07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Det var inte din häst jag såg. Kollade startlistan nu :D
Jag är nog med lite nördig för jag tycker också att poängen spelar en viss roll. Hade faktiskt inte kunnat föreställa mig att traven skulle få så "dåligt" som 6.5 :(. En 7:a hade varit ok, den traven som hon sen visade under uppsuttnat hoppningen, efter att hon fått kissat, var definitivt bättre än 6.5 (enligt mig som är proffs :angel: på bedömningar)

Jag har släppt kvalitén och kommer nog inte att försöka mig på det igen heller. Herrn var väl förberedd och gjorde ett mycket bra ridprov, även om visningen skedde i kotdjup lera på en utebana i snålblåst. Min dressyrtränare och diverse andra tittade på och tyckte att det såg bra ut, vi var helt inställda på resultat liknande de från 3-årstestet (sjuor och åttor, där blev han klass 1 i både hoppning och dressyr).

Vad hände? Han fick femmor med motiveringen att han var halt och kom sist. Något som veterinären ansåg väldigt märkligt då jag åkte in med honom för grundlig utredning ett par dagar senare.

Usch vad jobbigt :( Här blåser det halv storm, blåser det hos er också? Det hjälper ju liksom till att stirra upp dem...

En av mina hästar kan inte stå i boxvila. När hon trilla ner i brunnen så stod hon först 6 veckor på klinik och sen skulle hon stå i box hemma. Men det gick ju inte och det visste jag på förhand. Så det var bara att släppa ut henne i hagen. Nu hade hon ju "bara" en gigantisk sårskada - så visst hon drog ju sönder en del av det som hade läkt men hon överlevde i alla fall...

Det jag vill säga är att jag vet hur jobbigt det är när de måste stå i box/sjukhage och de blir stissiga och man blir så himla orolig att de ska skada sig än värre, rymma :crazy:

Jag har släppt kvalitén och kommer nog inte att försöka mig på det igen heller. Herrn var väl förberedd och gjorde ett mycket bra ridprov, även om visningen skedde i kotdjup lera på en utebana i snålblåst. Min dressyrtränare och diverse andra tittade på och tyckte att det såg bra ut, vi var helt inställda på resultat liknande de från 3-årstestet (sjuor och åttor, där blev han klass 1 i både hoppning och dressyr).

Vad hände? Han fick femmor med motiveringen att han var halt och kom sist. Något som veterinären ansåg väldigt märkligt då jag åkte in med honom för grundlig utredning ett par dagar senare.

What?!? Du skojar hoppas jag :crazy:

Nope. På samma ställe så fick en häst nio på temperament, den fick ett utbrott inne på banan så ryttaren fick "tillrättavisa den bryskt" men det räknades nog inte.

Att visa unghästar är som att spela roulett. Och det handlar inte bara om att ha en färdig häst, rätt personer ska visa den och stå bakom också.

Alltså jag tänker att när jag representerar mitt företag eller min branch så är jag professionell (jag gör en del oberoende granskningar), jag kanske är korkad som förväntar mig samma sak av andra när de representerar organisationen ASVH :crazy:?

Håller med om skumma bedömningar. Min var ju liten (157) men såg färdig ut i kroppen som treåring. Hon fick rätt dålig kritik på typen, men de som var över 170 och såg ut som älgkalvar utan styrsel i kroppen de fick jättebra....

Är de mindre än 160 och högre än 170 så ska det bli 1 poängs avdrag på typ då det är utanför rasstandard.

Min erfarenhet av konvalescenser är att de brukar lugna ned sig efter ett tag. Absolut inget foder som ger mer än grundenergin de behöver.

Det är svårt för en häst i full kondition att helt plötsligt inte göra något. Det tar ett tag innan de går ner i energi.

Hur länge är "ett tag"? Har ju stått i två veckor nu och har accelererat sista två dagarna nu.

Hunter; Blåser enormt ja. Så stoppade bomull i öronen och då tagga hon ner lite iaf.

Jag vet ärligt inte hur jag ska göra. Har bara ångest över att jag i slutänden inte kommer ha någon hel häst. :(

Vad konstigt, men blåste inte domaren ut er om hon tyckte hästen såg halt ut? Jag satt som uppläsare på vår kvalitet och då blåste vi av två hästar som gick orent. Sedan blev de såklart sura ändån (det var ju hopphästar som ville kvala så de hade inte brytt sig om att få under 5or på gångarterna), men det blir ju ingen rättvis bedömning om hästen går orent, eftersom det aldrig kan bli högre betyg än 5.

Bruce fick 888 exteriört, 877-7 på gångarter och 9-7 i löshoppning på sin kvalitet. Men då var han mindre riden än vad våra 3-åringar brukar vara när de visas, så han orkade ju inte visa något register i varken trav eller galopp.

Min 08a fick 898, 687-7 och 7-7. Helt rättvisa siffror, kanske hade han kunnat få 6,5 på skritten om det hade varit halvpoäng men å andra sidan hade kanske traven gått ner på 7,5 också.

Alltså min tokmärr gick inte att vänja. Hon lugnar sig aldrig. Inte hemma. Så med henne om hon nu behöver stå länge på box någon mer gång så kommer jag att lämna henne på rehabstall för hon kan stå på box på klinik men inte hemma. Men många hästar finner sig ju. När Becka fick sin sårskada i våras så stod hon på box - faktiskt väldigt snäll.

Så det är mitt bästa tips - rehabstall. Säkert dyrt men jag betalar gärna lite för att få lugn i kroppen. Vet hur sjukt orolig jag var att jag skulle hitta min häst sönderslagen i boxen när jag satt på jobbet. Tog semester i mörkaste november och satt med henne i hennes box i två veckor från utsläpp klockan åtta på morgonen till insläpp klockan 6 på kvällen (detta var innan jag hade eget stall) när hon hade haft en sten i hovbenet och stod med gips...gipset fick inte bli blött och det var den regnigaste november i mannaminne..Mölndalsån svämma över och järnvägen rasade..
Vet att jag försökte hitta ett rehabställe då men hitta inget, nu finns det vet jag, men detta var ju några år sen...

Hon har väl bara varit hemma en vecka? Jag skulle ge det en vecka till eller som Hunter säger försöka hitta rehabstall. Annars får ni lov att ge henne lugnande :(

Alltså jag tänker att när jag representerar mitt företag eller min branch så är jag professionell (jag gör en del oberoende granskningar), jag kanske är korkad som förväntar mig samma sak av andra när de representerar organisationen ASVH :crazy:?

Ja du är korkad... men det visste jag ju innan :sneaky:

:D

Håller helt med dig ang rehabstall på långvarig skada med strikt vila tex .
Värt varenda krona . Hästarna fixar det mycket bättre på ett nytt ställe än hemma för det är att måsta frångå de vanliga rutinerna hemma, kanske stå ensam inne i ett tyst stall med kompisarna ute osv, som brukar vara jobbigast för dem. Om man inte kan få tag i ett rent rehab stall hade jag ändå satsat på att stalla upp temporärt på tex en stor anläggning där det är mycket aktivitet, hästar och folk och hävder saker under dagarna att kika på osv .

Nej, det hade jag definitivt märkt av. Jag stod som ett frågetecken när de tillkännagav siffrorna, var säker på sjuor och uppåt eftersom det kändes så väldigt bra när jag red honom. Nu har jag förträngt detaljerna men han fick femmor och sexor av gångartsdomarna och inte en enda positiv kommentar om vare sig individen eller hur han visades trots att han uppförde sig exemplariskt och var hemskt snäll inne på banan (hoppdomaren såg honom helt separat inne i ett ridhus med klokt underlag och gav också en rättvis bedömning med trevliga kommentarer gällande både hästen och min ritt). Och de menade att poängen berodde på att hästen inte rörde sig rent, men sade inget fören efter exteriöruppställningen när poängen tillkännagavs.

Tips på rehabstall?

Har fått rapporter under dagen att hon har varit lugn ute. Jag har fått lugnande utskrivet. Kollade aldrig på fast underlag hur hon gick imorse så det blir avgörande ikväll.

Hon stod ju inne innan jag åkte in och sen på klinik i åtta dagar och nu hemma sen i ons. Så totalt två veckor nu. Redan på kliniken såg jag ju tendenserna.

Är mest bara ledsen. :(

Så himla ledsamt med din fina lilla häst .

Ännu jobbigare blir det ju när vilan strular och du oroar dig hela dygnet . Stackare jag känner verkligen med dig :( rekommenderar verkligen rehab stall i ett sånt läge om det känns som det inte funkar hemma , det är oerhört mkt värt i min Erf , både för häst och matte , även om det är jobbigt att lösa det och fixa med sånt mitt i allt . Håller tummar och skickar pepp !

Vart bor du. Kan tips om 2 i Sthlms trakten.

När jag skulle hämta min häst i hagen i morse, låg hon och sov helt utslagen. Höjde lite på huvudet men la sig igen. Fick på grimman och drog upp henne och mkt motvilligt gick hon till stallet. Väldigt loj häst, vilket hon verkligen inte brukar vara. Lite undertemp, 36,9 och lite blek i slemhinnorna, normalt tarmljud. Tog en liten promenad på ridbanan, och släppte ut henne i hagen igen. Hon ställde sig och sov.:meh: Sen är hon tempad under dagen. Pratade just med stallet och nu va hon som vanligt, åt och verkade nöjd. Fattar inte va de kan vara? I går vilade hon helt så hon borde inte bara vara vanligt trött.

Det förklarar int ehur algkalvarna kunde dömas fram så högt... men ja, det var längesdan och jag minns inte exakt. Bara att de fick väldigt bra kommentarer om typen och att de var väldigt stora överlag de som fick gott omdöme.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 245
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka