07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Nej, då ville jag bara dra täcket över huvudet. Blev så deprimerad av att det var så träligt med hästkraken. Jag märker verkligen vilken betydelse det har i mitt liv att hästeriet går bra, faktiskt är det mer relevant för mitt mående än hur det går med kärleken :o

Ja, hon har många fördelar. Jag tror att det kan bli en riktigt bra häst av henne, bara man kan ta att hon är mkt sto. jag kan nog faktiskt inte se så mkt andra nackdelar med henne än just hennes humör. På något vis tror jag att den här vintern blir avgörande för framtiden, jag har ju i bakhuvudet hur jobbigt hon blir när kylan kommer. Kan jag hålla henne i schack det här året har jag svårt att se varför jag skulle sälja henne, men får man göra om samma bekymmer varje höst/vinter så tror jag inte jag orkar med det faktiskt...

Men som sagt, jag tror att hon kommer att bli bra. Hon har inte dom där flashigaste gångarterna kanske men hon rör sig över medel och man känner att hon har bra register bara man får upp styrkan i henne. Jämför jag nya filmer med bara vinterns så är det enorm skillnad på den korta tiden. Framförallt är hon inte svårriden utan har bra balans i kroppen, vilket många gångartsmonster inte har och då heller inte kan ridas av en vanlig dödlig. Hon är inte tekniskt svår, men hon har inegritet och attityd.
Sedan är hon sund och frisk också, och det spelar ju rätt stor roll. För hur vacker en häst än är så kan man inte använda den så mkt om den bara är skadad jämt...

Hon får lite semester nu. Tandläkaren kommer idag och sedan blir det även vaccinering. I samband med detta får hon vila 5 dagar, hon har ju gått hela sommaren mer eller mindre. bara haft nån strödag här och där när jag varit bortrest. Hon hade några dagars vila i våras men någon längre har hon inte haft senaste året om man bortser från 1 vecka när hon var sjuk i maj och sedan en lugn igångsättningsvecka på det. Tänkte ju ställa av henne i vintras men det krockade ju med att hon skulle till beridaren, därefter har hon inte direkt visat att hon vill ha nån semester. Hon känns bättre och bättre ju mer hon får jobba.
Vill inte låta henne vila för länge nu heller eftersom jag tänkte komma igång med pay and ride och kanske nån tävling. Vi får ta nån lugnare period med bara uteritter osv i höst men vila helt får hon nog bara göra när jag åker hem en vecka i oktober.

Hur tänker ni med era? Dom är ju ändå 6 år nu känner jag, och hennes humör är rätt bra och hon visar ingen trötthet i kroppen. Snarare tvärtom.

Senast ändrad:

Men Juno är väl inte så gammal än? Herrn här hade absolut noll framåtbjudning fram tills han fyllde fem. Som treåring red jag endast ut med hästrumpa i nosen om jag skulle galoppera då det var helt omöjligt utan draghjälp, på banan fick någon jaga mig i perioder om vi skulle komma fram i annat än skritt. Som fyraåring gick det att galoppera utan draghjälp men fortfarande inte alltid på banan. Mot slutet av det året släppte han till men var fortfarande svår att få fram.

Och nu har han så mycket motor i perioder att det är svårt att kanalysera den. Han är ingen rapp häst av naturen och jag konstaterade på gårdagens dressyrträning att jag för första gången har en häst som verkligen måste ridas för skänkel (vilket är en annorlunda känsla när man har kunnat styra runt upp till medelsvår innan utan att egentligen använda benen :angel: min dressyrtränare bara skrattade åt denna uppenbarelse). Men framåtbjudningen kommer med åldern och den ökade styrkan på vissa hästar, man får vänta ut det och lirka runt det. Har de då dessutom ett skarpt huvud så blir det en ganska tradig väntan (det känner jag igen) men det kommer.

Hur är han i hoppning/bomarbete/ute i skogen om du trycker på och ber om aktion framåt? Jag gick ut och hoppade stockar i skogen i full fart för att väcka herrn till liv när han var 3-4 år och det satte i alla fall lite fart på maskineriet (och ledde till att han kom igång med sina rodeoserier efter hinder, men det var visst bara en fas för de försvann igen, lite till mattes besvikelse :angel: ).

Han låter som min häst när hon var 5... Men så länge han är bra ute så strunta i att rida på banan då? Har ni inte nånstans ni kan trimma ute? Vi har ju fördelen att ha några fält vi får rida på, det är oftast där jag gör saker som förvänd galopp, fattning från skritt eller sånt hon egentligen inte kan. Är det nåt som är svårt för henne på banan så tar jag det oftast ute första gångerna. För ute har hon i regel mer motor och bjudning som krävs för att ta fram det lilla extra.

Tror du inte att det skulle fungera på din också, och när han gör saker klockrent ute så blir det inte så stor grej att göra det på banan? Min bråkar ju som sagt ofta när nåt nytt ska introduceras för henne, och när hon gjort en övning några veckor är det inte så mkt att bråka om längre...

Tyvärr har vi inga fält som lämpar sig för ridning ute. Han går naturligtvis mest i skogen i vilket fall som ändå. Men ja har upptäckt att jag måste få igenom saker på banan också, för annars gillar han läget att han inte behöver göra nånting där. Det spelar ingen roll hur bra han gör det ute, verkar mest handla om en maktdemonstartion från hans sida.

Jag har haft som upplägg att rida en dag i veckan på banan, två dagar rider jag ut och två dagar följer han med i skogen som handhäst. Det har inte tagit oss så långt. Nu har jag blivit lite sur över att inget hänt utbildningsmässigt och då har jag upp till tre dagar i rad ridit på banan (korta pass på 10-15 minuter) då jag tagit igenom att han ska ta skänkel och inte dra mot handen (och föstås inte resa sig, slå och bete sig allmänt illa). När han uppför sig så avslutar jag med en kortis runt ängarna på 15 minuter. Detta verkar funka rätt bra och de senaste veckorna har vi satt båda galoppfattningarna tex.

Undret: Vad skönt att höra att din hittade bjudningen lite sent, fast jag hoppas att Juno inte blir lika tokig som din:D. Jag tror att Junos bjudning kommer så småningom-vissa dagar är den faktiskt rätt bra och jag behöver inte banka fram honom i traven längre.. Vi har tyvärr inga skogshinder här eftersom alla bra ridvägar är travpreppade av travnissarna. Funderar på att börja hoppa lite på banan med honom med vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det:o.

Förlåt för OT! Toppar med en bild på mitt monster, han är ju trots allt Barbies bror:p. ...och just idag har jag haft honom i ett år.
943513_10200769581753795_1405980328_n.jpg

Senast ändrad:

Lägg en bom vid långsidan och rid över den varje varv oavsett gångart, lägg sedan upp bommen på ett litet cavalettiblock men en bom framför på marken och rid fortfarande över den varje varv och sen har hästen sett bommar :D flytta sedan in på andra ställen på banan och rid över bommar lite här och var (inte bara med väggen som stöd) och ställ sedan även den lilla bomhögen någonstans mitt på banan och fortsätt att rida över den i blandade gångarter (typ det man får fram hästen i). Och vips så är den inhoppad ;)

Det viktiga i början är att det går framåt och att det är så lågt att hästen kan gå över också. Lek med det och gör det till ett dagligt inslag på banan de dagar du är där inne. Longerar/tömkör du så kan du också låta hästen gå över småhinder uppställda mot staketet/väggen.

Ja, bommar det kan vi:). Har ridit över cavaletti sen han typ gick att styra vilket alltid har varit helt odramatiskt. Har galopperat över ett litet litet hinder på 2dm också helt okomplicerat. Vet inte riktigt om jag ska köra på min variant som jag gjort med Barbie där jag i princip bara satt upp mindre hinder och börjat hoppa runt eller om man ska börja med serier och grejer. Sånt avancerat har inte jag gjort på måååånga år:p.

Har du en häst med dålig framåtbjudning så skulle jag inte ha börjat med serier. Om hästen inte än fått sin egen motor i hoppningen så gör det att du som ryttare måste vara säker på att du kan lyfta hästen igenom flera saker på raken. Annars riskerar man motsatt effekt och får en häst med sämre framåtbjudning istället för en som tycker att det är lattjo och vill springa på. Jag skulle rekommendera små enkelhinder i ett friskt tempo där framåtandan är prio ett och resten är oviktigt till en början. Då riskerar du inte att det känns för svårt för hästen och den snurrar till det och förlorar villjan att gå framåt. Massor med beröm, enkla linjer till hindrena där du hinner ha hästen rak emot långt före och efter och kan gasa på till en början och ännu mera beröm :)

*KL*
Igår tränade jag med Nova igen och det gick jättebra. Bara längtar till nästa träning och jag som bara är skogsmulle ryttare:D.
Red en del dressyr med mycket tempoväxlingar för att få henne att lyssna. Gick bra men i gallopen är hon lite svag än och orkar inte riktigt allt man ber om.
Hoppade även lite över några små hinder eftersom hon inte är hoppad så mycket, men efter något sämre hopp i början så bara flög hon över!
Hoppade 70 cm med henne och jag som har sagt att jag inte hoppar högre än 50cm;). Börjar förstå alla er som lägger ned så mycket tid på era hästar med träningar och tävlingar.
När man får höra av sin tränare att man har en härlig häst som kan komma en bit både hopp och dressyr mässigt så kanske till och med jag kommer vara med i någon klubbtävling till slut!
Sen har ju inte Nova kanske riktigt samma förutsättningar som en större häst.
Hon har ju alltid kommit som nr 2 för mig eftersom min andra häst kräver så mycket ridning. Men nu har jag hittat en kanon tjej som medryttare som rider honom 2-3 ggr i veckan så nu har jag mer tid för Nova. Skönt!

Enkelt är alltid den bästa änden att börja i med unghästar! Det ska vara roligt och lätt innan det blir jobbigt och svårt (för det blir det tids nog ändå). Lycka till med grabben :)

Tack

I dag blev det vilodag för min häst. Hovslagaren var ute och skodde henne för sista gången. Han ska sluta som hovslagare, så nu måste jag hitta ny. Bläää. Har varit supernöjd med honom.

Usch så träligt. Jag tror att min hovslagare än den jag kommer sakna mest när jag flyttar härifrån. Och dit jag ska finns inte mkt hovslagare alls, så jag är faktiskt ganska nervös för just det :crazy:

kl

Lite ny film på min 07a som jag kunde lasta själv idag:banana: ett stort steg framåt!!!
Ridning i ridhus för första gången på mer än ett år kom jag på och jag hade nackspärr i veckan så jag är lite halvstum i ryggen:meh: men över lag känns han fin för tillfället och har blivit rundare över ryggen. Jag måste dock korta tyglarna en dm... minst!
På tisdag blir det träning:D

http://www.youtube.com/watch?v=4KuNww7gCP4&feature=youtu.be

Grattis! Det går framåt!:) Blir ju extra roligt att träna på tisdag, hälsa tränaren! Vi börjar inte förrän om ytterligare 14 dgr, behöver lite mer tid att komma ikapp oss...:o

Jag har ingen sambo, vi är särbos men oftast under samma tak ;)

Ja, det blir flytt så fort jag får ett jobb. Det vet han om. Jag står inte ut här en dag längre än jag måste, den enda fördelen är den rent hästmässiga. Det kommer vara nackdelen med att flytta, men jag hoppas att det vägs upp av resten.

+ Hedwig
Tackar! Att lastningen fungerar känns verkligen som en stor milstolpe för oss och jag har helt andra förutsättningar att kunna åka vart jag vill när de passar och måste inte jämt leta hjälp. Verkligen skönt:D
Och att bli filmad är verkligen nyttigt!

Skönt att kunna åka själv. Jag måste lära mig att lasta själv också, men det är nog inga större problem. Hon gör inga större affärer av saker och ting. Hon tycker nog inte att det är konstigt om jag går runt och stänger luckan. Däremot är jag skeptisk till att skicka in henne, jag tror att det blir lite för lösa tyglar och att hon gärna går på sidan och iväg... hon har ju rätt mkt egna ideer om saker och ting :angel:

Nu har hon vilat i två dagar. Igår skulle jag släppa ut henne efter att ha borstat lite. Hon är ju alltid snäll att leda osv men jag kände redan i grinden att idag är det inte läge att hålla ledet i ena handen och dra grimman över huvudet med den andra (som jag ibland brukar göra, dumt nog :o). Så när jag stängt ledet och tar av henne grimman vänder hon 180 grader, bockar och piper iväg i full fart... sådana gånger är jag alltid rädd att man ska få en hov i skallen :crazy: Sedan mockade jag hagen och hon stod och åt gräs en bit bort, så hör jag hur det börjar dundra, då fick hon ett ryck igen och drog en bockningsrepa och pep i väg över halva hagen.... jag undrar om hon tycker den här vilan är behövlig :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka