07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Meeeen vad blev det för poäng då;)? Hur funkar det med kvalitén nu-är den öppen för alla åldrar?

Hon dunkar frambenen i magen - sprången blir bättre allteftersom men hon gör det onödigt svårt för sig :crazy: hon är ju än så länge lite opåverkbar i sin stora galopp och lägger sig i handen när hon rusar/drar mot hinder.
Lite mer rutin sen så :d

Det blev 7or och 8or på allt utom traven tror jag (har inte papperna här) där hon fick 6.5 :wtf: vilket jag inte räknat med! Visserligen var det rätt snålt med poängen där generellt men ändå. Nu var ju häststackaren så kissnödig att hon höll på att sprängas, vilket domaren kommenterade men sa att det gick ju bara att bedöma det som visats även om det troligtvis hade blivit lite bättre om hon inte gått och knipt. Häst fick fina ord i kritiken, även för sin trav, så 6.5 kändes snålt. Hennes aktiva bakben berömdes särskilt - såg flera hästar som såg fina ut fram men som hasade bak och de dömdes ner rätt hårt för det.

Jaja, men det var väl ändå helt godkänt:). Får man inte visa med magplatta?

Jodå magplatta är tillåtet :) men häst lyckades bånka i sig själv ändå...

Jag är nöjd med hästen och hon uppförde sig exemplariskt sen tycker jag dom kunde gett hästen nåt poäng till ;)

Min lilla visades på samma ställe som din fast i fredags. Fick skitkassa poäng :(
Hade iofs inte förväntat mig så höga då fodervärden som visade bara är 18 år och det är första gången hon visar men liiiiite bättre poäng hade jag hoppats på. Hon hade varit jättetrött efter resan och haft 0 framåtbjudning och jag tror ryttaren blev lite skrämd av att det var en jättefin häst inne med henne.

Typ 7
HHB 7
Extremiteter och rörelsernas korrekthet 7,5
Det känner jag mig okej med då hon bara är 162 cm och det är 0,5 högre än på 3 års.

Hoppningen tror jag hon fick 6,5-6 vilket var bra mycket sämre än vad jag trodde hon skulle få.

Gången blev 7-6-6 och ridbarhet 6 :(

På 3-års hade hon 8-7-7 på gången så detta är ju hur kasst som helst. Då var hon dessutom överbyggd och sprang i nedförsbacke...

Nåväl hon hade skött sig exemplariskt och hon har ju ett klass 1 föl iallafall så hon är ju inte helt kass :D

Jag var tyvärr inte med då jag inte kunde få ledigt från jobbet. Får se filmer och analysera mer sen.

Tror jag såg din häst? En lite mindre som var inne samtidigt som en stor brun som fick helt fantastiska poäng? Var inte Magnus ganska positiv om exteriören på din? Kommer inte ihåg poängen på den hästen jag tänker på men kommer ihåg att det lät positivt :)

Jag var ju inte direkt supernöjd med 6.5 på trav och 8 på galopp....hoppoängen fick ju inte en att jubla men fick höra att den domaren är ganska snål med poängen. Den häst som fick bäst på fredagen fick ju 8 8 vilket är bra men inte wow.

Jag är nöjd med att min kusa skötte sig och inte bråkade nåt :) hon mättes in till 165 cm perfekt enligt mig :)

Mycket möjligt. Var ju inte där så jag vet inte. Man får ju vara glad över att de sköter sig iallafall. Det är ju det viktigaste för framtiden liksom. Vad spelar poängen som 4-åring, eller i min lillas fall 5 åring, för roll när man vinner sin första GP liksom :p

Fodervärden ska maila kommentarerna med filmerna så jag får se vad de sa då.

Så svårt det där med gångartspoängen. Divan fick 778 och 8 på ridbarhet för 2 år sen på Strömsholm. Hon hade dock synbart bättre trav och visade ett mycket bättre register än den som var inne med henne samtidigt men den fick också 7..... märkligt. Hon blev iallafall klass 1 då, 1 poäng från diplom så det är jag nöjd med.

Båda mina är selektionsston också så jag har ju ganska bra avelsmaterial iallafall :D

Senast ändrad:

Ja, min häst fick 7 rakt igenom på gångarterna på kvaliten. Hon har mkt bättra trav än skritt och galopp. Hoppdomaren såg mkt förvånade ut när hon kom in och de fick veta hennes gångartsbetyg. Men som du säger, va gör det när det vinner GP sen.:p Fick inte Mynta 4-4 på hoppningen som 3 eller 4 åring, och hon kunde ju hoppa sen.
Har inte ridit i helgen pga barnkalas och heldag segling med gamla stallkamraterna. Då är det så perfekt att hon är hos beridaren som trimmar henne i stället. Min plan är att hon ska hoppa henne 1 dag i veckan och trimma dressyr en dag.

Min häst fick 6-6-6 på gångarter på treårstestet. Fuck that. Vad säger det egentligen? Jag har inte så mkt till övers för unghästbedömningarna, det talar bara om vilket humör hästen och domaren varit på de aktuella minuter som de haft ögonen på varandra ;) Och unghästar om något kan man ju ha överseende med om de är fokuserade på annat än trava fint i ring under någon minut...

Det är som att vi ska bedöma barn i lågstadiet och sätta poäng på dem, som sedan ska följa dem hela livet. Antingen har de nåt att upprätthålla eller så har de en plump i protokollet...

Senast ändrad:

Mynta fick tom 5-4;).

*kl*

Barbie har hoppat ikväll och vilka fina språng hon bjöd på:love:! Jättelängesen jag hoppade och kände riktigt tryck i sprången-då tycker tom jag att det är roligt att hoppa:D. Vi hoppade några språng på 80-90 cm och hon hoppade verkligen kalas. Men när jag travade av tyckte jag att jag fick ett par riktiga fulsteg från bakbenet. Kan förstås vara att hon var riktigt trött i bakkärran, men nu börjar jag bli nojig. Får se hur hon är på träning på tisdag. Känns hon inte superfräsch så stryker jag nästa helgs tävling och bokar kliniktid istället...

Bästa vinkeln på inte så slimmad ponny:D
1240576_10201228641510002_293369484_n.jpg

Fast jag är sådär nördig att jag tycker det spelar lite roll. Inte en avgörande roll om man ska köpa hästen eller inte men det säger ju något om grundkvalitéen på hästen. Jag vill inte ha under 7.

Just på min lilla tycker jag det är viktigt med bra poäng då jag kanske kommer sälja henne ganska snart, typ inom 1 år, och med tanke på att hon är hos en fodervärd som är ung och oerfaren, rider dock bra men inga meriter, så hade det varit skönt att kunna backa upp lite med bra poäng. Hon har också tyvärr shivering som kommit efter hon fick föl så allt som hon blir bedömd bra på är ju plus liksom. Hon har ju redan ett stort minus enl många :( Får bara hoppas att hon kan visa lite framfötter på tävlingsbanan istället. Dessutom skulle det vara taskigt av mig att förvänta mig superpoäng av en sån ung ryttare. Då hade jag fått visa henne själv liksom.

Divan har ju både bra poäng och resultat på tävlingsbanan :D
Typ 8
HHB 8
Ben 7

Skritt 7
trav 7
galopp 8

ridbarhet 8
När Divan visades 2011 så fanns ju inte halvpoäng.

Duktig Barbieponny! Hon ser så nöjd ut :D

Divan känns inte helt hundra hon heller. Var inte helt ok i vä varv på träningen. Tror dock hon har sträckt sig eller fått en låsning för det känns exakt som i våras när hon hade halkat och fått en låsning i länden. I tisdags blev hon "rädd" och tvärvände på väg till ridbanan nedför en slänt med stenar..... i onsdags vilade hon och på torsdagen red jag ut och redan då kändes det lite skumt men man rider ju inte direkt på perfekt underlag ute och hon var ganska spänd. Syns inget alls i hö varv och hon är inte halt i vä men det är något högt upp som stör.
Kan inte Barbie halkat eller något hon med?

ET kommer nästa måndag så jag joggar på denna vecka.

Jag vet att det är OT men du har ju rätt bra koll på Sprengerbetten... Vad är det för skillnad på tex KK Ultra och Dynamic RS? Är det olika serier? Jag var nämligen på en stor REA förra veckan där man sålde ut hela butiken för 50-70%. Jag hade tänkt prova ett Dynamic RS och såg att de hade mkt Sprengerbett. Men hittade bara KK Ultra och vågade inte chansa på att det var liknande bett... var ju ändå runt 500 kr trots 50%....

Jag ser också poängen som en reklampelare inför försäljningar. Men det är ju också en risk man tar i och med att poängen blir kvar som en plump i protokollet om de blir dåliga...

Klart det störde mig att min häst hade dåliga poäng från treårs när hon skulle säljas. Nu när hon är kvar skiter jag i vilket. Jag har full förståelse för att folk låter bli att visa sina unghästar, det är liksom bättre att de inte har visats än att de har dåliga poäng. Jag tycker personligen att 6-6-6 inte säger ett skit om hur hon rör sig nu 3 år senare... men det vet ju inte en presumtiv köpare som inte känner hästen utan bara tittar på blupen efter en sökning.

Om du googlar på sprenger får du fram deras broschyr i pdf . Med bilder och förklaringar av alla betten .

Treårstestet möjligen . På kvaliteten , förutsatt att hästen är vettigt framtagen tycker jag nog att det går att se rätt väl vad hästen har för kvaliteter .

Ja det är ju en nackdel att ha fått dåliga poäng men har man en bra video på hästen i dagsläget så spelar det ju mindre roll. Finns det dessutom en bra förklaring för de dåliga poängen så är det ju lugnt.

Var och tittade på en häst som fått 898 på 3 års testet och den rörde sig förfärligt MEN då kunde man ju ganska lätt konstatera att den var sjukt dåligt riden nu och att gången uppenbarligen funnits där och borde finnas kvar.

Nåväl, hon fick ju inga katastrofpoäng så hon klarar sig nog bra ändå :) och hon är ju ingen 150,000 kr häst iallafall.

*kl*

Måste bara "gråta" av mig lite. Det här med vila var ju inget för lilltjejen. :( Ändå tyckt det funkat ok med box och så har hon fått gå ut på lite betning och liten hage några gånger per dag. Men idag tokflippade hon. Aldrig sett henne sån. Ställer sig på bak och viftar fram, gör minicaprioler och flyger i luften för varje grässtrå som viftar lite. INTE rolig.... Och nu i em/kväll kom även detta inne i boxen. :cry:

De små gräshagar där jag tänkt hon kunde gått med lugn kompis, som ligger utom synhåll från övriga kompisar, de ska just precis nu, börja dräneras så där rök det. :mad:

Så nu är alternativet mindre hage bredvid sina kompisar, som blev tokglada när hon kom och drog världens repor, den hon får som sällskap stod dock lugnt och åt av maten vi la ut. Har jag "tur" håller hon sig lugn efter det hon skuttade i grimskaft nu och kan fortsätta gå där, annars vet jag inte...

Konstant drogad på box i en månad? :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 245
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka