07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Han kan hoppa. Mellan hinderna är det värre :p

Kom överens med ägaren att vi skulle satsa på dressyren med honom. Sedan fick han konstiga svullnader i benen, vi åkte och ULade och hittade inget men veterinären rådde ändå att ta det lite lugnt med hoppningen.

Vi var på Skönabäck och skuttade lite i slutet på förra sommaren, men han skulle behöva ganska många träningar innan han skulle gå att starta. Hans mamma red jag två debutanter på i höstas däremot.

Film på Bruce i Skönabäck:

http://www.youtube.com/watch?v=METi52kihWI

*kl*

Lilla häst går lite bättre för varje start. Eftersom jag misstänker multipla bokstavsdiagnoser och grava personlighetsstörningar så är jag mest förvånad varje gång han faktiskt kommer runt.

Dressyren var helt okej enligt mig, men jag var återigen förvånad över betyget. Jag vet inte riktigt vad de önskar i debutant men det är uppenbarligen inte var vi visar upp. Men hästen skötte sig. I hoppningen var det vilda western och mest svårt att hålla honom på mattan, dock nolla (vilket var bra, bara sju stycken som klarade nollan i hoppningen). Terrängen var ganska svår, komplex vid vattnet med hinder både innan och efter samt ett par smala hinder. Han stannade 30 m innan andra hindret eftersom det var farligt och hoppade in i en buske när han fick syn på en hinderdomare ( :banghead: ) men jag är jättenöjd. Det lossnade vid hinder nummer 6 och efter det var han ridbar och sugen på hinder. Det är en stor förbättring, i Flyinge lossnade det väl på parkeringen efter målgång ungefär :meh: nu siktar vi på att det ska lossna på framhoppningen nästa gång och att inte bara komma runt utan även felfritt.

Betydligt trevligare uppsyn på hästen än vid premiären;

Trfrk-13-terr-129.jpg

Trfrk-13-terr-131.jpg

Ser jättefint ut!!

*kl*

Har just anmält till en tävling i september. Nu sådär i slutet av säsongen kommer det än L:A1, det var ju så dags. Sen nästa tävling finns det bara L:B3, L:A4 och msv:c2 att välja på. A4an är ju hemskt! Supertvär sväng i förvänd galopp och så en hiskelig ruggning på medellinjen. Precis våra absolut svagaste saker. Msv:c2 ser dock mycket trevligare ut och jag blir sugen på att prova:o. Får se hur det utvecklas kommande månad:).

Msvc2 tycker jag förvända galoppen är mkt svårare i än la4an! I la4an kan man ju skära av svängen precis så mkt man tycker man behöver och enligt min erfarenhet får de som gör det knappt avdrag för det heller. Ryggningen är dock ganska svår, men jag älskar La4!

Tycker vägen i msvc2 känns snällare just eftersom det ändå är en mjuk båge. Får prova rida båda och se hur det känns:). Ryggningen i A4an kommer dock inte på tal:p.

Vad är det som är så svårt med den ryggningen? får kolla lite youtubefilmer blir ju nyfiken ;)

kollade, ser ut som ett roligt program :) fast det är ju lätt för mig att säga som inte har någon tävling i sikte just nu.

Senast ändrad:

Den är mitt på medellinjen så domaren kan se exakt hur rak den är. I vårt fll-inte alls rak med näsan i skyn:p. Vill ha ett staket som hjälp även om formen börjar bli bättre.

Den är på medellinjen = syns om det blir minsta lilla snett, och så är det framridning direkt i galopp.

Iofs är ju din ponny liten så då känns kanske inte bågen lika trång, men min häst är ju ända bara knappt 160 och jag tyckte det var svårt att komma runt hela bågen med bibehållen balans om hon inte var 100% på plats i galoppen. Och eftersom det är enkelt byte direkt så har man inte råd att tappa balansen i bågen, då hinner man inte få tillbaka den igen innan avbrottet :p

Ja den bågen i LA:4 blir ju så svår som man väljer att göra den..

Låter helt fantastiskt! Att få rida en häst som går på fyra ben liksom :d

Om man inte siktar på att rida 160 så behöver man ju inte ha en häst med kapacitet för 160 :) tycker din häst verkar supertrevlig på alla sätt.

Kan min så kan din, ibland behöver de bara domderas lite på hoppbanorna först ;)

Kan min så kan din, ibland behöver de bara domderas lite på hoppbanorna först ;)

Haha ja det verkade i alla fall som om min tyckte det var roligt med terränghinder, ännu roligare än banhoppning och bara det var ju fantastiskt roligt :p

Nu ska räpan tävla hoppning i helgen igen - hoppas att hon sköter sig även denna tävlingen! Hon har inte gjort ett enda bråk eller istadighet (än).

Åh han är så vacker! :love:

Ser riktigt maskulin ut samtidigt som han fortfarande är lite bäbis i ögonen, ljuvligt! :p:love:

*kl

Idag hade jag och min häst en fantastisk dag. Vi red ut och klättrade lite samt lyfte på fötter i skogen, något som vanligtvis taggar igång henne ganska mkt av någon anledning. Redan från start var jag noga med halter, ryggningar samt att jag inte ska tillåta att hon är som ett tuggummi utan att jag ist är rörlig och tydlig i handen.

Hon kändes pigg och glad, och var som sagt ännu mera på efter klättertur och skogsstigar. Jag passade på att stanna på ett fält på vägen hem och göra lite övergångar samt fattningar från skritt vilket är perfekt att göra när motorn är gratis. Hon gick så himla fint, inga problem med någonting, vi red serpentiner och gjorde övergångar till trav samt ny fattning och inget var något problem alls. Vi har tom ridit förvänd galopp, vilket hon inte ens kan ;)

Men det bästa av allt, som jag verkligen älskar min häst för, är att hon är så oberörd av saker som händer. Helt plötsligt i vårt galopparbete kommer två rådjur studsande ut genom skogen och över fältet. Min häst viftar lite på örat, men koncentrerar sig sedan igen när jag duttar till lite med innerskänkeln, och fortsätter som att ingenting hänt. Trots att dom sätter av i full fart rakt förbi oss! O_o Jag blir lika impad över henne varje gång nåt liknande sker... hur många hästar fixar detta liksom? nog för att vi är ruskigt osams vissa dagar, men denna styrka kan ingen ta ifrån henne :)

Du har en skarp , trygg häst med hjärna och integritet och åsikter ;)

Såna bangar inte för upphoppande grejer ;)

Skönt är det oavsett ;)

Exakt sådan är hon. Det är oerhört skönt när det kommer till situationer som man inte kan styra över, som vilda djur, nya platser, plötsliga händelser, trafik etc. Hon är så trygg i sig själv att jag alltid litar på att hon håller ihop. Däremot har hon sitt humör, så att säga, emot sig stundtals :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025