07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Åh va härligt!

Min häst va lite trött i dag och tanken va att vi skulle skritta ut eller ta en promenad, men mötes av detta.

Bonusbild på hennes lilla PRE kille.

Så hon fick fortsätta sova i stället och de blev en vilodag, och jag pysslade lite i stallet i stället. Hon sov fortfarande när jag åkte därifrån, tröttmössan.

Men va söta dom är :p Den vita är ju helt underbar när han lagt hela huvudet på sne! :D

Detta sysslade Nelly med imorse när jag släppte ut hästarna!! ;) Hon till skillnad från alla andra verkar otroligt nöjd med att det har regnat så mkt! :D Får väll se om hon behöver ett bad i RENT vatten i eftermiddag :p

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151861629111140&set=vb.665416139&type=2&theater

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151861631816140&set=vb.665416139&type=2&theater

Hahaha! :laugh: Herregud vad roligt det såg ut! :D

Charlotte: Vad söta dom är, tröttisarna. :)

KL
Igår red jag bort till travbanan och tänkte mig ett par lugna varv med mycket övergångar (eftersom dagen innan blev rätt hårt med mycket galopp). Hm, det höll inte ponnyn med om... :cautious: Hon blev så sjukligt stark och låg på som en ångvält hela tiden. Inte kunde hon skritta och inte kunde hon gå rakt. Hon bara ålade sig runt hela banan och taktade eller studsade och var som en riktigt slimeboll... Släppte stigbyglarna och red sidvärtes hit och dit, ökade och minskade traven, övergångar mellan skritt och trav - då blev hon jättefin! Sen tänkte jag då rida övergångar trav-galopp, jo tjena. :meh: Hon bara ångade på och slingrade sig och stod emot, när det väl blev trav blev det halvt okontrollerad slängtrav. Jag blev så less på att det skulle behövas 300 meter för att få STOPP, så till slut blev jag faktiskt förbannad och tog tag i henne ordentligt. Hon har blivit väldigt mycket starkare i sin galopp som sagt, men det behöver ju inte gå till överdrift så att man knappt får ner henne till trav igen...

Idag blev det därför en LUGN tur ut i skogen. Vi utforskade lite stigar och lullade mest omkring med en vovve till sällskap. Lite trav i lång och låg form och en kort bit i båda galopperna - också lång och låg. Hon var nog lite trött i kroppen idag för det kändes avslappnat och skönt. Krävde ingenting av henne just, mest en mystur. Hon gjorde faktiskt ett bra avbrott från höger, inget super men okej.

Tips på hur man på bra sätt kan öva just övergångar galopp-trav? Själva galoppfattningarna gör hon jättebra verkligen både från skritt och trav, men ner till trav är det ju snudd på omöjligt... Hon samlar och samlar och samlar och precis när man tycker att NU skulle det bli trav, då tar hon i och skjuter iväg framåt istället. Suck.

Vad har jag gjort för att förtjäna detta? :o

Tycker alla här i tråden är jätteduktiga med sina hästar men sen kan man ju ha mer eller mindre svår häst och du och frugtis hör väl till den första kategorin men ni har jobbat med det ni har och nu går det riktigt bra för er båda :D Kul tycker jag!

Är du mentalt inställd på trav :p?

När jag har lärt mina unghästar avsaktningar så är det viktigt för mig att mentalt vara inställd på trav dvs jag tänker trav.
Sitt upp, låt inte hästen dra dig framåt, tänk trava - när hon gör övergången lätta i handen så du inte hindrar rörelsen framåt - igen fall inte framåt och håll om med benen. Lätt som en plätt eller hur :D

Kanske inte fungerar på din heta häst?

Jag tror du måste vara snabbare i din hjälpgivning. När du känner att NU ska det bli trav måste du lätta i handen och erbjuda trav. Du har ju liksom redan gjort förhållningen. Det är tricky det där men det blir bara bättre genom att rida 10000 övergångar. Hon måste bli lydig och på hjälpen.

*kl

Har i veckan haft hand om en annans häst + min egen. Så nu har jag känt på det ljuva livet som tvåhästsägare ;)

Ridmässigt har det varit roligt, då min häst och den andra är helt olika varandra. Det är oerhört bra att sitta upp på en annan häst ibland och försöka få till nåt bra. Nu känner jag ju denna rätt väl, men det blir ganska sporadiskt att jag rider den så det handlar alltid om att hitta knapparna, lite att uppfinna hjulet på nytt varje gång. Nu har jag haft flera dagar i rad så det har känts mer som att man gör nån nytta.

Slutsats: Min häst är fantastisk :o Det måste jag säga att den stora fördelen med att ha en unghäst måste vara att den inte har speciellt många invanda felbeteenden eller vad man ska kalla det. Min dam har förvisso humör till tusen och är inte speciellt rolig alla gånger, men det rent tekniska är det då inga fel på. Och felen som är, får jag skylla mig själv för :o

Det har varit en långt större utmaning att rida denna andra häst, som är drygt 15 år och inte speciellt välriden. Den är utbildad MSV men det var många år sedan... Fokuset i passen nu har varit att den ska gå i form öht, och inte sätta huvudet rakt upp och dra iväg. Så har vi fått jobba på hela passet, flera dagar i rad :crazy: Förvisso har det hänt saker, den känns mjukare i sidorna varje dag osv men ändå såååå långt ifrån min egen häst och känslan man får på henne. Trots att hon har långt lägre utbildning än den andra hästen. Där handlar det liksom om finlir - behålla formen i övergångarna och att styrketräna med halvhalter i galopp och att få igång bakbenen bättre. På denna häst är sånt bara att glömma, man får vara glad om den går i form ett helt varv på volten...
När man rider ut får man vara på sin vakt hela tiden då den är rädd för allt möjligt och dessutom har det charmiga beteendet att kasta sig om och dra iväg i full galopp. Oavsett gångart dessutom. Och ja, galoppera ute är inte speciellt lättsamt, den drar för kung och fosterland och den är omöjlig att rida trött. blir mer och mer uppe i varv ju mer man rider. Tacka vet jag min häst som åtminstone beter sig när hon är avrastad...

Så ja, efter sista passet på lånehästen denna vecka, satt jag upp på min egen för en runda längs vägarna närheten. Och jag var lycklig hela vägen för hennes ridbarhet, även fast hon såg spöken i diket och inte ville fatta bra galopper åt vänster. Hon går iaf i en naturlig och trevlig form "av sig självt" och hon drar inte iväg i fullt sken så fort man ändrar gångart från skritt. Skönt att man kan ha lägre krav ibland :angel:

Senast ändrad:

Jag tror du måste vara snabbare i din hjälpgivning. När du känner att NU ska det bli trav måste du lätta i handen och erbjuda trav. Du har ju liksom redan gjort förhållningen. Det är tricky det där men det blir bara bättre genom att rida 10000 övergångar. Hon måste bli lydig och på hjälpen.

Där slår du nog i ett par spikar. Problemet är att när hon blir sådär stark (hon tycker det är överdrivet roligt att springa, ju fortare och längre desto bättre) har jag en tendens att bli stark tillbaka och istället för att rida mer med sätet blir det att jag blir stum i handen och det blir lite dragkamp av det hela... De gånger jag är överdrivet rörlig i handen blir det bättre, men om jag gör som du beskriver, samlar ner till önskat tempo för att sen vilja ha trav, då ger jag eftergift och hon trycker iväg framåt igen... Jag måste ju ha fruktansvärt dålig timing... :cautious: Kanske blir det fel när jag tänker att jag ska hålla om henne in i avbrottet? Kanske jag ska släppa mer på skänklarna och helt enkelt ge tydligare signaler? Nånstans finns ju tanken att jag måste hålla om för att få till en bra övergång och ha hästen mellan hand och skänkel (för även om hon har motor så blir det ju inget kvalitativt alls om jag inte "rider" henne ändå, då blir det ju bara slit på och släp på bogarna, om ni fattar hur jag tänker) men det tycks ju vara fel ute. :banghead:

SKÖNT att jag ääääntligen fått hem min älskade dragbil igen! Nu hoppas jag kunna ta mig iväg på lite träningar framöver. Har inte ridit för tränare sen i gymnasiet, dvs 2009. :eek: :o

Ang. hålla om. Ja, jag hade absolut släppt kravet på en bra övergång i det läget. Prio 1 blir då att få till övergångarna utan dragkamp och när det fungerar igen öka kraven på kvalité.

Det låter så enkelt när nån annan säger det. :p Nån som vill komma å rida? :angel: Har syrran här i helgen, eventuellt tar vi en tur med transport till en ridplan så vi kan rida mera ordentligt.

Håller med Saigon. Prio 1 måste bli att hon går ner i trav, oavsett vilken kvalite du får.

Divan är superkänslig så håller jag 1 sek för länge i avbrott mellan galopp/skritt så blir det solvallatrav istället :p

Haha, ja det är ju tvättäkta slängtrav jag fått tidigare. Då har hon visst brutit av, men inte ett dugg snyggt, bara raskt ner i trav så fort man rätat upp sig i galoppen, oavsett tempo. Därför har jag jobbat massor med att kunna samla galoppen och stärka henne där. Nu har hon gjort stormsteg framåt på den punkten och galopperar väldigt lugnt och stilla kvar i form med mycket power! Det är en riktig power-ponny! Men då fick jag ju motsatt problem istället, hon tror väl att jag VILL att hon ska fortsätta galoppera, så det går knappt att få ner henne i trav. :grin: Men jag ska prova att vara mer tydlig och kräva mer lydnad både framåt och bakåt. Återkommer! ;)

Det låter så enkelt när nån annan säger det. :p Nån som vill komma å rida? :angel: Har syrran här i helgen, eventuellt tar vi en tur med transport till en ridplan så vi kan rida mera ordentligt.

Nej tack, jag har nog med att försöka få stopp på mitt eget monster (08;a)! :D

Divan har inga som helst problem med galopp/trav det är galopp/skritt som vi jobbar på. Där får jag ibland solvallatrav istället för skritt. Det är hennes sätt att säga att det är jobbigt och att hon inte har styrkan. Skulle gissa på att det är samma med din, det är för jobbigt helt enkelt.

Absolut, det är jag ganska övertygad om. :) Galopp-skritt finns inte ens på kartan här än. Ska fortsätta nöta övergångar till förbannelse vid varenda ridtur! :devil: Nu har jag väldigt mycket på jobbet så det blev ingen ridning idag heller. Men ska som sagt försöka ta mig iväg till nån ridplan med henne snart. Har tyvärr ingen inom ridavstånd så det blir inte så ofta. Hade tänkt utnyttja hindermaterialet till cavaletti och gymnastikhoppning när jag åker dit, lite styrketräning helt enkelt. Blir dessutom lättare när man har fyra väggar att ta hänsyn till samtidigt som man har lite bokstäver att gå efter också.

Senast ändrad:

Men tar hästen halvhalterna , allmänt ?

För mig låter det mer som att hästen inte tar halvhalter i grunden och då kan den inte heller fixa övergångarna ?

Jodå hon tar halvhalter, man behöver inte mer än spänna magen lite extra för att hon ska göra halt från skritt tex och hon tar fina halvhalter i trav. I galoppen har hon haft det lite jobbigare, hon har stor galopp så när man bett om kortare galopp eller tagit en halvhalt har det mest blivit att hon antingen bryter av direkt till nån form av slängtrav eller att hon samlar sig tre-fyra språng och sen vill framåt igen - det har alltså blivit för jobbigt. Det har ju blivit MYCKET bättre och hon har blivit mycket starkare, och i takt med det har hon blivit mer och mer ovillig att bryta av. Det är som om hon tror att jag vill att hon ska fortsätta galoppera, så det känns som en ryttarmiss.

Dock tar hon ofta (inte alls alltid) halvhalten som ett tecken för att "nu ska jag få gå fortare!" också börjar hon takta eller steppa åt sidan. Det jag börjat jobba extra med nu är skritten, kortar man tygeln vill hon gärna börja trava istället för att gå kvar i samma takt. Så jag har övat mycket på att variera skritten, fri skritt, ökad skritt, samlad skritt osv. Hon tycker det är tråkigt som tusan och börjar gärna takta när jag ber om samlad skritt. Jag får rida med väldigt passivt säte och verkligen tänka och räkna takten för att få henne att gå kvar i skritt. När man hållit på en stund och hon inser att det visst bara är skritt som gäller så lyssnar hon jättefint och blir mjuk och lydig. Men det räcker att man travat EN gång så är man tillbaka på ruta ett igen. :meh:

Jag ska försöka få någon att filma mig när jag rider henne nån dag så kanske det är lättare att komma med tips och råd. :) Jag är absolut ingen proffsryttare och jag vill utvecklas, så jag får väl kasta mig ut i det farliga visa-film-på-buke. ;)

*kl*

Det blir inte snajsigare bildbevis än såhär när man rider vid morgonfodringen på lördagar, då är det ingen som anmäler sig som sällskap (och än mindre som fotograf :angel: ).

1240227_10151671641126299_1745014688_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp