07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Åh GRATTIS! Ni är så fina och så förtjänta av det! :)

Sassiball: Tycker du är himla tuff som fortfarande rider. :D Oxo också som höll i ända fram, strongt!

Kl
Igår kväll fick ääääntligen ponnybusan skor på sig så idag tar vi premiärturen! :D

Tack alla:)! Jag är så tramsigt glad så det är löjligt:p. En vinst i en lokal L:B i Norrland är inte så häftigt-men för mig är det verkligen stort:D!

Här har vi filmen också:).

mackan: Är inte så många kvällstävlingar här heller faktiskt, kan bara komma på tre denna säsongen. Den första var i maj och så dessa två nu. Håller med om att det är ett bra koncept och här finns alla förutsättningar eftersom det är ljust så himla länge så det inte känns som om man är iväg mitt i natten. På senaste tävlingens ponnydag startade sista ryttaren 22:16...

Ja men vad fan..se till att du kan lasta och åka själv med hästen!:p
Det är helt värdelöst att vara beroende av andra och man blir ju så jäkla begränsad. Jag behövde också hjälp med lastning när min var 4 och jag började åka o träna regelbundet men det var ju så drygt att hela tiden försöka ragga upp någon som kunde följa med så jag tog mig tid att lära henne att lasta sig själv.

Nu kan jag åka själv både på träningar och tävlingar och det förenklar ju allt väldigt mycket.:)

Haha han har varit så tråkig att lasta så jag har varit glad över att vi kommit iväg över huvud taget innan :D har dock gått väldigt lugnt till nu dom sista gångerna så det känns som att de börjar ge sig så jag hoppas det går att lösa de själv rätt omgående. Skickar du in eller går du runt när du gått in med henne?

Jag kan göra båda. Hemma lägger jag bara grimskaftet runt halsen och skickar in henne men på tävling brukar jag ha en longerlina på henne och gå in först i släpet och sen runt för att stänga bak. Skulle kunna skicka in henne där också men det är en säkerhetsdetalj att göra så när jag är på tävling.:)

Åh jag skulle behöva träna min treåring också, Queenie knallar in själv men han är så jäkla tjurig och bara växer fast på rampen. :meh:

KL
Nu har jag och fröken ponny varit ute på tur! :D Red kanske en timme, mest bara rakt fram på en grusväg. Hon hade massa energi och tyckte aaaallt var farligt på sidorna, men hon är väldigt lättövertalad. ;) Vi hittade en lägda att dressyra lite på, då jag körde grunder med skritt - trav övergångar på en åtta. Daaah, hon tog bara galopp hela tiden i början. :meh: Visserligen jättefina galoppfattningar, men det var ju inte det jag bad om. Några gånger i början blev hon himla stark så då fick jag ta tag i henne ordentligt. Hon sitter fast lite i vänster så jag lade mycket fokus på att hålla in bogen på spåret och få henne att slappna av och släppa efter. Det gick efter ett tag, då blev hon jättefin. :) Sen en liten galopp på grusvägen hemåt och fri skritt nästan tjugo minuter.

Bra runda med mycket att titta på, några bäckar, några stenrös hundar som satt fast i kedjor precis intill vägen och skällde som galna, en hingst i en hage som man rundar som brummade och skrek och slog med frambenen, storbonden intill som lastade storbalar med traktor... Jag kan inte annat än älska hennes inställning! Hon frågar "eh?" och jag svarar "jodå", och sen går hon. ;)

Bonusbild!
IMG_20130807_121411_zpse0514669.jpg

*kl

Ridpasset idag kändes riktigt bra, trots att det var hett som i h-vete. Jag tog in hästen och det var mulet och 20 grader, perfekt. Men när jag gjort klart henne och kom ut hade molnen skingrats och det kändes förjäkligt. men hon gjorde det väldigt bra ändå, med tanke på att hon är en häst som hatar värme och jag tyckte att hon var trevlig och framme hela passet.

Jag red fram ute först i alla gångarter, som vanligt mkt noga med halter, ryggningar och flytta. Det är ett koncept som fungerar mkt bra. Sedan när jag ridit fram och kände att hon var på och framme så gick vi in på banan och blev lite filmade. Så nu har jag äntligen aktuella filmer där vi inte sparkar och slåss :angel: Ska visa för uppfödaren tänkte jag, hon har inte sett hästen på ett år och i mina ögon har mkt hänt.

Hon ser superfin ut. Grattis igen!

I dag hade jag som plan att rida ut. Kom till stallet och det va ingen där, vilket aldrig händer. Även fast hon är snäll att rida ut på så gillar jag inte att rida ut själv, och det gäller på alla hästar. Speciellt när de inte är någon i stallet som man kan ringa till om något händer. Så istället trimmade vi lite på banan. Mkt basic med avsaktningar och igångsättningar. Lite tjurig i galopp fattningarna men kändes mkt fin i trav.

Gällande lastingträning så övade jag mkt på hösten när Elle va 2. Har en tjej i stallet som "jobbar" med att hjälpa andra lastträna. Så vi körde ca en gång i veckan i ett par månader. När snön kom körde vi in transporten i ridhuset och övade där. Har till och med en gammal film från första gången: http://www.youtube.com/watch?v=B7ivSKRUCr0 Nu när jag lastar så ber jag gärna någon stänga luckan om det finns någon i stallet, men vet att jag klarar de själv. Allt som oftast är man ju tyvärr själv, men hittills har de fungerat bra.

Hittade en gammal film på Elle´s fölis när han bara var några timmar. För den som inte har annat att göra: http://www.youtube.com/watch?v=P1g5xukrPHU&feature=c4-overview&list=UUbvvv7YRhAzINHl4QdzqpZQ

Grattis!

*kl*

Tack allesammans, herrn är mest bara en stor valp och att få honom stabil i alla grenar är antagligen ett projekt som kommer att ta lång tid. Förhoppningsvis så mynnar det ut i en väldigt stabil och trevlig ridhäst som man kan göra det man önskar med och med framgångsrika resultat.

Fanns några bilder från hoppningen också...

Fått syn på kossorna som stod bredvid banan, och kunde sedan inte riktigt släppa dem med blicken under resten av ritten :angel:

Trfrk.13-164.jpg

Trfrk.13-173.jpg

Trfrk.13-174.jpg

Tack än igen alla:)! Det var nog första tävlingsritten där jag inte kände att hon spände till och höll sig rätt bra framför skänkeln genom programmet. Det enda som jag var missnöjd med var upptagen från mellangalopperna-dom kan vi göra betydligt bättre med mer balans.

Till tävlingen i september där jag velat om klass blir det en L:B3. Så får vi förhoppningsvis ännu en ritt som ger fint självförtroende och håller det enkelt för lilla superponnyn:).

Jag älskar min tränare :love:

Tränade för första gången på bortåt 10 veckor igår. Bara det att hon åker ut endast för att ha en lektion med mig, och att vi höll på i 1,5 timme istället för de avtalade 45 minuter som jag betalar för. Jag berättade om hans senaste tid och tävlingar, vad som hänt och vad jag känner uppe från ryggen. Sedan travade jag tre varv och så kunde hon berätta vad som är fel. Han har fått en rejäl låsning i andra nackkotan (antingen då han fastnade under bommen på färjan från Gotland eller genom att rulla fast i boxen eller drumla i hagen eller liknande) som gör att han dels lägger huvudet på sned (det har jag känt från ryggen senaste veckorna) och dels får ett begränsat steg på höger fram (som gör att man inte kommer igenom i ridningen). Sedan stretchade och masserade hon honom från backen medan jag satt på ryggen, så red jag lite, sen gjorde hon samma sak igen och så red jag lite. Så höll vi på tills han lossnade. Och efter ridpasset så stretchade hon honom åt mig för att se om programmet vi ägnat oss åt senaste veckorna har gett resultat (vilket det har, fick beröm för att han är bättre) samt visade ett par nya övningar som vi ska lägga till.

Så nu kör vi på med sjukgymnastisk träning och massage/stretching tills han lossnar och vi kan gå vidare med träningen. Så himla skönt att vara igång igen och veta att det är något som sitter fast och hur vi ska få loss det. Jag är inte särskilt förvånad med tanke på hur stor han är och hur mycket häst det är att hålla ordning på, både för honom och i ridningen. Det är många år kvar tills han planar ut och är färdig i kropp och knopp, men får vi honom lösgjord och liksidig så kommer det att gå att komma ganska långt även innan dess.

Så skönt att hitta felet och ännu skönare att det verkar vara så pass "enkelt" att åtgärda :)

*delvis kl

Lite allmänna funderingar....

Hur ofta kollar ni era hästar med tex ET, veterinär, tandläkare, sadelprovare osv? I friskt tillstånd alltså...

Jag inser att jag har haft väldigt tur med min häst. Hon har sträckt sig i hagen en gång och det är den enda "skadan" hon dragit på sig under drygt 1,5 år. Förutom småsår och sånt hon lyckas med i hagen, men på sin höjd att det får konsekvensen att jag inte rider med benskydd på det benet tills det är läkt. Inget värre än det. Och en gång när en valack klättrat på henne och hon fick en svullnad som gick över på några dagar...

Jag fick mkt beröm för henne när fysioterapeuten var ute i maj, det är kul att höra. Hon tyckte att hon ev var lite spänd i länden om hon nu skulle till att leta efter fel och hade nån ide att det kunde vara pga att jag har en luftstoppad sadel som kanske var lite hård (??), så jag tog ut sadelprovaren en vecka tidigare än jag tänkt för att vara säker. Sadelprovaren tyckte dock inte att sadeln var problemet och jag litar på henne. Sedan har jag ju köpt en till sadel och nu varierar jag mellan min Bates Cair hopp och Amerigo med ullstoppning. Ska bli intressant att se om det är nåt i länden nästa gång fysioterapeuten kommer.
Hon kan ju vara lite kinkig när man palperar ryggen ibland men gör man det tre gånger i rad visar hon inget. Jag misstänker att det har mer att göra med pälsbyte eller annat, nu senaste tiden visar hon inget på första försöket...

Läste även i en annan tråd om bettproblem och ja, jag har nog kommit lindrigt undan där med. Min har överbett och kollas av tandläkare 2 ggr/år så jag har bra koll på ev förändringar som han härledas till betsling. Jag rider med smalt två eller tredelat med fast ring. Har även ridit på tjockare tvådelat med lösa ringar men jag tycker att de är för stora med remontgrimman. Det enda hon visat direkt obehag av var rakt appel mouth, då hon vägrade stänga munnens redan i stallet, så jag red aldrig på det.
Har nu köpt ett pullarträns för variationens skull, och tänkte prova med tvådelat med parerstänger då jag inbillar mig att det är så instabilt med vanligt bett. Jag har ju bettet rätt löst spänt pga överbettet så innan då jag ridit med pullargrimma har det haft en tendens att bettringen åker in i munnen om hon tjafsar...

Senast ändrad:

Han tyckte visst att hindren var löjligt låga. ;) Skönt med en bra tränare, det är guld värt! Jag har inte tränat alls på alldeles för många år, ska bli kul att komma igång igen i höst. :) Hur stretchade hon för att få loss nacken?

KL
Red Queenie igår igen. Först ut på tur som uppvärmning, sen hemma på lägdan intill gården. Bonden hade rullat upp det sista gräset och lämnat ensilagebalarna så vi ägnade en bra stund åt att mjuka upp i snirklar runt dem. Hon är väldigt viktkänslig så jag måste hela tiden tänka på vart och hur jag sitter och lutar och allt - jättenyttigt! Sen började vi jobba med övergångar. Mycket skritt - trav - skritt - halt osv. Sen galopp. Hon tar fattningarna hur fint som helst, verkligen sätter sig på rumpan och skjuter iväg uppåt både från skritt och trav utan att man behöver göra annat än vinkla om höften lite lite grann. Men att sakta av är en annan femma... När man försöker samla ihop galoppen bryter hon självmant av till nån form av slängtrav och drar iväg huvudet. Hon är mycket starkare i höger, jättehärlig stor och rund galopp. Lyckades få till några hyfsade avbrott till trav och nöjde mig där. Sen lika i vänster, men där blir hon längre och flack och inte alls lika avslappnad och mjuk. Avsaktningarna var katastrofnära i början, men fick till nån bra iaf. Mycket svettig ponny fick avsluta passet med jogg och hon frustade och frustade hela tiden. :D

Avslutning - avmaskning. Haha, stackars Queenie väntade sig morot och fick äcklig pasta. :p Idag blir det uteritt och fortsätta öva avsaktningar från galopp.

Senast ändrad:

Jag är inte så bra på uppcheckningar som jag borde vara känner jag:o. Kiro(massör tar jag ut kanske 2ggr/år, har iofs aldrig varit nåt större med henne. Har bara varit på tandkoll en gång vilket var efter att jag haft henne i nästen två år:o. Fanns inget särskilt då heller. Så *peppar peppar* verkar det funka som jag gör:p.

Vad det gäller variation så rider jag alltid ut på hackamore, dressyrar antingen på ett tredelat eller numera även ett tvådelat med fasta ringar. Har iofs alltid remontnosgrimma så där nånstans försvinner variationstänket som jag tycker är rätt viktigt:).

*kl*

Här kommer bilder sen i tisdags, happy me:D!

933951_10201071972073364_780338098_n.jpg

1157593_10201071972713380_2031208759_n.jpg

969248_10201071975113440_414902358_n.jpg

1094946_10201071979673554_1245340515_n.jpg

Jag tar ut ET eller fysioterapeut några ggr/år bara för att kolla, om inte annat så att får bekräftat att det inte är nåt fel. Hade nu senaste gångerna i december samt maj, tar väl snart i höst igen.

Tandläkare 2 ggr/år.

Sadelprovaren är här i samband med att jag behöver ny sadel, det har blivit 4 ggr på 1,5 år. Nu lär det ju dröja eftersom hon ser rätt färdig ut i kropp och muskler och jag inte tror att det kommer behöva bytas närmaste tiden, men misstänker jag nåt ringer jag såklart ut sadelprovaren.

Ang variation så har jag ridit henne på sidepull eller med tyglarna i remontgrimman ibland förr, men i och med att hon blev yvig och jobbig förra hästen har det inte blivit mer. Jag skulle säkert kunna rida henne på det numera ibland, men jag tycker att det är mer tryck i henne nuförtiden, vilket gjort att jag gärna vill ha kontrollen.
Jag har även förr varierat med pullargrimman men jag tyckte att bettet hade tendens att glida igenom, som sagt. Hon har gått bäst med remonten och då har hon fått ha den, men nu har hon ju blivit mkt stadigare överlag så därför provar jag nu igen med pullargrimma som uterittsträns iaf.

Jag ser inget fel i att hålla sig till det koncept som fungerar, speciellt på ostadiga unghästar som måste hitta sig själva innan man börjar mixtra. Men nu när hon känns rätt stabil i munnen kan det ju vara värt att testa. En tandläkare sa till mig att man bör variera även om man tycker originalbetslingen är bäst, så länge det fungerar något så när på ett annat bett ska man byta ibland för att hästen ibland tröttnar på det vanliga. Jag vet inte hur sant det är, men att variera tryckpunkterna kan ju iaf inte bli fel...

Jag kollar tänderna enligt tandläkarens ordinationer, vilket är ungefär var tolfte månad på herrn. Hans mamma som är 23 år och börjar få problem går var sjätte månad för underhåll.

Massör, ET och liknande använder jag vid problem. Jag litar så mycket på min förmåga att känna om det är något som inte är bra i ridningen att jag inte checkar av en häst som jag tycker känns frisk. Hade en unghäst som var sned som attan men inte halt, och fick då rådet av veterinären att behandla henne hos massör. Lille tysken blev kollad för skojs skull av en bekant som är massör då jag hade honom och han var något av det finaste hon sett kroppsligt. Han har dock senare blivit behandlad för en liten snedhet som jag kände i ridningen och blev bra på två behandlingar (det var i slutet av att jag red honom och när min mamma tog över).

Sadelutprovare har jag aldrig använt, inte haft behovet och aldrig haft några ryggproblem (peppar peppar). Rider man hästarna i ändamålsenlig form så att de jobbar korrekt och har rätt muskler så upplever jag att det sällan blir sadeln som är problemet om den passar ryggtypen ungefärligt och ligger någorlunda bra, jag rider med samma sadlar på de hästar jag haft (som alla utom en turligt nog varit ganska lika varandra, och den avvikande fick gå med en annan sadel) och använder alltid padd under.

Min tränare är duktig på hästens fysik så nu får jag den delen per automatik i mina dressyrträningar, och i och med att herrn är väldigt stor och gänglig så ökar ju också behovet att ta hand om muskulaturen för att han ska kunna prestera vilket gör det till en stor fördel.

När det kommer till variation i munnen så får hästarna jag rider det per automatik i och med att de går flera dicipliner. Herrn går bäst på ett bett i vardagsridningen men behöver ett skarpare i hoppningen vilket gör att han varierar mellan dessa två. Tysken gick på hackamore ute eftersom han egentligen ogillar bett och sedan ett bett i dressyren och ett annat (med annan nosgrimma) i hoppningen så han får också variation.

Han tyckte visst att hindren var löjligt låga. ;) Skönt med en bra tränare, det är guld värt! Jag har inte tränat alls på alldeles för många år, ska bli kul att komma igång igen i höst. :) Hur stretchade hon för att få loss nacken?

Han tycker inte att 95 cm är något att skutta över nej, svårare att få honom att fokusera än när det är högre. Men han får i alla fall känna sig mallig bland småhindrena :)

Då vi tog loss nacken från marken medan jag satt på så masserade hon muskulaturen runt andra nackkotan samtidigt som hon böjde huvudet åt det håll som han satt fast tills han lossnade lite. Sedan fick jag med hjälp av tyglarna flexa ställningen fram och tillbaka i nacken och försöka få honom att böja och lossna i andra kotan och inte tredje som han gjorde per automatik. När det lossnade så fick han beröm och så red vid fram och red en stund på det, mycket sidvärts och rakt spår för att inte förlora lösgjordheten och få huvudet på sned igen (vilket lätt händer om man försöker få loss det på voltspår då han trillar in i gamla hjulspår igen då så att säga).

Från marken så stretchade hon istället benen med rörelser som lösgör hela muskulaturen som löper från nacken ner genom halsen och ner i frambenet.

Jag kollar tänder enligt tandläkarens rekommendation vartannat år på min häst som aldrig behövt stora åtgärder i munnen .
ET Använder jag en mkt renommerad 2 ggr om året som förebyggande friskvård . Extremt prisvärt att slippa veterinär .

Jag är kund hos samma sadelmakare sen årtionden så behöver jag ngn gång byta sadel anlitar jag denne . Aldrig haft problem och aldrig blivit besviken .

Jag rider ut i allround sadel och dressyrar i dressyr sadel . Varierar med rakt bett och remont ute , samt tredelat med Aachen , och kandar utöver det i dressyren .

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025