07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

*kl*

Efter att Amazing fått sår av taggtråd på sina framben på betet idag :mad: så fick jag nog av betet! Har haft en bra tid men varit mycket skador på de andra hästarna och nu var det tydligen Amazings tur! :meh:

Så på tisdag flyttar Amazing till det stall & den lösdrift hon kommer att gå på om hon klarar återbesöket den 24:e! :D:nailbiting:

Jag är väl egentligen en boxmänniska ;) men jag har insett att lösdrift är det som passar henne bäst när det kommer till den dagliga stimulansen.
Att hennes bästis från betet redan flyttat dit gör ju inte saken sämre direkt! :love:

Kommer dessutom att ha tillgång till box om jag vill och det finns både paddock och ridhus så det känns GRYMT bra! :D:love:

Och det viktigaste, det är en riktigt trevlig privatperson som äger gården så jag slipper galna ridskolebarn, okunniga ponnyföräldrar & en styrelse som är rädda för hästar! :bump:

Jag skulle gärna ha min på lösdrift. Jag ska faktiskt titta på en nästa vecka, dock är jag skeptisk till att flytta henne. Dels för att jag trivs väldigt bra i nuvarande stall, har aldrig stått nånstans där det rent socialt fungerat så bra och att ägaren är så vettig samt att servicen är bra till vettigt pris. Sedan är jag skeptisk till att flytta henne pga att jag aktivt letar mig mot mina hemtrakter och jag vet inte när det kan bli aktuellt = kan bli två flyttar nära inpå varandra.

Men idag hände dock nåt som får mig att vackla lite :( Jag är som sagt mkt nöjd med mitt stall, bra träningsmöjligheter, bra rutiner, överkomligt pris, bra folk osv. Det enda som är ett riktigt stort minus är att många hästägare är livrädda för att ha sina hästar med andra hästar i hagen. Detta har medfört att det råder hagbrist inför hösten när de kommer in från beteshagarna, varpå min stallägare idag var tvungen att meddela mig att min hage kommer att delas av om jag inte hittar någon att dela den med :(

Detta är katastrof! Hagen är inte superstor, om än bland de större vi har. Skulle uppskatta att den är 1 ha, lite smått kuperad med lite buskar, träd osv så inte bara platt och tråkig utan vind- eller solskydd som 90% av hagarna. Jag har bävat för den dag jag skulle bli av med denna, eftersom min häst verkligen behöver stimulans ute. När hon dessutom inte har nån kompis är det extra kinkigt när vintern kommer och utevistelsen blir kortare, hon blir pigg av kylan och får hon då dessutom mindre hage så är det ingen bra kombo...

Jag får se hur jag gör. Blir den avdelad så känns det som en stor anledning att faktiskt flytta på henne. Jag vill verkligen inte inskränka på utevistelsen för jag tycker att den redan nu är på gränsen utrymmesmässsigt. Ska det innebära ytterligare en höst/vinter med understimulerad och odräglig häst så vettefan hur sugen jag är på detta alltså...

KL

grattis Fiorano, vad roligt vad duktiga ni är!

Vogue: men taggtråd? :( Har ni hästarna bakom sånt ? ;(

Stjärnfrugt: alltså, jag tycker 1 hektar är rätt stort för en vinterhage med en enda häst. Den ytan brukar vara måttet för hur BETE ska räcka till en häst en hel lång sommar, dvs det är ganska stort. Vintertid brukar de inte direkt nyttja hagen så värst så om den är mindre än en hektar så skulle nog inte jag tycka det är katastrof, om den delas i hälften alls? hästen kan ju fortfarande röra sig massor. Men såklart, beror ju även på HUR den delas av och ser ut, och det vet ju inte jag ngt om, så bara min spontana reflektion över problemet.

KL igen ;)

Jag platsar ju inte riktigt i denna tråd sen några månader tillbaka pga att jag som jag skrivit tidigare blivit skadad, och därmed fått lämna över ridningen av min 07:a jag ridit till ngn annan. Har ju dock min egen 00:a, som krävt en massa pusslande dessa månader för att få till ridningen på , med hjälp av andra. Det känns dock otroligt roligt att det blivit så bra som det blivit! Har fått hjälp av några riktigt fina duktiga vänner som rider honom med stor bravur, så det känns inte ens som det blivit en paus öht för hans del utan han är fullt igång och det har nog dessutom varit nyttigt för honom att bli utlånad mellan några fler! Är lite av en enmanshäst i sig själv men han har tagit det jättebra och dessutom tror jag han kommit vidare en bit på vägen just pga exponeringen av att flera rider. Känns roligt mitt i villervallan för min skadade del.

Nej gud nej! :eek::)

Amazing fick en ny hage och däri låg en härlig rulle som blivit bortglömd! :yuck:

GIVETVIS skall nyfikna Amazing gå dit o kika! :sneaky:
Ibland är det fan att ha en nyfiken häst! :meh:

Aha:). Jag ska vara med på klubbmästerskap här om en månad. I år har det dock stoppat mig från att vinna eftersom man måste ha löst licens för klubben då. Helt rimligt såklart och jag satsar på att ta hem den öppna klassen istället:p.

Förstår att du inte meckar med licens så här sent på säsongen, blir himla dyr start annars:p.

Ang vinterhage tycker jag 1 ha är enormt! Så stor är verkligen inte mina hästars vinterhage. Den är dock bra för att den har en sluttning samt lite skog att pilla med. Men vårt stall har kanske 3,5 ha till nu nio hästar och det är inga pyttesmå hagar på ngt sätt. Ha lite is i magen och stå kvar tills du ändå ska flytta!

Hmm... fasen den är nog inte 1 ha ändå :crazy: Verkligen inte nu när jag tänker efter... Den är inte helt kvadratisk så svårt att uppskatta. Den är lite som en triangel där längsta sidan kanske är 80m och sen 60m och sedan lite krokig tvärs över, där det är kuperat osv så inte direkt springyta. Den är i största laget för en häst, men jag har ju inte valt att ha henne ensam frivilligt, det är vad som stör mig mest. Jag har verkligen försökt få till det med kompis, men det råder stor brist på ston och jag har redan provat med en valack som började klättra när hon brunstade och är mindre sugen på att prova igen... folk är helt enkelt livrädda för att ha hästarna ihop, antingen för skaderisk eller för att de ska bli för fästa vid varandra eller för att det är fel hage eller för att grimman är gul (nej jag vet faktiskt inte men det känns överdrivet).

Tack så mycket:). Är jätteglad att vi har lite flyt även om jag ärligt talat ändå känner att jag inte riktigt får så himla bra ridkänsla när jag rider programmen.. Men det kommer förhoppningsvis att släppa mer och mer:).

Får hoppas att du själv kan komma igång och rida snart igen:)!

Hmm... fasen den är nog inte 1 ha ändå :crazy: Verkligen inte nu när jag tänker efter... Den är inte helt kvadratisk så svårt att uppskatta. Den är lite som en triangel där längsta sidan kanske är 80m och sen 60m och sedan lite krokig tvärs över, där det är kuperat osv så inte direkt springyta. Den är i största laget för en häst, men jag har ju inte valt att ha henne ensam frivilligt, det är vad som stör mig mest. Jag har verkligen försökt få till det med kompis, men det råder stor brist på ston och jag har redan provat med en valack som började klättra när hon brunstade och är mindre sugen på att prova igen... folk är helt enkelt livrädda för att ha hästarna ihop, antingen för skaderisk eller för att de ska bli för fästa vid varandra eller för att det är fel hage eller för att grimman är gul (nej jag vet faktiskt inte men det känns överdrivet).

1 h är som en fotbollsplan (alltså riktiga mått) och det får man väl ändå säga är ganska stort för en häst att springa på! ;):D

Duktiga ni är!
Ni hade kunnat få våran licens, den används inte ändå... :meh:

Fiorano: Grattis!! :)

*kl*

Nu har Chatsi fått sin sista laserbehandling inför återbesöket på onsdag. Nervös. :nailbiting:
Svullanden i vävnaden, som kom efter injektionen, har helt lagt sig senaste veckan.

Idag fick jag rida lite på kompisens häst, yey! Gick bättre än sist jag red den hästen, trots att jag inte hade ridbyxor idag heller (måste lägga ett par i bilen så jag har om jag behöver). Mina jeansleggings dog nog idag, men det var det värt!
Fantastisk känsla att kunna sitta och rida med position och säte, göra en rejäl ökad galopp på diagonalen, samla upp med sätet, flytta fram nya innerhöften och byta galopp innan hörnet. :love:
Fick till och med till en galopppiruett och kände lite på traven som en dag ska bli passage. Ville inte kliva av. :cautious:

Ha ha ok ;) nej en hektar är rätt stort för en vinterhage i min värld utifrån hur du ändå har din häst dvs inte lösdrift på oändliga hektar osv ... Fast om hagen inte är en hektar och din beskrivning om rektanglar osv så har jag ingen uppfattning om vad jag egentligen beskriver ha ha ;)

Det är ju jätte tråkigt om du vill ha sällskap till hästen och den inte kan få det pga utbudet i stallet ..:( men trivs din häst och utifrån din egen situation så även om hagen blir avdelad om den nu är så pass stor så hade jag inte fått panik . Kanske rentav din häst får utbyte av en kompis så "nära" i halva den hagen ?

Fiorano : ja jag är nog i sadeln om inte så länge nu .

Men fy för taggtråd. Det kunde ju gått riktigt illa!

Grattis Fiorano och Stjärfrugt för fina resultat :)

kl
Pratade med tjejen som har min pålle idag. Nu fungerar han att rida ut på själv och det glädjer mig verkligen för det är något jag tycker man ska kunna. Själv har jag börjat rida igen, fast på min ponny. Känns riktigt bra att vara uppe på hästryggen igen. Fast jag låter nog Plutten få vara kvar hos tjejen ett tag till eftersom det verkar gå så bra. Dock börjar jag bli nervös för att dom ska tävla. Det är nästan värre än när jag ska tävla själv:nailbiting: :D

Men oj! Stort grattis! Vilka rosettplockare ni är! :)

stjarnfrukt: Kul att du kom iväg på tävling, även om det bara blev som träning. Kul att det gick bra! Håller med de andra om hagen, den låter riktigt stor för att vara vinterhage. Mina tre delar på ca 1 ha, då är den delad på två så Queenie har 1/3 och grabbarna 2/3. Det är ändå gott om plats för dem att springa och busa. Visst hade jag önskat större hagar, men jag tycker ändå att det duger. :)

Charlotte: Håller med övriga, hon är superfin, och du är verkligen precis sådär perfekt byggd som en dressyrryttare! Hoppas sadeln fortsätter kännas bra. :)

Vogue: Men usch och fy för taggtråd! :eek: :crazy: Vilken himla tur att det gick så pass bra ändå!

oxo: Kul att du börjat komma igång och rida igen! :) Förstår att du är nervös! När min uppfödning (såld för två år sen) är ute och tävlar är jag nog betydligt mer nervös än hans matte. :p

KL
Tjoho, här stallade jag in pållarna första natten för hösten igår. Har fixat i ordning med vinterhagarna så nu är det grusat runt öppningarna - underbart! :love: Passade himla bra att det blev gjort tills igår, nu vankas nämligen äkta skitväder så långt man kan se på prognosen... Började redan igår kväll med hård blåst och regn, har fortsatt hela dagen idag.
Queenie går nu med bara en tråd mellan sig och grabbarna, himla spännande tyckte dom. På kvällen fick hon första nos-mot-nos-kontakten med tvååriga valacken, hon tjöt rätt ut så han såg alldeles förskräckt ut. :p Imorse låg hon fortfarande när jag kom för att släppa ut dem så det var nog välkommet med en inne-natt. :)

Idag trotsade vi ändå regnet och gav oss ut på ca en timmes tur. Utnyttjade att grusvägarna redan blivit mjuka av allt regn och galopperade mest. Provade en avstickare som visade sig vara en rätt lång gammal timmerväg med en perfekt gräsrand mellan hjulspåren in till en vändplan. Galopperade säkert fem minuter innan vägen tog slut.
Mycket pigg och glad ponny. Som vanligt tittig och hoppar högt för minsta sten som plötsligt dyker upp... :p Det märks så tydligt att hon blivit mycket starkare i galoppen, nu gör hon jättefina fattningar kvar i form och sätter under sig redan från första språnget. Förut var det direkt upp med huvet och full fart framåt. Jätteroligt att hon utvecklats så mycket redan! :)

Om 1 ha är en fotbollsplan så undrar jag vart mitt ögonmått är :o Den är definitivt inte 1 ha. Dessutom är den inte kvadratisk, och en del består av en kulle och lite buskigare partier vilket gör att hela ytan inte kan anses vara springyta. Jag vill definitivt inte dela av den iaf, min häst behöver både ha yta att röra sig samt saker att pilla med...

Nu har jag gripit det sista halmstrået och pratat med ägarna till det enda återstående stoet i stallet som kan vara aktuell. Vi ska prova ha hästarna bredvid varandra några dagar och om det går bra prova att släppa ihop. Dock är den hästen en import som är livrädd för andra hästar så vi får se, min är iaf inte den som är gåpåig eller dum mot andra så jag håller tummarna för att hon sköter sig. För sitt eget bästa :meh:

Jag funderar också på att ta in min nu. Idag har vi haft riktigt busväder men hon fick iaf täcke på sig igår som tur var! Kul att hon blivit så mycket bättre i galoppen!
Var inte den du sålde en 07:a? Den var fin minns jag, fast jag gillar nog din fux ännu mer :) Men visst är det märkligt att man blir nervös bara för att ens häst ska göra något. Går det dåligt så gör det och går det bra är det bara att vara glad för det. Jag har ju inga förväntningar att dom ska kamma hem det för jag har tittat på vad hästarna som ska gå samma klass som min har gjort och kan snabbt konstatera att alla är mycket mer rutinerade. Men det blir en kul grej och någon gång måste ju vara den första;)

Charlotte: Hon är riktigt fin och även jag kan hålla med om att du har en perfekt dressyrkropp!

Fotbolls plan har jag aldrig likställt med 1 hektar det har Niela gjort ;)
Fotbollsplaner har rätt olika mått i sig ...

En hektar är mkt stort för en ensam häst .

Mått eller ej, ja vill inte ha den mindre. Den är ok för 2-3 hästar, men jag har hellre 2-3 hästar i denna än att dela av den i två delar och ha en häst i varje... jag vill att dom ska få utlopp för rörelse och sysselsättning. Min började ju som sagt krubbita förra vintern så jag är inte sugen på att låta henne ha tråkigt ute, om än hon håller sig ridbar.

Fotbollsplan Ullevi: 110 x 68 meter = 7480 kvm = 0,748 hektar! :p

Oavsett om hagen är liten eller stor så vill man ju givetvis skapa en så bra miljö som möjligt och jag förstår verkligen att du vill ha henne med vänner! :)

Tack snälla. :D Vet ju att hästen är fin men att jag skulle ha perfekt dressyrkropp känns märkligt, då jag har som mål med min träning att gå ner 10 kg. Jag är lång 177 cm, men vill gå ner till vad jag vägde innan jag fick barn och blev en soffpotatis.:p

ÖHHHH soffpotatis? :eek: Jag tycker att du ser lång och smaaaal ut! :D

(Och jag är 175cm så det är inte det att du ser lång och smal ut för att jag är kort heller! ;))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 245
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka