07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Ja vad ska jag säga.
Prognosen är god, de blir för det mesta återställda.
Men det kan lika gärna bli ett försäkringsärende (fritt citerat vad veterinären sa).

Det som är bra är att hon kan leva sitt vanliga liv, gå i sin vanliga hage med sin lilla kompis. Vilket är otroligt skönt.
Om hon blir hältfri av ringskon relativt snabbt (vilket vetten tror) så kommer vi att kunna promenadrida, tömköra och markarbeta direkt. Blir hon inte hältfri så är det inte så muntert

Ja det är guld! Jag kunde inte vara mer nöjd och det är fantastiskt bra att han får hoppa terräng också!

Trist med din häst, får hoppas att det läker bra. Skönt att det inte är någon ficka neråt.

Cirkus: usch vad tråkigt!

Vogue: då får vi hålla tummarna för att hon blir ännu bättre så att du kan sätta igång henne! Vore ju fruktansvärt synd om du var tvungen att ta bort henne.

Ja jag bara väntar på att mardrömmen skall vara över ungefär!
Men oavsett skall det bli skönt med ett slut så att säga, snart två års oro och en ny vet räkning var 6:e vecka tär på en på alla sätt! :(:(

Men det skulle vara djupt tragiskt om hon inte fick följa med hem, kan knappt tänka tanken och vaknar ofta skrikandes att dom inte får ta henne ifrån mig! :cry::cry::cry:

Häftigare häst kommer jag nog aldrig att möta, hon är så vacker & stark, min fina fina tjej! :love:

När är det du ska tillbaka på återbesök?

Nej, det är hemskt när man tvingas ta bort sin ögonsten. Men vi får verkligen hoppas att du slipper göra det än på några år!

Wow, grattis. Du får uppdatera lite oftare här. Tror att du gjort någon mer start innan vinsten.;)

Vogue - Håller tummarna att det går bra för din.

oxo - Du verkar ju ha fått tag på en toppen hjälp.

cirkus - Håller tummarna för er också. Men som du skriver så kan de bli helt bra, och vet flera som blivit de.

Kirre - Hoppas de inte blir något av de där. Elle´s sticksår som va mindre än de där va 10-15 cm djupt både uppåt och nedåt, så jag är alltid lite nojjig.:nailbiting:

sommarminne - Jag har också köpt en remont. Mest för att ha att byta med. Men jag tycker det är så fullt så det har inte blivit av ännu?:p

Jfrelin - Du är inte helkass som ryttare. De går ju upp och ner med känsla. Snart vänder det! Tränar du för M fortfarande?

I går hoppade beridaren min häst. Första gången hon hoppade stuts uppsutten, men de va inga problem. Va lite lydnadshoppning med lite svårare övningar än va hon gjort tidigare, som hon löste bra. Hon tycker verkligen de är toppenkul att hoppa

Japp jag rider fortfarande för M. Har dock inte tränat på 2 mån nu eftersom hon var skadad först och nu är hon inte tillräckligt igång. Tänkte träna nästa fredag men kom på att jag är bortrest så det får bli om 2 veckor.

Ska du inte skicka ut Elle på hopptävling med beridaren? Skulle väl vara utmärkt att komma ut på tävling plus att det gör inget om hon blir lite stressig.
Snart tycker jag dock att det är dags för dig att åka iväg på en LB :D

Divan ska tävla hoppning 20 okt och 3 nov om allt går som det ska.

Haha jag håller helt med dig! Jag har haft väldigt svårt att smälta att det är en ful remont som gäller men har i alla fall köpt en så fin remont de går ifrån OS;) De är så himla mycket snyggare med en riktigt bred achen och framför allt på min som har smålands största huvud med:p

Jag har också provat att gå över till Engelsk nosgrimma nu när jag inte har någon tävling i sikte, tänkte att det kan vara läge om det skulle uppstå något problem. Och lite svårare kanske att komma till den där riktiga känslan av genomriden häst, men å andra sidan är det kanske ett kvitto på att jag behöver använda säte och ben mer när jag rider så jag kämpar med Engelskan sen när jag sätter igång henne också tror jag.

Fast nu har jag inte ridit på några dagar, och det känns som om jag tar min paus nu.... har varit så varmt o kvavt att jag bara inte orkat. Så nu har det enbart varit gos o kel med pållarna, rätt mysigt det med ;)

cirkus, men vad tjatigt, en sån otur!! Hoppas verkligen läkningen går bra, men prognosen låter ju lovande i alla fall.

Vogue, hoppas du kan behålla din tjej, du har kämpat så länge och gett henne alla chanser.

oxo, kul att det går bra med din pålle hos fodervärden :)

Charlotte, jag håller med Jfrelin, lite hopptävling för Elle hade väl varit super, vänja sig vid tävlingsmiljön och allt det där.

Kirre, inget kul med sårskada, hoppas det inte blir så mycket av det, det ser ju inte så farligt ut, men det beror väl på hur djupt det går.

Du ska väl snart ha? Tycker du har kämpat på otroligt bra!

Det verkar ganska vanligt att dom fungerar bättre på remont. Min är en sådan också. Försöker byta när jag rider ut och tömkör men annars rider jag mest på remonten och jag tänker nog fortsätta med det :)

Ja, jag är jätteglad över den här tjejen. Tyvärr bor hon lite långt bort vilket är synd då jag gärna hade haft ett samarbete med henne senare också när jag själv ska igång. Men jag får väl göra så att jag får skicka han dit någon månad då och då sen också ;)

Jag hade remont på Divan när hon var 3. Bytte till engelsk när hon var 4. Red med engelsk tills i vintras då jag bytte tillbaks till remonten, alltså hade jag ridit i 1,5 år med engelsk.

Hon funkade alltid bra på engelska tyckte jag tills jag bytte tillbaks till remont för att jag tyckte hon var lite stökig i handen. Blev sån sjukt stor skillnad. Red med remont hela våren och när jag var hos tandläkaren i mitten av juni syntes det att hon hade haft ett sår på insidan av kinden, vilket antagligen var det som gjorde att jag tyckt hon var stökig på den engelska, men det var helt läkt nästan och sen vilade hon i 6 veckor så nu tänkte jag att det borde funka med engelska igen. Men nä jag vet inte.

Kan vara så att hon har lättare att komma undan med engelska och det är därför jag tycker hon känns sämre. Svårt det där.
Tror jag byter till remonten och nästa gång jag tränar så kör jag engelsk.

Jag hoppas att min häst haft sin trotsperiod nu och att vi nästa år kan komma ut på FT-banorna igen :)
Vi med Q-hästar får hålla ihoppa lite ;)

Haha, vi får väl det. Särskilt om vi ska göra sådana dära mångsidiga fälttävlanshästar av dem och inte nöjer oss med att strutta runt i en disciplin. Jag har ju tänkt att han får årets två sista starter på sig också för att bli fälttävlanshäst, sen får han ett kandar i käften och så får han göra krumelurer i skamvrån hela vintern :angel: och om han inte bönar och ber om att bli hoppochskutthäst efter det så vet jag inte vad jag ska ta mig till :meh: jag slits mellan insikten att det är en talangfull men stor unghäst som behöver tid på sig och ångesten som ibland kommer över mig när jag inser att han är 6 år gammal och varken har gått medelsvår i en endaste gren eller något unghästmästerskap än :nailbiting:

Det är ju lite lurigt med sår.
Hon är fortfarande feberfri och i hagen tyckte jag hon rörde sig tämligen obehindrat. När jag sen tog henne kunde hon knappt gå. Snacka om dramaqueen. Haha Det trodde jag inte om henne.
Såret ser bra ut, fortfarande öppet så det kan dräneras däremot oroar mig ändå hennes rörlsemönster och ffa när jag ber om lite trav. I skritt rakt fram ser det ok ut. Blir nog samtal till "min" vet idag och ett besök senare i veckan om hon har tider. Vill inte missa något. Brukar inte noja men nu känns det som att det skulle kunna vara något är jag rädd.

Ja, de hade varit kul. Beridaren har 14 hästar i stallet som hon tar hand om och rider själv, så hon har tyvärr svårt att åka i väg en dag. Hon hinner inte ens tävla sina egna. Men någon pay and jump i närheten kanske skulle vara något.
Får väl ta mig i kragen och sätta på remonten någon dag och testa om det gör någon skillnad, trots att det är fult.En skönhet klär ju i allt.;)

Fattar inte hur du kan/orkar rida så länge in i graviditeten. en paus nu kanske inte är helt fel. Bra att få längta lite till att få rida igen.

Remont säger ni... det hade jag i vanlig ordning på herrn under första året. Men jag upplevde att han blev lite tung i fronten på den, man vill inte uppmuntra att han lägger mer tyngd på bettet än nödvändigt. Kanske skulle rota fram någon nosgrimma och prova igen ändå. Han går nu på engelsk nosgrimma i både dressyren och hoppgrenarna, där varierar jag betten istället (och nosgrimmans anläggningsyta i viss mån då det är två olika modeller på dem som sitter aningens olika). Jag har experimenterat en del med bett på honom men han fungerar bäst på de två jag hittat nu i kombination med de nosgrimmor som sitter på tränsen så han får gå på dem.

Lille tysken går på hackamore i skogen, engelsk nosgrimma med ett bett i dressyren och bygelnosgrimma med ett annat bett i hoppgrenarna (han avskyr när något ligger emot bettet så på honom är engelsk nosgrimma högst opassande). På honom är det bäst med variation i vardagen.

*kl*

Nu är både jag och ponnyn genomgången av kiro. Var inga större grejer (tack och lov). Satt lite i högersidan över höften på henne som mest. Men det är inte så himla konstigt eftersom högersidan är hennes dåliga sida och att jag dessutom är sned.

Förstår inte varför ni alla tycker remonten är så ful:D? Jag tycker det är rätt fint jag:o.

Jag tycker också det är fint, men när jag såg hur fin hästen blev i Engelsk nosgrimma så tänkte jag att jag måste ge det ett försök. Däremot så kan jag absolut inte med Aachengrimma, så snokremmen plus flärpen tar/skär jag bort.

Vad är det för en kiro som kör över både folk o fä? Verkar praktiskt :)

kl

Jag ska ju inte ha förrän i oktober så jag tycker egentligen att jag borde orka rida lite till... men men. Har fixat det mesta med pållarna annars, fyllt på hö och halm, tvättat stallet, smort ponnysele, tvättat ponnyvagn. Åkt färdigt till seminstationen fram o tillbaka vad jag ska etc. Hästarna bara går o myser nu, lite ponnyridning med dottern och lite körning, känns lagom. Ska smörja sadel och träns till GP också har inte gjort det ännu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur