07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Vad roligt efter allt slit! Försöker lära mig ngt av er utveckling eftersom jag befinner mig ungefär där du verkar ha varit i vintras. Min är ju som sagt inte bråkig utan saknar bara frammåtanda. Jag kan inte få honom och tända till eller tycka ngt i ridningen är roligt. Han kan vara "pigg" i hanteringen men så fort han får på sig utrustning blir han typ molloken.Just nu kan jag inte märka att det skulle vara ngt kroppsligt men han har ju problem med sina hakningar till och från och jag vet inte om det påverkar. Just nu vet jag inte vad jag ska tro eller göra. Han kan vara riktigt fin men just nu kräver det en ridning som jag inte tycker är ok varken från mig eller ngn annan. Börjar fundera på att skicka honom till ngn hopp eller fälttävlans ryttare för att se om det går att få honom att tända till och tycka det är lite roligt. Ngt måste jag hitta på för som det är nu så är det mest sorgligt. Tipps mottages tacksamt!

Sådär var herrn när han var 3-4 år, gick knappt att trava på en bana och än mindre galoppera. Han gjorde absolut ingenting med särskilt stor entusiasm och framåtanda under sadeln. Men det släppte när jag anpassade träningen och i takt med att han fick göra annat. I början red jag bara ut och raceade i skogen, hoppade terränghinder, banhoppning med fokus på att det skulle vara lattjo och gå undan och mycket med draghjälp.

Vad är det han kräver i ridningen som inte känns okej för dig? Att låta honom hoppa och gå terräng kan nog vara väldigt gott, jag brukar förespråka terräng för hästar som har börjat tycka att livet är lite pest. Det är få som inte tycker att det är kul när de lärt sig vad det handlar om :)

Och här går det en hit och en dit. Igår tränade vi dressyr och det var mycket "mähä" och emellan så blänkte han till rejält. Red igenom skolorna i trav och galopp och fick till riktigt bra öppnor med fint flyt samt jobbade med trav och galoppökningar. Det bästa var ändå att mitt i en galoppöppna så tog jag tillbaka honom ordentligt på ytterhjälperna och då gjorde han ett galoppombyte. Ett riktigt bra! Det var både rent och med rygg, schwung och bärighet. Bröt av och berömde rejält och lite senare på passet så gjorde han ett till riktigt bra när jag skulle korrigera honom. Beröm för det också. Jag sparar alltid dressyrbytena tills hästarna har en riktigt stark förvänd och är så raka och välridna i galoppen att det blir klokt resultat och inte bara fläng och en för öppen häst som det lätt blir i bytena i hoppningen. Men det här känns lovande inför vinterns dressyrsatsning.

Idag skulle jag gymnastikhoppa honom lite, skippade framskydd och martingal eftersom jag bara skulle trimma och ville se om han skulle falla tillbaka i gamla vanor och börja slita och dra i tyglarna utan den. Han var superfin under värmningen, det vi tog igenom under mindre prydliga former igår satt idag. Och trots att vi red på utebanan och rådjuren gömde sig i buskarna så gjorde han som jag sa och slängde sig inte en enda gång. Sedan hoppade jag fram på 90-100 (två räcken och en oxer) och han var SÅ fin. Drog inte och var lätt att rida fram till hinder och efter också. Stadig i galoppen och mjuk i kroppen. Höjde upp till 130 och hoppade en runda till och varenda språng satt som en smäck. Superenkel och fin, när han är där så är det så lätt. Det är bara så mycket arbete för att komma dit :meh:

Nu hoppas jag att effekten sitter i och att han inte börjar med sina trix igen när han fattar att martingalen är av, i så fall får jag väl hänga på den igen och hoppas att han släpper snart i hoppningen ändå. Men åh, jag var helt gråtfärdig efter passet för att han var så fin att rida. Jag behövde en sådan här dag och den här känslan, har tvivlat en del på min egen envishet när det kommer till den här hästen ibland under senaste tiden.

*kl

Har ridit mitt första pass på banan sedan programridningen förra veckan. Alltså en veckas vila från dressyr, och det märktes :o
Uteridning i all ära, bra med raka spår, olika underlag och inspirerande miljö. Men gud så trist det var att rida henne nu när det är en vecka sedan jag red igenom henne ordentligt... Jag hade fokus på det vi fått i hemläxa, dvs böja igenom ordentligt, i den mån det går stå på tygeln i halt samt att jag ska komma ihåg eftergift och inte bli hängande i handen + inte nöta med skänkeln.
Visserligen har jag det upplägget även ute, men det går inte att komma ifrån fördelarna med böjda spår och koncentrationen som delvis är bristfällig ute.

I slutet kändes hon ändå okej, gick att flytta in bakdelen i alla gångarter, bjöd på bra framåt och slog sig inte fri speciellt mkt, utom när vi jobbade med tagen bakdel i galopp. Men jag tror verkligen att jag behöver rida igenom henne ett par gånger varje vecka, idag kändes det som att vi var tvugna att börja om från noll. Inte mkt bråk, mer en känsla av ringrost och inte alls samma schwung som hon hade samtliga pass jag red förra veckan.

Åh vad härligt med ett sånt pass. Hoppas han slutat med allt sitt trix och fix. Någon gång ska han vl växa upp :p
Min gamla häst blev dock inte riktigt ridbar förrän han var 7 år. Sjukt sen i utvecklingen. Men då jävlar :D

Ale tänkte jag också på men de verkar bara ha rehab som man kommer dit och gör, sim o dyl. Fjärås hittade jag inget alls när jag googlade?

Det verkar hur som fungera helt ok nu. Hon går ute dygnet runt med en kompis. Visst hon vandrar lite, lite rastlöst och ibland med något travinslag men väldigt lugnt och avslappnat. För det mesta står de dock bara och hänger eller ägnar sig åt det här; :p

1185809_10151845905199784_1564935041_n.jpg

Jag travade henne några steg på fast underlag igår och det ser ok ut. Jag försökte också palpera båda knäna samtidigt för att känna olikheter, ståendes bakom henne och kan inte säga att jag hittar jättemycket olikheter annat än det som är lite tjockt runt såret fortfarande.
Sen kan hon ju inte lyfta upp benet högre än kanske 3 dm över marken, sen tar det emot, det var ju lika på klinik så lär ju bli en del rörlighetsrehab såsmåningom.

Har som jag nämnt förut fått glädjen till en ny ridbekantskap, en 6-årig herre, shire/morgankorsning. Riktigt rolig och trevlig att rida. Är inte riktigt i sin kropp än men känslig, lyhörd och framåt, även på banan, så jag har fått tillåtelse att jobba där en del då ägaren inte är så pigg på det och jag gärna jobbar på min egen ridning. När nu min egen tycker banan är skittrist och vi inte är där så mycket.

Förlåt men nu är jag nyfiken; Varför rider du galopp med tagen bakdel? Nu har jag ju aldrig sett en film på er så jag kan ju vara ute och cykla men det känns som det är alldeles för svårt för den utbildningsståndpunkt ni är på. Det är ju sjukt samlande och kräver en riktigt lösgjord rygg och styrka.

Tycker det är många som rider rörelser som hästarna inte alls är klara för. Jag skulle aldrig rida en rörelse om inte hästen är helt lösgjord (eller helt är ju så sjukt svårt så dit kommer man väl aldrig men väldigt lösgjord) på rakt spår, på volt i alla gångarter och stadig i formen. Det är inte konstigt att man får bråk och protester när man begär saker av hästen som den inte alls är redo för.

Hoppas du inte tar illa upp. Allt var inte riktat mot dig eller andra i tråden utan jag började tänka allmänt.

Jag och Divan har precis börjat lite med öppna och skritt/galopp övergångar.

Kl
Idag var jag äntligen tillbaka i sadeln igen! Ponnyn har vilat sen onsdags förra veckan eftersom min rygg varit helt paj, men nu kändes det okej igen! Sen sist har vi ju äntligen fått hem en bra sadel och satan i gatan vilken skillnad det blir!

Jag var beredd på en tokig häst efter så lång vila men bortsett från lite sidoskutt och en helomvändning så skötte hon sig bra. Mäktigt att känna hur de riktigt tar ut stegen uppåt framåt när sadeln sitter som den ska, milsvid skillnad! Fick till några bra skänkelvikningar över grusvägen och nosade lite på sluta i skritt. Bara några steg och sen framåt. Hon har en helt annan galopp i nya sadeln, man får massor av häst framför sig och plötsligt kommer ryggen upp och hon söker sig fram till bettet. Wonderful! :love:

Sista biten hem gick några väääldigt pigga och glada kossor i en hage som går en lång bit längs vägen. Queenie brukar i vanliga fall inte bry sig men de for runt som äkta rodeoämnen så ponnyn balanstravade med svansen i vädret. :p

Vill bara säga att jag tycker det är jättekul att det går så bra för er! (är så uppe i allt mitt eget att jag varit dålig på att kommentera er andra. Självisk, javisst.. :p ;) )

Ut och tävla med er nu också, på riktigt. ;)

sommarminne; jättekul att det går så bra med lastningen nu så att ni får kommit iväg och tränat. Är ju så inspirerande!

fiorano; Är det inte att få bra resultat på tävling som är poängen? ;) Är väl bara jättekul och ska ju inte ge prestationsångest utan bara ett bra bevis på att du jobbar rätt. Du får väl hoppa upp en nivå i klasserna på tävling då så du alltid kan skylla på det om det går dåligt. :p

Marvin o cirkus; vi får väl starta en rehabtråd sen där även vouge förhoppningsvis kan vara med i.
Jag har släppt alla förhoppningar om att övh göra något annat än möööjligen skritta uppsuttet före nyår. Är glad om vi är tillbaks där vi var, om typ ett år eller kanske, om jag har tur, försommaren nästa år.

Jfrelin; skönt ni fick fatt på vad som känts skumt med henne.

Undret; Hoppas på det definitiva genombrottet nu då. Det ser ju iaf väldigt trevligt ut från sidan, tills hans flippar. Kommer nog bli kanon men tar nog ytterligare lite tålamod från dig. :)

Vad skönt att det funkar bättre nu. :) Vilken häftig korsning det lät som din extrahäst!

Undret: Härligt med ett sånt kanonpass!

stjarnfrukt: Håller med, utevägar i all ära, men ibland önskar jag verkligen att jag haft en bana att rida på... Får hålla mig till lägdorna runt ikring, men det är ändå inte samma sak.

Jag tar inte illa upp. Detta är något jag inte uppfunnit på eget bevåg så jag kan inte tro att det är skadligt eftersom min tränare har infört detta för att min häst har en tendens att flyta ut med bakdelen åt höger, alltså rider jag tagen bakdel för höger skänkel för att kunna flytta in bakdelen. Detta gör jag främst på volt, kanske ett halvt varv för att checka av att jag kan flytta in baken. På långsidor jobbar jag mkt med att flytta in bakdelen, tänk tvär skänkelvikning, för att få igång bakbenen på henne. Detta gör jag främst i trav men även i skritt och ibland i galopp (fast inte speciellt tvärt då). Hon blir väldigt lösgjord av det.

Senast ändrad:

Jag vill gärna tävla. Men jag har ingen klubbtillhörighet och ingen licens, sen jobbar jag de flesta helger med tävlingar som känns på rätt nivå, och jag vet inte om jag orkar lösa nån licens osv för att max hinna åka på en tävling i år :o Hade också gärna hunnit iväg lite innan vintern och halkan, eftersom jag är så ovan att köra hästsläp då jag precis köpt min första egna transport, men jag ser ut att missa den enda tävling jag siktat in mig på då det nog blir att åka iväg till min tränare den helgen...

Så därför har vi inte nåt inplanerat.

Det var iofs väldigt bra att vara tvungen att rida ut hela tiden jag hade hästen stod hos beridaren. Där fanns varken bana eller ridhus, utan de åkte iväg för att rida inne. Eftersom jag jobbar som jag gör, missade jag väl 70% av alla tillfällen och därmed var jag tvungen att rida ute. Men där och då var det bra, eftersom det var uteridningen som var det struliga just då. Nu när hon går bra både ute och inne, behöver man bådadera lika mkt... Hon behöver ridas ute för att hållas i schack, blir lite sprättig och taggad om det blir för sällan, men hon behöver samtidigt ridas igenom på banan för att hållas smidig och mjuk...

Okej då förstår jag :D

Själv är jag allergisk mot att flytta bakdelen för att få hästen rakt. Jag har alltid lärt mig att man ska flytta framdelen efter bakdelen.

Om hästen går innanför med ena bakbenet flyttar man in bogen och går den utanför så rider man med mer innerskänkel och bättre ytterhjälper.

Fast det finns ju många vägar till Rom :p

Ska diskutera detta med min tränare, är alltid intressant att höra en mer ingående förklaring. I det stora hela tycker jag faktiskt att min häst är ganska liksidig, får det även bekräftat av en tränare som jobbat med henne emellanåt sedan jag köpte henne.

Antingen har jag ingen känsla eller så är hon ganska lättsam på det viset. Jag märker det främst på att hon tycker det är jobbigare att flytta in vänster bak under kroppen.

Edit: Jag ,kom nu på att jag även blev tillsagd att rida tagen bakdel för att vänja henne vid min ytterskänkel som var rätt svag innan.

Senast ändrad:

Det jag inte tycker känns och är att jag var på väg mot ett håll där det krävs ganska "övertygande" drivning för att det skulle få någon större effekt och i stället för att vara i en övergångsperiod känns det som han börjar stänga av.( Jag försöker alltid vara noga med att inte bli tjatig med skänkeln.) Värst är nästan skritt ute. Det som kan vara svårt också är att han när han blir seg i bakbenen också blir väldigt långsam och stor i steget och när jag inte lyckas få honom kvick både mentalt och i gången blir det både tungt och svårt för honom att hålla i hop sig och själv har jag inget att hålla i eftersom han inte riktigt driver. Nu har jag i några dagar backat till att bara gå i den gångart jag ber om sen får han välja hur fort han går i gångarten samtidigt som jag är ytterst noga med att inte klämma. Det kan gå deprimerande långsamt(både inne och ute)men jag har märkt att han kommer igång efter 10-20 slowmotion. Så jag kör vidare på den stilen ett tag. Hoppningen inne tycker jag är svår när han saknar tryck och är så okvick samtidigt som jag själv är ovan. Och det går inte bara att jaga på honom för då faller han i sär så mkt att det nästan blir en bromseffekt. Men jag tänker att lite uteaktiviteter helst i grupp där han måste bli lite kvick borde kunna hjälpa lite men han bör nog ha en pilot som är bättre än mig på de sakerna så han kan få lite stöd...

Åh vad härligt med ett sånt pass. Hoppas han slutat med allt sitt trix och fix. Någon gång ska han vl växa upp :p
Min gamla häst blev dock inte riktigt ridbar förrän han var 7 år. Sjukt sen i utvecklingen. Men då jävlar :D

Slutat har han nog knappast, räknar med ett par ofrivilliga resor på tävlingarna fortfarande :angel:

Men det tar sig. Från att ha varit lika svår hemma som han är borta nu och ännu värre på tävling så har han slutat trixa hemma (i alla fall med vändningarna och rusningar åt andra hållet) och är överkomligt besvärlig när han får fnatt på tävlingsplatsen. Och han är sen, det vet jag ju. På alla håll och kanter och både i kroppen och knoppen. Men som sagt, det måste ge sig någon gång. Och då är det min tur att få springa ärevarv :angel:

Och i denna goda ande så har jag beställt kandarbett till honom. Vi börjar med att testa stång med äppelsmak och anatomiskt tvådelat bridongbett. Han gillar att pyssla med det han har i munnen så en stång som smakar gottigott passar nog, och han gillar inte smala bett så vi får se om ett anatomiskt ligger bättre i munnen än ett vanligt. Annars har jag ett liggandes hemma som han kan få prova också. Det var rea i butiken så köpte tre bett för 350 kr. Då kan man experimentera lite.

Senast ändrad:

Var i landet bor du?

(Tänkte i förhållande till de fälttävlansbanor och således även ryttare som ägnar sig åt sådant finns)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 245
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka