07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Usch vad tråkigt... Låter ju inget vidare att hon inte vill stå på det. Inte nåt jättekul ställe att få ett sår på. Hoppas det ger med sig. Min 11a skar ju sig på samma ställe, men det var ett betydligt större sår och snäppet högre upp mot knät, vet vilket helvete det är. *kram*

Sommarminne: Jättefin häst, men stooor! :eek: Skönt att kunna lasta och åka själv. :)

Hunter: Skitsnyggt blev det ju!!! Och stort! Sådär flashigt kommer det då rakt inte bli här hemma. :D

KL
Idag fick Queenie gå på lina. Jag har varit krasslig sen i söndags, är bättre nu men inte tillräckligt bra för att orka med alla hennes sidoskutt, därför blev det longering. I början gick det undan och hon drog iväg och halkade självklart omkull, inte lugnade hon ner sig heller så inspänningarna åkte på ganska omgående. Efter en stund blev hon iaf riktigt riktigt fin! :)
Tog igenom många galoppfattningar till vänster som hon har mycket svårare för, hon fick galoppera och trava ett varv om vartannat, det var jättejobbigt sa fröken ponny och blev riktigt svettig. Sen var det ju hyfsat varmt också.

Bildbevis på fina tjejen, som dagen till ära fick lindor och knoppad man. :p Ryckte lite och knoppade, mest för att överbevisa syrran att det VISST går att knoppa hennes man. Gjorde the-rookie-mistake, det blev visst åtta knoppar...

963858_10200669946493941_1640593725_o_zps2afdfd30.jpg

Kl

I går red vi ett dressyrpass på banan. Kändes rätt fin, men hade helt glömt hur man skrittar och småtaktade hela tiden. På heltlång tygel går det bra att skritta men så fort jag börjar korta upp tygeln(och då menar jag väldigt lite) så började hon takta.Hon höll på så där i vintras, men nu har det varit väldigt lite sista tiden. Hoppas de var en "en gångs grej".
I dag tog vi en långpromenad på 1 timme med en stall kamrat. Träffade lite kor som var väldigt läskiga, annars va det en mkt lugn häst.

Bild från dagens promenad.

kl

Kom hem från Grevagården och Champion of the Youngsters-tävlingarna för en liten stund sen.
Hade förväntat mig typ vanlig hopptävling, dvs rätt trist tillställning ;) Kommer fram ser banan, hinderna, dekorationerna, de andra hästarna, ryttarna och bara :eek: :eek: :eek:
Vad ska min häst som jag fick gratis här å göra liksom :crazy: Hoppa i samma klass som Ballumé och Daquar CC O_o
Var hypernervös när det var Beckas tur, sett hästar stanna på hinder nr 1, massa strul på nr 3 och även på 6:an.
Så äntrar då den garanterat billigaste :p hästen på tävlingsplatsen banan. Häst ser cool ut. Lite tveksamt språng på 1:an men sen flyter det på och jag håller på att tappa hakan när häst klarar hinder efter hinder :nailbiting: dessutom intresserad av uppgiften! Nuddar näst sista och bommen trillar och jag fick ingen jättefin rosa/svart rosett :cry: men ändå sjukt nöjd med min häst! Behövde definitivt inte skämmas!!!!

Film här

Ja, men jag är lärd att hästen ska gå löst inspänd vid longering för att det ska göra nån nytta, om än jag longerar ytterst sällan då jag faktiskt inte ser nån större nytta med det. Tömkörning är bättre, men tyvärr har jag aldrig lärt mig tömköra. Jag brukar som sagt ha henne utan, bara för att rasta av henne. Hon är ingen stjärnkikare utan bär sig rätt bra naturligt. Men för att gå i en verkligt låg form behöver de flesta nån vägledning. Och jag har alltså inspänningstyglarna spända som vägledning, de drar inte in näsan på hästen, de är sträckta först när hon går rakt ut med näsan så att säga så ihopknöcklad blir hon inte...

Jaha, då är lilltjejen på "spa" minst en vecka nu då. :(

Åkte in till klinik idag då jag kände att hältan inte riktigt var som önskat. Vet sondade såret och det var fint, hittade inga fickor alls i princip, betydligt mindre än de jag hittade i måndags så såret verkade det ju vara lugnt med åtminstone, precis som jag upplevt. Hon är dock lite för svullen för att rakt av kunna skylla det på såret. Och halt då.

Röntgade och mycket riktigt så är en spark den troliga orsaken, ett litet tydligt skadat område och ett lite större runt om som är diffust påverkat. Inga lösa bitar eller så åtminstone.
Blodprovet visar mild allmän infektion så det i kombo med den ändå kraftiga hältan och svullnaden gjorde att vet ville behålla henne en vecka på bredspektrumantibiotika intravenöst, så vi inte missar en ev ledinvolvering alternativt att det blir en.

Så där fick jag åka hem med tom transport. :cry:

När svullnaden sen har lagt sig får det väl ultraljudas också för att se om ev ligament eller ledband är skadade också.

(btw så gissade jag hennes vikt till 480 kg, den var 474kg :D )

Lilltjejen i sitt hotellrum
1148751_10151812004969784_23220927_n.jpg

Senast ändrad:

Vad fint hon gör det :) Man ser att det är endel häst att rida, men mkt fint som sagt :)

*kl

Red på banan idag. Tror jag hade ändrat lite väl mkt i utrustningen, hade bytt till ett tvådelat ganska tjockt bett med lösa ringar. Har förvisso ridit mkt på det men inte senaste månaderna. Hade även dagen till ära försökt mig på att rida utan sporrar eftersom vi gjorde det så fint sista ridturen då jag glömde dem. Men nu var det dressyr på schemat och tanken att repetera förra veckans övningar från träningen, vad gäller att ta igenom böjning och att forma runt innerskänkeln rejält i framridningen. För att liksom sätta ramen och förhindra att hon fladdrar i formen och kastar med huvudet.

Jag red fram lite och insåg att nej, hon är ännu inte tillräckligt lyhörd för att ridas utan sporrar alla dagar. Så visserligen gick det ju bättre än det gjorde för ett år sedan då jag aldrig red med sporrar, men samtidigt kände jag att jag fick banka mig blå för att korrigera henne ang innerskänkeln. Och det hade jag ingen lust att lägga energin på, så jag tog på mig dem och det gick genast bättre. Ett litet nederlag, jag är en sådan som vill rida med så lite lullull som möjligt, men tja... på denna häst verkar det behövas. Inte för att hon är seg, utan för att hålla henne uppmärksam.

Sedan gick hon hyfsat, bra bjudning osv men kändes inte riktigt lika lyhörd som innan vilan. Kanske var det pga bettet, eller ringrostighet. Jag vet inte. Men jag fick iaf till det skapligt om än jag inte riktigt fick igenom vänstersidan precis som jag ville ha den. Men vi gjorde iaf några bra övergångar och hade inget fladdrande med huvudet så jag nöjer mig med det.

Men herregud... så tråkigt :( Verkar som att det går troll i att ha skadade hästar i tråden nu :(

Jag håller tummarna för er. Och övriga sjuklingar med givetvis.

Kuuul! :)
Vad duktig hon är. Tror nästan du hittat på om alla hennes tramserier. ;) :p

Klart du ska vara nöjd!

Tråkigt med din häst :(
Bra att du kom iväg med henne snabbt så hon kan få medicin!

Vad fint hon gör det :) Man ser att det är endel häst att rida, men mkt fint som sagt :)
.

Hennes galopp är stor och än så länge ganska opåverkbar, det är som om det bara finns en galopp ^^ hon saknar styrka men ge henne ett halvår till så är nog galoppen mer utvecklad :)

Tack vad glad jag blir :) nu är det värt slitet, hoppas nu hästarna gillar det också!

Hennes galopp är stor och än så länge ganska opåverkbar, det är som om det bara finns en galopp ^^ hon saknar styrka men ge henne ett halvår till så är nog galoppen mer utvecklad :)

Galoppen är ju väldigt påverkbar så tycker inget finns att oroa sig för öht din häst är superfin !

Kl
Jag har inga problem med skadade hästar däremot är jag helt o häst relaterat skadad i sommar så därför jag deltar väldigt dåligt i denna tråd utom kommentarer till er andras inlägg . "Min" 07:a och min egen äldre mår fint och rids och trimmas , men själv är jag lite ur matchen tyvärr även om jag står på backen och är involverad från den ...

Kirre: tråkigt med din häst :( bra att du fick klinik tid direkt . Låter Inge kul och bra att du kan kolla upp det direkt för säkerhets skull . Nära leden , feber och rötmånad vill man inte chansa .

Senast ändrad:

Vad tråkigt att du är krasslig:(. Är det inte hästarna är det nåt annat..

Kirre: Kommer säkert att bli bra med din pålle:). Blir otäckt när de är så allmänpåverkade och jag hade också varit nervös för ledpåverkan.

Hunter: Din gratishäst kommer att bli hur bra som helst!Strular hon hemma igen så byt stall och håll henne borta från föl:p.

Frugtis: Jag rider alltid med sporrar och dressyrspö på banan och utan i skogen. På banan vill jag alltid ha förutsättningarna att göra ett bra jobb och hellre sporrar och spö en gång för mycket än en gång för lite-man behöver ju inte använda det:).

Tack för peppet allihop. :love:

Det var jobbigare än jag trodde att lämna henne. En hel vecka liksom?! :( Men försöker intala mig att det gör att det inte är något annat trasigt utan efter den här veckan är hon en bra bit in i rehabtiden redan.

Galoppen är ju väldigt påverkbar så tycker inget finns att oroa sig för öht din häst är superfin !

+ Kirre, Frugtis och Fiorano - Tack!
Jag gillar hästens inställning, på framhoppningen var lite väl kaxig och drog som bara den mot hinder, backa inte av nåt, sen inne på banan så skärper hon till sig!

Mackan - jag vet hur det är att inte kunna göra sånt som man tycker är roligt pga att kroppen strejkar - jag opererade mitt knä förra vintern och det håller ff inte utan jag har kronisk värk :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V