07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Håller till åt Göteborgshållet så Sthlm är nog lite väl att ta i att skicka iväg henne till. ;)

mackan; Tack, det värmer! :)

Ikväll när jag kom till stallet var det min vanliga häst igen. Stod å hängde i hagen och kom strosande när jag kom med matkassen. Gick snällt med in till stallet trots att de håller på att dränera och köra med maskiner precis utanför. Ev om hon tog lite kortare steg men kan ju lika gärna att hon stått och spänt sig i nattens oväder.

Hade världens tålamod när jag försökte få i brodd så hon inte ska halka till sig något värre åtminstone.

Hur cool som helst när jag släppte ut henne igen, ställde sig och åt direkt och sen ställde hon sig och gnussa med sin hagkompis. Inte ens när "pojkvännen" kom farande i full kareta i hagen bredvid så brydde hon sig. Bomullen i öronen får hänga i ett tag till dock, det märks direkt hur hon kopplar av när hon inte måste ha koll på allt som låter.

Tror ni inte klinikens licens på vetranquilen gått ut så de måste få godkänt en ny innan jag kan få ut det. Suck! Nu verkar hon ju coolare men kommer ju komma tillfällen när det kan vara bra.

Jag vet att detta är ett risktagande, dumt eller inte återstår att se och jag har fortfarande inte själv bestämt mig för om jag gör rätt eller inte. :crazy:

Men som en veterinärkompis sa "är det god prognos även på de som de kapar det ligamentet på vid patellaupphakning så kan det ju inte vara katastrof om hon skulle dra sönder sitt heller". Hm... :o Nu ska vi vid min gud inte hoppas hon gör det men visst, en liten poäng finns det ju.

*kl

Är så jäkla deppig nu. Jag hade ju verklien hittat en tränare som jag trivs med, som funkar skitbra med min häst och de framsteg vi gjort sedan juni då vi började rida för denna tränare är fantastiska... Så meddelar tränaen att denne måste byta veckor, och kommer nu jämna istället för udda. Katastrof. Detta krockar nu med mitt jobb VARJE tillfälle tränaren kommer. Jag var så glad att ha hitta en bra tränare som kommer dagar jag kan vara med trots att jag jobbar skift, och nu kommer jag kankse att behöva sluta rida för denna tränare helt :(

Känner mig så jäkla nere. Jobbet och privatlivet är och har varit allt annat än bra, men hästeriet har vägt upp och gjort att tillvaron känts rätt bra ändå. så nu detta... dessutom samtidigt som det lider mot höst = kallt ute = min häst börjar få tillbaka sina drygheter igen. Senaste dagarna har jag ridit ut och hon flyger i luften och bockar så fort hon kommer åt. Överladdad och kräver minst en timmes ridning med trav och galopp för att komma ner på jorden, sällskap ute är bara att glömma och givetvis börjar alla ridvägar bli stenhårda. Suck...:(

Du finns någonstans kring GBG?
Jag har varit på hästsimmet i Fjärås. Inte stått med rehabhäst utan bara simmat (jag fick gratis simtid i utbyte mot en harv). Men jag vet att de tog emot hästar uppstallade som skulle rehabbas.

Vad menar du är ett risktagande? Att gå i sjukhagen?

När var det dags för återbesök? Usch vad jag lider med dig :(

Ok, ska kolla på det i Fjärås. Tack för tips.

Risktagande att släppa ut henne. Visst vet sa ju att mindre gräshage med luuugn kompis kunde vara ok, om hon håller sig lugn. Hon går nu i typ 30*30 med kompis som inte rör sig mer än nödvändigt och är väldigt ranghög men snäll och min ifrågasätter inte. Men visst hon kan ju skutta till men det kändes som att det kunde hända inne också som hon höll på. Men jag vet inte, det är verkligen jättesvårt. :/ Det är ju väldigt positivt att hon kan äta hö i fri tillgång för det tar ju bort fokus från annat.

Lite kul är att jag får rida en stallkompis häst nu när jag är ridlös, också en 07:a. Fick trevlig känsla när jag testade och idag ska vi skutta lite. :-)

Finns det inte ett rehabstall i Ale också eller är det något jag drömt?

Hoppas hon håller sig lugn annars.

*kl*

Hade kiropraktor ute på Divan idag. Stor låsning i ryggen, som jag trodde. En hel del småskit som antagligen kommer av sparken av avlastning. Korrigerad nu. Ridas låg på mest rakt spår så hon driver på lika mycket med båda bakbenen. Hon var lite snett musklad vilket han trodde berodde på att hon gått och avlastat sparken.

Inga tävlingar i september :( Men det är viktigare att ha en frisk och fräsch häst i många år framöver.

kl*

Har varit iväg på andra träning idag för nya tränaren och jäklar vad vi fick jobba idag:D. Både jag och hästen dog svett-döden efteråt men jisses va fint han gick och vad roligt de är att vara igång igen. Dock något bekymrad över att han fick skav av sporrarna vilket han aldrig fått innan. Misstänker att det beror på fällningen och att han är lite känslig nu för de har han aldrig fått innan. Någon som haft problem med de?

Så nedrans stolt idag med över att lastningen fungerar så himla bra:)

Inte alls ovanligt med skav av sporrar i samband med fällning. Jag har en kompis vars häst nästan får hål på skinnet ibland, och då utan att man sitter och nöter. Den hästen är även så känslig att man måste ha ludd på tyglarna för annars får han skav på halsen...

Tror att jag ska prova en annan kiro på Barbie också för koll. Tog henne på linnan igår för att kolla och jag är ju blind vad det gäller att se orenheter. Tycker hon ser ut som vanligt:o.

Dressyrade idag iaf och hon kändes väldigt bra:). De senaste passen har jag suttit och fisridit och suttit och känt efter en massa, då blir det inte så himla bra inte. Idag red jag ordentligt vilket även gav resultat. Red elar ur L:A1 och det kändes mkt stadigt. Fick tom flyt i skänkelvikningarna.

Ska ju tävla på söndag och det känns bara jobbigare och jobbigare med prestationsångesten. Om tävlingarna hade gått dåligt hade jag nog mer ryckt på axlarna och satsat på att rida bättre, men nu när det gått bra lägger jag sjukt mycket press på mig. Blä.

Kl

Och min har haft kolikkänning. Väldigt olämpligt med avseende på att hon har sina hovbensfrakturer. Promenera en häst som helst inte ska röra sig känns riktigt skit. Men jag får tänka som när mina tvillingar var små och stack på varsitt håll, den som försöker göra något som kan vara potentiellt livshotande (typ springa ut i gatan) får jag fånga först och den som bara gör något dumt eller äckligt (typ äter hundbajs) får jag ta sen. Alltså vandrade jag med kolikhästen tills det verkade ha släppt och hon sket en hög och verkade hungrig igen.

Ett stillastående tips som kan funka på vissa hästar att få igång magen är att köra dom en vända i transporten. Det förstås förutsatt att hästen inte kastar sig (såklart) och är vettig att lasta så det momentet inte skapar onödig rörelse. De flesta hästar-oavsett så resvana brukar få igång magen och klämma ur sig en skit i släpet:p. Ett litet nödalternativ som en vän på fejan gjorde senast förra veckan när hennes häst som står på boxvila fick kolik. Funkade!

Japp hörde att ni fick slita idag!:) Men att det gav resultat också, roligt. Jag fick jobba rätt hårt själv innan min lilla fröken kände för att driva ordentligt med bägge bak men när vi väl fått motorn igång så, guuuuud vilken fin häst jag har!:love:

kl*

Har varit iväg på andra träning idag för nya tränaren och jäklar vad vi fick jobba idag:D. Både jag och hästen dog svett-döden efteråt men jisses va fint han gick och vad roligt de är att vara igång igen. Dock något bekymrad över att han fick skav av sporrarna vilket han aldrig fått innan. Misstänker att det beror på fällningen och att han är lite känslig nu för de har han aldrig fått innan. Någon som haft problem med de?

Så nedrans stolt idag med över att lastningen fungerar så himla bra:)
Härligt! Han ser jättefin ut på filmerna du visat.:)

Vad har du för sporrar? Jag använder alltid sporrar med rundtrissor (sprengers) och min får aldrig skav. Inte ens vid fällning. Men hon fick av vanliga nått år i samband med fällningen o det var då jag bytte.

tack:)
Jag har ett par "vanliga" ifrån sprenger men de är klart, är de trissa på så borde ju friktionen på huden bli mindre. Smart! De ska jag testa:)

Ja fasen vad vi fick svettas men de är så sjukt kul när man får den där känslan att han bara tuffar fram som värsta grand Prix hästen;) haha.
Har fått massa aha på dom här två träningarna så jag känner mig så himla nöjd och har verkligen förstått innebörden av att ha honom framför mig och nu är de så mycket lättare när jag vet att de är där de brister så att säga.

Min häst får också jätte lätt skav av de "vanliga" sporrarna, men använder också sprengers med rund trissa nu och av dem har det inte blivit skav än iaf!
Men en mer skavkänslig häst än Nelly får man ju leta efter! Grimma, tyglar, schabrak, skänkeln, täcken, boots ger henne skav! :meh: Bara skydden som inte gett några skav men dom har man ju bara på nån timma om dagen! :p

Det värsta just i denna situation är att hon är helt bekväm med att åka transport. Hon bara kliver på och sen så åker man och oftast så är det inga skithögar om man inte åkt så långt att hon helt enkelt är skitnödig. Mycket bra tips annars !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 245
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka