07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Tandläkaren var ju ute i fredags som sagt. Jag har fått lite huvudbry över det, någon här kanske har en ide om det..?
Hon har ju överbett min häst, på ena sidan mer än den andra och därför måste man kolla tänder var 6e månad på henne och slipa ner kanter. Hon har alltid lite sår i kinden högre upp pga snedheter då det inte slits jämnt pga överbettet. Men det är inget jätteallvarligt enligt tandläkaren. Men så denna gång hade hon även ett sår i kinden vid första tanden bakom lanerna, på den sidan där överbettet är störst :(

Tandläkaren frågade om det kan vara nosgrimman, men jag rider ju alltid med remont så det är det ju inte. Har även små fasta ringar (bridong) för att undvika att nosgrimman lyfter bettet och jag har två fingrars avstånd till tanden. Vi tränsade henne får att se vad det kan vara som ligger an, och ser då att det enda troliga är att sidostycket ligger an, precis den del om fäster i bettet och är lite tjockare.

Vad tror ni att man kan göra åt problemet? Jag funderar på att kanske börja rida med stora bettringar igen, så att sidostyckesfästet så att säga hamnar högre upp. Med risken då att nosgrimman istället stör bettringen. Åtminstone kanske man kan variera mer med stora ringar än jag gjord sista månaderna.
Tror ni att det kan ha betydelse att jag rider med fasta ringar? Eller tror ni att det helt enkelt har att göra med ringens storlek? Kan det ha ett samband med att jag ridit med tredelat ibland sista tiden? Det är dock tredelat i exakt samma storlek som det vanliga tvådelade.

Nu är jag verkligen inte nån expert på sånt där, men om det är sidostycket som är för tjockt kanske du kan prova byta träns till ett med snabbknäppen till bettet? Jag har ett sånt till min 10a och det är mycket smalare och tar mindre plats. Då kan du ju fortfarande ha kvar samma bett, för jag tror inte det är bettet som gör det. Annars kan du ju som sagt prova att rida med större bettringar så sidostyckena kommer upp en bit, men det lär väl inte bli så många cm det höjs ändå?

Tanken med större bettringar var att variera mellan stor och liten ring och isf flytta trycket lite och på så sätt aldrig låta det bli ett sår. Men jag tror att jag kommit på vad problemet är...

I påskas när jag var bortrest och hon fortfarande stod kvar hos beridaren, så slängde hon av en av stalltjejerna och drog in i skogen varpå hennes träns gick sönder. Sedan har jag varit tvungen att plocka delar fårn ett annat träns, varpå det blivit sidostycken med inåtvända spännen. Det är alltså detta spänne som nu legat och tryckt på kinden, så att ett sår bildats vid första tanden. Det måste vara så, nåt annat kan jag inte se som trolig orsak... Så jag har köpt ett nytt träns från Tradera idag som jag ska plocka lite reservdelar från och se om det blir bättre.

Alltså. Jag tror jag såg dig idag. Hade varit i stan och shoppat lite och svängde inom Askim för jag visste det var tävlingar. Kom till tävlingsplatsen när det var halva gänget kvar att hoppa. Men blev lite :confused: visst red du hästen, ja nu kommer jag aldrig stava rätt men jag reagera på namnet för jag kände igen det från typ Trossnäs och andra ställen och det är så ovanligt namn Sansbonsai eller nåt :p men nu satt någon annan på Sansibonsai du på en annan kuse och jag bara hmmmm :cautious: är det hon jag tror det är eller inte.

Sen blev det paus innan terrängen så jag stanna inte och såg någon rida. Banan såg ju rätt svängig ut med ett par hinder lite direkt ur sväng? Och så in på hoppbanan och ut - som i Aachen eller OS :D

Ja de där inåtvända spännena har jag faktiskt lite svårt för... Men det är väl lite som det är, smaken är som baken. Hoppas det funkar bättre med det nya tränset!

KL
Idag har jag varit ute på en rejäl vända med Queenie! Jag har bott på gården i två år nu, och inte förrän IDAG red jag ner till en travbana som en granne sagt att jag får lov att använda. Jag tänkte att vad tusan, jag kan ju iaf kolla hur det ser ut. Alltså ååååh! :banghead: Dumbo mig som inte ridit dit förut! Vilken himla himla kanonfin bana han har! Det var vägar kors å tvärs mest överallt så vi ägnade första 30-45 åt att skritta och trava runt och bara se på alla vägar. Det var en klassisk rundbana som till och med är doserad i svängarna, och sen massor av kringelkrokvägar ut ifrån och i mitten av den. Den ligger ju i skogen på sandmark så det är verkligen hur fint som helst, den är väldigt väl omskött, mjuk och sviktande och helt helt underbar! :love: På vissa av småvägarna var det stooooora vattenpölar som jag och ponnyn roade oss med att klafsa igenom, hon är så himla klockren och bara traskar på vart jag än ber henne att gå. Däremot är hon sjukt tittig och fjantig när det gäller saker runt omkring, "SHIT EN STEN", eller "OMG, GRENEN RÖRDE SIG" :nailbiting: är klassiska.

När vi utforskat alla vägar (tror jag iaf) passade jag på att galoppera. Ponnyn var supertaggad och studsade på stället och ville iiiiiinte skritta fint på tygeln. Så fort jag tog i tyglarna började hon takta och slå med huvudet. Så vi fick börja med att öva på att skritta typ ett helt varv innan hon insåg att hon faktiskt inte fick springa. :sneaky: Så tog vi först vänster galopp, som hon ju har lite svårare för. Först blev det bara rusning, hon struntade totalt i mig och bara galopperade på av hjärtans lust! Under tiden gjorde hon sidoskutt åt allt hon såg och tog inga förhållningar what so ever. :meh: Till slut blev jag LESS och drog tag i henne ordentligt några gånger, det funkade typ tio galoppsprång, sen var hon igång igen... Efter två varv började hon bli lite trött så då började hon faktiskt lyssna, även fast hon låg på så in i norden... Totalt tre varv i vänster galopp.
Bytte varv, skrittade ett varv (och blev tvungen att återigen påminna henne om hur man skrittar lugnt och sansat på tygeln) och tog sedan höger galopp. Samma där, "TJOHOOOOOO" sa Queenie och flöööög iväg och struntade återigen totalt i den där på ryggen... Nu blev jag dock ganska förbannad och tog i henne ganska omgående, och plötsligt, efter typ 1,5 varv kom hon ner på jorden igen. Hon blev så gudomligt mjuk, satte sig verkligen på rumpan och galopperade uppåt med sånt där äkta ba-da-boom i steget, utan att jag hade nånting alls i handen. Plötsligt kunde jag rida galoppen ordentligt och hon blev så hiiiimla fin! :love: Fortsatte runt tills vi galoppat tre varv, sen bröt jag av och vände håll igen och tog vänster en gång till direkt, när hon fortfarande var trött. Samma sak igen. Noll och ingenting i handen, rund och stor galopp i MITT tempo. Wonderful! :love: Efter det kunde jag typ inte sluta flina och klappade och berömde heeela tiden. :D Travade lång och låg resten av varvet och tillbaka ut på vägen, och sen blev det tre km fri skritt hemåt, varav jag ledde henne den sista km. :)

Mycket nöjd ponny blev masserad med arnika och sen stretchad samt bortskämd med massor av morötter. :D Det är det mest krävande passet jag ridit på henne nån gång. Det kändes lite väl långt med två timmar på ryggen, men den första timmen var ju bara skritt och trav för att dels ta sig dit och sen kolla alla vägar. Och hade hon inte tjafsat och rusat så som hon gjorde så hade vi inte hållt på alls lika länge. :meh:

Det var ju helt sjukt att jag missat den där vägen innan! Det var hur fint som helst att rida där! Dessutom håller han den ju öppen vintertid och har dessutom en rakbana ut på isen då, shit alltså... Dit kommer jag rida igen... :angel:

Senast ändrad:

Vilken jäkla lyx att ha en travbana att rida på!!! Gud vad jag skulle konditionsträna min häst alltså, hela året. Nu har jag inte gjort ett vettigt konditionspass sedan före semestern. Hästvakten tycker inte om att rida ut så hon gick mest på banan då jag var borta, och när jag kom tillbaka har det varit för blött i gräset = halt, när jag planerat in konditionspass. Suck.

Ja det var ju helt suveränt! Jag kan inte fatta att jag inte ridit dit tidigare! Helt perfekt avstånd dit också, tre km från mig (enligt en vägskylt iaf, men det känns mer som två). Perfekt att värma upp och trappa ner! Här blir det ju stenhårt på alla vägar, och alla skogsvägar jag hittat tidigare är antingen så himla korta eller också går det mest att skritta. Så detta var ju super! Nu ska vi bara få ordning på koncentrationen också. :p

Det är så himla roligt att läsa om hur du har hittat ihop med din häst äntligen och att du känner dig så nöjd nu. Är jättenyfiken på att få se er. ;)

sommarminne; Underbart att du kan lasta själv! Det ger ju sådan enorm frihet.
Jag har ju alltid varit ensam i mitt hästeri så har varit tvungen att klara mig själv alltid. Att inte kunna lasta själv hade nog tagit död på mitt intresse vid det här laget.

Hunter; Vad kul att hon funkar så bra hos beridaren. Ser ju ut som minihinder... :p

Fiorano; Har lite svårt att titta på bilder när du rider, du sitter för j**la snyggt! :o (nästan skönt att se skevbilderna från skollektionen. ;) )

Novalisa; Gött att ni är på gång. Har ju varit lite hinder i vägen för er på resans gång. Visst är det kul att träna?!

Här går det lite upp och lite ner.

Har ju lite bekymmer med framåtbjudningen på banan så har det senaste värmt upp i alla gångarter ute i 25-30 min och sen ridit in på banan och ffa galoppjobbat och sedan avslutat med lite travjobb och har då fått till bra arbete. Jobbar på fattningar från skritt i form och de blir helt ok emellanåt faktiskt.

Om det var tur eller om det hänt något så har nog det myckna galoppjobbet gett resultat för bytena som satt fint åt båda hållen på hoppträningen i onsdags.

Sen tävlade vi fredags. *harkel* Enmetersrundan började finfint tills vi gick i botten på fjärde, mitt fel, som vanligt. Sen kom vi kort in i kombon, lite vääl långt att nå ut. Gick fint vid nästa försök. Sen hoppade vi rakt igenom näst sista. Här tog jag dock ett bra beslut, att lägga en volt, samla ihop oss och rida an fint på sista och få ett bra avslutande språng. Kan bara lägga allt på mig. Lilltjejen gör precis det hon ska bara jag gör det jag ska. Vi klarar också distanserna plättlätt numera, som vi kämpat för att nå dit. :) Och höjden känns bra, det trodde jag aldrig att jag skulle uppnå. :p

Det var tre timmar mellan våra starter så framridningen fick i princip göras från början även andra gången och det är nog ingen av oss, och ffa inte jag, riktigt i shape för att göra bra. Men det tar jag med mig, ut och spring med mig helt enkelt.

Ny tävling på fredag sedan lite lugnt veckan därefter.

Haha, jag säger bara Chiiilderic-det är typ den som gör min sits:D. Så här satt jag och red runt för fyra år sen:
3852_1093971241402_6975693_n.jpg

Så kan jag få till en snygg dressyrsits så kan alla det:p.

Frugtis: Vet inte hur stor skillnad det gör-men kanske prova ett Micklemträns att ha att variera med?

Btw: På träningen ikväll gjorde vi vårt allra första rena dressyrbyte:D!!

Haha, jag säger bara Chiiilderic-det är typ den som gör min sits:D.
Btw: På träningen ikväll gjorde vi vårt allra första rena dressyrbyte:D!!

Så det är sant som alla säger att man kan köpa sig till att kunna rida? :p Hm, så nu måste jag köpa en Childeric, shit, där rök min australienresa.... :yuck:

Grattis till finbytet! Jag är nöjd med våra fulbyten jag. :p Till finbytena är det lååångt.

Men det där är ju en hopp eller allroundsadel.. vem sjutton får snygg dressyrsits i en sådan O_o

För min del har de mest gjort att jag tappat intresset för att åka och träna. De är ju så omständligt jämt när man måste ha hjälp och så blir de att jag känner mig tjatig och jobbig och inte åker istället. Väldigt tråkigt. Så nu jäkla hoppas jag framgången med lastningen håller i sig:D känns som att min pollen äntligen kommit på att i transporten får man massa god mat. Motiverande hihi;)

Jag får väl singla slant eller nåt vart sparpengarna ska gå. :crazy: :D

sommarminne; Ja, och traggla hemma är ju inte så inspirerande i längden. Lika viktigt var det för mig när jag äntligen skaffade eget släp, vad mycket roligare hästeriet blev då. :) Om inte annat för att få varierat sina uteritter någon gång emellanåt.

Alltså. Jag tror jag såg dig idag. Hade varit i stan och shoppat lite och svängde inom Askim för jag visste det var tävlingar. Kom till tävlingsplatsen när det var halva gänget kvar att hoppa. Men blev lite :confused: visst red du hästen, ja nu kommer jag aldrig stava rätt men jag reagera på namnet för jag kände igen det från typ Trossnäs och andra ställen och det är så ovanligt namn Sansbonsai eller nåt :p men nu satt någon annan på Sansibonsai du på en annan kuse och jag bara hmmmm :cautious: är det hon jag tror det är eller inte.

Sen blev det paus innan terrängen så jag stanna inte och såg någon rida. Banan såg ju rätt svängig ut med ett par hinder lite direkt ur sväng? Och så in på hoppbanan och ut - som i Aachen eller OS :D

Det var den som jag red innan ja, jag tävlade honom fram till förra hösten då jag och mamma (som har haft hästar tillsammans i olika konstellationer under de senaste åren) drog ner hästantalet till två stycken och delade upp dem mellan oss. Hon rider nu honom för att lära sig. Det passar han ypperligt till eftersom han har placeringar till och med LA dressyr, 120 hoppning och *-ig fälttävlan och gärna kan ha ett par lugnare år. Han är 11 i år och har inte riktigt haft någon sabbatsperiod sedan han satte igång, valacker får ju inte gå i avelsboxen för att mogna mentalt som ston kan få göra. Och jag har unghästen med mig till Göteborg för att utbilda honom.

Och när jag gick terrängbanan så flinade jag faktiskt då vi stegade över gräsbanan och sa att "jaja, ska han gå Aachen så är det ju lika bra att han lär sig hur det ska se ut redan nu" :D det var snirkligt och herrn var en handfull. Ett åbäke i dressyren och i hoppningen så sprang han rakt igenom ett hinder eftersom han såg att det stod terränghinder på hoppbanan ( :banghead: ). Terrängen var ett eldprov för honom, stora fält som man sprang emellan och start från framridningen där alla kompisar sprang runt. Han stannade två gånger innan vi ens kommit fram till första hindret och försökte springa tillbaka till framridningen, sedan slängde han sig åt fel håll i en trappa eftersom han såg hinderfunktionärer i reflexer och efter det så gjorde han en ansats att rusa iväg på hoppbanan så att vi fick ställa oss och nosa en stund på ett hinder innan vi fortsatte. Efter det lossnade han dock riktigt bra och betedde sig vuxet nog, så jag hoppas fortfarande att det kommer att lossna (så småningom) och att han då kommer att placera sig jämt och ständigt som plåster på såren för... allt det här :angel:

Vi blev dock "bara" tilldelade två stopp, de vi gjorde innan vi faktiskt kom fram till hinder nummer ett räknades visst inte :p

Senast ändrad:

Gör man ingen anridning så dömer dom inte för stopp... Men är tanken att du ska rida Sanibonani (???) igen senare?

Fast min sits var ingen höjdare i dressyrsadeln då heller:p
197315_1010926085325_9407_n.jpg

No wonder att jag tyckte den sadeln var en musdödare:o:D.

Tandläkaren och jag provade ett Micklem förra året, men det lyfter upp bettet för mkt ändå :( Det funkar med mina Arielnosgrimma för att den har trycket högre upp än ringen så att säga, jag har den redan så långt ner man kan utan att den ligger över mulen. Överbettet gör ju att utrymmet är väldigt litet så att säga, bettet får absolut inte ta i nosgrimman och bettet är dessutom extra långt ner på min häst pga tänderna. Så det blir inte mkt plats kvar för nosgrimmans rem :o.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka