07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Din tok! det där ser ju farligt ut! Men ni får säkert en jättefin lösdrift :D

Du känner ju mig ;)

beckabockar.jpg

FEL.jpg

efter1.jpg

Hunter: Vi bygger också lösdrift, men iiiinte sådär ambitiöst! :p Än så länge håller vi oss på marken. ;)

Vi höll oss också på marken...i början...:p

Iom att vi bygger så "rejält" så OM vi vill så går det enkelt att inreda till boxstall :)

Ja han tycker nog att det är kul :)

Vad duktiga ni har blivit! Ser bättre och bättre ut hela tiden! Himla käck din häst.

Maja: ja han har nog ganska lätt för sig och verkar tycka att det är skojigt att skutta. Ska bli kul att se hur han blir när han får mer rutin :) kul att du är tillbaka med din söta ponny. Hon verkar vara en riktig pärla!

Gabby: vad han är fin! Grattis till personbästa!

Det är ett par ponnyer i stallet som jag ibland rider. Den jag haft i helgen är som en liten stor häst, fast med ponnyskalle ;) Han är 17 år och kan alla ponnytricks som finns men är samtidigt ganska mkt att rida. Förvisso kan det ju hänga ihop med att han är rätt stel och inte speciellt mkt riden med fokus på lösgjordhet, men han är stark som en oxe och har som specialitet att dra iväg i galopparbetet. Skjuter ut bogen och drar varje gång har kommer på öppna delen av en volt... :meh:

Så i helgen har vi haft mkt fokus på att bli mjuk i sidorna och att kunna ridas vettigt i skritt och trav. Insåg igår att galoppen struntar vi i, han blir bara dragig, taggar igång och är sedan rätt svår att komma åt i de andra gångarterna igen. Idag gick det bättre, kanske för att vi gjorde grovjobbet igår eller för att han trivdes bättre med ett annat bett, kanske både ock...

*kl

Red ett dressyrpass med min egen häst imorse. Hon gick riktigt hyfsat, jag tänkte hela tiden på RÖRLIG i handen. Hon slog inte så mkt med huvudet i rörelse heller, men stå på tygel i halt går inget vidare och hon kastar med huvudet i ryggningarna. Kanske gör alla det i början? Det går heller inte att rygga rakt - tips någon eller ska man invänta mer vana av ryggning i sig innan man går vidare?

När jag kände att halterna funkade och att hon gick att rida vettigt i alla gångarter samt flytta bakdelen, så fokuserade jag istället på övergångarna. Det är ett litet problem vi har. Det är svårt att få till galoppfattningarna exakt där man vill ha dem och avbrotten till trav har hon en tendens att rusa iväg i slängtrav. Fick till några hyfsade fattningar och avbrott i båda varven och nöjde mig med det. Känns som en dålig ide att nöta tills hon blir less och tjurig.

Här är film på finaste grabben från LA:3an :love:

Är mest nöjd med att det äntligen verkar ha lossnat i galoppen, innan har vi legat ganska bra i traven men sedan bara fått mellan 5 och 6 på galoppen.
Nu var det jämnt fördelat med poängen genom hela programmet, 7 på två av fattningarna, på mellangaloppen på långsidan och på andra förvända! Och inga poäng under 6 i galoppen! :banana:

http://www.youtube.com/watch?v=ylTKMIIa9b0

Hajjerna eller hur? Går ju inte att se så mycket på så långt avstånd men din häst hoppar lite med huvudet rätt upp o lite sänkt rygg? Vet inte om det beror på dig eller är hennes stil men oavsett så är det nåt du behöver jobba med annars kommer hon få ont i ryggen så småningom.

Hon verkar ju himla käck o framåt annars och du är ju ambitiös som åker runt o låter henne se sig omkring, fler skulle ha den viljan med sina unghästar!

Kan inte fatta hur du kan få bottennapp i LA1??? Såååå fin i La3 iaf, du är verkligen jätteduktig Gabby!:love:

Varför ingen fälttävlan med den? Han kan ju hoppa oxå.. red inte du någon terräng på honom eller blandar jag ihop honom med någon annan?

Är det något du har tänkt på på andra filmer också? Även i hoppningen? Det är nämligen inget som någon tränare har sagt något om alls utan snarare att hon hoppar runt och mjukt och väl genom kroppen. Sen när/om hon gör det så är det garanterat mitt fel och ffa i terrängen då jag feghåller lite än så länge, något jag sagt att de ska skälla på mig när jag gör. :o
Men jag ska absolut tänka på det och höra på nästa hoppträning om det är något han tänkt på. :)

oxo; Tack, jo hon är väldigt käck, en lagomhäst, på gott och ont. :)

Hunter; Jag har tänkt ta hand om henne själv alltså. :p Nejdå, hon går i bra lösdrift nu.

*kl*

Hopptävling idag. Fick inte riktigt till känslan. Hjärtat gör det hon ska ändå men fick ett med ner i båda klasserna 95 och en meter. Var inte mina trevligaste rundor direkt men in på erfarenhetsbanken.
Det stora plusset var kombinationen som gick kanonbra så det är jag nöjd med. Och att hon hoppade utan att titta på det hinder som många andra hade bekymmer med. :)

Då är det nog du som blir lite efter i sprången i terrängen. Om du tittar på filmen med pallissaden så hoppar hon inte så runt där, försöker slå sig fri innan o ni blir liksom inte klara till hinder.

Jaha du tar hand om henne själv men då så, kom och bo in er :p

Din häst verkar verkligen vara så himla trevlig och okomplicerad :D blir lite avis...:o

Det kan jag hålla med om. Vi kom i hundranitti knyck i svängen och hon tyckte tjiho och jag tyckte vänta. Nytt hinder och jag ville ha kontroll. Snart lär jag mig väl vilka hinder som är nya för henne där jag behöver rama in mer och vilka jag kan relaxa lite mot. Sen står ju det där i lite uppförslut och då hamnar jag ännu mer bakom ja. Fick på förra lektionen för V också nästa steg i min utbildning att bli lättare i sitsen, jag har ju en trygghet där från hoppningen. Så det jobbar jag på. :)

Hunter; Vad tusan, du bor ju nästgårds! Jag fick för mig du bodde långt bort. Jag kan ju flytta in så när du tröttnar ibland på din knas kan du ju lufsa runt på min lagomhäst och känna hur det känns med fyra ben i backen. ;) Så länge du inte går nära stenar, det är hennes skräck. :p

Även om vi aldrig kommer att nå några höjder så sa jag faktiskt till min groom idag att jag är så himla glad att jag äntligen sitter på en ridbar häst. Alla hästar jag ridit genom alla år har varit ufon. Jag har fastnat för de knepigaste på ridskolorna, helst de som alltid stannar ut sig, de skulle jag minsann försöka få runt. Lyckades aldrig och det har satt djupa spår i mig om hur en häst gör.
Jag har fått lära om jättemycket, att den här faktiskt hoppar om jag gör rätt, hon försöker och räddar ofta situationen när jag klantar mig. :love:

Jag kommer säkert att ramla tillbaks på något "roligare" men just nu är det här precis vad jag behöver. :)

Oavsett bottennappet i A:1an så ser ju A:3an riktigt bra ut!

*kl*

Har tränat ikväll och det kändes så himla bra! Den förvända var absolut stensäker i båda varven idag med superhärlig och stadig känsla:)! Underbara lilla ponny!

Visst är det alldeles underbart med en häst som liksom hela tiden gör vad man ber den om:)! Jag känner precis likadant och sen att det betyder att jag hittat den känsla på ponny må ju vara hänt:p. Men tanken på att gå tillbaka på nån stor häst med superenergi som inte är så himla ridbart känns inte alls som något jag vill..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025