07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Känner med dig! Det är ungefär samma känsla som jag har haft i snart 2 år! :( Hoppas verkligen att hon läker och att ni blir back on track så fort det går! :)

*kl*

Bokar sista återbesöket för min fröken nu i veckan, sen blir det sista domen! GIVETVIS vill jag ha kvar henne, herregud jag börjar typ gråta varje gång jag åker till henne nu och hon kommer galopperandes och vill mysa :love: men samtidigt ska det bli RIKTIGT SKÖNT med ett avslut! Det är så extremt frustrerande att inte kunna planera någonting utan att bara gå o vänta hela tiden! :arghh:

Lider med er som har trasiga hästar. Jag vet verkligen hur frustrerande och stressande de är.:nailbiting:

I dag hade vi sadelutprovare ut från Equipe. Jag kunde tyvärr inte vara med när de kollade min häst. Då är det lyx när man får hjälp, så att de ändå kollade hennes sadel och mäta henne. Hon va ju inte helt oväntad väldigt bredd, och hennes sadel var ngt smal trots att det är en wide. Men ingen katastrof. Kom till stallet så jag hann pratade med sadel teamet(på 3 personer). Deras förslag var att beställa en sadel efter hennes mått, för även om jag inte ville ha den så behövde de den som visningsexemplar. Absolut, sa jag och frågade vilken modell de va. Victoria, svarade hon. Googlade snabbt upp den när de åkt. Efter att ha sett prislappen på nätet, så tror jag inte de är sadeln för oss, 44 00SEK.:eek: Shit, visste knappt att de fanns så dyra sadlar. Men de kan ju vara kul att testa.

Slänger ut en fråga här som egentligen hör till avel. Vad tycker ni om Embryotransfer på häst? Vi pratade lite löst på skämt om de häromdagen.

Usch ja, jag vet. Har en vän i stallet som också stått med skada häst i över ett år. Kollade honom i veckan och han var fortfarande halt. :crazy:

Känner mig gnällig som bryter ihop efter 2 månader bara. :down:

Jag förstår din känsla av att behöva komma fram till ett beslut, jag tror min vän är där snart också.

Du är INTE gnällig! :) Varje dag med skadad häst kostar både tid, tålamod och pengar! Så det är okej att vara ledsen & gnällig från dag 1! :)

Ja, nu är det ju sista chansen! Veterinären har ju bestämt att antingen skall vi åka hem och börja rida eller så tar vi bort henne där och då. Det blir inget mer 6 veckors vila försök utan det är allt eller inget denna gång, är hon läkt så är hon, är hon inte så läker hon troligtvis aldrig tillräckligt.

Även om det känns hårt på ett sätt så är det Amazing som skall vara i första rummet och nu har hon fått en underbar sommar och jag vet med gott samvete att jag gett henne alla chanser och möjligheter i världen att bli bra oavsett utgången! :)

Känner verkligen med både dig och Marvin, det är så himla frustrerande att inte kunna träna och rida som vanligt... Hoppas verkligen era fina tjejer blir bra nu! Aldrig aldrig ett lätt beslut att avbryta behandling, men jag förstår verkligen hur det känns. Man kan ju inte fortsätta i all evighet... :( Du har ju som sagt verkligen gett henne alla chanser och en mycket värdig sista tid! :bow: Håller verkligen tummarna att det blir positiva besked!

Charlotte1975: 44000!? Oh herregud! :eek: Jag som klagade på 5000... :crazy:

Hunter: Vad fin hon är på filmen! :) När får du hem henne igen?

Ja j-lar vad dyr Victorian är! Såg den på annons och den ser ljuvlig ut (och inte helt olik en Childeric:p).

*kl*

Har varit på tävlingen idag och det gick rätt bra:). Blev personbästa i L:A med 64,47% och en andraplacering. Vinnaren var också en ponny, en etablerad FEI-ponny som jämnt plockar placeringar. Skiljde ett litet poäng mellan oss. Nästa helg rider vi L:B3.

http://www.youtube.com/watch?v=RCALOonic3Q&feature=c4-overview&list=UUQV8gM8WhyP8g_yiVm1tMJw

KL
I helgen har jag haft syrran här. Igår red hon ett dressyrpass och idag blev det lite gymnastikhoppning efter en kort uteritt. Igår fotade jag och idag blev det några filmsnuttar, så varning för bildbomb!

DSC_0354_zpsad454244.jpg

Vi började nosa lite på att flytta rumpan på volt. Bara några steg åt sidan och sen framåt, mycket duktig ponny fattade fort, men hon tyckte det var JOBBIGT!
DSC_0371_zps3e9f8f7e.jpg

I galoppen tränar vi mycket på att variera tempot. Samla samla samla och sen framåt igen. Det tycker Queenie är JOBBIGT men det blir märkbart bättre för varje ridpass!
DSC_0389_zpsac6e7848.jpg

DSC_0406_zps43d1d041.jpg

När de galopperat klart i vänster varv var syrran helt slut, så då fick jag rida lite. Hon fotade lite också så här kommer nån bild även på mig.
DSC_0449_zps1a4fd0c2.jpg

Efter några mycket bra samlade språng blir det eftergift och klapp och framåt igen. ;)
DSC_0531_zpse09f55b3.jpg

Idag blev det som sagt lite hoppning. Här finns tre korta klipp från dagens övningar.

http://www.youtube.com/watch?v=gEsTpmZ1QAo

http://www.youtube.com/watch?v=Uv0yv-_O5LM

http://www.youtube.com/watch?v=y-KtTmKhLlw

Efteråt var ponnyn genomsvettig och fick sig en välbehövlig dusch. :)

IMG_20130908_161409_zps3daa6a98.jpg

Vi försökte ta en uppställd bild också men det gick inte så bra. :p
IMG_20130908_161536_zpseda434bf.jpg

Nya sadeln ligger verkligen som en smäck, jättenöjda är både vi och hästen! Nu skulle man bara haft en dressyrsadel också...

Hurra! Jättefin form hela tiden. Men det var väääldigt snällt att få 6 på den där ryggningen :D

Men nu får du ta och jobba på rakriktningen. Hon springer ju på dubbla spår i både hö och vä galopp:p

Igår red Divis och jag ut på en skön runda i skogen. Trav i bra tempo, galopperade lite backe och sen klättrade vi lite i skogen och tog en lång runda hem på stigarna så hon fick jobba med att lyfta tassarna.

Idag värmde jag upp i skritt och trav i skogen, första gången utan graman ute sen i vintras när vi slog runt, sen red vi ett pass i ridhuset. Galoppjobb idag. Tränade på att öka och minska galoppen vid varje bokstav. Väldigt bra jobb. Hon kändes fin och lösgjord. Imorgon blir det nog lite travbommar.

Visst var det väääldigt snällt bedömt:D. Vi jobbar mycket med spårningen i galoppen på träning. Lyckades tyvärr inte komma till så bra ridning för dagen att jag kom åt det inne på banan.

Ja hahaha det där hade varit 3 i Stockholm :)

Svårt det där med spårningen. Jag rider alltid innanför spåret i alla gångarter. Då måste man rida rakt :D

Inte så mycket jag rider på staket/vägg heller. Vår ena ridbana är så himla stor att man mest är på egna spår. Kan dock meddela att det går att gå på dubbla spår ändå:p.

Jag är överlag glad att jag tävlar i de norra delarna av landet. Annars hade jag aldrig fått några rosetter:D.

Ja vår ena utebana är 50x100... där är det inte heller lätt att få till spårningen. Man behöver liksom en vägg som man själv kan rikta in sig mot.

Du ska inte klanka ner på er själva och förminska era placeringar. Ja det kanske är lite svårare i Stockholm för det är typ 40 starter i varje klass men ni hade säkerligen tagit placeringar här nere också.

Väldigt trevlig ritt :) Du är min vuxnaponnyryttareidol ;)

Jag är riktigt riktigt sugen på att ha en ponny också. Men jag kan inte se hur jag skulle få det att gå runt ekonomiskt och tidsmässigt med mitt liv idag. Med min hästkostnad i dagsläget måste jag jobba minst som jag gör nu, och jag har definitivt inte tid och ork till två hästar inkl skötsel när jag jobbar vissa 7-dagarsperioder. I mitt stall kan man köpa till mockning, iordningställande av foder osv men då blir det ju såklart ännu dyrare...

Jag hoppas att jag någon dag hittar ett mellanalternativ, tex en bra lösdrift med närhet till anläggning så att fasta kostnaden blir lägre, stallarbetet mindre tidskrävande samt ändå ha träningsmöjligtheter. Men det kanske är en utopi det med...

Apropå konkurrensen i södra Sverige så kan jag säga att de flesta ekipage jag sett i LB och LA senaste helgerna här nere varit allt annat än en fröjd för ögat. När jag bodde i norr trodde man alltid att nivån skulle höjas flera snäpp så fort man kom söderut, men jag tycker ärligt talat inte att det är nån skillnad på lättklassekipagen här och de "hemma". Förutom att hemma var det inte 40 starter per klass och bortlottning osv var ett okänt begrepp... ;)

Grattis! Så kul att det rullar på så bra :) Ska hålla en tumma för er nästa helg då jag själv inte ska rida. Men ut o kika tror jag allt att jag måste.

Tänker på er med skadade hästar och känner igen mig från förra pållen. Det tar nått enormt att ha skadad häst. Men jag tror att det är rätt att inse att man inte kan hålla på o behandla i evigheter. Nån gång är det nog. :( Skickar styrkekramar till er!

Vad fin hon är din Barbie! :love: Blir så sugen att åka ut på tävling när jag ser dina filmer! :d

KL
Idag klippte jag fröken ponny lite. Hela halsen, bogen och bringan, satan vad hon satt päls redan nu... :crazy: Hon stod stilla och höll sig i skinnet, duktig. Sen blev det bara en lugn barbackatur, ca en timmas skritt på lång tygel, mysigt värre! Tillbaka hemma var hon ändå svettig mellan bakbenen... :cautious:

Bruce är också jättelånghårig redan :wtf:, han ser hemsk ut... Men jag väntar nog med klippning lite till. Tänkte tävla 22 sedan ska han gå saluhästvisning den 28e, blir kanske så illa tvungen tills dess :meh:

Det är verkligen en trevlig och fin ponny ni har!

Fiorano Grattis till placeringen! Mycket trevlig ritt :)

Vogue och Marvin Usch jag lider med er och just nu förstår jag hur det känns att inte kunna rida även fast mitt uppehåll är av en bra anledning.

kl
Men jag saknar min pålle måste jag erkänna även fast det går bra för honom. Han är du anmäld till sin första hopptävling och en debutant fälttävlan och jag är redan nervös:D:o Men det kommer säkert gå bra!

Idag stillade jag iaf min hästabstinens genom att vara i stallet när hovslagaren kom. Och det blev naturligtvis en premiär sittning för E ;)
bca4f798-59f2-4c93-b492-ead02d651d57_zps782a5431.jpg

Kan inte annat än att hålla med om att det inte är gnälligt. Det är förfärligt jobbigt att ha skadad häst och det tar ju som sagts sällan mindre tid. Det är då man blir påmind om hur mkt det påverkar ens liv och välbefinnande. Hoppas det löser sig till det bästa och ni har möjlighet att rida lite på andras hästar även om det inte är samma sak:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 245
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv