Sv: 07-ornas 14:ende tråd
Jag hade tänkt ut och galopparbeta idag, men varken jag eller hästen kände oss riktigt sugna på det. Så jag gjorde en runda några varv runt gärdet med lite vardagsdressyr på rakt spår.
Red på samma tjocka tvådelade som igår, men ja, vete fasen alltså men jag tror inte att hon gillar det längre... Förr har jag inte märkt så stor skillnad på tjocka och smala bett, då jag ridit regelbundet på båda. Men nu har jag ju uteslutande använt bridong, två- och tredelade med liten fast ring, under senaste halvåret.
Nu tycker jag inte att jag får igenom nånting ordentligt, får dessutom väldigt mkt häst i handen. Inte så att hon ligger på och drar, men hon är liksom bara tung i handen. Jag fick arbeta jättemkt med halter, övergångar osv för att lätta upp känslan i handen, och får hela tiden passa henne ändå. Jag känner heller inte att jag får samma gensvar trots att jag är rörlig i handen, hon känns mer tuggummi och segdragande än hon gjort senaste veckorna på de smala betten innan jag vilade henne pga tandläkaren.
Hon tjorvade endel med huvudet, men jag tolkade det mer som att hon inte var helt igenom än att hon skulle protestera mot bettet. För efter att jag ridit henne mkt intensivt och konsekvent med halt - rygga - trav - övergångar osv så blev hon riktigt fin och bärig. Gjorde fina halter, stod på tygeln i halterna även från trav samt körde inte upp huvudet i alla ryggningar. Kändes riktigt kort och fin i galoppen också. Jag gav henne en skrittpaus och sedan var vi tillbaka på noll igen, eftersom jag då ridit i nästan 1 timma så struntade jag i att återuppta det vi uppnått så jag travade av henne och gick hem.
jag ska rida med smala tvådelade imorgon och se om det blir någon skillnad, eller om det helt enkelt är skit i sadeln