07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Min älg stoltserar med 172 cm!!! Lång som ett ösregn är hon också :p

Skönt att din kusa är på väg att bli bättre :)

Jag förstår din känsla, men jag tror att det är rätt beslut. Åtminstone i dagsläget när hon verkar vara i en känslig ålder, det kan ju hända att hon blir mer trygg i sig själv med åren och att du i framtiden kan välja och vraka lite mer efter eget tycke och smak vad gäller stall.
Jag har fått tänka om lite med min häst också, inte vad gäller stall men med annat. Som att tex ha en medryttare. Jag får helt enkelt inse att min häst har bestämt att hon trivs bäst med samma ryttare i den fas hon är i nu, och då får hon ha det så länge det är bäst så. Kanske kan hon med ålder och mognad ha flera ryttare kontinuerligt, men inte när hon ska hitta sig själv.

*kl

Behöver nu lite hjälp att analysera min känsla i ridningen de senaste passen...

Red på det smala tvådelade med fast ring idag. Tanken var att rida dressyr ute men det var så blött i gräset imorse att jag var rädd att det skulle bli halt på böjt spår så jag red fram ute och gick sedan in på banan.
Hon kändes pigg och framåt, inte lika tuggummi som igår med det tjocka bettet med lös ring. Dock fick jag arbeta ganska hårt för att få loss henne och få henne alert på mina tygeltag.

Sedan när vi var igång tog hon ett jämnt stöd på bettet, inte hängande i någon sida utan jämn på båda tyglar och inte mer tjorv med huvudet än vad jag kan härleda till att hon inte var loss och genom kroppen. Dvs inget tjafs efter att hon var genomriden. Bra övergångar också och på slutet ordentligt fina halter från trav, ryggade tom några gånger utan att köra upp huvudet, samt väldigt fina tempoväxlingar i trav :) Hon skummande endel i munnen, vilket hon inte brukar göra även när hon går fint och är trevlig i munnen (tom min tränare har reagerat på att hon skummar ytterst lite med tanke på hur fint hon går vissa pass så man kanske inte kan säga att alla hästar skummar mkt?).
Däremot tycker jag att jag har så mkt i handen, hon är liksom inte lika fjädrande och "wow" som förra veckan. Svårare att få igenom i sidorna också. Hon går alltså inte och drar, hon är reglerbar i takt och tempo och gör fina halter utan tjafs vilket jag ser om ett kvitto på att hon jobbar ärligt och inte drar emot, men känslan är att man har väldigt mkt tryck i tygeln... Ska det vara så eller är det jag som fått det om bakfoten att man ska ha en lättare känsla i handen? :o

Vad anser ni om skillnaderna i inverkan på två- resp. tredelade bett? Kan det ha med saken att göra att hon fått gå lite på tredelat under sommaren och vant sig vid det och därför nu känns stelare på tvådelat?

Jag ska rida på tvådelade för min tränare på tisdag och ha en dialog om vad hon tror. Nu har hon sett henne gå riktigt fint på tredelade förra gången så hon kanske har en åsikt. vet ju heller inte om det är pga bettet eller om det är jag som rider sämre denna vecka :o

Senast ändrad:

kl*

Här kommer ett par filmer från träningen i tisdags. Känner mig nöjd med pollen som kämpar på så gott han kan. Det är inte så mycket att se egentligen då vi jobbar med formen och bärigheten:)
Jag fick en lite aha med att skritten inte är så urdålig som jag trott utan den blir bättre om man ber hästen gå framåt :P

http://youtu.be/yZwObFLYOAg

https://www.youtube.com/watch?v=HL35DRoynJk

https://www.youtube.com/audio?v=DRHzSbLqxBQ&o=U

Ni får hemskt gärna stänga av ljudet då jag bara tog två låtar som låg överst för att inte hänga ut tränaren:D

Senast ändrad:

Jag tycker också att det är rätt beslut.
Det är alltid hästens välmående som avgör i slutänden.

Ja, jag antar de. Men de känns väldigt tungt just nu.:crazy: Underlättar ju inte när man efter långt försök till övertalning i går blev uppringd med ännu mer övertalning och förslag.

Hur går era hästar på bete nu? Har de flesta stallat in? :)

Tanken är att Amazing skall gå på betet hela Septmber ut! :) Det finns massor av gräs kvar och hon njuter verkligen! :) Blir det kallt kan man alltid slänga på täcke men än så länge är det fint väder och bara lite svalare på nätterna! :)

När klipper ni era föresten? A har börjat fälla massor och jag funderar på att klippa henne nån dag innan återbesöket, dels för att hon då är fin ;) och dels för att det är dags att sätta igång direkt när (om :nailbiting:) vi kommer hem, vilket vi givetvis hoppas på! :)

Min har varit inne på nätterna hela sommaren men dom har givetvis varit ute mycket längre än "vanligt" så allt flyter på här.
Min har också börjat fälla massa och blir hemskt svettig:yuck: så jag går också och grunnar på om jag ska klippa honom snart. Jag måste bara ta tag i att köpa en egen klippmaskin tänkte jag och det är väl där skon klämmer lite. Jag har inte bestämt mig än om det blir en från Jula eller om jag ska köpa en lite dyrare. Någon med tips?

Jag hänger på och skulle också vilja ha tips, dags att köpa en egen nu! :)

Och idag blir det lite tömkörning för oss, givetvis bara i skritt MEN ÄNDÅ!
Hon har knappt varit utanför hagen sen hon släpptes på bete så jag tror att fröken är sugen på att få göra något mer nu! :love:

Jag köpte min på Jula i vintras och den har funkat bra. Klippte senast i maj tror jag då hästen blev väldigt svettig så fort värmen kom.

Angående bete så kommer GP att gå på bete tillsammans med de två andra hästarna september ut, sen får jag se hur jag gör i oktober, jag har en ligghall i vinterhagen så de skulle kunna gå på lösdrift i oktober och så stallar jag in i november. I så fall kommer de stödutfodras med hö i oktober då det inte är så bra bete i vinterhagen.

Mina har varit inne på natten hela sommaren. Juno uppskattar inte alls att vara ute och bara vandrar, så då är det bättre att ha inne. Dessutom har vi så mycket insekter vilka är riktigt j-liga särskilt under de sena kvällarna med ljuset.

Jag kommer troligen att klippa nästa vecka. Barbie blev supersvettig igår av ett ganska lätt pass och hon fluffar till sig fort som sjutton. har tävling om två veckor och tills dess måste hon vara klippt. Hade egentligen tänkt att bara halvklippa i år eftersom hon frös så mycket förra vintern. Men nu står hon in en annan hage med bättre vindskydd plus att vi har lite tävlingar och att vi äntligen ska få ett ridhus här (isolerat därpå) så jag ändrar nog planen och helklipper iaf.

Apropå nosgrimmor (som diskuterades för några sidor sen :p:p) så älskar jag att mixa och blanda, Amazing har dock alltid sista ordet såklart! :D

Hoppning & Markarbete - Remont
Dressyr - Bred Achen
Uteritt - Smal Engelsk

:love:

Jag har ngn "värsting" klippmaskin av ngt känt märke som börjar på A ngnting men den är TUNG . Jag hade lätt rådigt dig att satsa på en sax med bra motor men som är lätt i Handen . Man blir trött rejält av att klippa med min . Jag helklipper aldrig mina hästar så det funkar med den jag har men hade bytt ut den för länge sen om jag skulle stå och klippa regelbundet och Ffa flera gånger på ett år .
Min nuvarande sätter inte päls förrän sent (fullblod) och inte så mycket jmf med många, så jag väntar till november då han brukar ha satt klart , och väl klippt bara man inte klipper tidigare, så får han ingen återväxt så behöver aldrig klippa om sen ...

Tippar på att Queenie också ligger där runt 370 nånting. Min bruksnordis på 138 cm vägde 447 kg i förra helgen. :o

Jag har också funderat på att klippa min. Hon svettas som satan, men torkar ändå så pass fort efteråt att det inte känts så jätteaktuellt hittills. Men nu fäller hon som tusan och lär väl bli lurvig rätt fort gissar jag... Tror hon får behålla pälsen tills det blir installning.

Här går hästarna fortfarande ute dygnet runt. Queenie går i sin skogshage och får hö, finns bara lite att plocka med i hagen, inget som är direkt mat. Vi håller på att göra i ordning vinterhagarna och ska grusa upp kring öppningarna vilket dragit ut en massa på tiden. Tills vidare får hästarna gå ute i sommarhagarna och gå ute så länge vädret tillåter.

sommarminne: Vad fin han är! Jag köpte min på Jula, den har funkat jättebra! :)

KL
Igår kväll red syrran ut på lilla ponnyn som tydligen hade varit hemsk. Mer i luften än på backen och legat på som tusan hela tiden. Så idag blev det dressyr på lägdan.

I början jobbade ponny och ryttare mot varandra hela tiden och det började bli riktig fulridning när syrrans tonårs-stubin tog slut så jag stoppade och satt upp själv en stund. Queenie var seg och stod emot skänkeln, men efter att jag lirkat en liten stund kom vi över den spärren och plötsligt gick hon så ruskigt bra! Allt bara lossnade och hon jobbade kanonfint i alla gångarter i båda varven. Ingenting i handen och bara pow-pow-pow med riktigt fin känsla! Väldigt ovanligt att faktiskt få jobba för drivet, det brukar man i vanliga fall ha helt gratis, men idag har vi haft jättevarmt så det lär vara därför.
Så bytte vi så fick syrran rida igen. Efter lite snack oss tvåbeningar emellan kom de två återigen överens, och sen dansade de så fint tillsammans! Mycket övergångar och stärkande galopparbete. Sjukt fint var det, jag var så stolt!

Efteråt var Queenie sjöblöt så hon fick en välbehövlig dusch. :)

Med oss hade vi faktiskt dessutom fotograf, fantastiskt! Så det blev helt ljuvliga bilder innan själva ridningen och sen även under passet. Ser så mycket fram emot att få de bilderna!

*kl

Min häst gick som en stjärna idag :) Min plan var att skritta ut i skogen men hon var så pigg att jag var tvungen avsluta med lite trav och galopp inne på banan när vi kom tillbaka. Hon var inte heller lika tung i handen idag, och på väg hem lossnade hon helt så jag kunde inte låta bli att ta några varv på henne inne när hon var så fin :o.
Inne på banan upplevde jag tom för första gången i livet att jag tyckte hon krullade ihop sig för mkt, hon gick mer uppåt än framåt vilket sällan händer. Antar att det berodde på att hon var för taggad. Fick sedan ner formen på henne och hon gick som en dröm, tänk om man kunde få det varje dag. Jag undrar om vi inte har någon lagom knölig och ojämn skogsstig vi kan börja skritta fram på, bevisligen går hon igång rejält på att lyfta fötter :angel:

Min har inte gått på bete sedan jag köpte henne som 4,5 åring. Då gick hon på lösdrift året runt med naturbeteshage sommartid. Jag önskar att jag hade samma möjligheter men tyvärr är det inte så bra utbud av det här.

Jag har henne sommartid i gräshage med slagen vall som dom i år gått ut på efter första skörden vid midsommar. De går antagligen där nu till det blir för blött för marken. Då kommer hon att gå i gräshage också men inte vall utan mer vildvuxen gräsmatta ;)
Hon har under sommaren varit ute 10-12 tim/dag. när mörkret och leran kommer blir det runt 8 tim pga att hon bara hänger vid grinden när alla andra hästar tas in. Jag hade gärna haft ute henne längre menmen... så är livet när man inte får ha kompis i hagen och min blir uttråkad ensam :(

Klippa blir att göra när hon får för mkt päls. Förra året klarade jag mig med att klippa i oktober samt december, får se hur det blir i år.
Ang foder så har hon klarat sig på 6-7 kg hösilage och 1,5 kg havre i sommar då hon gått i gräshagen. Nu har hon börjat få 2-3 kg extra då jag sett att gräset börjat tunna ur. Hon står på halm inne och har att sysselsätta sig med dygnet runt.

Senast ändrad:

Jag har en DeLaval, fick den 2005 och har klippt ungefär mellan en och sex hästar per vinter (varje häst mellan en och tre gånger) sedan dess. Lämnade in bladen för slipning inför den här vintern för första gången och det är det enda underhåll som den krävs hittills. Den har sladd vilket är en nackdel ibland eftersom man måste hålla ordning på den, men jag hade en batteridriven på arbetet som alltid krånglade och det var inte lönt mödan. Slutade ofta med att jag hämtade min egen för att bli klar med hästen innan den tröttnade helt. Min är relativt tyst och väldigt lätt att hantera, jag helklipper med den (inklusive ansikte och hela benen) och det är inga problem att komma åt eller göra ett jämt jobb. Så för mig har den varit värd sin kvalitét flera gånger om.

*kl*

Angående bete och installning så har herrn stått inne på dagtid de dagar som han ridits hela sommaren och har då haft fri tillgång på hö i boxen. Han går i ordentliga gräshagar. Nu är jag på semester i sex dagar och då går han ute dygnet runt för att förenkla för de som passar honom. Vi stallar nog in någon gång i september lite beroende på väder och bete (de andra får inget annat foder än det som växer ute), jag vill dock ha dem ute länge på kvällen ett tag till och hoppas att jag kan få med de andra på det.

Jag klipper också med en DeLaval med sladd. Lite bökigt med sladden men i övrigt är den bra. Stallet äger en som man får låna så jag har aldrig behövt fundera på att köpa egen, men jag är nöjd. Lite tung kanske den är men den är å andra sidan stabil att klippa med. Min häst är snäll att klippa och jag klipper bara filtklippning + huvud men jag blir ganska trött ändå efter en häst. Helklippning kanske jag skulle få träningvärk av :p

Jag har en från Jula. Har haft den i några år nu och klippt en hel del riktigt lurviga ponnysar och den klipper fortfarande lika snyggt. Så jag är väldigt nöjd med den för det priset. Lite tung kanske men jag klipper ju inte varje dag så jag ser det inte som ett stort bekymmer ;)

Påtal om bete så vet jag inte om han går ute fortfarande. Men jag skulle tro att han står inne nu. :)

Det är ju gulligt att de verkligen vill ha dig kvar, men jag tycker att det på ett sätt är lite taskigt. De vet ju att du egentligen inte vill flytta men att du fattar detta beslut för hästens skull, det blir ju bara jobbigare för dig ju mer de tjatar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur