Sv: 07-ornas 14:ende tråd
Det är ett par ponnyer i stallet som jag ibland rider. Den jag haft i helgen är som en liten stor häst, fast med ponnyskalle
Han är 17 år och kan alla ponnytricks som finns men är samtidigt ganska mkt att rida. Förvisso kan det ju hänga ihop med att han är rätt stel och inte speciellt mkt riden med fokus på lösgjordhet, men han är stark som en oxe och har som specialitet att dra iväg i galopparbetet. Skjuter ut bogen och drar varje gång har kommer på öppna delen av en volt...
Så i helgen har vi haft mkt fokus på att bli mjuk i sidorna och att kunna ridas vettigt i skritt och trav. Insåg igår att galoppen struntar vi i, han blir bara dragig, taggar igång och är sedan rätt svår att komma åt i de andra gångarterna igen. Idag gick det bättre, kanske för att vi gjorde grovjobbet igår eller för att han trivdes bättre med ett annat bett, kanske både ock...
*kl
Red ett dressyrpass med min egen häst imorse. Hon gick riktigt hyfsat, jag tänkte hela tiden på RÖRLIG i handen. Hon slog inte så mkt med huvudet i rörelse heller, men stå på tygel i halt går inget vidare och hon kastar med huvudet i ryggningarna. Kanske gör alla det i början? Det går heller inte att rygga rakt - tips någon eller ska man invänta mer vana av ryggning i sig innan man går vidare?
När jag kände att halterna funkade och att hon gick att rida vettigt i alla gångarter samt flytta bakdelen, så fokuserade jag istället på övergångarna. Det är ett litet problem vi har. Det är svårt att få till galoppfattningarna exakt där man vill ha dem och avbrotten till trav har hon en tendens att rusa iväg i slängtrav. Fick till några hyfsade fattningar och avbrott i båda varven och nöjde mig med det. Känns som en dålig ide att nöta tills hon blir less och tjurig.