Sv: 07-ornas 14:ende tråd
Nu har jag aldrig haft så stora problem med saken som du verkar ha, men iaf lite och det tror jag många med unghäst går igenom emellanåt...
Jag tror att A och O är att vara konsekvent med hjälperna, rida ute mycket och framförallt jag har fått sluta tycka synd om min häst för att jag kräver arbete av henne
Det har ju visat sig att tar man sig över tröskeln, som är tråkig och obekväm och innebär protester, så har hon arbetsglädjen. Men man måste lära unghästar att arbeta är kul, klart att dom annars hellre går i hagen och latar sig. Så är väl dom flesta varelser
Dessutom så försöker jag tänka så att jag gör hästen en större otjänst genom att låta den såsa på, inte bli ordentligt lösgjord och jobba genom kroppen. Det ger ju på sikt problem som är betydligt större än problemet att ta tag i diskussionen med dem om vad som gäller under ryttare. Den ska ju hålla som ridhäst i många år.
Så jag skulle se till att rida ut med draghjälp om jag hade möjlighet, och sedan vara stenhård med att inte nöta med hjälperna. Tar han inte skänkeln så gå på med pisken, min var sur som ättika i början och slog mot pisken men nu har hon lärt sig att det är som det är. Hon vet att regeln är först skänkel och sedan direkt spö om hon inte tar den. Och nu har jag en häst som man inte måste tjata på om än man måste påminna henne i början av varje pass