Sv: 07-ornas 14:ende tråd
Jag förstår din känsla, men jag tror att det är rätt beslut. Åtminstone i dagsläget när hon verkar vara i en känslig ålder, det kan ju hända att hon blir mer trygg i sig själv med åren och att du i framtiden kan välja och vraka lite mer efter eget tycke och smak vad gäller stall.
Jag har fått tänka om lite med min häst också, inte vad gäller stall men med annat. Som att tex ha en medryttare. Jag får helt enkelt inse att min häst har bestämt att hon trivs bäst med samma ryttare i den fas hon är i nu, och då får hon ha det så länge det är bäst så. Kanske kan hon med ålder och mognad ha flera ryttare kontinuerligt, men inte när hon ska hitta sig själv.
*kl
Behöver nu lite hjälp att analysera min känsla i ridningen de senaste passen...
Red på det smala tvådelade med fast ring idag. Tanken var att rida dressyr ute men det var så blött i gräset imorse att jag var rädd att det skulle bli halt på böjt spår så jag red fram ute och gick sedan in på banan.
Hon kändes pigg och framåt, inte lika tuggummi som igår med det tjocka bettet med lös ring. Dock fick jag arbeta ganska hårt för att få loss henne och få henne alert på mina tygeltag.
Sedan när vi var igång tog hon ett jämnt stöd på bettet, inte hängande i någon sida utan jämn på båda tyglar och inte mer tjorv med huvudet än vad jag kan härleda till att hon inte var loss och genom kroppen. Dvs inget tjafs efter att hon var genomriden. Bra övergångar också och på slutet ordentligt fina halter från trav, ryggade tom några gånger utan att köra upp huvudet, samt väldigt fina tempoväxlingar i trav
Hon skummande endel i munnen, vilket hon inte brukar göra även när hon går fint och är trevlig i munnen (tom min tränare har reagerat på att hon skummar ytterst lite med tanke på hur fint hon går vissa pass så man kanske inte kan säga att alla hästar skummar mkt?).
Däremot tycker jag att jag har så mkt i handen, hon är liksom inte lika fjädrande och "wow" som förra veckan. Svårare att få igenom i sidorna också. Hon går alltså inte och drar, hon är reglerbar i takt och tempo och gör fina halter utan tjafs vilket jag ser om ett kvitto på att hon jobbar ärligt och inte drar emot, men känslan är att man har väldigt mkt tryck i tygeln... Ska det vara så eller är det jag som fått det om bakfoten att man ska ha en lättare känsla i handen?
Vad anser ni om skillnaderna i inverkan på två- resp. tredelade bett? Kan det ha med saken att göra att hon fått gå lite på tredelat under sommaren och vant sig vid det och därför nu känns stelare på tvådelat?
Jag ska rida på tvådelade för min tränare på tisdag och ha en dialog om vad hon tror. Nu har hon sett henne gå riktigt fint på tredelade förra gången så hon kanske har en åsikt. vet ju heller inte om det är pga bettet eller om det är jag som rider sämre denna vecka