07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Nej, jag är klart glad över vår utveckling. Bara det att jag går ut från banan och inte känner mig särskilt nöjd och ändå rider på bästa procenten hittills i L:A visar om inte annat att det verkligen går framåt.

Tack alla ni andra som tycker att det var en fin ritt:)!!

Fick förresten ingen plakett den här gången heller eftersom dom tydligen kommit bort. Istället fick jag ett jättestort choklad. Jag mår illa nu.

Tack, vad roligt att du tycker det! :)

Men awww! :love: Det ska börjas i tid heter det ju! ;) Kul att din kille ska få skutta lite också! Ser fram emot bilder! :)

Gabby_Ossi: Ja Queenie har svettats nåt helt enormt nu, långhårig som satan. :yuck: Men samtidigt ville jag inte klippa för mycket än heller, de går fortfarande ute om nätterna och kommer att göra det så länge vädret tillåter. Jag vill helst slippa täcka henne nu när hon går ute dygnet runt, enklare sen när de går in om nätterna. Så det fick bli en variant. ;)

Tråkigt att du inte får ha kvar honom, ni passar så bra ihop! Förstår dock inte hur du lyckas sitta kvar på honom när ni hoppar! Han verkar ju hoppa lika högt mellan hindren. :p

kl

Jag har nyligen bytt tränare eftersom min förra flyttade till USA, min nya har jag bara tränat för vid ett tillfälle tidigare (iofs två dagar i rad) men i helgen kom tillfälle nr 2.
Jag hade redan från början bestämt mig för att tränaren skulle få rida eftersom jag har fått för mig att det är jag som inte kan utföra vissa övningar så som slutor och bakdelsvändningar, och jag ville helt enkelt bara att han skulle rida. Det är ju dessutom väldigt kul att se någon annan på sin häst för det händer ju i princip aldrig annars.

Den lilla hästen fick sig en ordentlig genomkörare både dag ett och två och var så fin att rida när det väl var min tur att sitta upp! Det var nästan inte så det kändes som min häst, det är otroligt vad ett proffs kan åstadkomma! Nu hoppas jag bara att jag kan bibehålla känslan till helgen när det är dags för tävling :)

Lika prydligt som vanligt! Grattis till placeringen. Och du som hade prestationsångest. ;)

oxo; Vad kul med hästen! Och rätt jobbat med lillkillen! :p

Maja; Fin hon är!

Stjarnfrugt; Det är nog inte vanligt men ingen utopi. Min står ju i lösdrift, än bra planerad och fungerande sådan (om man bortser från min skadade häst nu då ;) ) Alla "normala" faciliteter finns och till våren även ett ridhus. Vet åtminstone en till som finns på anläggning med ridbana och ridhus i mitt närområde. Så ge inte upp. :) Upplever att lösdrifter poppar upp mer och mer som alternativ även på anläggningar. (kom på en till nu)

Hunter; Tack för erbjudandet, vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller en önskan om min bortgång. ;)

Marvin; Har själv just gnällt av mig idag så jag vet precis hur det känns. Och folk säger att jag kommer ju ha massa tid till annat nu...jo men tjena. Idag stängslade jag ny hage och fixade med nät till maten mm, tog betydligt mer tid än att rida. Sen att hon på väg in till stallet plötsligt blev tokrädd för något och gjorde någon obestämd rörelse med tvist som var typiskt sånt hon INTE ska göra så känns det typ hopplöst. :yuck: Ska ständig sedering vara det enda sättet, oavsett om hon är inne eller ute eller går på promenader eller vad? Och nejdå, hon är inte rastlös alls... Fem minuters verk är det mellan den högra delen av bilden och den vänstra.

1235458_10151563907667133_1125662950_n.jpg

Grattis till placering!

*kl*

Här går det framåt, eller "Äntligen!" som Fylking hade sagt. Red hans fjärde fälttävlan igår, tre veckor sedan senaste och han har inte fått träna terräng däremellan. Jag har varit urbota trött på både terrängen, hoppningen och dressyren under senaste tiden så det behövdes ett litet tecken för mig som visar att hästen har det inom sig som jag gått och trott.

Till dressyren kändes han i alla fall förskräckligt oinspirerande att rida och inne i ridhuset var det bara trångt och segt. Kändes som om jag lyfte runt honom och grimaserade åt sambon när vi gick ut därifrån. I hoppningen var han superb och till och med lydig. Banan snirklade sig runt flera terränghinder och han slängde sig inte för ett enda ett (till skillnad från förra gången när han knappt kunde gå åt rätt håll). Nollade och hade bästa känslan i år. Fick sedan en smärre chock när jag såg protokollet, det var fullt med beröm och vi skrapade ihop 71,75%. Fick en åtta på sitsen och genomgående sjuor på hästen (som gör sig långt ifrån rättvis på 20x40). Låg tvåa inför terrängen.

Hade noll förhoppningar om bibehållen placering men fick en fin känsla av banan. Hästen var superfin på framhoppningen och var på bettet från start (till skillnad från tidigare tillfällen då han nästan backat ut ur startboxen och slingrat sig fram över de första med minst ett stopp innan hinder nummer 5). Han ålar sig i svängarna på fälten men testade att byta spöhand konstant för att parera upp bogarna på honom vilket gav resultat, hann nog byta ungefär tio gånger under ritten. Innan hinder nummer 10 så började han vingla och kände efter, vilket resulterade i att han kom på hur trött han var. Så då tog det lite stopp och vi fick skritta fram för att kika på hindret. Men sen gick han resten av banan utan att protestera. Det är tydligt att han har den bästa terränggaloppen av de hästar jag haft själv hittills. För han gick in 3 sekunder över tiden trots den lilla skrittpausen och stora volten vi fick lägga efter. Jag var övertygad om att det tog minst 30 sekunder över tiden och blev minst sagt förvånad när jag blev inropad till prisutdelningen, red visserligen bort andraplatsen men knep sjätte istället. Det kändes som om det var något som verkligen lossnade hos honom under terrängrundan, som jag väntat på så länge nu.

Nu ska han bara se till att börja nolla terrängen, och bibehålla de där dressyrsiffrorna. Då blir matte nöjd :angel:

Stort grattis själv! Så himla härligt att proppen verkar ha släppt för honom:)!

Här är det inget vidare utbud av dem trots att jag bor i Mälardalen. Den jag kan komma på som iaf annonserar, har aldrig varit dit och tittat, ligger 2 mil härifrån enkel väg. Jag har 1,3 mil i dagsläget om jag är hemma och 1 mil från pojkvännen och jag tycker att det är tillräckligt långt och dyrt i bensinkostnad...
Den kostar 1500 + moms.

Men jag kommer ju inte bo här längre än nödvändigt. Och inte vågar jag ju skaffa två hästar och sedan tvingas ha en månadskostnad på 10k om jag inte hittar nåt liknande dit jag flyttar.

Grattis vad duktiga ni är! Han är så snygg din goding, tänk när han är 9-10 år och helt klar, maffigt värre! :love:

*kl*

Idag har vi fått bokat återbesök till A, känns väldigt bittersweet :( och datumet blev den 24/9, alltså om 2 veckor! :)

Känns ju sådär att jag har en STORT fysikprov fredagen efter, kommer ju bli lätt att fokusera om det värsta händer menar jag... :arghh::nailbiting:

Föresten, vad tror ni blir finast på Amazing?

Riktigt smal (typ ½ cm) rundsydd engelsk nosgrimma helt i läder, eller repnosgrimma med vitt/naturfärgat rep? :)

Jag var inne på den första först, men tror att det kanske ser lite för avskalat ut på henne, jag tror att det vita repet kan bli fint med bläsen? :)

*knapplån*

I nästa vecka så startar min 07a i Unghäst VM i Zangersheide, Belgien.. Ska bli jättekul, men jag börjar bli lite nervös.. :nailbiting: Hästen åker ner på måndag, veterinärbesiktning på onsdag och sen på torsdag är det dags...

Ser framemot att få lite semester, vi flyger ner onsdag morgon och hem på söndag kväll. Hästvakt och barnvakt är ordnat :)
Har inte varit utomlands sen 2005, så jag ska njuta allt jag kan :)

kl

Är så himla nöjd med min häst för tillfället :love:
Har varit en ganska tuff period för honom nu när vi börjat träna och han har verkligen fått kämpa på men han har tagit allt jobb väldigt, väldigt bra!
Jag har sedan förra veckan på inrådan av tränaren börjat rida med spö för han är så himla känslig för de så han hoppar nästan ur skinnet när man bara petar på honom. Detta har dock blivit bättre och under dagens pass va han så himla fin! Jag börjar verkligen på knas på hur jag ska få bakbenen mer under mig och får igenom halvhalterna mycket bättre!
Han blir dock helt genomsvett så jag verkligen måste köpa en klippmaskin. Har ni klippt era än?

Halvdöd häst efter dagens pass:

Håller tummarna att det gr bra för din häst:)!

*kl*

Har tränat nu på morgonen och ridit genom lite skolor. Dom är inte fantastiska och vi rider dom lite för svagt. Men det är en helt okej början. Red genom travdelen med skolorna från msvc2 och det kändes rätt bra. Kommer nog att rida det programmet en gång i oktober bara för att prova på på tävling:p.

Vad kul att kunna rida msv, har du chansen att prova så gör det! :) Fina bilder från sista tävlingen!

Myfairlady91: Så himla kul! Håller tummarna för er! :)

Sommarminne: Vad roligt att det går bra! Jag klippte Queenie på halsen, bringan och bogen i förrgår. :) Har en klippmaskin från Jula, lite tung och lite högljudd men klipper bra, prisvärd! Kommer klippa mer sen när de är installade, men så länge de går ute dygnet runt vill jag kunna ha dem utan täcke. Hade tänkt göra en täckesklippning sen tror jag. :)

Kl
Igår red jag bort till travbanan. Hade tänkt mig lite galoppjobb, men då träffade vi på han som äger banan som skulle ut och jogga sin hingst så vi lufsade mest runt och pratade istället. :p Bra träning för fröken som fick pinna på ordentligt för att hänga med. Lite galopp blev det, hade mycket gratis motor iom sällskapet, fick till riktigt ökad trav också med den där maffiga luftiga känslan med vila i steget. :love:

Nu är herrn tacksam och sätter inte så tjock päls, han går med ofodrat regntäcke ute på nätterna nu när luften har blivit fuktigare men annars försöker jag inte täcka bort pälsen. Förra året så klippte jag honom en gång i december vilket räckte gott och väl, tänker mig något liknande i år. Särskilt då hans eventuella vila infaller på hösten så då gör lite päls varken till eller från. Klipper honom i samband med hans tandläkarbesök och drar nytta av att han blir lite groggy efteråt, det är alltid lättare att ta benen och huvudet på en sömnig häst (även om han är hemskt snäll att klippa även i vaket tillstånd).

Tack, och det är precis vad jag tänker på för det mesta. Vissa dagar för att hålla humöret uppe och vissa dagar för att jag får känna på hans kapacitet och drömmer mig bort till vad den kan bli med rätt förvaltning. Det kommer förhoppningsvis att hinna hända mycket på de åren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 245
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross