07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Min är fortfarande ute på nätterna vilket inte är idealiskt för min herre som saknar en del motor... men det är inga andra inne och då måste jag sköta in och ut själv. Försöker ordna så att han får komma in och sova på dan innan ridningen vilket brukar ge resultat på frammåtbjudningen. I dag får han dock klara sig utan sovpaus och jag får väl ställa krav därefter. Är en del mental träning för mig att rida honom just nu utan att bli alltför irriterad. Låter tråkigt och det är det men får tänka tillbaka på hur det var i våras när han var mer i gång. Jag har fortfarande förhoppning att saker och ting blir bättre med styrka bara han håller sig frisk:)

Ååh! Hon är så vacker! :love: Jättefin i det tränset också!

Kirre: Åh fy vad jobbigt, låter som en ganska rejäl smäll... Men skönt att det är bra prognos, håller tummarna att hon tar vilan bra!

Quinny07: Kul att du tävlar honom själv också, han är så fin! Och stort GRATTIS till vinsten! :)

Kl
I tisdags hämtade vi äntligen en sadel till fröken ponny! Den är i jättefint skick, ser nästan oanvänd ut. Nystoppad och helfräsch! Igår provred syrran i den och den låg helt still och såg ut att sitta helt perfekt. Inte särskilt förvånad då vi ju fick en utprovad, men så mycket problem vi haft att hitta en sadel så är det helt surrealistiskt att äntligen ha en! :D

Ponnyn gick efter lite uppvärmning riktigt bra och bjöd syrran på lite aha-upplevelse i galoppen. Min rygg är fortfarande inte helt okej, men jag kanske kan skritta en sväng imorrn. Eller så väntar jag till efter helgen, vi får se.

Hur går det för dig och din häst?

Hon går i liten hage, behandlas med bodywave och laser och vi går och går. Ska skritta 60 min dagligen på hårt jämnt underlag. Hon är såklart supersnäll att gå med, vi håller högt tempo och hinner precis 6 km på en timme. Men mitt knä gillar inte alls underlaget... Insåg idag att jag nog måste sätta mig på en diklofenak-kur om det här ska gå. :meh:

Skrittar henne uppsuttet typ 1-2 ggr i veckan och tränar på att gå på kort tygel, inte poppis.

Hon tar det hela med jämnmod, jag är frustrerad och deprimerad och otålig. :o

Jag tänkte lägga återbesöket med nytt ultraljud när hon har fått 4 veckors laserbehandling.

Tycker så synd om dig, du hade verkligen kommit en bra bit med din häst och så detta :( Jag vill varken tänka på hur min häst betett sig under sådan konvalecentridning eller på hur jag själv skulle ta det. Jag är inte vidare bra på motgångar och speciellt inte nu när hon äntligen går bra efter allt slit :o

*kl

Idag var vi på vår första pay and ride. Jag var mest nervös för att ta mig dit och hem med transporten (skitsmal och hemsk väg med ovana jag bakom ratten) samt att komma ihåg det sabla programmet (red fel två gånger sist jag red igenom det hemma).

Men alltså... min häst :love: Visserligen krånglade hon lite vid lastning vilket hon aldrig gjort. Men detta var en helt ny transport och jag min late jäkel lät henne gå in smalt för att folk skulle slippa tjorva med bommarna, men hon var ändå inne på 2 min efter lite kräftgång och tjafs. Lindrigt krångel med andra ord, jag är bara bortskämd med att hon går rakt på alltid.

Väl på plats ville hon inte riktigt vänta i släpet och levde om lite men gav upp när hon insåg att hon skulle stå där och väntade snällt på sin tur. När vi tog ut henne tittade hon sig omkring, tyckte det var skithäftigt, var aspigg att skritta fram men höll sig på mattan. Gick :love: på framridningen, var verkligen stjärna. Inget tjafsande, mjuk och fin från start, superfin i gången och gjorde mkt bra ökningar.
Brydde sig varken om att okända hästar sprang runt på trång framridningsbana, blomkrukor, domarbord, angränsade får i hage (fåren klättrade tom omkring på ett plåttak som låg i hagen vilket smattrade på rätt bra). Min häst hade attityden "Vadå åka bort och visa upp sig? Detta gör jag dagligen".

Det enda problemet var att domaren var sen, vilket gjorde att framridningen blev alldeles för lång. Det gick inte att planera när man skulle starta pga att ingen fick tag på vederbörande domare. Mkt svårt att lägga upp en vettig framridning på de premisserna, så när vi väl fick komma in på banan var både jag och hästen rejält trötta (hade då gått 1,5 tim sedan jag satt upp :crazy:). Hon skötte sig dock utmärkt trots det, bara lite bråk i första halten, gjorde allt som hon skulle men orkade inte riktigt länga sig i ökningarna. Men jag orkade heller inte rida henne ordentligt så det är inget jag klandrar henne för.

Är supernöjd. Fick 65% :)

Grattis! Vad roligt. Ut och tävla på riktigt nu!:D

Marvin: Håller tummarna för återbesök. Det är så träligt att ha konvalescent men det är värt i slutändan att vara noggrann.

*kl*
Red ut med Divan idag. Hade syrran som sällskap. Hästarna skötte sig bra och vi red mycket i skog och avslutade med trav på väg i typ 10 min.

Imorgon ska jag TRÄNA! Woho!

Tävlingssäsongen för mig i höst ser ut som följande:
22/9 LA:3
29/9 LA:3
5/10 LA:3 hemma, skönt att inte behöva åka :p
6/10 LA:4
Blir tävling 3 veckor i rad och sista helgen 2 dagar men jag tänker som så att jag måste ju ändå rida på lördagen den 5/10 så då kan jag lika gärna rida en start :D
Divan är ju van att tävla nu. Har ändå varit ute 10 ggr :p

Men ååh, grattis! Vad himla roligt! Är så glad för din skull! :) Håller med Jfrelin, ut å tävla på riktigt nu!

Jfrelin: Det låter så roligt med tävling! Jag vill också! :D

Marvin: Vad tråkigt med trasig pålla... Hoppas det ser bättre ut på återbesöket!

Grattis! Det var ju superkul för er! :) Blodad tand kanske? Allt jobb du lagt ner har du nu fått kvitto på att du gjort rätt. Tycker du kämpar superbra. Keep up the good work!

Ja, nu har jag fått betalt för drygt 1 års hårt arbete och stundtals uppgivet hopp ;)
Ja, tanken är att komma igång och tävla men jag antar att det får bli nästa säsong. Jag har inte många tävlingar kvar som passar med både klasser och mitt värdelösa schema där jag jobbar varannan helg. Dessutom har jag ingen klubbtillhörighet så jag vet inte ens vart jag ska lösa licens... klubben jag hade tänkt kräver att man ska jobba så mkt ideellt, och jag må vara bekväm men jag känner att jag inte har så mkt tid att hänga på ett annat ställe än där jag har min häst :o

Ett tips för att komma runt det ideella arbetet är att rida för din gamla hemmaklubb. Bor du hundra mil bort är det svårt att hjälpa till, men en klubb tackar ändå inte nej till medlemsavgifter. Så gör jag:o.

Och det är en himla tur att inte alla resonerar som ni!;) Då skulle inga aktiviteter o tävlingar kunna ordnas. *hytter lite m pekpinnen!":)

Jag har inte heller ngn tid över egentligen, jobbar heltid, har 2 barn som jag bor själv med på veckorna och 3 hästar i stallet som ska skötas o 2 ska ridas. Men jag är kassör i min förening o vi ordnar så många tävlingar vi orkar, ca 4 per år. Har ju bara en utebana så det blir ju begränsat. På dessa tävlingar så får ju de flesta av oss låta bli att tävla själva o hjälpa till istället. I större föreningar är det ju mer besvärligt då de kanske ordnar fler tävlingar och då kan det ju bli knöligt om man måste hjälpa till på de flesta.

Vad jag vill säga med det är att man måste offra lite också av sin egen dyrbara tid för annars blir det inga ideella tävlingar i framtiden utan det kommer ordnas av vinstdrivande krafter o lär bli bra mycket dyrare för oss utövare.

Jag hjälper faktiskt till en del på klubben här som kompensation:p. Men jag vill av olika anedningar vill jag inte tävla för dom.

*kl*

Här tragglar vi på i lagom tempo, har släppt ambitionerna för året lite och antar att jag kommer att se tillbaka på det sjätte året med herrn som "det då han behövde växa i sig själv". Låsningarna i nacken släppte rekordsnabbt med stretching, massage och korrigerande ridning under två veckors tid. Han har lossnat fint och fick en väldigt lugn vecka utan träning när jag var bortrest. Gjorde en rivstart och åkte till min hopptränare där hästen slog oss med häpnad genom att vara både ridbar och elastisk, något som tidigare har försvunnit helt om han inte tränats regelbundet under en tid. Sedan vilade han dagen efter och så red jag igen idag. Även om han gärna sparkar, slår och bråkar när det tar emot så går han SÅ mycket bättre när jag får in honom i jobbet. Det känns verkligen som om vi är på väg framåt igen och upp för nästa trappsteg i utvecklingen. Och där känns det som om det finns något väldigt lovande som kommer att gå att plocka fram ur honom.

Har dessutom varit och tittat på stall idag, har köpt en lägenhet på andra sidan stan så måste flytta hästen under hösten (för att slippa 2 mil enkel väg och trängselskatt på vägen). Har bestämt mig för att testa att flytta till en anläggning nu för att ha nära till ridhus, utebana, skrittmaskin och bättre (långa samt kuperade) ridvägar. Det ger ett visst avkall på utevistelse (dock endast med någon timme vilket känns överkomligt när träningsmöjligheterna ökar så markant) och stora hagar, något som jag annars tycker är viktigt. Men å andra sidan så är rutinerna stadiga och det blir inte tjafs om de timmar som hästarna är ute, något som jag är urbota trött på efter att ha haft oenigheter om det i nästan alla stall jag stått i hittills. Jag vill dessutom se om det är det här som kan lyfta upp hästen ett steg till prestationsmässigt då jag insett under senaste året (när han varit förstahäst och vi har höjt kraven) att det här (mot alla mina principer) är en häst som mår bäst i psyket när han får vila mycket och rörelsen han får är kontrollerad och avslappnad. Nu håller jag tummarna för att jag får positivt besked om det stall som kändes bäst, skulle få veta något inom ett par dagar.

I helgen blir det lugnt på hemmafronten igen, vi packar ihop och åker till Malmö lördag-söndag för familjemys och för att se svägerskan rida.

kl

Grattis Frugtis och Quinny07 till era fina prestationer!:)

Fick en liten bild på min pålle från hans senaste terrängträning. Tjejen som har honom tycker att det är en fälttävlanshäst och inte en dressyr/tanthäst som jag vill envisas med:p Men jag är inte den som är den så vi kan kalla honom för en allroundhäst:D
Tydligen är han väldigt modig i terrängen och hoppar det hon styr på utan problem.

Tyvärr är bilden från en film därav kvalitén.
30b4546d-b25e-46ea-898e-9e8557e8cc1f_zps853b50cb.jpg

Senast jag hade licens var -98 och den klubben tar jag inte i med tång. Har helt avsiktligt hållit mig därifrån i 12 år :o

Däremot kanske jag kan lösa licens för klubben jag tänkt tävla för när jag flyttar hem... men först ska jag se om mitt schema ens tillåter några tävlingar i höst.

Tack, ja det känns som ett helt annat läge än i vintras :)

Ang ideellt arbete så håller jag fullständigt med dig. Mitt problem är egentligen inte att jag aldrig kan eller vill ställa upp, utan att det är geografiskt besvärligt. Klubbarna som stallkompisarna tävlar för ligger 2,5 mil från oss. Jag kan inte ens om jag vill uppbringa tid och ork till att hänga ideellt i ett stall 2,5 mil bort + ha häst här + jobba varannan helg på mitt ordinarie jobb som till syvende om sist faktiskt ser till att jag kan ha häst öht .

Jag har redan gjort svängen med att gå in i väggen pga för hög belastning med ideellt arbete i kombination med sysselsättning och eget privatliv. Kanske är det också därför jag drar mig längre än andra för att engagera mig i klubbar, nu när jag äntligen är så pass återställd att jag både kan jobba och ha en häst :o

*kl*

Har klippt Barbie idag. Hon är inte jättepälsig (än), men är tävling nästa helg och vill helst ha klippt en vecka innan iaf. Ska bli kallt nu i veckan så då kommer hon att fluffa till snabbt som attan! Blev en inte jättesnygg halvklippning där jag även lämnat magen med päls. Allt för att hon inte ska frysa i år!

1236788_10201221337847415_1955624370_n.jpg

kl

Min kusa har genomfört kvalitetsbedömning i helgen. Sjukt kissnödig häst (men hon skulle INTE kissa förrän hon var klar) gjorde att gångartspoängen inte blev så höga. Hon tog inte för sig alls som jag är van utan gick och knep - hur typiskt :meh:

Galopp1_zps5053d49b.jpg

Trav1_zps5e89d23b.jpg

I uppsuttna hoppningen var hon jätteredig! Men som domaren sa "den hoppar så stort att den slår sig själv och får därmed inte riktigt rätt på benen men klarar sig tack vare att den är så snabb både fram och bak". Allmänna intrycket drogs ned pga att hästen är het och drar mot hinder...

Hoppning1_zps82b229e2.jpg

Hästen är orädd och modig och hon fick bekänna färg genom att hoppa högre hinder än vad hon någonsin gjort tidigare men hon går på med spetsade öron och bryr sig inte att det är lite större

Hoppning4_zps65d09125.jpg

Så trist :( ni som var så på g och bra igång!

Skönt att din häst ändå tar det ganska bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 245
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka