Jag har haft en (i mina mått) jobbig helg efter en omtumlande fredag. Skall bli intressant att få bolla lite med er eftersom jag känner mig så oviss.
C har blivit aggressiv. Jag drar allt från början;
Del 1. I julas (en vecka efter flytten) var vi ute och red med en av våra nya stallkamrater. C blir rädd för något i marken och börjar rygga. Hon ryggar in i stallkamratens häst och när de krockar sparkar hon och träffar stallkamraten på foten. Inget brutet men en trasig stigbygel och omfattande blödning som krävt mycket rehab och rid-frånvaro. Jag var i chock eftersom hon aldrig sparkat någon sådär med ren avsikt att göra illa och från ingenstans. Hon kan ha hotat lite stoigt men jag har aldrig behövt oroa mig eller varna den som rider bakom oss eftersom vi oftast rider i täten ute.
Framridningar/framhoppningar är heller aldrig något problem.
Del 2. Jag märker att hon vid fodringar och in-och utsläpp beter sig hotfullt mot hästarna i de intilliggande hagarna. Hon går också med bakåt-slickade öron förbi de andra hästarna i hagarna när jag tar in henne. Aldrig hotfull mot den som leder och tas oftast in tillsammans med arabvalacken hon känner sedan innan utan problem.
Del 3. Hennes box är i mitten av stallgången med öppen front. Vi märker att hon hugger mot passerande hästar. Hon får vid något tillfälle tag i en hästs täcke vad jag får höra på håll (skall ha drabbat samma hästägare som hon sparkat)
Det räcker med att jag står vid boxfronten när hästar går förbi så står hon istället och hugger i luften och visar tydligt att hon aldrig skulle skada mig om jag "står i vägen". Det räcker också med att man, om man leder förbi en annan häst, håller upp och viftar med en hand så håller hon sig innanför boxen. De som tycker att hon är obehaglig stänger boxgallret, men detta glöms ibland bort och man leder förbi sin häst med utfall som resultat.
Del 4. Fredag. Hon står med mord i blicken och blänger på mig när jag lägger på täcket. Jag märker detta och garvar åt hennes uppsyn, eftersom jag litar på henne. Men när jag skall knäppa bogspännet smäller det till och hon hugger mig i armen. Alltså ett riktigt fulbett!
Jag - åter igen i chock - släpper in henne i boxen efter en stund och vänder mig om för att hämta in vattenhinken när en av stallkamraterna passerar med hennes häst - och pang så river C upp en reva över korset på den förbipasserande hästens ylletäcke. (Givetvis samma hästägare som C sparkade, åter igen.. hon hatar ju oss vid detta laget
) Jag får idag höra att det är andra täcket C tar sönder för henne.
Stallägaren såg allt och blev upprörd och beordrade stängt boxgaller 24/7. Stallkamraten svor och blev riktigt upprörd men lastade och körde iväg på kurs direkt varav vi inte hann prata.
Och jag började gråta.
Detta är inte likt henne... Hon har ju alltid varit lite stoig mot andra hästar, fram för allt när hon har mat i boxen. Men hon har
aldrig gjort skada på människor eller egendom iom detta.
Teorier/tankar i mitt huvud just nu:
- I gamla stallet var hålet i boxgallret förmodligen för litet för att slänga sig ut sådär. Därför är det svårt att jämföra just det beteendet. Gallret i förra stallet var alltid öppet..
- Är hon uttråkad p.g.a att hon inte har sällskap i hagen? Hon gick med ett ledarsto i förra stallet.
- Trivs hon inte i nya stallet?
- Reagerar hon på havren som vi börjat med iom flytten?
- Hur kan det skifta så mycket på marken om hon aldrig känns surig eller påverkad i ridningen? Hon känns superfin i ridningen..
- Kan detta ha att göra med hennes oregelbundna brunster? Hon har ju alltid brunstat oregelbundet, och hon har ju aldrig bettet sig såhär?
- Hormonbesvär/cystor? Som bara visar sig genom aggressivitet på marken?
Och fram för allt:
Hur beter jag mig mot stallkamraten? Vad säger jag? Vad gör jag? Förlåt känns så litet i sammanhanget och jag skäms ögonen ur mig sedan i Julas.
Jag tar på mig detta mer än jag kanske borde? Har mått så dåligt över detta hela helgen..
Vad hade ni gjort i min sits både gällande häst och stallkamrat? Om ni blev utsatta för detta, hur hade ni velat att den "skyldiga hästens"- ägare hade gjort?