07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hennes galopp är stor och än så länge ganska opåverkbar, det är som om det bara finns en galopp ^^ hon saknar styrka men ge henne ett halvår till så är nog galoppen mer utvecklad :)

Garanterat. Min hästs galopp har varit hennes akilleshäl, rent styrkemässigt alltså. Vi har inte kunnat göra nåt vettigt i galopp alls förrän nu efter vintern då hon inte har gått att galoppera vettigt ute utan hysteriska bockserier. Därför har vi ju heller inte kunnat stärka galoppen, för inte galopperar jag 25 varv i ridhuset för galoppträningen...
Nu när hon kan ridas i alla gångarter ute har jag kunnat träna hennes galopp, vilket gjort henne stark så att hon är reglerbar och trevlig i dressyren också. Hon har gått from 0 till 100 på bara några månader tack vare att hon blivit stark.

Vi har helt enkelt fått lägga krut på annat än kvalitet, eftersom vi haft hästar där arbetet krävts på att ens få de att fungera ;) Men sedan när det släpper i grundträningen så finns inga hinder och då är det vår tur att ta tag i finliret. Så ser jag det :)

Så kommer jag lägga upp det också. Bevisligen fungerar hon ju utan sporrar ute. Men jag har alltid haft i bakhuvudet att man inte ska göra sig beroende av hjälpmedel... men med denna häst är det bättre med ett ridpass med kvalitet än att sitta och nöta med skitsaker som att ta skänkeln. Man får inte sänka kraven på henne, då såsar hon ihop och vänjer isg vid att hon kan slippa jobba vissa dagar. Jag har ju dessutom inte mkt till ben att tala om, så för mig är nog sporrar en förutsättning iaf på stor häst :(

Fina tjejen, håller tummarna för er! :(:love:

Men appropå vikten, hur stor är hon?

Amazing väger 600kg nu i vila, hur mycket skall hon då väga sen med muskler? :eek:;)

Men appropå vikten, hur stor är hon?

Hon är ju en liten skit. :p 158 hög bara och liten på alla ledder. Känns större att rida och de flesta brukar tycka hon ser större ut under ryttare också.

Hunter; svårt att avgöra om hästen är stor eller du liten men en vild gissning skulle väl landa på 600 plusminus 10. Är ju hur som väldigt smäcker så även om den är stor har jag svårt att tro att den drar iväg över 600.

Just varit och hälsat på min lilla. Hon tycker livet är skit. Box liksom?? :p Temp nu normal, svullnad runt knä gått ner. Mer svullen nedanför hasen nu än igår men inget konstigt att svullnader "ramlar ner". Trampar runt i boxen fint och är väldigt mkt mindre halt. Hon får ju dock två sorters antibiotika och smärtlindring på det så konstigt vore väl annat. :) Men skönt hon svarat iaf.

Jag hade tänkt ut och galopparbeta idag, men varken jag eller hästen kände oss riktigt sugna på det. Så jag gjorde en runda några varv runt gärdet med lite vardagsdressyr på rakt spår.

Red på samma tjocka tvådelade som igår, men ja, vete fasen alltså men jag tror inte att hon gillar det längre... Förr har jag inte märkt så stor skillnad på tjocka och smala bett, då jag ridit regelbundet på båda. Men nu har jag ju uteslutande använt bridong, två- och tredelade med liten fast ring, under senaste halvåret.
Nu tycker jag inte att jag får igenom nånting ordentligt, får dessutom väldigt mkt häst i handen. Inte så att hon ligger på och drar, men hon är liksom bara tung i handen. Jag fick arbeta jättemkt med halter, övergångar osv för att lätta upp känslan i handen, och får hela tiden passa henne ändå. Jag känner heller inte att jag får samma gensvar trots att jag är rörlig i handen, hon känns mer tuggummi och segdragande än hon gjort senaste veckorna på de smala betten innan jag vilade henne pga tandläkaren.

Hon tjorvade endel med huvudet, men jag tolkade det mer som att hon inte var helt igenom än att hon skulle protestera mot bettet. För efter att jag ridit henne mkt intensivt och konsekvent med halt - rygga - trav - övergångar osv så blev hon riktigt fin och bärig. Gjorde fina halter, stod på tygeln i halterna även från trav samt körde inte upp huvudet i alla ryggningar. Kändes riktigt kort och fin i galoppen också. Jag gav henne en skrittpaus och sedan var vi tillbaka på noll igen, eftersom jag då ridit i nästan 1 timma så struntade jag i att återuppta det vi uppnått så jag travade av henne och gick hem.

jag ska rida med smala tvådelade imorgon och se om det blir någon skillnad, eller om det helt enkelt är skit i sadeln :o

Va har ni för småhästar? :D Min vägde 690 i våras, och lär nog vara över 700 nu.
I dag hade vi ett riktigt trist ridpass. Hon var som sist på banan, vägrade skritta, småtaktar och är allmänt spänd. Så jag tänkte att vi går back to basic. Mkt övergångar och beröm när hon slappnar av och skrittar. Tjena, brunstig märr tjurar ihop och vill helt plötsligt inte gå fram alls. :mad: Stannar vid ingången och vill gå ut till sin kille i hagen. Så nu får jag i stället ändra plan och gå på henne för att hon ska tänka framåt. Sen blev hon rätt fin, men någon fin avspänd skritt blev de inte i dag. I morgon ska hon få massage och sen åker jag bort över helgen. Hoppas på att brunsten lagt dig till på måndag, så vi kan vara lite mer samspelta.

Vilka jättehästar ni har:D. Mitt gamla halvblod vägde ca 550kg:p. Vägde henne inför op när hon var fem och riktigt slimmad-då vägde hon 535kg.
3852_1093971281403_6792770_n.jpg

Barbie väger typ 370kg och då är hon lite för tjock:p.
1175127_10201099736367454_1437186576_n.jpg

Divan väger 580 typ. Hon är minst 168, det var vad hon mättes till på Kvaliteén tror hon är högre nu. Hon är ju inte direkt den stabbiga typen :p

Min gamla och mörkgrå väger oxå runt 550 kg och båda är ca 168 och har i stort sett samma kroppstyp

21225_10151563862866797_1285394623_n.jpg

Min ljusa vet jag inte men skulle tippa på 630, han är ca 174

Senast ändrad:

*kl

Nu har jag aldrig haft möjlighet att ställa mina hästar på vågen, men jag har mätt dom. Min förra häst var en rätt så grov herre, dock bara 158 i manke och han vägde 550 kg enligt formeln. Min nuvarande vägde strax under 500 kg när jag köpte henne som 4,5 åring och då var hon lite tunn. Jag räknar med att hon ligger nånstans mellan 500-550 kg nu. Jag ska ta tummen ur och mäta exakta mankhöjden nån dag, och bröstomfånget, jag misstänker att hon vuxit...

Hunter; svårt att avgöra om hästen är stor eller du liten men en vild gissning skulle väl landa på 600 plusminus 10. Är ju hur som väldigt smäcker så även om den är stor har jag svårt att tro att den drar iväg över 600.

680 kg

:p

Samma här, galoppen är hennes bästa gångart och den kommer att bli riktigt fin (den är redan fin men hon orkar inte hålla den så länge och hon tröttar ut sig snabbt, märkte det när jag tränade terräng och hon var lite exhalterad och tog i lite extra när hon galoppera att hon blev snabbare trött gäller att vara väldigt uppmärksam som ryttare och känna av sin häst och inte pressa i de lägena) med mer styrka. Är helt underbart att sitta i. Ger sån känsla av att ha massa häst framför dig som rör sig med lätthet.

Vi vägde vårt gula fälttävlanssto när hon kom till klinik direkt från tävling, hon är lite drygt 160 och vägde över 600, runt 630 om jag minns rätt.

Bruce vet jag inte riktigt vad han väger, men tror inte det är över 600. 550 kanske.

Haha där ser man. Hur hög?

Kl
Dagens rapport är att lilltjejen inte vill vara i sin box. Alls. :p
Hon går i princip ohalt idag (fortf på mediciner) travar också ok de steg de vågade kolla henne. Tar lite kortare steg med vb, hb skadat, så något gör fortfarande ont så de ska klämma o känna igenom henne för att se om det finns något annat. Som det ser ut nu är det inte aktuellt att gå in och sticka i leden vilket känns skönt. Kvar över helgen åtminstone.
Ultraljud innan hemgång också.

Känner mig lugnare idag så idag ska jag njuta av semestern och åka ut till havet. :)

Skönt att hon är fräschare redan! Bra att du försöker slappna av, ibland är det skönt att få dem "omhändertagna" :). Hoppas det inte är något mer än sårskadan och att den läker fint.

Kl

Då va det gjort! Jag har sagt upp min stallplats och Elle får stanna kvar hos beridaren. Jag har velat till och från länge, men hästen har ju tagit ett eget beslut. De känns superjobbigt och jag grinade på vägen till stallet på väg dit, och föll i tårar även när jag berättade.:cry: Har stått där så länge och trivs superbra med stall, miljö och människor. Men som sagt hästens välmående va det avgjörande framför mina bekvämligheter i detta läge. Vi hade sen en "deppig" fika, där mina vänner försökte övertala mig att stanna kvar eller i alla fall ge det ett halvår till. Men nu har vi hållit på fram och tillbaks i 3 år, och något är de ju som gör henne stressad där och jag kan inte komma på vad. Orkar inte med att ta hem henne en gång till och hamna i ruta ett. Så nu är det klart med flytt. Målade min box i dag för att lämna i toppskick. Alla saker(och de är mkt efter 13 år i samma stall) får jag ta tag i näsa vecka. Känns deppigt nu, även fast jag gillar andra stallet också och även där är det underbara människor. Men de kommer aldrig att gå och hålla så bra kontakt som man egentligen vill när man nu hamnar i olika stall.
Fick en plats på en träning i helgen. Typiskt så ska jag i väg på kräftskiva 3 timmar bort. Men då är de bra att vara hos beridaren, som tar den platsen och åker med min häst, om hon kunde fixa hjälp som åker med henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30