07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag förstår vad du menar ang sadeln. När jag köpte min Amerigo insåg jag varför man inte kan rida runt i dåliga sadlar längre, och framförallt inte hur man kan rida runt i hopp- eller allroundsadel. Jag hade ju en Hippos dressyr innan, förstår inte hur jag stod ut. Än mindre förstår jag hur jag stod ut i hoppsadeln i flera månader efter att Hippon var såld :crazy:

Det är så stor skillnad på hur man är byggd också vilken sadel som passar en. Den andra bilden jag la in har jag en Amerigo Classic-passade mig inte så bra och den puttade fram mig så att jag hängde på musen:o. Det gjorde ont kan jag säga:p.

Gör man ingen anridning så dömer dom inte för stopp... Men är tanken att du ska rida Sanibonani (???) igen senare?

Sehr gut ;) och vi vet inte. Just nu sitter jag på 6-åringen och provar om det går att få loss "vaddetnuänär" som sitter fast hos honom och för att se om det går att få honom så samlad att han kan böja prestera i enlighet med sin talang även på tävling. Och även om lillen passar både mig och mamma så är vi nog ense om att sprattelpelle som jag sitter på inte är något för mamma att rida eftersom han både är ostabil och gigantisk, så det beror väl helt enkelt på vad som händer med honom i första hand. Men jag gillar den lille, skulle gärna rida lite mer medelsvår på honom igen och se om han kan bli riktigt stabil på den nivån också.

Och det där med anridning är ju en definitionsfråga... på andra ställen har han också tvärnitat 20-40 meter innan och sedan kravlat sig fram i valfri gångart och hoppat över och då har vi blivit tilldömda stopp.

Men jag bryr mig inte så mycket om den delen just nu, jag är glad för varje bana som han kommer runt eftersom det betyder 15-20 språng till i kroppen för honom på nya hinder. Om han sedan kan tänka sig att börja gå utan att slänga sig all världens väg med jämna mellanrum så skulle ju det vara trevligt, men just nu så är jag rätt nöjd med genomförda tävlingar (även om det handlar om en bedrift att komma under 100 straff :meh: ). Jag är en extrem tävlingsmänniska och prestationsinriktad så att det blir utmattande i vanliga fall, så det är en väldigt märklig känsla att inte ens tycka att det är ett misslyckande att rida in på 130 straff. Men jag antar att det är för att jag faktiskt genuint tror att det är en fas, och att det kommer att lossna så småningom. Han är ju fin i terrängen och har den bästa terränggaloppen av alla de hästar jag haft hittills (trots att han är ett tjockt halvblod :angel: ), det är bara det att det tar 10 hinder för den känslan att infinna sig, och då har man redan hunnit dra på sig både det ena och det andra längst vägen :cautious:

Visst är det så. Och jag som har en Amerigo Classic och tycker den är himmelriket ;) Med kort kåpa då, och för första gången kommer knästöden på rätt ställe för mina korta ben...

KL

Jätte dåligt uppdaterat från mig men ah det blir så :P
Igår la jag fram en bom som hjälp för att byta galopp. Har dragit mig lite för att lägga fram den men det gick ju faktiskt riktigt bra. Inget "hopp byte" eller sena bakfötter. Rena och fina. Detta blev ju även lite Rehabilitering för mig då jag utvecklat ännu en gång hopprädsla, och ja då räcker det med att ens galoppera mot en bom :D . Eftersom hon bjöd fint på bommen kanske man vågar skutta lite med henne. Det vore ju fantastiskt. På söndag är det tävlings debut för iår.

Terrängen var ett eldprov för honom, stora fält som man sprang emellan och start från framridningen där alla kompisar sprang runt.

Attans då skulle jag hejat :p Tyckte jag kände igen dig men så stämde det inte med hästen och så aja Vi har nog växlat några ord som hastigast för ett par år sen när du tävla San... nä tänker inte ge mig på namnet...

Min häst gick startfälttävlan på den banan i våras och den såg ut i princip samma igår fast minus den rundan in på hoppbanan. Sen var några hinder utbytta till lägre såklart. Tyckte själv då att det inte var någon direkt idealisk bana att debutera på av bland annat den anledningen som du också skriver. Hade missat att man fick skritta banvisning innan start så var lite överraskad att min häst käckt galoppera iväg ut från framridningen och kompisarna i starten upp mot första hindret i backen och sen tog sig runt banan utan större problem. Fick kolla lite extra på diket innan hon tog mod till sig och helikoptra över ;)

Jag hoppas att min häst haft sin trotsperiod nu och att vi nästa år kan komma ut på FT-banorna igen :)
Vi med Q-hästar får hålla ihoppa lite ;)

Hunter; Vad kul att hon funkar så bra hos beridaren. Ser ju ut som minihinder... :p

Hehe, det är ju någon som har gjort ett j@vligt bra förarbete ;)
Peppar, peppar - hon har inte gjort en istadighet :) och det gjorde hon ju inte när jag red innan jag lämna henne heller. Nu har beridaren pressat hästens komfortgränser och ändå inga dumheter.

n734116229_1738589_8552_zpsa4823fe0.jpg

036_zps7aab6e1a.jpg

Nu har jag ägt min lilla plutt i ganska precis sex år, man kan ju säga att det har hänt en del under årens gång. Från liten och söt till vinst i MsvB:3 i helgen. :)

*kl

Fick hem min "nya" kavaj idag. Hittade en begagnad Pikeur Diana för 600 kr på nätet, så eftersom jag provat storleken i butik slog jag till. Det känns som en perfekt dressyrkavaj, lite längre och som jag vil att den ska göra - gå ner över rumpa och låren :o
Jag har bara en gammal Höökskavaj från -97 och den vägrar jag att ens befatta mig med. Möjligen att jag kan hoppa i den eftersom jag ändå har väst över när jag hoppar ;)

Longerade min häst idag. Hon har varit elektrisk i flera dagar och jag har känt att blir hon mer explosiv kommer det att bli väldigt osäkert att rida på henne framöver. Jag vill inte få några otrevliga återfall, så jag tog ut henne i lina. Fick hjälp av en kompis ifall hon skulle börja dumma sig och bråka, jag har inte longerat henne på 8 mån pga att hon är så dum i lina. Men jag kände mig tvungen idag. Hon tjafsade bara två ggr, men gav sig snabbt, hon insåg väl att springa var roligt.
Visserligen ska hon väl eg inte ha bett i munnen förrän onsdag men jag får välja mellan pest eller kolera - överladdad häst som riskerar att skada både sig själv eller mig om hon flippar ur, eller att lägga in ett bett 3 dygn efter tandläkaren... rida bettlöst vägrar jag att göra i det här läget. Jag tror faktiskt jag ska rida henne lite imorgon, eller ta henne i linan igen bara för att rasta av henne. Stå helt vet jag att hon inte har lust med längre...:meh:

Grattis! Är väldigt avis :p:D

*kl*
Divan känns faktiskt sådär om jag ska vara ärlig. Får inte alls henne så lösgjord som jag vill ha henne. Alla säger att det ser bra ut men ni vet när man saknar känslan...
Ska byta tillbaks till remontgrimman imorgon och så om det blir någon skillnad. Går hon bra då är det bara att kasta den engelska nosgrimman på soptippen. Hoppas bara det kommer funka med kandar ändå.

Sadeln är kollade, munnen är kollad och hon är stenfräsch så antingen är jag total kass som ryttare, troligt, eller så gillar hon inte nosgrimman, ganska troligt att det är en kombo av min kassa ridning och nosgrimman.

Min fungerar verkligen inte med engelsk nosgrimma. (Jag har försökt flera gånger:banghead:) Och varje gång tycker jag att det fungerar i början och sen bara smyger sig den dålig känslan på mer och mer och till slut känns de skit och jag är för trög för att komma på att det beror på nosgrimman tills jag av en händelse slänger på remonten igen... Va trött man blir på sig själv ibland haha. Så mitt tips är att byta nosgrimma:D

kl*
Jag sitter hemma och laddar för morgondagens träning. Jippi jahooo!

Har precis samma känsla på engelsk nosgrimma på Barbie. Har ridit väldigt lite på kandaret och första gångerna märkte jag ingen skillnad, men sist hade jag den där konstiga känslan som jag får på engelsk nosgrimma. Får väl se hur det utvecklar sig med det där.

Lech: Vilken underbar resa och bra jobbat!! Vad är det för stam på din goding:)?

Hehe, det är ju någon som har gjort ett j@vligt bra förarbete ;)
Peppar, peppar - hon har inte gjort en istadighet :) och det gjorde hon ju inte när jag red innan jag lämna henne heller. Nu har beridaren pressat hästens komfortgränser och ändå inga dumheter.

Det har du rätt i! bra jobbat! ;)

Gött att det funkar med lite press också.

På start-ft jag var med på där så startade vi på hoppbanan med två hinder, en stock och en kulvert och red sedan ut på framhoppningen och tog ett bredvid det hindret som står där och sen runt till höger och sedan vänster genom vattnet. Trevligt att de varierar lite. :)

KL

Så sällar jag mig till de som har skadade 6-åringar. Min har hovbensfraktur, bägge "vingarna" är av. Fyfan så deprimerande. Ingen som helst aning om när det kan ha hänt. Troligtvis i hagen för kanske tre veckor sedan. Vi trodde först att det var ett överben som blivit aktivt, sen att det kanske var en hovböld eller sömtryck, men nehejdå.

Grattis! Vilken fin! :)

Kl

Fick uppdatering från min pålle idag. Nu har han gått på 90 banan i terrängen och han tycker att det är jättekul och hoppar glatt alla hinder utan problem. Det enda är väl att han tycker det blir lite väl kul så han blir lite stark. Dock är han lite tjafsig när hon rider ut själv men vi får hoppas att det släpper snart.
Sen ska han anmälas till sin första riktiga hopptävling till en 90 cm klass. Detta är om en månad så vi får hoppas att han känns mogen då. Ska försöka ta mig upp snart och besöka honom :)

Och jag hittade min häst med det här såret i förmiddags. :(

1098435_10151808029584784_1757169983_n.jpg

Inte svullen alls men öm vid rörelse som värmde ur i skritt men inte ok i trav. Ingen temp.
Var där ikväll igen, fortfarande inte svullen och ingen temp och rörelseöm lika.
Det har lite fickor på några cm uppåt men inte nedåt vad jag fick fram så det är ju bra.

Ringde nyss vet bara för att få dubbelcheckat hur snabbt ev feber kommer vid ledinvolvering men han tyckte att den borde kommit vid det här laget och så borde hon vara mer halt. Det sitter ju en knapp dm nedanför knät men man vet ju inte om det varit en spark som skadat leden och där bakterier från såret sen når. Å andra sidan hade leden varit skadad av spark borde hon också vara mer halt.

Ny koll imorgon bitti. Dumt område för att kunna lägga om så fick bli rejält med skillingarydsalva runt såret för att hålla borta flugorna och när jag kollade effekten verkade det fungera, de vände rätt snabbt när de kom för nära. :D

Men vad tråkigt:(. Vad har de gett för prognos för henne?

Vogue: Har inte sett dig här i tråden på länge, hur går det för er?

Ouch :( Lät ju sådär för framtiden? Eller? Fy vad tråkigt!

oxo: Vad roligt och bra det låter för din kille! Härligt att det funkar så bra och att han får hoppat som du velat. :)

Tjingeling! :D

Jo, vi fick skott om henne och Amazing blev genast mycket bättre! :)

MEN det finns ändå ett litet markerande kvar :( och jag är inte jättehoppfull inför återbesöket, det är ju svart eller vitt som gäller, inga mer gråzoner så att säga!

Antingen sätta igång eller ta bort, och för att sätta igång måste det vara helt läkt.. :nailbiting::arghh:

Men hon har i alla fall en underbar sommar med massa vänner och stora ängar där hon busar och gossar sig 24/7, det känns bra! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur