07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Ja, dessa dagar känner jag mig nästan nykär i henne. Trodde faktiskt aldrig att jag skulle tycka om den hästen så pass som jag gör, hon ger en väldigt trevlig känsla i ridningen när hon är med på noterna... man får försöka komma ihåg känslan de dagar när man undrar vad man tänkte när man köpte henne :angel:

Jag har ett riktigt fjantigt i-landsproblem såhär på morgonkvisten. Har haft lite för lugnt på jobbet inatt :o

Dilemma: Jag har funderat på att köpa två finare schabrak från Mias med brodyr, ett vitt och ett färgat. Men jag kan inte bestämma mig om färgkombinationerna :o Min häst är mörkbrun kan sägas, åt det svartare hållet när hon inte är solblekt.

Denna modell var tanken: http://miasrs.se/dressyr-med-rakt-horn/

Vitt: svart passpoal, vit kant och silverfärgat inre kantband. Svart brodyr i typsnitt Diane AB (finns att se på miasrs.se). Frågan är om inre kantbandet i silver kommer att synas?

Svart: silver passpoal, svart kant. Brodyr i silver, samma typsnitt som ovan. Men inre kantbandet kan jag inte enas om riktigt om det ska vara vitt, grått eller rentav plommon? Jag har lindorna i plommon, kunde ju se häftigt ut att matcha men samtidigt blir man ju lite låst till en accentfärg...

Nörderi, jag vet. Men ibland är det skönt att grubbla på liknande obefintliga små problem :o

Jag skulle ta grått kantband. Nedan på bilderna är min nya favorit från Mia's. Beige, med brun och orange band och beige fläta mellan.

I dag red jag lektion och stundtals va hon riktigt fin och sen blir det svårt då och då. Måste öva upp min egen kondis för jag orkar inte riktigt när de börjar bli jobbigt. som alltid måste jag jobba med att få upp blicken och överlivet, fattar inte varför de ska vara så svårt.:meh:

Gav kameran till tränaren som tog några bilder.

Spöken i hörnet och då kan bli superkort i halsen.:p

Snyggt, är det BR-skydd till? :) Jag tycker att dom skulle ta och uppdatera hemsidan med en "designa själv"-sida. Typ IKEAs kitchen planner där man får bygga ett virtuellt kök så man får se hur saker och ting passar ihop :o Det är svårt att gissa hur schabraket ska se ut, speciellt när färgerna bara visas som färgblock i en palett...
Och det finns ju oändliga kombinationer också, man har ju ingen aning om hur det blir bäst.

*kl

Red ut idag med min häst och klev lite över stock och sten, tittade på kossor i en hage vid vägen osv. Jag hade varit många timmar i stallet och väntat på hovslagare, putsat alla saker, rensat i sadelkammaren efter stöket jag ställt till med i veckan då jag inte haft tid till annat än bara tuta och köra... så jag var rätt trött och oinspirerad när ridturen väl kom.
Dessutom har jag jobbat tre nätter och sovit totalt nio timmar sedan måndag morgon så inte var jag på topp precis. Glömde dessutom att ta på mig sporrarna som jag alltid rider med för att få till lite mer exakta hjälper vilket hon kräver. Hästen kändes också seg som sirap så jag bestämde mig att det får bli en skogsluffartur utan några försök till nåt vackert bara hon gör det lilla jag kräver (tyvärr kan man ju inte sova på henne en hel ridtur, man måste alltid få grundkraven uppfyllda för att hon ska vara trevlig att rida på).

Jag tog igenom ställning och böjning och körde konceptet från träningarna i skritt och trav. Men sedan var jag nöjd med det. Hon kändes trött och det är ju inte konstigt för hon har gått ganska ordentligt sedan i lördag. Men efter att ha klivit på skogsstigar, klättrat lite osv ett tag vaknade hon till liv. Vi avslutade med att göra en travökning som jag nästan var tvungen att hålla manen i för att hänga med :D
Jag undrar vart den där tråkiga femåringen som klängde på väggarna i ridhuset och sprang baklänges har tagit vägen!? Nu har jag en häst som, när hon väl är framriden, går framåt så man nästan får bromsa henne och jobbar genom kroppen så att man tror att hon vuxit en decimeter sedan man satt upp. Nej jag klagar inte, jag kan bara inte låta bli att undra vad som har hänt, hur det gått till och vad jag gjort under tiden :o

Senast ändrad:

Nej, de är inte BR. Köptes i F-bo och de fanns massa coola färger. Har inte sett märket innan eller efter men de är en liten silverbricka som de står Exclusive på. Försökte pruta på priset för de hade ett par fina beiga med brun kant som va fina. Sitter som ett smäck, bättre än Cartago.
Håller med om att de vore kul med en testsida för Mia's schabraken.

Blir så himla glad över att läsa om era framsteg! Ger mig lite hopp om min andra åsna också:p. Han beter sig ungefär exakt så som din har gjort plus då nada framåtbjudning.

Charlotte: Blir också väldigt glad över att se dig komma igång och rida:). Hon är så vacker Elle och nu börjar det bli dags för er att kunna träna för tävling! Hur går det med stallplats? Har du bestämt hur du ska göra?

Ja, hennes bjudning har inte heller varit den bästa. Förr fick vi ju ägna hela ridpass till att rida fram och knappt lyckas ändå. Jag vet inte hur man står ut med bråket, jag skulle inte göra om det om jag så fick betalt :crazy:

Men samtidigt måste det vara bra då att du har två hästar, en som sköter sig vid sidan av så att du inte behöver bråka varje gång du sitter upp..? Jag inbillar mig det, har ju många gånger själv känt att jag skulle ha haft en bussig häst vid sidan av min dam. Men tyvärr har jag inte tid eller råd med det där jag bor idag.

Mkt snygga de med kontrast. Jag snöade såklart in på de lila också, jag som är lilanörd. Men det blir så svårt att matcha och jag har mkt begränsat med plats i sadelkammaren :o:angel:

Vilken prisklass ligger de i? Hoppas att de kanske är i Globen i år, jag tänkte åka dit...

Herregud ja, hade jag inte haft Barbie hade jag varit sjukt less:p. Iofs hade det kanska också gjort att jag tagit tag i Juno lite mer. Nu spelar hand verkligen andrefiol hela tiden och har varit lite försummad periodvis:o. Samtidigt tror jag inte det har varit till så himla stor nackdel för honom eftersom han verkar mogna rätt långsamt och dessutom är född i juli. Så det är inte så himla bråttom med honom heller. Hade dock varit roligt om han släppte till lite mer i ridningen på marken, att rida ut med är han för det mesta en klippa-tittar inte, säker med bilar osv osv. Det är också värt ganska mycket trots allt:).

Ni passar verkligen jättebra ihop Charlotte o hon är vacker som en dröm!:love:
Jag red också dressyr igår för första gången på hela sommaren, trodde jag skulle dö...O_o. Herregud vad man tappar fort!

frugtis: Du ska ju vara jättetacksam för att du KAN rida ut själv med din häst, läs i alla trådar här om folk som inte vågar/kan rida ut själva. Träffade en tjej häromdagen vars sto helt plötsligt kommit på, hon är 12 år hästen, hur man får av ryttaren i skogen o nu ägnade sig åt detta nöje varje dag...:crazy:

+ Fiorano. Tack! Ja, hennes skönhet är de inget fel på. :D

Om ni kollar färgen på hennes svans ser ni att hon är en kamouflerad fux. Syns tydligt på de 2 sista bilderna. Även manen har lite rött i sig. Jag som skulle ha en svart valack fick ett fux sto.:banghead: Inte konstigt att de varit svårt. Nej, men seriöst, vad skulle ni säga om hennes färg. I passet står det svart och hon är ju verkigen svart i pälsen på vintern och blir solblekt på sommaren. Men nu fick jag frågan om hon inte är mörk svettfux ???

Det är jag verkligen. Jag är oerhört tacksam varje dag jag är med henne någonstans och det dyker upp rådjur, kor, traktorer, lastbilar för att inte säga spikpistoler eller byggmaskiner i ridhuset i kombination med åska och hagel - och min häst bara tittar och konstaterar att här finns det lustiga saker i min värld. Hon är helt otrolig på det viset, ingenting bekommer henne egentligen. Visst spänner hon till ibland, men hon är klok och inser att det inte är nåt att bli hysterisk för. Tittar, tänker och sedan kanske hon agerar men det är sällan.

Varje gång det sker tänker jag på alla i mitt stall som inte kan rida ut för att det blåser/regnar/finns djur i skogen/körs en traktor en kilometer borta på vägen/man riskerar att möta en bil/inte har draghäst framför. Oftast blir det dom som sen aldrig rider ut ens i optimala förhållanden, för deras hästar är så ovana vid det så att dom är jobbiga oavsett.

Visst fanns det en tid när min inte var rolig ute. Men då var hon heller inte rolig inne, hon satte emot och trilskades vad man än gjorde. Och ja, då undvek jag en period att rida ute eftersom det blev större konsekvenser av att hon konstrade på stenhårda isvägar och liknande. Men efter att den perioden var över har uteritter aldrig varit ett problem, dock får man välja vilka dagar och med vilket sällskap man galopperar ute på fälten, för bocka det kan hon :angel:

Han låter som min häst när hon var 5... Men så länge han är bra ute så strunta i att rida på banan då? Har ni inte nånstans ni kan trimma ute? Vi har ju fördelen att ha några fält vi får rida på, det är oftast där jag gör saker som förvänd galopp, fattning från skritt eller sånt hon egentligen inte kan. Är det nåt som är svårt för henne på banan så tar jag det oftast ute första gångerna. För ute har hon i regel mer motor och bjudning som krävs för att ta fram det lilla extra.

Tror du inte att det skulle fungera på din också, och när han gör saker klockrent ute så blir det inte så stor grej att göra det på banan? Min bråkar ju som sagt ofta när nåt nytt ska introduceras för henne, och när hon gjort en övning några veckor är det inte så mkt att bråka om längre...

Ser hon ut så året runt, eller är det solen som gör henne rödhårig? Min är ju nästan svart vintertid men bleks av på sommaren och då ser man tydligt hur brun hon är. Annars tycker jag att det mest syns vid mulen, ljumskar osv på vintern.

Det finns ju en färg som heter rödsvart, där har dom väl röda stänk i taglet om jag inte minns helt fel.

Jag skulle säga att hon är svart. Min förra häst blev också sådär på sommaren.

Är hon svart runt nos, ögon och ben så är hon svart.

Hon är verkligen superfin! :love:

Charlotte, jag säger också att din häst är svart. Vissa blir nog mer solblekta än andra tror jag. När jag tittar på mina två "svarta hästar" i hagen så har jag nu en som är någon slags fux? och den är reggad svart (GP), unghästen däremot har stått emot solstrålarna och är fortfarande svart, men hon står reggad som mörkbrun. Det var jag själv som beskrev henne som mörkbrun för dnachipparen så jag får skylla mig själv, hon var ganska brun i fölpälsen.

Jag hade en häst för många år sen (R.I.P. Chivas) som verkligen såg ut som en fux på sensommaren (svart annars), tom min hopptränare frågade om jag köpt en ny häst :D

GPs man o svans kommer jag behandla med svartschampo i samband med installningen, för i topparna är den väldigt väldigt ljus och när hon sen fällt till sin svarta vinterpäls kommer hon ju nästan se lite märklig ut annars.

Kul att det går framåt för er , hon ser så härlig ut på bilderna, man riktigt ser hur skön hon är att sitta på, svikt, svikt :love:

Jag tycker också det är jätteroligt att det går så bra med din pålle, minns ju att du inte tyckte det var så kul i vintras/våras. Och som Novali säger, din häst har ju väldigt många fördelar, särskilt det här med att kunna rida ut själv, många vågar ju inte det på sina hästar verkar det som. Och att hon börjat lyssna på dig och gå framåt, härligt ;)

Idag tänkte jag rida ut en sväng på stubbfälten och galoppera lite, hoppas de torkat upp efter regnet så vi slipper ridbanan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka