Sv: 07-ornas 14:ende tråd
Så skönt att hitta felet och ännu skönare att det verkar vara så pass "enkelt" att åtgärda
*delvis kl
Lite allmänna funderingar....
Hur ofta kollar ni era hästar med tex ET, veterinär, tandläkare, sadelprovare osv? I friskt tillstånd alltså...
Jag inser att jag har haft väldigt tur med min häst. Hon har sträckt sig i hagen en gång och det är den enda "skadan" hon dragit på sig under drygt 1,5 år. Förutom småsår och sånt hon lyckas med i hagen, men på sin höjd att det får konsekvensen att jag inte rider med benskydd på det benet tills det är läkt. Inget värre än det. Och en gång när en valack klättrat på henne och hon fick en svullnad som gick över på några dagar...
Jag fick mkt beröm för henne när fysioterapeuten var ute i maj, det är kul att höra. Hon tyckte att hon ev var lite spänd i länden om hon nu skulle till att leta efter fel och hade nån ide att det kunde vara pga att jag har en luftstoppad sadel som kanske var lite hård (??), så jag tog ut sadelprovaren en vecka tidigare än jag tänkt för att vara säker. Sadelprovaren tyckte dock inte att sadeln var problemet och jag litar på henne. Sedan har jag ju köpt en till sadel och nu varierar jag mellan min Bates Cair hopp och Amerigo med ullstoppning. Ska bli intressant att se om det är nåt i länden nästa gång fysioterapeuten kommer.
Hon kan ju vara lite kinkig när man palperar ryggen ibland men gör man det tre gånger i rad visar hon inget. Jag misstänker att det har mer att göra med pälsbyte eller annat, nu senaste tiden visar hon inget på första försöket...
Läste även i en annan tråd om bettproblem och ja, jag har nog kommit lindrigt undan där med. Min har överbett och kollas av tandläkare 2 ggr/år så jag har bra koll på ev förändringar som han härledas till betsling. Jag rider med smalt två eller tredelat med fast ring. Har även ridit på tjockare tvådelat med lösa ringar men jag tycker att de är för stora med remontgrimman. Det enda hon visat direkt obehag av var rakt appel mouth, då hon vägrade stänga munnens redan i stallet, så jag red aldrig på det.
Har nu köpt ett pullarträns för variationens skull, och tänkte prova med tvådelat med parerstänger då jag inbillar mig att det är så instabilt med vanligt bett. Jag har ju bettet rätt löst spänt pga överbettet så innan då jag ridit med pullargrimma har det haft en tendens att bettringen åker in i munnen om hon tjafsar...