07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Väldigt tråkigt att det blev som det blev gabby men tror du verkligen de får så mycket för honom i dagsläget med lågkonjunktur o allt?

Håller med de andra. Jag skulle rida på och avvakta, om det inte blir sämre såklart.

Säger som de andra, kör på och ha lite extra koll
I går när jag kom ut och skulle rida hade hon tappat en sko. Men hovis kom på kvällen så idag blev de ridning. Började superbra, bra känsla och lagom sug framåt. Sen ska jag fatta höger galopp, då slår hon på tvärnitt och vägrar gå fram.:mad:Skrittar mkt ovilligt och surar ihop helt när jag ber om trav. Märr! Efter lite morrande och pisk (läs lite snällt på bogen) ger hon sig och sen hade jag de bästa galopp arbetet på mkt länge. I bland undrar man, va det tänker med?? Hon är extremt brunsntig nu, och hon har lite humör då. Men att de under ett ridpass kan gå från fin till vägrar gå till kanon.
I morgon tror jag det blir en långpromenad och fota lite nu när det är så fint ute, innan det skördar de guldfärgade fälten.
Håller på att flytta alla mina saker från gamla stallet. Är ju sjukt hur mkt saker man har. I går tog jag tag i de jobbigaste. Tog ut och tvättade boxmattorna, riktigt grisgöra.

Tack för allas input! Red idag och hon kändes så mycket bättre än igår:). Försökte även en ny teknik med ryggningen, variant "trickträning":p. Backade henne först från marken med spöet på bogen och sa "backa". Berömde med en massa socker. Sen kunde jag backa med bara rösten (nu tröttnade hon på sockret och spottade t det:D). Från ryggen gjorde jag sen samma, först med spöet på bogen och sen bara för rösten. Blir väldigt mycket bättre ryggningar:). Iofs inte i form (än), men utan surande och hon lyfter på benen:).

Nova: Just nu är detta bettet det hon går bäst på och jag gillar hur stadig hon känns med de fasta ringarna. Troligen beror det på just som du säger att reaktionerna blir lite långsammare till och från bettet vilket jag tycker är rätt bekvämt:p. Även Juno går riktigt bra på detta och tar tag fint. Barbie funkade dock inte alls på detta i början av utbildningen och tog inte stöd öht. Men nu är det som sagt favoriten.

sommarminne: Visst är skjortan snygg:D. Fyndade den för en femtilapp på HM-rean i somras:).

Att hon tjafsar vid ryggning är väl inget ovanligt? Min häst gör det jämt, hon gillar inte att rygga och jag antar att det handlar om att hon inte är tillräckligt framme i sin utbildning. Det går nog över med tiden, hon ryggar ju ibland jättefint redan nu bara hon är ordentligt lösgjord och igenom...

Jag tycker många hästar kan se orena ut innan de har lossnat och är genomridna. Tror inte att det är nån fara med din.

*kl

Tränade dressyr igår och det gick bra. Mitt enda problem är att jag inte riktigt förstår vad jag ska göra ibland och då kan ju heller inte hästen göra rätt, kommunikationsfel mellan mig och tränaren helt enkelt. men nåt rätt gör jag ju ändå eftersom hon enligt tränaren bara blir bättre och bättre...
Idag ska jag rida ut en liten runda och sedan ta igenom henne på banan, imorgon är det pay and ride :)

Så himla kul att det börjar lossna för er! :) Hade så gärna sett bilder på er. :)

Fiorano: Håller med övriga. Ser bara en pålla som inte riktigt blivit varm i kläderna än, jättefin är hon, och håller med om att skjortan är jättesnygg!

KL
Mitt ryggskott börjar ge med sig, men är inte tillräckligt fräsch för att ge mig upp på galen ponnybusa. Så idag är syrran inkallad efter skolan för att motionera henne lite.

Igår hämtade jag (ÄNTLIGEN!!) en sadel som ska provas idag! Vi provade ut en Prestige Golden Star 36", men då sa utprovaren att med en 36a skulle vi ha padd för den blev lite vid, men hittade vi en 35a som vi fick prova skulle nog den kunna sitta helt perfekt. Så igår hämtade jag en jättefin nystoppad 35a som alltså ska provas idag - håller tummarna för att det känns bra! Den var i väldigt fint skick så jag hoppas den ligger bra!

kl

Lilltjejen är hemma! :bump:

Men.... min magkänsla hade dessvärre rätt. :cry:

I måndags med halv dos smärtlindring var hon i princip hältfri i skritt och trav. Idag utan smärtlindring, ca en grad halt i trav men ajaj när vet lyfte upp benet.
Ultraljudade och visst, laterala sidoligamentet till patellan är smashat och benet där det fäster in är ruggigt och börjat urkalkas lite. En rejäl smäll med andra ord. :(

Prognosen är förvisso god. Vet hade just lyssnat på en studie med massor av hästar inblandade, även de som opererats för patellaupphakning där detta ligament är det man kapar, och inklusive dessa så återgår 80% till fullt arbete. Men konvalscensen är som på en senskada så jag räknar med minst ett halvår.

Inte riktigt den hösten jag tänkt mig. :(

Hon ska vara stilla tills återbesöket, jag fick lösa det som jag tror blir bäst för henne och där hon rör sig minst och det hon rör sig blir kontrollerat. Kul...

Hon är verkligen fantastiskt snygg din häst !

(du har inte lust att komma och knoppa min treårsponny tills treårstestet på söndag ;) )

Usch så träligt, men samtidigt skönt att det är en god prognos... Vill dock inte ens tänka på hur min skulle vara efter ett halvårs vila :crazy:

Jag vet faktiskt inte, har dålig koll på det här med försäljning och priser överlag. Men nu ska vi ju i alla fall försöka, även om det kanske blir att han är kvar rätt länge till. Han har ju inte varit på annons nu på rätt länge (inte detta året iaf) så det är svårt att veta...

Du lägger alltid ut så fina, vackra bilder på din häst! :love:

KL!

Måste få skryta med att JAG tävlat min häst för första gången.. :nailbiting:
Vi startade 0,90m Clear round - 0 fel. & 1,00m A:0+A:0 - 0+0 fel.

Vi råkade gå & vinna 1,00m klassen! :laugh:

1233448_10151607487501778_1684994244_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp