07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Fast det är inte jag som vill ha gård.. det är han! Så jag har sagt att ok men då får du bygga ridhus annars får du bo själv.. och det vill han ju inte. ;)

Din fina lösdrift till trots, så är jag just nu mest avundsjuk på att du verkar ha en partner som antingen är intresserad av hästar eller som åtminstone verkar bry sig lite om gårdsliv med djur... Tänk att kunna göra ett sånt projekt tillsammans :)

Näää jag är inte bitter... för här har vi fullt upp med att komma överens om vi ens ska äta mat ihop eller om vi har nåt att samtala om öht... :o:(

Vad roligt! Udden är en bra bana att debutera på, väldigt snäll.

Jag var på återbesök med Häxan i onsdags, och blev så trött att jag inte orkat skriva om det.

Hon var kliniskt bättre, helt ohalt på rakt spår, men inte helt hundra på volt fortfarande. På ultraljudet såg det också bättre ut, fortfarande några mörka partier, något oklart om det är kvarvarande skada på ligamentet, eller om det är normala muskelfibrer (skadan sitter precis i övergång mellan muskel och ligament).

Vi får börja trava! :up:
På rakt spår, 100 meter åt gången... :wtf:
Vi får också dressyra i skritt och jobba med sidvärtsrörelser.

Fröken Piggelin blev väääldigt glad över att få springa lite, fick knappt stopp på henne när vi var ute och gick. Idag och igår red jag istället.

Nytt återbesök om 6-8 veckor... :arghh:

Varför glömmer du inte bara av henne i hagen i minst ett halvår istället för att hålla på och dutta med meter hit och meter dit? Och sen sätter igång henne när det är läkt?

Vad har ni för härliga män som gillar hästar? Själv bor man ju med en allergiker så de blir inte mkt hjälp i stallet...

Marvin - Du får vara glad att de går åt rätt håll, snart är hon bra igen.

Vi har haft en bra vecka. Hon känns bara finare och finare och jag är väldigt nöjd med köpet av nya sadeln, och är sur att jag inte bytt tidigare.
I fredags när vi red ut blev vi attackerade av en mkt arg tjur. Vi rider alltid förbi den hagen men den har inte brytt sig tidigare. Nu kom den i "galopp" rakt mot staketet. Hästarna som normalt inte bryr sig blev såklart väldigt rädda och hoppade över diket på andra sidan vägen och ut på de fältet. Tjuren följde oss sen längs staketet mkt upprörd och arg och jag fick verkligen panik att han skulle dra igenom staketet, så vi fick vända. Vägen smalnade längre fram och det går inte att hålla sig på långt avstånd.:nailbiting: Har nu hört att tjuren gjort så här flera gånger senaste tiden mot hästar. Jäkla irriterande att man inte ska kunna komma förbi utan att hästarna skiter på sig.
I dag skulle min häst vila och när jag kommer ut till stallet har hon dragit av sig en sko.:mad: De är 3:e skon under denna period, och hon brukar normalt inte dra av sig skorna om det inte är superlerigt och hon är lite lång. Förrutom tappskon så var hon lite svullen i ett framben, så kanske hade de levt busar i hagen, men ingen hade sett något. Hoppas på att hovis kan komma i morgon fm, så jag kan rida och att svullnaden bara va inbillning.

Vetefan om jag skulle vilja ha en hästkille egentligen. Nånting vill man ju ha ifred :o Däremot hade jag gärna haft nån som var lite intresserad av att följa med på tävlingar nån gång ibland och som kanske kunde tänka sig att åka på en turridning ibland. Eller att göra nåt aktivt öht. Dvs nån inte helt ointresserad av allt annat än att sitta stilla vid datorn och äta godis... *vilken tur att det inte märks nånstans att jag och min respektive är lite på kant med varandra :angel:

Precis så kände jag när jag köpte min nya sadel. Att jag inte bytt tidigare! Och nu gillar jag inte ens hoppsadeln längre, som jag älskat förr. Men jag kan verkligen inte rida bra i den. Red ut idag och försöker alltid träna på saker vi gör i dressyren, fast som är lättare ute då hon är mer framåt. Senaste tiden har det varit travökningar och galoppfattningar från skritt. Men detta är lönlöst, jag kan inte göra ordentliga fattningar när jag sitter så illa som jag gör i hoppsadeln (dessutom med en kassaskåpsliknande säkerhetsväst), inte ens från trav om hon inte är helt framme. Blev så arg idag för att jag aldrig fick till fattningarna att jag sket i det och helt sonika ägnade mig åt traven :meh:

Ja det är verkligen kul och nyttigt för honom. Han behöver verkligen komma ut och se världen ;) tycker matte iaf! Kul att du fick en plats i träningsgruppen!

Jag längtar verkligen tills jag kan ta hem min pålle och börja träna igen. Men samtidigt vet jag att det är bra att han är iväg nu så jag kan fokusera på annat. Idag var jag ute och red en lång tur i regnet på min gamling och det var underbart att få komma ut och koppla av!

Marvin: det var kul att höra att den banan är bra för nybörjare. Innan hon fick honom så hade han ju bara hoppat terräng en gång och vanligt 10 gånger så det tar nog några gånger innan han är varm i kläderna.

Härligt att höra att din svarta är på bättringsvägen!

Sommarminne: snygga stövlar!

Min är inte ett dugg hästintresserad egentligen.. men jägare och naturmänniska.. han vill ha egen skog och mark och gård.. och så vill han att jag ska få hålla på med det jag tycker är roligt.. dvs hästar.

Fast han hör inte i sin iver att jag egentligen vill stå inackorderad med all den lyx det innebär :angel:

Hon går i stor sjukhage.
Tanken med promenerandet och duttandet är att gradvis öka belastningen på ligamentet så att det får läka under "stress". Ökar blodcirkulationen och borde också ge hållbarare och något mer elastisk vävnad.

Helst hade jag velat slänga ut henne på lösdrift hemma hos min tränare över vintern, men jag skulle nog inte våga ändå med en skada som så lätt kan gå upp om hon skuttar omkring för mycket. Iofs så skuttar hon rätt bra i sin sjukhage också. :nailbiting:

Tycker nog dom skadar sig mer i en sjukhage dock, med alla tvära vändningar det blir :cautious:

Jag är nöjd med att ha en hästkille, han tar gärna hästen om jag inte hinner någon dag eller ska åka bort och följer med till stallet någon kväll då och då för att det är trevligt att hinna umgås före 22.00 ibland :angel: och så är han en bra tävlingshästskötare sedan innan, det kom liksom med uppväxten. Men jag har ändå mitt egna i stallet, han har mycket på sitt håll också i vardagen och vill jag sysselsätta honom på egen hand så sitter han gärna framför datorn några timmar (innan han träffade mig satt han där hela tiden, men märkligt nog är han numera glad om han kan sitta ostört ett par timmar någon gång i månaden och spela lite, jag och mitt schema har tydligen den effekten :angel: ).

Däremot så vill han ha en egen ridhäst igen senare då vi har ekonomi nog för gård och stall hemma. Nu när det handlar om helinackordering i närheten av stan så är det inte aktuellt, men om vi ändå ska längre utåt och ha något eget senare så blir det ju enklare att ha ett par stycken och då vill han komma igång på riktigt igen. Nu rider han mest på något lånat när det passar, herrn vill han inte upp på i onödan :angel: (herrns mamma red han dock som sin egen flera dagar i veckan i vintras för att jag skulle mäkta med två hästar).

Fast han hör inte i sin iver att jag egentligen vill stå inackorderad med all den lyx det innebär :angel:

Jag har svårt att bestämma mig för vad jag helst vill på den punkten.

Jag håller på att krevera av att stå i ett stall med kollektivskötsel där en inackorderad råkar vara kompis med stallets ägare och därför gör precis som hon vill. Säger vi att hästarna ska få vara ute till tidigast 19.00 så tar hon in dem senast 18.00 ("för det regnade ju", jag som trodde att det var så att man vid dåligt väder tog in dem vid den tidigaste av de avtalade tiderna). Ska de ut på morgonen så kan hon däremot ta sovmorgon och släppa ut dem en timme senare än vad jag tycker går an. Men det är klart, har man en häst som man bara skrittar uppsuttet en gång i kvartalet i hela 10 minuter så märker man ju inte på den om den står inne mera eller mindre på samma sätt som min som kan vara antingen sjövild eller helt slut eftersom jag aldrig vet hur jag ska balansera hela "energi - vila - rörelse"-ekvationen (och han är den känsligaste häst jag någonsin haft när det kommer till obalans mellan de tre delarna).

Nu kommer jag att flytta till en anläggning där allt ingår, vilket ju ger regelbundna tider i och med att personalen sköter det. Men då får de å andra sidan bara vara ute 08-16. Fast då vet jag ju att de faktiskt är ute de timmarna, och inte att någon bestämmer sig för att det är skönt för hästarna att stå inne till 10 och sen gå in igen vid 15 utan min vetskap. Och sedan finns det ridbana och skrittmaskin och ridhus samt rejäla anlagda ridvägar vilket ju underlättar träningen under kommande säsong.

Men jäklar vad jag skulle vilja ha mitt eget, där man kan ha koll på sitt. Fast jag vet ju att pendeln svänger igen på vintern när rören frusit sönder eller något annat inträffar och jag förnöjt inte är den som måste lösa problemet eller betala för kalaset. Det finns liksom ingen optimal lösning där, förutom att bli snuskigt rik då kanske :D

Fast jag tycker nog inte att lösdriftsiden verkar så tokig. Den lilla erfarenhet jag har av lösdrift är att hästarna håller sig ganska lugna eftersom det inte blir nån "grej" vid utsläpp, ihopsläpp osv. Dessutom tror jag det sammantagna slitaget på en ev skada blir mindre än de timmar de står i sjukhage och studsar omkring...

Kan du inte diskutera saken med en veterinär? Om du får henne till din tränare på lösdriften så kanske du dessutom har möjlighet att låna en häst för din egen ridnings skull under hennes konvalecenstid?

Säg inte så, jag vill ju gärna tro att det bara skulle bli en konkurrent i mitt hästintresse, ett plåster man aldrig får egentid ifrån och någon att bli osams med i hästfrågor ;)

Usch så drygt med kollektivet. Lite den känslan hade jag i vintras när min var hos beridaren. Verkligen si och så med rutinerna, tider för utsläpp och intag samt fodringar. Och då blev hon ju krubbitare också, så inte var det bara mina nerver som spökade av ovissheten :crazy:

Fast jag tycker nog inte att lösdriftsiden verkar så tokig. Den lilla erfarenhet jag har av lösdrift är att hästarna håller sig ganska lugna eftersom det inte blir nån "grej" vid utsläpp, ihopsläpp osv. Dessutom tror jag det sammantagna slitaget på en ev skada blir mindre än de timmar de står i sjukhage och studsar omkring...

Kan du inte diskutera saken med en veterinär? Om du får henne till din tränare på lösdriften så kanske du dessutom har möjlighet att låna en häst för din egen ridnings skull under hennes konvalecenstid?

Skulle också säga att det är värt att undersöka, jag har bra erfarenhet av att "rehaba" hästar genom att glömma bort dem i en hage under ett halvår och sen sätta igång igen :angel: om inte annat så är det oftast bra för den mentala hälsan (för alla inblandade) och som sagt, det går oftast lugnare till när de har möjligheten att röra på sig istället för att stå instängda. Jag har fått ställa ut en häst i stor hage eftersom den inte ville stanna i en liten och börjat rida på börja spår inne på bana för tidigt eftersom den var farlig att ta utanför staketet till en början. Ibland måste man liksom lappa ihop en egen strategi utifrån sina egna förutsättningar, man ska ju orka igenom det och ha motivationen kvar när man kommer ut på andra sidan också.

*kl*

Nu är det snart dags för oss, sista återbesöket! :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Tisdag 24/9 .. Sjukt nervöst inför vad som eventuellt komma skall.... Men samtidigt, underbart med en slutgiltig dom så att jag VET vad som händer och kan glädjas åt att få börja jobba med min vackra igen :love:, eller gå vidare, om det nu kommer att gå, herregud om hon inte kommer med hem....:(

BE FÖR OSS! :)

Och ett litet OT, är man dum i huvudet om man funderar på att betala 2200kr för en nosgrimma? :cautious:

;)

Jag håller alla tummar och tår för att det ska gå bra för er :)

Ja, man är dum i huvudet om man köper en nosgrimma för 2200 kr om man inte har råd med det. Om man har råd så är det väl fritt fram. Jag personligen är dock för snål för att lägga så mkt pengar på en sådan sak, har annat högre i prioritetsordningen. Men det är ju bara upp till mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka