Sv: 07-ornas 14:ende tråd
*kl
För det första kan jag påminna er om att jag är världsmästare på att måla fan på väggen...
Min häst är halt. För första gången sedan jag köpte henne kan nämnas så givetvis tror jag att det blir flera års konvalecens, skytteltrafik till kliniken osv så de spekulationerna kan vi hoppa över för att gå över till fakta:
I lördagskväll ringde min hästvakt och sa att hon hade ett sår på skenbenet höger bak, framsidan nedanför hasen mitt på skenan. En liten ficka så jag åkte från jobbet och kollade, det såg inte alls farligt ut, tror hon brallat och slagit på sig själv med nån söm. Lite svullen såklart men det blir hon ju för ingenting. Såret spolades ur med koksalt före ridning och efter, samt lade på lite LHP-salva som skydd. Hästvakten red och jag tittade till en början och inget syntes. Enligt hästvakten gick hon kanonbra hela passet, inga tecken på att ha ont och fin bjudning.
Igår red jag ut, jag kände inget märkvärdigt alls som jag inte kunde ha känt vilken dag som helst. Mest skritt och trav pga underlaget men gick in på banan och red lite serpentiner i galopp utan problem innan jag skrittade av.
Idag skrittade jag fram ganska länge och gick sedan in på banan. Hon kändes lite tråkig i framridningen, vilket förvånar mig lite då hon gått så bra sista månaderna. Men hon är ju ett sto och jag med, denna vecka är min sämsta i månaden så att jag rider dåligt är inget konstigt. Hon hade bara inte så bra bjudning, inget bråk eller stök. Jag sänkte kraven lite och jobbade med att renodla hjälper och jag tyckte hon svarade bättre.
Men jag tyckte ändå sedan när jag började jobba lite mer att hon inte var sig lik, mer än vanligt benägen att flyta iväg åt höger i vänster varv och ville inte riktigt ta i med höger bak. Märktes inte på rakt spår nånting men på volt var hon diffust ojämn. Kändes inte bra i magen men inget jag kunde ta på.
Jag gick in och hämtade en stallkompis, visade henne i trav och galopp på volt i båda varv. Jag tyckte att hon kändes sämre efter några varv och kompisen tyckte att hon såg mer tung ut på vänster fram (vilket ju förklarar om det är höger bak som är ont). Kvittot tycker jag är att när jag tar in henne på en 10m volt i höger galopp vill hon inte alls ta i. Hon blir inte arg men man känner att hon avlastar.
Suck. Förvisso förväntar jag mig inget annat än ett överben då hon fått ett slag, hon får alltid knölar på benen för minsta lilla. Hon var lite varm på benets insida innan jag for ut och red, men jag tänkte att jag provar och ser för hon var inte direkt svullen. 'Hon har aldrig tidigare behövt några åtgärder för att hon slagit på sig.
Hur skulle ni ha gjort? Vilat några dagar och avvaktat eller vad? Hur gör man annars om det är ett aktivt överben? Jag är så lyckligt förskonad från hältproblematik så jag blir osäker på vad som är rätt...