07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Tror helt klart att du kommer få ordning på honom snart. Ni har ju redan kommit jättelångt den här säsongen.

Jag är också så sugen på att börja med kandar men vill helst rida ut på det i början och hon är lite sneaky att rida ut på ibland och det känns jobbigt att ha kandar då.

*kl*

Idag har jag haft Barbieponnyn i exakt två år:). Firade med att rida ett superhärligt träningspass med jättefin stadig förvänd galopp och de enkla bytena var också rätt bra:). Provade rida galoppvägen från msvc2 med ett nkelt byte ur den förvända. Gick rätt bra det med! Är mycket att tänka på bara.

Inga ojämnheter bak alls idag heller vilket är en lättnad. Känns som om hon troligen har sträckt sig och att det var därför hon även värmde ur ojämnheten. Så nu satsar vi för tävlingen på söndag då vi ska rida la1:).

Flashback från två år sen-första turen på ridbanan:D.
304807_2190016321844_522010285_n.jpg

Ja jag red programridning i just det programmet i går och i dom där satans bågarna önskar man att man hade en ponny och inte ett halvblod på dryga 170 :cautious:

Haha, det ÄR stora fördelar att sitta på liten ponny när man rider program:D.

Förstår det, när jag rider galoppökningar på en 40-bana så har jag inte hunnit gasa fören jag är i nästa hörna :confused: nackdelen med att ha en häst på 175+.

Därför rider jag alltid på ridbanan (20x80) eller i ridhuset (20x66), vi har en utebana som är 40m lång och den är så jäkla tajt med min häst, men ponnyerna jag rider ibland är den inga problem. Då har jag ändå bara en häst på dryga 160 :o

Grattis på tvåårsdagen :)

*kl

Idag red jag fram ute och gick sedan in i ridhuset. Hon kändes genast bättre och jag tror mkt av det var att jag red igenom henne igår. Hon kändes framåt och trevlig, jobbade mkt sidvärts för att lösgöra och sedan hade vi väldigt mkt framåttänk. Har fått rådet att rida henne i lite övertempo för att få igång henne ordentligt, och det är inga problem nu när hon är bättre på hjälperna jämfört med ett år sedan. Då fick vi rida övertempo för att hon skulle gå framåt öht och hon var mest sur, men ni pinnar hon på som ett ånglok...

Blir uteritt imorgon eller på söndag, nån av dagarna ska hon bli hoppad av en i stallet. Jag har lagt ner det där med hoppning nu för ett tag, hon behöver nån som kan... :o

Kl

Elle har fått en liten lugnare vecka eftersom hon va så loj i måndags. Jag har dessutom varit genomförkyld. I dag tömkörde jag och hon var pigg och fin. Har anmält mig till tömkörningskurs för À. Eriksson så nu måste jag öva lite. Han kommer en gång i månaden och tänkte passa på att lära mig på riktigt. Min häst är nog den mest dyngkåta sto jag sett. Fick knappt in henne från hagen då de kommit en ny valack i hagen bredvid. Hon går med en meter mellan bakbenen och skvätter...

Hoppas verkligen att läkningen går bra. Känns lite "lyxigt" att ha ridploblem att grubbla över. Vet mycket väl att man får vara glad över att ha ngt att jobba med och att det kan ta slut snabbt.:(

Vad säger din tränare om saken? Tränar du för någon regelbundet?

Nu har det tyvärr blivit lite dåligt med träning under sommaren och jag är medveten att en del av problemet är att han har gått för lite under för lång tid.(vilket delvis beror på att han var oren bak i början av sommaren). Hon säger väl lite det som jag är inne på (tack vare henne) inte jaga då han blir för paddlig bak och han tappar flr mkt balans, kräva att han lyssnar men inte tjata och att det nog blir bättre med styrka. Tror även hon tycker jag blir lite för känslomässig i det hela och menar på att det är att jobba på. Det har hon säkert mkt rätt i men eftersom jag i bland undrar vad man har för hobby som tvingar ett djur i krummelutter så har jag det väldigt svårt med hans passiva ovilja. Det finns ju faktiskt många individer som tycker det är ganska kul. Så mitt mål är inte bara att få honom att gå bra, utan även att han tycker det är lite roligt att jobba. Kanske låter lite flummigt men jag är i grund och botten en ganska traditionell dressyr"tant";)

Var i landet bor du?

(Tänkte i förhållande till de fälttävlansbanor och således även ryttare som ägnar sig åt sådant finns)

Norr om Sthlm. Är ju inte så välbevandrad inom grenen så jag har inte så bra koll på vad som finns. Lustigt nog har det under dagen dykt upp ett litet stockhinder på en äng i närheten av stallet. Ingen lösning men lite lustigt och def. ngt vi ska prova på:)

Nu har jag aldrig haft så stora problem med saken som du verkar ha, men iaf lite och det tror jag många med unghäst går igenom emellanåt...

Jag tror att A och O är att vara konsekvent med hjälperna, rida ute mycket och framförallt jag har fått sluta tycka synd om min häst för att jag kräver arbete av henne :o Det har ju visat sig att tar man sig över tröskeln, som är tråkig och obekväm och innebär protester, så har hon arbetsglädjen. Men man måste lära unghästar att arbeta är kul, klart att dom annars hellre går i hagen och latar sig. Så är väl dom flesta varelser ;)

Dessutom så försöker jag tänka så att jag gör hästen en större otjänst genom att låta den såsa på, inte bli ordentligt lösgjord och jobba genom kroppen. Det ger ju på sikt problem som är betydligt större än problemet att ta tag i diskussionen med dem om vad som gäller under ryttare. Den ska ju hålla som ridhäst i många år.

Så jag skulle se till att rida ut med draghjälp om jag hade möjlighet, och sedan vara stenhård med att inte nöta med hjälperna. Tar han inte skänkeln så gå på med pisken, min var sur som ättika i början och slog mot pisken men nu har hon lärt sig att det är som det är. Hon vet att regeln är först skänkel och sedan direkt spö om hon inte tar den. Och nu har jag en häst som man inte måste tjata på om än man måste påminna henne i början av varje pass ;)

Dom kanske har lagt ner där på simmet i Fjärås, var några år sen jag var där.

Vill du ha en häst att rida i vinter? Jag har en jättekäck 07:a :D jag betalar uppstallningen ;)

Puckohästen gick träning för Peter Eriksson i veckan. Som vanligt är hon stjärnan i klassen så länge hon får bestämma - när hon sen inte fick ånga iväg så som hon brukar blev hon sur och tjura ihop :meh: och då ska hon ingenting :banghead: då får man lirka lite och rya lite sen kan hon tänka sig att jobba lite igen...prinsessanpåärtenhästen...

Film från kvalitén

Det allmänna intrycket drogs ned pga att hästen inte lyssnade på ryttaren. Så finns lite att jobba med :)

Filmen är på slutet då har hon pyst av och började bli trött, hon var ganska het i början.
Hon slöar mellan hinder men sen när man styr på så drar hon och då försöker du hålla emot men du får bara hästen i knät och inte så bra språng...hon måste bli starkare så att sprången och rytmen blir jämnare, nu blir det mycket fram och tillbaka.

Ja jag ska absolut försöka få draghjälp så mkt som möjligt. I skritten hjälper det ofta inte så mkt men i trav och galopp som kan vara ok även ensamma borde det hjälpa till att tagga i gång honom lite. Problemet med att säga till honom ordentligt när han inte lyssnar är att han nästan börjat stänga av för det, han protesterar aldrig det bara inte händer så mkt... Gällande att få dem genomarbetade håller jag helt med känns bara som jag måste hitta en väg dit som han inte stänger av av för då är det lite kört. I dag var vi i varje fall ute och galopperade en del och när han väl kommit igång så blev han hyggligt frammåt, började trava självmant när jag tog tyglarna ett par gånger vilket i hans fall får ses som possitivt.

Det klassiska mao

Jajamän det vanliga :D du anar inte vad skönt det känns att ha "the usual issues to address"
Hon kommer att bli bättre i sin teknik när hon slutar vara så på och förbättrar sin taxering. Sprången blir som sagt väldigt blandade. Vissa riktigt bra där man får en glimt av det som finns där och så andra språng, hrm, inte så bra..

*kl

Jag har haft en tanke att börja rida min på pullarnosgrimma emellanåt, för att variera trycket. Eftersom jag även har bettet väldigt löst sittande har jag så istället oroat mig för att bettet ska ligga ostadigt i munnen. Så igår red jag ut en sväng, hade mitt "provträns" som jag köpt för en spottstyver, fult som stryk men jag har ingen lust att köpa ett GG för 1200 kr för att bara testa om hon gillar det. Fick även låna ett bett med parerstänger, vilket jag aldrig ridit henne på innan.

Red ut en kortare sväng. Hon gick väldigt trevligt faktiskt, jag blev positivt överraskad. Kanske hade hon en bra dag, men jag tyckte att hon var ovanligt lugn med huvudet och sökte sig nedåt och gick i en trevlig låg form redan från start. Vanligtvis är hon mer käpphäst i framridningen ute. Kanske gillade hon detta med parerstängerna, det känns iaf som att det måste vara ett vädligt stabilt bett? Hon går ju inte heller på annat än remont vanligtvis så jag är glad att det verkar funka med pullargrimman, isåfall kanske vi kan ha denna konstellation som uterittsträns :)

Idag blir det hoppning och jag ska vara markservice. Känns skönt efter några nattskift :o

*kl* varning för gnäll...

Idag är det jobbigt. Helgerna är alltid värst, på vardagarna flyter det på med jobb och stallsysslor och promenader och sen stupa i säng. På helgerna blir det tydligt att det jag älskar mest och som jag byggt upp mitt liv runt inte finns just nu. Jag fick låna min tränares 3-åring och red ut i skogen igår. Jättefin och trevlig häst med långt mer potential än min egen Häxa. Men det är inte samma sak. Jag älskar att träna och planera vårt veckoschema. Uppenbarligen har jag ägnat väldigt mycket tankekraft åt det med tanke på hur tomt och tråkigt det är nu.

Nu borde jag ha massor med tid och kraft att lägga på jobbet med all pappersexercis som ingår i utbildningen. Men jag har inte lust, inte ork, inte vilja till det. Jag vill rida, träna!

Jag kunde passa på att ut och springa. Men på vardagarna hinner jag inte, promenerandet tar lika mycket tid som ridningen gjorde, plus att min knä inte pallar mer belastning.

Mäh ! :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 245
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross