07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hur går det med din häst? Ni ska på återbesök i slutet på månaden? Håller du igång henne något eller är det sjukhage/box som gäller (har inte hunnit uppdatera mig på allt som hänt :o)?

Äh det tror inte jag alls. Jag tror att hon blir prillig av fölungen och av "hemmamijön" lite på samma sätt som att Charlotte1975's kuse som funkar så bra hos beridaren

Ja! :D

Om hon strular sen när hon kommer tillbaka så är det pga av att jag inte kan rida, skönt att veta det i alla fall :p

Nej.. det är isåfall för fölet som hon förmodligen tycker är hennes.. men då får du ju bara flytta henne isåfall.

jag med.. I sommar när vi har eget ansvar har jag flera gånger plockat in/ut andras hästar eller bytt hage när hästarna varit obekväma på nåt sätt. Så gör de flesta av mina stallkamrater oxå.

Äh det tror inte jag alls. Jag tror att hon blir prillig av fölungen och av "hemmamijön" lite på samma sätt som att Charlotte1975's kuse som funkar så bra hos beridaren

Nej.. det är isåfall för fölet som hon förmodligen tycker är hennes.. men då får du ju bara flytta henne isåfall.

Härligt att ni tror på mig :D

Är faktiskt inte alls orolig heller, är väldigt sugen på att få hem häst och komma igång och rida! Har kollat lite på tävlingar nu i höst :d

Suck, fick just samtal att min häst har lite kolik varning. Har gått och lagt sig i hagen och reste sig vid fodring men la sig igen. Självklart sitter jag fast hemma med 3 barn(är barnvakt till kusinerna). De skulle ta ut och röra på henne och hoppas hon piggar på sig så får jag åka ut till stallet lite senare. Men man blir ju nojjig. :nailbiting:Har hört att det är mkt kolikhästar just nu i värmen.

Usch hoppas verkligen din häst blir bättre, ännu värre att bara sitta hemma och inte kunna hjälpa till! Men förhoppningsvis blir de väll bara bättre eftersom de verkar ha upptäckt de i tid!

Idag var jag och Nelly iväg på en liten pay and jump. Kändes bra med lite genrep innan youngsters nästa vecka :)
Vi var felfria, hoppade 1 m och jag tyckte hon kändes väldigt fin! Hon har ju så himla trevlig inställning till hinder! Så nöjd, dessutom körde jag själv denna gången :) Brukar alltid ha mamma till de annars men det gick fint fint, lite långsamt tyckte nog övrig trafik ;)

1009866_10151785268786140_589084184_n_zps7c532c8a.jpg

Hur går det med Elle? Kolik är något som alltid skrämmer mig som sjutton:(. *peppar peppar* har jag inte haft det på nån häst på evigheter. Men sist fick kraken stå i Hbg i en vecka...

*kl*

Har fått bilder sen träningen i söndags. Dom avslöjar verkligen hur svårt jag har för att få in ett rörelsemönster i kroppen. Jag tycker det är vansinnigt svårt att rida slutor och det handlar väldigt mycket om att koordinationen är usel. Det tar mig väldigt lång tid att lära mig något nytt:(. Men men, det kommer väl och ponny är så himla sjysst och ställer upp så fint ändå:).

1005795_10201099735927443_277070537_n.jpg

998088_10201099737247476_462151448_n.jpg

999844_10201099737007470_1008683596_n.jpg

1146689_10201099737447481_1815444094_n.jpg

Hon backade med bakbenen iaf:p
543869_10201099738167499_264109241_n.jpg

1001110_10201099738287502_814094804_n.jpg

561564_10201099739127523_1404213041_n.jpg

Falskt alarm! Ingen kolik, bara trött häst. Har också en enorm respekt för kolik. Hennes bror buköppnades i vintras och klarade sig men först nu 8 månader senare kan han börja sättas i gång.

Tycker hon ser fin ut på bilderna, och du ser ju fantastiskt nöjd ut.

Skönt att det var falskt alarm! Kolik är verkligen inte roligt...

Fiorano: Jättefina bilder! Superfin ponny, och det syns att du trivs på ryggen. ;)

Kl
Igår var det ingen värme kvar o benet så vad det än var så verkar det ha varit snabbläkt (eller övernojjig jag). ;) Så det blev en barbackatur! Red förbi grannen och pratade med honom lite. Hans hingst kom farandes och pratade och tjoade och brunstiga Queenie blev så kär. ;)

Sen rörde vi på oss ca 40 min. Jättetaggad ponny var rädd för allt. Stenar äter grå små ponnyer till frukost, allmänt känt. Jag satt ganska löst ett par gånger. :D Hon var dock superfin och jättemjuk och gick så himla bra! Hon rör sig ganska stort så jag hade fullt sjå i traven. :p Hon bjöd även på några riktigt fina galopper där hon rundade sig ordentligt och kunde samla sig riktigt! Det går framåt! :)

Skönt att höra :) Efter att ha ägt en kolikhäst med 90 mil enkel väg till närmaste ställe där man ens kan fundera på att buköppna, så vet jag precis hur nervös man är när det inte känns rätt i magen...

*kl

Här händer det mkt just nu. Vi är i en väldigt positiv utvecklingsfas :)
Igår red vi för nya tränaren, jag kände i framridningen att hästen inte riktigt var med mig, jättetråkigt då jag verkligen ville visa hur bra hon gått senaste veckorna. Jag fick fulrida lite, hade en väldigt intressant diskussion med min tränare om saken och kom fram till att jag helt enkelt får ändra inställning till det här med hur dressyr ska se ut och vara. Jag måste lära mig att vägen till tävlingsridningen går genom att korrigera och ta igenom saker på hemmaplan, självklart förvisso men det är nyttigt att diskutera det med sin tränare så att man verkligen förstår det. Och sedan behöver vissa hästar veta mera hut än andra, och min är en av dom :o problemet är att jag som ryttare är för mjuk och har en vilja av att mjuka metoder ska fungera hela vägen. Så icke med min häst, och det ser jag ju förvisso själv när hon sedan går så jäkla bra bara man säger till henne på skarpen innan...

Jobbade mkt med att böja och få igenom det i båda varv, mkt fokus på övergångarna och att hon inte ska slå sig fri genom att börja kasta med huvudet. Fick till det väldigt bra, red sedan igenom programmet som hastigast bara för att känna på det. Gick mkt fint förutom att vi inte har bokstäver uppsatta så det är svårt att veta exakta avstånd osv.

Idag var det tänkt att bli en uteritt då hon gått ordentliga pass senaste dagarna med både dressyrträning, hoppning osv. Men när jag kom till stallet var det kolsvart ute och blixtrade och dundrade så jag vågade inte mig ut. Blev istället ridhuset, där vi fö håller på att bygga läktare = byggarbetare med verktyg och maskiner dagtid. Detta samtidigt som åskväder och hagelskurar gjorde sitt till ljudnivån och oredan där inne. Mkt bra tyckte jag som tog ut min dressyrhäst på ett pass i miljöträningens tecken :angel: Hon spände till lite i värsta hagelskuren som dånade mot plåttaket, i kombination med åsksmällar och spikpistol. Men icket att hon ens tänkte tanken att börja skutta. Hon var mest förvånad...

Tog igenom samma saker som på träningen igår, mkt gott reslutat. Hon gick kanon sedan, övergångarna var inga problem öht. Varför har jag inte lärt mig rida ordentligt innan? Min häst har helt andra gångarter nu bara jämfört med två månader sedan och då har hon aldrig varit en markbunden tråkig sak heller... Idag är jag återigen glad att jag inte sålde henne till någon som trodde att hon skulle gå loss på 40 papp :crazy:

Senast ändrad:

90 mil, vart bor du?

Elle hade inte druckit ngt över natten, men ätit som vanligt. Vet inte om jag inbillade mig, men tyckte Hon va lite loj. Hoppade ridning och tog bara en promenad och så fick hon en hink med betforslask. Hoppas hon verkar 100 i morgon, för då är de träning inplanerad.

Nu kanske Elle brukar dricka mycket på natten men mina hästar går ju egentligen ute o när jag nu tar in dom nån natt pga regn så äter de hö hela natten utan att dricka mer än några munnar.

frugtis: Vilken tur att du inte sålde! Det här kanske blir hästen som du verkligen lär dig att rida på och kommer ha massor med framgång med, kul isåfall!:)
'
fiorano: Ni ser ut att ha kul iaf o det kommer du långt med!:D

Hemma har vi vattenkoppar, men nu har hon hink. Hon kom in tidigt i går, för att de ville ha koll på henne. Hinken va orörd efter 12 timmar, vilket känns lite märkligt. Men hon föredrar dock att dricka ute ur kar.

Skönt att hon var ok :)

En av mina hästar rör aldrig sin vattenhink på nätterna, den hästen dricker endast ute i kar :p har haft hästen i 5 år men jag fortsätter att fylla på nytt vatten varje kväll och sen häller jag ut det dan därpå :meh:

Ponies asså <3

Hade själv en D-ponny (köpte för att sälja efter utbildning) för några år sen. Den var hur cool som helst att rida :p tävlade den med men red ju avdelning B på ponnytävling.

Min dricker inte mkt ur hink inne på sommaren, så jag har tagit bort den (hon har vattenkopp också men jag har oftast hink med för att jag inbillar mig att hästar dricker bättre ur hink och hon ska få välja :o).
Sommartid får jag mest bara skrubba och hälla ut vattnet varje dag. Jag antar att det beror på att hon äter blött gräs samt dricker desto mer ute.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka