07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

*litehalvknapp*

Men alltså... i slutändan så använder man väl den nosgrimma och de bett som hästen går bäst på? Oavsett om det är fult som stryk eller får hästen att se ut som en ridskolekrake? Jag bryr mig inte ett dyft om vilka remmar som är stiliga och inte, de ska hjälpa mig att uppnå maximal effekt i arbetet och ha en utformning som hästen trivs med.

Det är lite som med löparskor, det går inte alltid (eller någonsin när det kommer till de skor som jag äger) att kombinera maximal funktion och design :angel:

Får jag inte hästen att gå lika bra på Engelsk som på remont så får det bli remont här, men Aachen blir det bara inte, tycker det är för mycket remmar.

Fast jag vet ju att du har rätt egentligen ....

Senast ändrad:

Jag tycker faktiskt inte heller att remonten är ful. Men jag har i och för sig det på båda mina så jag har väll vant mig!;)
Tyvärr är jag lite dålig på att byta till olika träns, blir att man rider på samma även om jag har olika träns och nosgrimmor.

Cirkus: Min förra häst hade hovbensfraktur och det läkte utan problem. Fick vila 3-4 månader och sen ut och skritta ett tag. Har aldrig haft några problem efteråt och funkade även i hoppning.

Kirre: Ja det är jättekul att träna. Ska försöka hålla igång lite under hösten/ vintern så hon inte tappar så mycket. Ser egentligen inga problem eftersom hon är så smidig att lasta och köra så jag fixar det själv. Har ju en enhästars transport så har ju gott om plats i den så man kan sadla och fixa i transporten.
Hoppas såret läker och att det inte blir problem av det!

Självklart tar man det som hästen tycker bäst om.

Det som är kruxet är att komma på om det är en själv som är dålig eller utrustningen :p

Jag är ju en av dom som tycker remont är snyggt ;) däremot har jag extremt svårt för dessa breda nosgrimmor som är så moderna nu. Skulle aldrig få för mig att sätta på min häst många av dom som finns idag. Ska den vara lite bredare så måste den vara droppformad.

Men det är väl tur att smaken är som baken både vad det gäller vad en själv gillar och vad hästarna gillar :)

Givetvis är det hästen trivs på A och O. Jag har tom mässingsbett men silverspännen för att variera, inte byter jag hela tränset för att matcha. Jag avskyr dessutom färgen av mässing öht men inbillar mig att det är bra att variera.
Det finaste i mina ögon är en bred engelsk, gärna med vitt foder. Men jag har ridit med remont nästan hela tiden jag ägt hästen pga att hon går bäst på det. Ska dock prova engelsk och pullargrimma framöver för att variera mig, nu när hon är så pass stadig på remonten och inte trutar så mkt kanske det kan fungera som alternativ... dock kommer hon mestadels att gå på remont ändå, hennes tänder tror jag mår bäst av det för den huvudsakliga ridningen.

*kl*

Kan meddela att det inte är nosgrimman. Det är ryttaren :p

Hon kändes exakt likadan idag så då bestämde jag mig för att rida bättre och då gick det ju bra också :D

kl

Idag har vi varit iväg och tränat för fösta gången på evighetet känns de som:D. Jag va till och med lite nervös när jag skulle sitta upp för de kändes som dödsdommen haha.
Jag lastade själv både dit och hem och det verkar fungera! Jippi jaho:)

Fick träna på att få ut näsan och upp med fronten och att trampa på. Han kändes riktigt fin vissa stunder och liksom nästan svävade fram.
Här kommer två suddiga bilder och jag har lite film jag ska försöka fixa med.

Senast ändrad:

Cirkus: Min förra häst hade hovbensfraktur och det läkte utan problem. Fick vila 3-4 månader och sen ut och skritta ett tag. Har aldrig haft några problem efteråt och funkade även i hoppning.

Och alla andra :

Tack snälla för pepp och solskenshistorier !

Idag har jag och min son plockat sten i hagen - vi misstänker ju att det är ett simpelt snedtramp på en sten.
haltaLotta ser glad ut och verkar rätt så obekymrad över mina bekymmer.

Om hon snabbt blir ohalt när ringskon är på så får vi börja promenad rida. Men jag tror det kommer att vara handarbete av olika slag som gäller tills min duktiga medryttare/utbildare är lite mer ogravid (bäbis är planerad inom 5 veckor)

jag slits mellan insikten att det är en talangfull men stor unghäst som behöver tid på sig och ångesten som ibland kommer över mig när jag inser att han är 6 år gammal och varken har gått medelsvår i en endaste gren eller något unghästmästerskap än :nailbiting:

Äh, han är ju 6 år, ska förhoppningsvis ha en lång karriär framför sig på tävlingsbanorna, om han går msv i år eller nästa spelar inte så stor roll? Han är en bra häst oavsett.
Min häst reds ju in förra senhösten så hon är inte ens i närheten av msv :D Men hon ska faktiskt gå unghästtävling ^^ ska åka och kolla på henne i Champion of Youngster nu (fast hon går med 4-åringarna) :D sen ska hon gå kvalitén nästa helg så hon håller jämna steg med 4-årigar vilket är det som är rimligt med tanke på utbildningsnivån. Sen får vi se vad det blir för resultat :angel:

Lite mer pepp :D

En väns häst fick hovbensfraktur och benet var helt av, hästen läkte ihop fint och är idag ute och tävlar hoppning och har inga som helst men av sin skada :)

Hoppas det läker fint :) Jag har så väldigt goda erfarenheter av sårläkning på hästar så jag är optimistisk :)

kl

Kanske inte hör hemma här men jag måste få visa var jag ska förvara bland annat min 07:a i höst :p

Har ägnat hela semestern åt att bygga ett lösdriftsstall - vissa dagar tvivlade jag på att vi skulle hinna färdigt men när två dagar återstod av semestern såg det ut så här
IMAG1287_zpscd8c5a87.jpg

Egen produktion från ritning till färdigt stall :D

Hästarna har dock inte fått inviga än - de går kvar i sommarhagen.

Snyggt. Synd att du bor så långt borta, jag hade gärna haft min på lösdrift, iaf vintertid. Men här finns ingen vettig där resten av upplägget passar mig...

*kl

Min har skött sig exemplariskt på lina nu i två dagar. Rastade av henne i förrgår och provade med inspänningar igår. Hon har ju alltid hatat longering, inspänningarhar varit en lögn att få dit även fast jag inte spänner åt dem alls.
Jag longerade henne några varv utan i alla gångarter, mkt bra humör och inget tjafs. Sedan tog jag på inspänningarna och hon började direkt att backa. Men jag nöjde mig inte förrän hon stod stilla. Ledde sedan runt henne några varv så att hon fick vänja sig, och tog sedan en kompis till hjälp ifall hon skulle bråka. Men hon gick som en klocka, det märks grym skillnad på henne mognadsmässigt. Hade detta varit förra året hade hon skrikit högt, nu nöjde hon sig med att se sur ut två varv i skritt, men gjorde ändå som hon blev tillsagd.

Hon såg lycklig ut av att få röra på sig. Denna häst ville inte vila nu som jag hade tänkt. Idag blir det ridpremiär efter 5 dagar :)

Köpte ett flugtäcke i juli eftersom det var så jävligt med broms. Jag upptäckte att på köper fick jag betydligt mindre man- och svanskli att sköta om. Nu tog jag bort täcket för 2 veckor sedan då jag inte tycker insekterna är så många nu och jag vill inte täcka i onödan. I samband med det tog AVS-14 slut hos butiken och jag smorde istället med Aloe Vera vilket ska hjälpa mot eksem och insektsbett, men jag tyckte direkt att hon blev värre med kliandet igen. Vet inte om det beror på täcket eller att jag bytte smörja? Nu åker täcket på igen :( Jag smörjer varje dag med AVS-14 och har så gjort i snart en vecka, men jag kompletterar med täcket ändå.

Vad tror ni? Insekter eller sol? Kan solen verkligen vara så stark såhär sent på säsongen? Insekter har jag som sagt inte sett så många av, dock går hon ju ofta ute till 19-20.

Senast ändrad:

Jag har varit väldigt förskonad mot man- och svanskli, trots rätt mycket knott i år. Har ingen erfarenhet alls av salvor eller täcken på den fronten... Men här uppe tar solen bra fortfarande, när den väl är framme, det regnar en skur mest varje dag. :cautious:

Undret: Lilla ponnybusan har aldrig ens tävlat, bara pay&jump. Så vi ligger lååångt efter på den fronten. ;) Jag hoppas dock att syrran ska tävla lite hoppning nästa sommar och jag vill kanske tävla lite krumelurer framöver. :)

Kl
Hur funkar det med tävling egentligen? Jätteluddig fråga, men nu går väl våra 07or fortfarande som unghästar, hur blir det nästa år? Är det nån form av kval för att få tävla i "riktig" klass eller är det bara att välja? Får man rida en "vuxen" häst i avd. B? Tänker då på hoppning.

Om jag vill tävla dressyr med henne blir det ju såklart mot stora hästar, men visst kan jag bara lägga till henne på min sida i tdb och fixa licens så är det klart att anmäla? Det var lääääänge sen jag höll på med sånt här... Blir inget aktuellt förrän nästa år men det skadar ju inte att vara förberedd. ;)

Men wow vilken fin lösdrift! Det blev ju verkligen kanonfint och bra höjd också! Hade fler lösdrifter sett ut sådär så hade till och med jag kunnat tänka mig att ställa min häst i lösdrift ;)

Det känns halvkul just nu. :/ Förvisso har tempen sjunkit något från 38,6 igår kväll till 38,3 nu på morgonen men det som oroar mig är att viljan att gå på benet minskat successivt. Hon kan förvisso stå och vila på det men hoppar hellre över den lilla kanten in i boxen på det friska benet än att vinkla upp och ta ut steget så hon kommer över med det sjuka. Och hon hasar gärna runt på det friska inne i boxen.

Jag har hur som en bokad tid till vet kl 13 idag. Tur i oturen att jag har semester så jag kan komma när de har tid.

Såret ser fint ut och dränerar fortfarande men är ju frågan hur det ser ut under. Borde väl dock börja komma ut fult klegg vid det här laget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V