07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hunter: Vad fin hon är på filmen! :) När får du hem henne igen?

Hon är jättefin. Inte har hon gjort någon istadighet heller. Rider ut själv utan problem. Hon kan tjura ihop lite när hon inte får som hon vill/blir trött men då lägger hon "bara" av.

Jag ska försöka låna ut henne tror jag. Bara att inse att mitt jobb (jag gör internationella granskningar och är borta 3-4 veckor i stöten några ggr/år) är inte så kompatibelt med någon tävlingsverksamhet i större utsträckning. Att jag dessutom sen har två ston som ska föla nästa vår samt en hingst som ska ridas in gör det inte lättare att hinna klämma in ridning/träning....:crazy:
Tänker att det borde gå att hitta någon (vettig) som vill låna en fin häst. Det är ju bara att ut och tävla på direkten. Jag har lånat ut häst tidigare och har bra erfarenhet av detta.

Försökte ju flirta lite med Kirre men hon verka inte nappa ;)

Va bra - hon ska gå i Temta på söndag så jag kan köra henne direkt från tävlingen hem till dig då :D

Tyvärr har jag viss koll på orten. Hästens uppfödare har jobbat där, samt gästspelar emellanåt som tränare. Hennes råd är att det är det sista stället i världen som jag bör flytta till med tanke på hästeriet. Det säger en del, hon är en person som har förmågan att se allt från den positiva sidan. Det enda stallet som finns är en ridklubb där det är så mkt krig och intriger att man skulle kunna spela in en dokusåpa. Hon har ont i magen när hon ska dit... alternativet till stallplats är 5 mil enkel väg och nu pratar vi om utbygden, 40 minusgrader vintertid och oplogad väg vid hårt väder.

Nja, va. Jag vet ärligt talat inte om jag känner mig lockad av jobbet och orten. Snarare det faktum att jag kommer härifrån av jobbmässiga och privata skäl :o

Senast ändrad:

Det är väl det jobbiga med små orter just med hästfronten... Här på min hemmaklubb går det knappt att vistas heller... Där hämnas alla på alla utan att någon egentligen gjort nåt, det är små gäng som håller ihop och mobbar ut varandra, prylar försvinner spårlöst och plötsligt har nån annan faktiskt köpt en exakt likadan sån som försvann förra veckan osv... Hopplöst. Jag är SÅ glad åt att ha egen gård och kunna styra precis som jag vill! Jag hoppas du hittar jobb närmare hemma så det blir bättre för dig! Men att flytta till ett sånt ställe låter snarare åt det värre hållet. Känner di dig dessutom tveksam så skulle jag hellre stå ut som det är ett tag till och fortsätta leta nåt bättre. :) pepp!

Kl
Red lilla fröken ikväll! Det var mycket energi i damen och i början var det mycket häst i handen och mycket energi framåt. Tog igenom galopperna ordentligt på volt, satte på rumpan några språng och sen fram. Där emellan fick hon länga ut galoppen och rulla på på en stor åtta ett varv och öva lite förvänd, funkade klockrent! Ju längre in i passet vi kom desto mjukare och lättare blev hon.
Styrka fattas fortfarande i massor, men det blir fler och fler språng som blir bra, så det går framåt iaf! :) Dock hann jag bli lagom less på att inga avbrott från galopp kan få bli BRA... Gav upp galopparbetet, släppte stigbyglarna och travade på ordentligt, öka minska öka minska, flytta rumpan lite osv, sen en galoppfattning till och då plötsligt fick vi till ett PERFEKT avbrott till trav! Det var banne mig det första som känts sådär riktigt riktigt bra. Vi är visst långt ifrån andra, men det känns ändå som om vi går framåt! :D Efter det avslutade vi. Efter travarbetet var hon otroligt mjuk och lyssnade på minimala hjälper och var helt underbar att rida. :love:

Våra unghästhoppningar varannan vecka och Pay and jumpen på em samma dag har ju börjat nu...

Hur länge i höst håller de på? Jag är hemskt upptagen under september men sen skulle man kanske klämma in ett par 120 (det gäller att passa på medan man är student och således har förskräckligt gott om tid närhelst det krävs :angel: ). Är det inomhus nu?

Jag var för övrigt i Tranemo idag för att ge herrn några språng på deras bana inför sista tävlingen. Han var hemskt fin, jag tror bestämt att det blev häst av honom i helgen som var :D

Hoppade coffin (för första gången), kombination på böjt spår i nedförsbacke (vilket är svårt på en vinglig och svårstyrd häst utan broms och alltså har varit ungefär omöjligt innan), trekombination på snedden och massa nya saker (gravar, bank och lite olika hinder). Han blev osäker när han skulle galoppera igenom en staketöppning men slängde sig inte en enda gång och gick som tåget. Det var bara superkul hela tiden och han var supermjuk, ridbar och riktigt med på alltihopa.

Igår var det hoppträning med lydnad, tvåkombination med smalhinder som skulle ridas på i framåtgalopp och en serie med oxer ut som vi höjde upp. Han hoppade riktigt väl och det märks att han börjar växa i sin kropp (igen), nu hoppas vi att han planar ut lite i växtkurvan så vi kan börja fokusera på att utveckla ridningen igen.

En häst att rida på i vinter vore super, frågan är om din fina är i behov av mig. Haha Och om hon tycker jag är värdig henne. :p

Du vet, det är väldigt psykologiskt korrekt att i ena meningen skriva "låna käck häst?" och i nästa omnämna hästen som puckohäst. ;)

Kanske ska göra en utflykt på söndag. ;)

Det är skitsurt att känna att vi var på gång och på väg någonstans och nu rasar bara allt. Hästen jag får låna i stallet är supertrevlig, men hoppar hellre än bra. :)

998805_10151905779054913_12382563_n.jpg

Om du betalar så kan du få ställa valfri häst hos mig :angel: jag börjar tycka att det är lite för lite med bara ett djur. Särskilt nu när han börjar bli så snäll :p

Men det måste vara hemskt skönt att ha en klok lösdrift om du jobbar på det viset, det underlättar ju det dagliga arbetet lite om man har en drös med unghästar/föl/ston/annat löst som inte behöver stå på stall. Och ska man ha hästvakt så brukar ordet "underlättat" uppskattas.

Vore väl perfekt Hunter? Lilla Undret kan nog göra FT-häst av Beckahästen med...:D

kl
sommarminne: Jisses frid vilken skillnad det har blivit på din häst på bara ett par träningar! Grattiskramar till dig!:)

frugtis: Tänk dig för både en o 4 ggr innan du tar ett jobb bara för att fly från nåt annat...red ut din situation istället, sök jobb du vill ha, kolla upp att hästen kan följa med o må bättre på kuppen!;)

fiorano: Grattis till placering o fina procent!

Jaaa jag är överlycklig!:D Han känns så himla fräck att rida nu och han tar verkligen för sig på ett helt annat sätt. Och det har varit en liten ego-boost för mig att jag kan lasta honom och åka själv. Får verkligen tack dig för sparken i röva! Den va välbehövd haha:o

Och knappt hinner man förstå att man har varit en duktig häst som hoppar terräng utan att gnata, så råkar man ut för nya hittepå från mattes sida. Det är då inte lätt att vara häst här i världen.

561945_10151655626316299_509375721_n.jpg

Initialt verkar han gilla kombinationen och tycka att två bett är helt okej, skrittade och joggade en sväng i skogen bara. Planen är att låta honom gå på kandar i skogen ibland under hösten för att hitta en kombination han accepterar och sedan kunna introducera det i dressyrarbetet framåt våren när han ska vara klar för kvalklasserna (om han sedan kommer att gå på det eller inte är en annan femma men då kan han gott börja lära sig att jobba på det så smått).

Hans huvudstorlek förstår jag mig däremot inte på. Upptäckte när jag skulle sätta ihop det att jag visst råkat köpa X-full istället för full. Men det var nog tur för på längden gick hålen åt (särskilt till stången). Nosgrimman däremot är indragen så mycket det går och nya hål är gjorda 1 dm innanför de sista existerande. Han har haft cob på nosgrimmor till sitt träns innan. Men betten kan inte vara mindre än 13,5 för då är de för små. Långt huvud, smal näsa och stor käft alltså :angel:

Senast ändrad:

Fina killen :love:

Han ser så himla vuxen ut, men samtidigt finns där lite bäbis i ögonen! :love:

kl

Svarar på lite allt möjligt sedan sist :p

Maja: Tack! Kan ju dock bli att han blir kvar ett tag ändå, än så länge har vi inte fått nåt svar på annonsen alls (förutom en som ville låna). Och det var faktiskt bara den enda gången vi åkte iväg och hoppade som han skuttade och for så mycket, här hemma håller han sig lite mer på mattan ;)

Ang klippningen: Bruce är ju som sagt jättehårig och blir helt plaskblöt efter ridning, men han fäller fortfarande och jag vill helst klara mig på två klippningar i år så jag försöker vänta så länge det går. Jag hyr klippmaskin när jag ska klippa så vill helst ta allt på en gång, och än så länge är det såpass varmt i luften att han är utan täcke ute i hagen och det funkar att spola av honom med kallvattnet efter ridning och låta honom torka naken i boxen. Har inget täckesbyte där han står och jag hinner inte dit på morgonen så så som jag lämnar honom på kvällen åker han ut i hagen sas. Så när han blir klippt är det täcke dygnet runt som gäller.

Ang ridningen just nu: Så han han känts så himla fin sedan vi tog tävlingsuppehåll och tagit tag lite ordentligt i träningen istället! Jag tycker vi har fått till galoppen mycket bättre nu, så som jag vet att han kan gå egentligen. Och även i traven har han börjat använda energin mycket mer till samling och inte bara till att ånga iväg. Red lite byten när vi hoppade häromdagen och det gjorde han superfint! Lite spänt och for iväg ibland men rena, luftiga och på hjälpen.
Hade faktiskt också velat ha hem tränaren från USA snart så att vi ev skulle kunna få hjälp att komma ett steg längre. Och så hade det varit roligt att sätta upp tränaren och se om han kunde introducera bytena lite mer i dressyrjobbet också, och kanske börja känna på lite "passage-tänk" i traven. Jag känner att det finns där nu men har aldrig suttit på en häst som kunnat så vet ju inte hur långt borta det är "egentligen".

MEN senaste passet var typ katastrof :yuck:, han började skutta omkring och muppa sig bara jag kortade tyglarna i skritten och nu fick vi inte till galoppen alls... Red säkert i 1 timme och en kvart och då hade jag ändå fått ge upp nånstans mitt i och bara försökt få till trava runt på en volt någorlunda...
(Var en arabhingst i ridhuset när vi kom in, vet inte hur länge de hållt på där inne men de gick ut ganska snart. Efteråt sa ryttaren att "Jag gick ut när din häst började studsa för jag ville inte sitta på hingsten med en lös häst ifall du skulle åka av" :o.)

Och för övrigt så blev saluvisningen inställd så nu funderar jag på att ta tävling då istället. Finns dock ingen LA:1 och jag är så trööött på LB:2, så jag funderar på att prova MsvC:1. Kanske väntar att anmäla tills efter tävlingen den 22a och se om vi lyckas hålla i den nya fina känslan på tävling. Om vi nu hittar tillbaka till den vill säga :cautious:

Haha, så tänkte jag med. L:B2 är tidernas tråkigaste program så jag har anmält till msvc2:o. Dom hade inte ens nåt L:A-program den dagen utan; L:B2, msvc2, msvb3, och msva... Mycket märkligt. Vi kan ju varken rida samlad eller ökad trav så egentligen är det väl vansinne att ens starta..

I Temta gjorde jag mitt worst dressage score ever en gång för länge sen :p
Är tassemarker - ligger vid Borås eller nåt :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 245
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka