoppar. Försök bara med ny galopphjälp i hörnet och hoppas på det bästa alt. ta ner i trav 1 steg.

*kl

Har anmält mig till en pay and ride nu i slutet av månaden, blir LB:2 som känns ganska snäll. Ska sedan åka på en i mitten på september, har ej bestämt program där.
Känns kul att komma igång :)

Vad brukar ni klä er i på träningstävlingar?

Ok, ja men det låter klokt :) jag kan kanske hålla mig till enkla byten just nu och helt enkelt fortsätta stärka henne och samla henne i galoppen.

Jag har ju lärt andra hästar men halvblod och fullblod har lite lättare för det här än en frieserkorsning.

Stjärnfrugt vad kul med träningstävling! Vad sägs om enfärgade ridbyxor och enfärgad mörk långärmad tröja så ser det stilrent ut :)

Vad roligt med en P&R! Önskar att vi hade fler såna (läs; några öht) där man själv kan välja program. Klädmässigt brukar jag köra på rena ridbyxor och typ piké och om det inte är så varmt v-ringad tröja över. Rent schabrak, möjligen vitt eller i matchande färg med lindor. Brukar också utnyttja att det inte är tävling och rida med spö under programmet.

Sen är L:B2 tidernas tråkigaste program. Det stora problemet är att det är så kort att du med en orutinerad häst aldrig riktigt hinner rida igenom eventuella spänningar förrän det är slut... Jag rider därför hellre L:B1 i början även om det är på kort bana. Men serpentinerna är toppen för att kunna jobba hästen genom programmet och hinna få den med på hjälperna:).

Jag valde LB:2 just för att det verkar ganska enkelt att lära sig. Få krusiduller, jag har inte tävlat dressyr sedan jag red b-ponny och jag är mest orolig för att jag ska komma ihåg programmet och samtidigt komma ihåg att rida. Därför börjar vi enkelt, för min skull :o

Kort bana vill jag inte rida med henne, det blir för trångt misstänker jag och därför valde jag bort både LB:0 och LB:1. Men det kanske är en poäng som du säger att man inte hinner rida bort spänningar, sånt tänker jag inte på eftersom jag är totalt ovan vid programridning... Men ja, läser man det bara på pappret är LB:1 trevligare.
Och jag känner inte att vi är klara för LB:3 med galopp på volt-snett igenom-avbrott-ny fattning ännu. Åtminstone inte utanför hemmaridbanan där jag kan göra det när jag har lust och hästen har en bra dag.

Är det alltså okej att ha lindor/skydd? Blir nog vita skydd isf, vill inte köra henne med lindorna då hon lär skita ner dom och än mindre linda på bortaplan utomhus och tro att det blir snyggt... Synd, för jag har så jäkla snygga nya lindor från Mias :angel:

Senast ändrad:

Du är inne på helt rätt linje! Har dom svårt för byten så är det naturligtvis jättebra att göra mängder av enkla byten men lättast att göra rena dressyrbyten är som Jfrelin sa, från förvänd till rätt på volt eller annat ställe där det känns bra. Man måste ha en samlad, men inte långsam, galopp med snabba ärtiga bakben. Det får du inte direkt när du gör enkla byten men däremot lär sig hästen dina hjälper.

Att ha en stark förvänd galopp är jättebra o arbetar ju genom kroppen, bra i MSV C också men den måste oftast snabbas upp betydligt i bak när man sen ska byta.

Du har alltid bra idéer, gå med din känsla o prova dig fram!

Intressant att läsa! Bra tips du fått, det ska jag ha nånstans i ryggsäcken tills det är dags här. :)

KL
I fredags var jag och ponnybusan ute på tur. Jättekul, mycket fokus på övergångarna utan att överdriva. Hon är lite spooky och ska kika på allt i kanterna och tar minsta anledning till att få skutta åt sidan. På slutet av turen träffade vi lite kor som kom och ville hälsa. Queenie är cool och stack fram näsan och nosade och sen fortsatte vi gå. Då kom kossorna brakande nerför en slänt och runt några buskar efter oss och det blev lite för mycket för henne så då for hon rätt upp och iväg några språng och det tog ett tag innan hon kunde stå stilla och lugnt igen.

Igår blev det vila då jag hade fullt upp hela dagen, och idag kommer hon in och är varm i ett framben... :( Strax ovanför kotan har hon fått en liten reva som jag inte känner igen, kanske hon sparkade sig själv när hon skuttade undan för korna (men då borde jag kanske sett det när jag ridit klart)? Eller om hon vrickat eller sträckt sig i hagen? Hon är varm på insidan strax ovanför kotan samt lite även strax under knät, också på insidan. Hon är inte öm, inte svullen och inte halt - men varm. Nååååågot förhöjd puls på det benet. Så jag masserade bara in lite kylande gel och sen fick hon gå ut i hagen igen. Hon sprang så vackert i hagen utan minsta hälta så det verkar ju inte vara nåt jätteallvarligt iaf.

Hon är dessutom tokbrunstig och stannar och kissar åt pojkarna och står på sin sida vägen med rumpan mot dom och blinkar. Dom fattar ingenting. ;)

Alltså jag är kanske okänslig. Men om hästen är lite varm sådär rider jag iaf. Inte hårt, men väl en sväng i skogen. Går ju rätt enkelt att känna om hästen känns ofräsch på något sätt. Rider även om hästen är svullen pga sår-det brukar dessutom vara bra för att få svullnad att gå ner. Men vila för såna saker får dom inte.

*kl*

Vi har tränat ikväll och jag älskar verkligen den där ponnyn:love:! Har börjat introducera slutor idag. Jag är verkligen ingen stjärna på att rida när det kommer till den här ridningen med rörelser där man måste vara väldigt koordinerad. Är inte född med den sortens talang inte:o. Åt höger gick det dock kalasbra och kunde tom göra en snäll diagonalsluta:). Men åt vänster klarar jag knappt av att vinkla om höften och få fram insiden. Är verkligen dags för ett kirobesök! Fick till det hjälpligt, men det är svårt också att övertyga armen om att göra ett ledande tygeltag ist för att tränga över med innerhanden. Det är svårt att rida!

Avslutade med att rida serpentiner i förvänd galopp. Gick som en dans i den svåra vänstergaloppen. Högergaloppen fick vi ett par avbrott i, men det var nog mest att jag vart slarvig:o. Är sjukt nöjd med kvällens träning:D!

I övrigt är Barbie superfin i kroppen nu:). Hade tänkt att de ska få gå kvar på gräset månaden ut. Det börjar bli väldigt nerbetat nu så det är väl därför hon är lite mer slimmad:p. Hon får även 4 kg hö och 1kg havre samt betfor och salt.

Nä jag tänkte egentligen ta en promenad med henne istället för planerad ridning men det blev inget alls. Sprang med henne längs infarten bara för att kolla av men sen fick hon gå ut i hagen igen. Såg som sagt ingen hälta alls så är inte överdrivet orolig. Blev inkallad på jobb imorrn så får se hur hon ser ut på tisdag igen.

Queenie går nu på 7 kg hö/dag (3+1+3) och har typ inget näringsvärde i det gröna i hagen, bara tidsfördriv och lite att fylla magen med. Hoppas få hem mitt hösilage snart så det finns på plats. Än kommer jag inte öppna nån bal, det får vänta tills pojkarna också behöver hö.

Kul att det gick så bra på träningen! Hon låter så härlig din tjej. :)

Jag håller nog med Fiorano här ang svullnaden, jag rider så länge min häst inte är halt. Hon gör ofta småsaker i hagen och sväller upp för minsta lilla. Det är sådan hon är. Hon är ofta lite marginellt mer svullen i ett av frambenen och mer eller mindre konstant gallig bak. Men hon är även en riktig prinsessa på ärten och skriker högt om hon verkligen har ont så jag litar på att jag inte skulle missa något.
Jag skippar benskydden om hon har ett sår där skydden ligger an, men rider ändå.

*kl

Min häst är verkligen en pärla nu. Har gått stabilt i dressyren sedan förra träningen, ska bli intressant att träna igen på tisdag och se om bråktrenden håller i sig så fort vi har ridfröken i mitten :o

Dressyrade ute på ett fält idag tillsammans med en kompis från stallet. Fokuserade på övergångar från alla gångarter, speciellt trav-galopp-trav vilket är en svårighet då hon vill bli lång och obalanserad. Jag får alltid tänka på att sitta tillbaka även om hon försöker dra, och då fungerar det bäst. Dock blir jag ibland lite svag i överlivet och faller framåt = dåligt avbrott.
Ska be tränaren att vi fokuserar lite extra på sådant på tisdag. Halterna är hon fortfarande lite tjurig med, vet inte riktigt hur jag ska komma tillrätta med det. Hon vill gärna segdra lite eller ruska på huvudet och ju fler jag nöter ju mer less blir hon på dem. Ibland stannar hon fint och ibland segdrar hon trots att jag anser mig vara ordentligt på henne med handen (vilket jag hatar men fått i uppdrag att vara så att hon inte ignorerar mig just där)

Senast ändrad:

Samma här. Småsår, små svullnader mm rider jag ändå med. Annars skulle hon ju stå konstant typ. Är ju bra för cirkulationen och få ner svullnader att röra på sig också.
Har ffa en i stallet som under det snart ett år jag stått där knappt ridit sin häst för det är än det ena än det andra såret som det skrubbas, smörjs och sprayas på.

Kul att det gick så bra på träningen btw. :)

Jag vill också hitta en bra dressyrtränare. De som har kommit ut till mitt stall är ingen jag ens varit i närheten av att ha velat rida för, än mindre betala för det.
Finns en som jag funderat på men efter att inte ha fått svar på mail la jag ner. Orkar inte med någon som är svår att nå.

Någon med några tips runt gbg-regionen? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka