07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Okej, då lär man ju säkert träffa dig när man anmäler :) Brukar i och för sig skicka min mamma på det ;)

Ja, jäklar va fullt det blev fort, satt beredd hemma kl. 18 när det öppnade! Min anmälan kom in 18.01 då hade redan 15 st eller nått hunnit anmäla innan mig :eek: Men kul att så många vill komma, är första året för mig men har bara hört gott från alla om tävlingen :)

*kl

Tack för all peppning :)

Jag har varit frånvarande några dagar då min syster + familj invaderat min lilla enrummare. Sitta vid datorn - inte en chans...

För att sammanfatta det hästmässiga kan jag börja med tisdagens katastrofträning med min häst. Precis ingenting fungerade och jag kokade - var trött, less, förbannad och kände mig helt värdelös. Hela passet gick ut på att rycka och slita, banka, använda pisken och ja, hade inte min tränare varit med så hade jag antagligen blivit anmäld för djurmisshandel av de på läktarplats. Efteråt kände jag mig hemsk, värsta passet ever i mitt liv tror jag att det var. Kände mig inte alls tillfreds eftersom hårdhänt ridning inte på nåt sätt är naturligt för mig. Jag avskyr det och jag skämdes efteråt för min värdelöshet. Men tränaren var nöjd att jag för en gångs skull tog i med hårdhandskarna mot min ganska så obstinata häst. Men som sagt, jag hatar den ridningen. Och ska det krävas att man rider på det viset för att min häst ska sluta bete sig som ett surmulet tuggummi så är det snarare det som får mig att tänka att vi inte passar ihop än det faktum att hon är skarp... jag kan inte rida på det viset regelbundet. Det är så emot allt jag står för :(

Till saken hör också att jag lyckades få med mig pojkvännen till stallet för att filma. Det händer sällan och jag kände att jag måste ha en aktuell film inför ev annonsering. Men jag kan lova att detta har jag inte ens vågat titta på själv, så jag har fortfarande ingen film :meh:

Onsdag red jag ut, körde hela rejset som på träningen fast ute längs vägarna. Och hon gick riktigt bra stundvis.
Igår tog jag ett pass på banan och hon visade att hon utvecklat en ny protestteknik istället för det sedvanliga att sparka mot skänkeln - ruska på huvudet. Mkt charmigt. Nåväl, något verkade vi ha fått igenom i tisdags för hon var inte alls lika motsträvig utan fogade sig relativt snabbt och kändes fin på slutet i alla gångarter :) Idag blev en tur ute mest för att röra på henne då hon vilar imorgon (ska bli 30 grader varmt) och det lilla jag red tyckte jag kändes bra. Så jag hoppas nu att katastrofen inte kommer tillbaka på söndag då jag planerar in nästa pass på banan...

Skönt att det gick bättre idag. Det är inte kul att behöva fulrida men ibland kan det vara nödvändigt. Hoppas du får till en bra film på pållen!

Kl
Nu har min pålle fått gå på terrängbanan :D han fick mest gå omkring och vara nere i vattnet och hoppa några småhinder. Men han hade uppfört sig bra! Det hade han visserligen gjort igår också men dagarna innan hade han agerat rodeohäst så det var nära att tjejen fått tugga grus. Men hon hade fått honom att ge sig så nu hoppas jag att han samarbetar med henne ;) men det är kul att höra uppdateringar och att det går bättre och bättre!

Ptja, med tanke på att han filmade i tisdags lär det dröja innan jag får med honom igen. Tror han inte ska få filma träningarna mer, varje gng (2 ggr) han varit med i år har det varit sämre än sämst. Han får följa nån gng när jag inte behöver ha en konflikt med hästen, om man nu kan välja det...

Grattis till pojken förresten :)

Ska vara lite mot strömmen nu inser jag , men har du funderat på att man faktiskt inte alltid klickar med sin tränare dvs ibland oavsett hur duktig tränare man har så är den inte alltid rätt ifråga om att förstå sig på en typ av häst eller klicka med eleven ?

Det är bara en tanke utifrån dina referat , jag vet ju inte .

Det jag däremot tycker mig veta är att det för att man ska utvecklas måste finnas en bra känsla i magen , och att man inte ska behöva känna som om man måste slåss med sin häst och sen gå hem efter passet med den känslan som det primära man gjort under passet .

Förstår att det kanske blir luddigt då jag skriver rätt kort hur jag menar . Men i min Erf handlar det väldigt mkt om förtroendet för tränaren huruvida man lämnar ett pass mentalt och vad som sker under ett dåligt pass .

Hoppas du inte läser detta fel nu eller jag blir totalt missuppfattad hur jag menar .

Senast ändrad:

Håller med mackan lite här, trivs du med tränaren annars, känner du att hon kan hjälpa dig?
jag hade en gång en tränare som iof var väldigt duktig men bl a hennes sätt att uttrycka sig fick mig att rida sämre och tycka mindre om hästen, ex "-hästen lurar dig" . Hästar luras liksom inte medvetet.

Jag slutade att rida för den tränaren för det gav mig helt fel känsla i ridningen, lite av att vem som ska vinna istället för att samarbeta med hästen.

Idag fick jag påminna GP om innerskänkeln igen, samma som häromdagen, använde då spö ett par gånger och den läskiga jordbruksmaskinen som står utanför paddocken fick hon vackert göra skänkelvikning emot då hon försökte dra sig ifrån den hela tiden. Så varje gång vi skulle rida förbi den så några steg i skänkelvikning mot den läskiga maskinen (som stått där i ett halvår men flyttas ett par meter då och då).

Just då var jag inte heller riktigt nöjd med min ridning, men efteråt kändes hon mjuk och fin i sidorna, hoppade lite grann och hon kändes väldigt lydig och framme för skänkeln. Duktig pålla :)

I dag satt jag upp och skrittade en liten stund på min Effie. Är ju bara skritt som gäller i några veckor till och sen återbesök på klinik.
Men ikväll kändes hon jättefin, samarbetsvillig och mjuk och fin. Skrittade på i låg fin form och formade sig efter skänkeln och gjorde allt jag bad om :p
Längtar så efter att få sätta igång på riktigt...

Fast det där du skriver är vettigt tycker jag. Att lämna flera träningar med en dålig känsla är inte bra. Sen att man behöver fulrida ibland är en annan femma. Så det du säger går nog inte emot strömmen. Fast jag kan ha missat en massa som skrivits på dom föregående sidorna då jag inte hunnit läsa så noga ;)

Är med på vad ni menar, men jag känner inte så. Den här tränaren tycker jag att jag har en väldigt bra dialog med, jag vågar säga vad jag tänker och tycker och jag tycker att vi fått mkt bra hjälp sedan vi började rida för henne. Det är tredje dressyrtränaren jag har på 1,5 år och det är den bästa hittills. Jag tycker om henne som person, och jag tycker verkligen att hon förstår sig på min häst. Även om min häst bråkar och strejkar så har hon ofta bra lösningar som iaf går ut på att jag inte ska bråka med henne - sedan att vi gör det ändå beror snarare på att min häst ibland behöver lite uppfostran. Hon är väl bortskämd med att inte ta i lika mkt som hon ska kunna vid 6 år för att hon har en för mesig ryttare. Men jag tycker ärligt talat att hon verkar ha nån tendens att bråka mindre nu när jag rider mellan träningarna, hon kan streta men jag tycker inte att hon är lika mkt sparka och tjafsa även om jag inte riktigt får igenom allting.

Innan hade jag en tränare som jag tyckte var för mesig, och för lite variation och jag förstod inte alltid poängen i det vi gjorde - inte hästen heller. Den andra är en mkt bra tränare, men rent socialt inte lika trevlig som den nuvarande. Man kände sig ofta ganska dålig som ryttare (ja det är ju min akilleshäl oavsett) och det var inte så mkt dialog utan mer "så är det". Dessutom väldigt sporadiskt hur mkt man kunde träna för denne. Min nya tränare kommer varannan vecka och det tycker jag är rätt skönt, man har liksom ett flow då och vet vad man ska göra till nästa gång. Jag kommer ju heller inte härifrån och känner inte till så många tränare så jag vet heller inte vilka andra det finns, och jag tycker det är skönt att slippa åka iväg när vintern kommer och är glad att de besöker oss...

Så jag tycker inte att denna tränare gjort något negativt för oss. Däremot vet jag ju att jag och min häst inte är den bästa matchningen, kanske är det bara så att jag måste lära mig att rida på ett sätt som passar hästen och inte det sätt som passar mig :o Jag tycker inte om att ta i med hårdhandskarna, jag har inte ägt såna hästar förr. Jag har ridit en del men aldrig behövt köra det rejset dagligen vilket även gjort att jag fått sitta på hästar som mer liknar mitt sätt, och fått den känslan emellanåt. Nu har jag ju bara min och inget annat att jämföra med. tur att jag ska vara lite ponnyvakt i helgen så man får rida lite annat vid sidan av, oftast är det då man upptäcker om man förändrat nåt hos sig själv...

Senast ändrad:

Jag tror inte alls du behöver rida med hårdhandskarna speciellt länge MEN det är kanske den ridningen som krävs just nu? Det ändras ju väldigt mycket på unghästar och de är inte alltid superkänsliga och sytrådiga i munnen. Det kommer av att man lär dem vad som är rätt och fel. På våren när Divan blev 4 fick jag typ spörida henne i galopp i 2 veckor för att hon galopperade som en gunghäst. Var det kul? Nej. Var det nödvändigt? Ja. Galopperar hon som den 8a hon fått på galoppen på Kvaliteén nu? Ja.

Jag tycker ändå det är ett steg framåt att hon inte kickar mot skänkeln utan ruskar på huvudet. Snart kommer hon ta hjälpen utan tjafs. Hang in there.

Håller helt med dig. Tror att detta är en övergångsperiod där vissa saker behöver befästas ordentlugt och att Frugtis blir nogrannare/tuffare i sin ridning.

Aha jag har min Google inställd på English och därför kom inte Tyra S upp i sökningen ;)

Kan väl säg såhär, inget jag fastnade för direkt :p

Min kuse kommer att tävlas av en annan ryttare :) men jag kommer att åka dit som åskådare :D

Nån wannabe dåre med bekräftelsebehov antar jag... som dom flesta andra :meh:

Nu läste jag alla tusentals sidor direkt men det jag läste lät rätt spacigt! Köp av gårdar för 27 miljoner och "anställning" av folk i klasar.. Vi kanske skulle börja blogga så vi också får råd att ha anställda hästskötare och lyxgårdar? :p

Jag hoppas verkligen att det är en övergångsperiod. Det jobbigaste just nu tycker jag är att jag ska vara mkt mer "rörlig" i handen än jag trivs med. Jag har alltid varit stilla i handen och jag tycker att man ska kunna vara det, men nu får jag ju både rycka till när hon inte gör halt, samt ständigt röra fingrarna i allt däremellan. Jag har aldrig tyckt om det för jag har alla tråkiga ridskolebilder framför mig i huvdet, om ryttare som sågar hästen i munnen för att få den är att kröka på nacken. Jag vill inte att min häst ska bli oärlig och kröka på nacken för att jag är för mkt i handen, även om syftet med detta är att hon inte ska bli tuggummiaktig, så är det värsta jag vet indragna hästar :crazy:

Varför skulle hon bli ihopdragen för att du har lite rörligare hand?
Det är endast en välriden häst man kan sitta helt still med handen på och innan din är det så är det inte en möjlighet. Du måste ge henne de hjälperna som krävs just nu för att hon ska fatta. Gör hon inte halt genom en förhållning ja då måste du ta tag. Det är så man måste rida de flesta hästar. Även proffsen måste korrigera sina hästar med grova tygeltag och ordentliga skänklar ibland.

Däremot är det viktigt att när hästen väl går där man vill ha den så ska man sitta med lugn hand och lugn sits.

Jag tycker du ska ta ett övergångspass snarast. Alltså ett pass där du fullständigt skiter i formen och enda fokus ska vara att hästen ska trava/galoppera exakt vid en bokstav, sakta av vid en bokstav osv. Däremellan ska du sitta med helt stilla hand och få henne att ta ett lätt ärligt stöd. Ja det kommer säkert ta 20-30 varv innan hon gör det bra men ja då får det väl göra det och ja hon kommer säkert inte gå i svinbra form med skit i det. Du måste få henne på hjälpen annars kommer ni ha tråkpass efter tråkpass.

Jo, så är det. Men om jag tycker jag är rörlig i handen så är det för stilla ändå, och när jag d blir rörlig som man normalt sett menar med rörlig så tycker jag att det är för mkt :o Jag får komma över det helt enkelt.

Ska köra på det upplägget, men idag vilar hon i den överjävliga hettan. Jag tycker det här vädret är helt oanvändbart, längtar hem till 17 grader på sommaren. Sällan att man behövde rida mitt i nätterna när jag bodde där. Nej, jag är ingen strandhuggare så jag förstår inte vitsen med detta väder i flera månader :o :angel:

Precis. Du får komma över det :D

Tänkte åka och rida på morgonen men nu är det 26 grader så hon får vila idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025