-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Vad trist att du känner att du är tvungen att sälja :(, men jag förstår hur du tänker och känner. Det är nog ingen lätt tid att vara hästägare när man har småbarn även om de är snälla och fogliga...
Hoppas att du hittar en köpare som du känner dig trygg med i alla fall.

Vilken fining du har! :)
Ser härlig ut!

Daredevil: Kul att det fungerade. :) Nu blir det ju lite lättare med skolningen. ;)

Verona: Vad tråkigt! Din fina Saga! Men bäst för henne som sagt. Hoppas på att det inte blir allt för
långt så du kan åka och hälsa på henne. :)

Tack för komplimangerna :-)
Han är inriden som treåring, sen koptes han när han var nästan fyra och var på Strömsholm ett år ca, sen har jag haft honom sen i Juli 09. Han var alltid så himla tunn innan jag fick honom. Men hos mig fick han Lucern och bra träning med klättring, och galoppträning och bara en del dressyr och hoppning. Så han har ju lätt lagt på sig 40kg muskler!
Jag vet, sista traven var bäst. Det beror på att jag red lite blugt, för det var bara 2:a tävlingen i hans liv och jag ville inte sätta press på honom utan bara ge honom en mjuk runda. Så nu är han så mycket bättre och nästa tävling ska jag få honom att ta i hela vägen! Detta är en häst som är "once in a lifetime".. Han är riktigt grym, har lätt för sig, är flott och bra arbetshuvud med. Så jag kommer att satsa mot GP, helt seriöst, så får vi se vart vi tar vägen. Årets mål är Falsterbo och Flyinge. Vi får se vad domarna tycker, ser fram emot att få honom bedömd i unghäst MSV!!
Jag har träffat ett helt gäng Saigonhästar nu och jag älskar alla av dom! Det verkar vara hästar med alla hovarna på jorden, bra lynne och väldigt vackra med trevlig gång, alla är inte super men alla har varit väldigt trevliga.

Oh, tack så mycket! Hon tackar nog också ;)
Tanken är att vi ska bli dressyrnissar - bara det att vi båda tycker att det är så fasansfullt roligt att hoppa att vi upplevs som hoppekipage.

Hoppas på att kunna starta till hösten -matte måste lära sig sitta ner i den traven

Din är inte helt fel heller! :d

flurrizen
Ja, verkligen. Tackar för tipset! :laugh:

Senast ändrad:

Så jag kommer att satsa mot GP, helt seriöst, så får vi se vart vi tar vägen. Årets mål är Falsterbo och Flyinge. Vi får se vad domarna tycker, ser fram emot att få honom bedömd i unghäst MSV!!

Ooh, en till som ger en prestationsångest :D Nåväl, välkommen till tråden iallafall! Kul med en ny 04:a.

*kl*
Nån som vet om AK fått sin bäbis än? Var en stund sedan jag såg henne på Buke, och hon skulle väl ha i januari?

Ingen aning faktiskt, funderade också på det häromdagen, men tror med att det var januari. När lillknodd kommer tycker jag allt att va är värda en liten bild på underverket! :D

Kl

Senaste bilden på min tant, svårt att få annat än avsuttna bilder när man alltid hålls själv ju. :p

Senast ändrad:

Tack för komplimangerna :-)
Han är inriden som treåring, sen koptes han när han var nästan fyra och var på Strömsholm ett år ca, sen har jag haft honom sen i Juli 09. Han var alltid så himla tunn innan jag fick honom. Men hos mig fick han Lucern och bra träning med klättring, och galoppträning och bara en del dressyr och hoppning. Så han har ju lätt lagt på sig 40kg muskler!
Jag vet, sista traven var bäst. Det beror på att jag red lite blugt, för det var bara 2:a tävlingen i hans liv och jag ville inte sätta press på honom utan bara ge honom en mjuk runda. Så nu är han så mycket bättre och nästa tävling ska jag få honom att ta i hela vägen! Detta är en häst som är "once in a lifetime".. Han är riktigt grym, har lätt för sig, är flott och bra arbetshuvud med. Så jag kommer att satsa mot GP, helt seriöst, så får vi se vart vi tar vägen. Årets mål är Falsterbo och Flyinge. Vi får se vad domarna tycker, ser fram emot att få honom bedömd i unghäst MSV!!
Jag har träffat ett helt gäng Saigonhästar nu och jag älskar alla av dom! Det verkar vara hästar med alla hovarna på jorden, bra lynne och väldigt vackra med trevlig gång, alla är inte super men alla har varit väldigt trevliga.

Det var så lite så :laugh: Alltid kul att se på fina hästar!
Du har gjort ett mycket bra jobb med honom då, såg att det var lite skillnad på överlinjen på de två bilderna du la ut ;)
Ser fram emot att få följa er på vägen mot toppen, så jag hoppas du uppdaterar om hur det går! (även om även jag får lite prestationsångest :angel:)

Jag måste nog visa en favorit i repris; Akilles januari 2009:

25737143.jpg

Haha, vilket tomteskägg!

Sixten har haft ryttare för första gången sen i november.
Det var lite halvmörkt, och jag och kameran kom allt annat än överens.
Sixten var allmänt stökig, och tyckte att stallägarens två barn var läskiga!
Hon stod och skakade när hon fick syn på dom.
Bild002.jpg

Igår så skulle vi tömköra i snön, lättare sagt än gjort..
Hon var en flygande kanonkula, bockade (och vurpade) och hade askul i snön.
Jag hade tänkt att filma en snutt, men gav upp väldigt snabbt, blev några bilder efteråt istället.

Bild013.jpg

Bild027.jpg

Kul att det blivit lite rida av :bump:

Själv var jag lagom road igår. Huvudvärk hela dagen, trött. Men eftersom de lovat storm med klass 2-varning här tyckte jag att det var lika bra att motionera medan tid fanns. Fast är det något man kan vara säker på så är det att Akilles är extra fjantig och osamarbetsvillig när jag inte orkar själv. Och att det redan börjat blåsa upp till stormen gjorde det väl knappast bättre. Bara fjant, stirra och strunta i matte. *muttrar*

haha ja så kanske det är. :D

kl
Jag hade också tänkt rida, dock har vi också fått varnigar om snö kaos och storm. Blåser redan rätt ordentligt, men eftersom tant fick vila igår behöver hon jobbas idag så inte magen växer mer än nödvändigt. :grin:
Men tror jag håller mig på ridbanan där jag har staket ifall hon också tycker blåsten är lajbans. :D
Tror att jag bara rider henne iaf, fullblodet är spookie redan när det är vindstilla.

En annan sak..

Har era börjat fälla?
Aprilia är rabiat och anfaller nästan när det är sadlings tajm och när man spänner täcket fram, hon har trots det inte fått några skav lr liknande, men pälsen bara faller av, även fast hon är helklippt.
Träligt är det, usch. Vid ridning beter hon sig likadant, trycker jag på fel ställe med skänkeln smattrar det där bak och en bakut salva kommer direkt.
Vill heller inte ställa av henne då hon redan är för tjock och går på fri tillgång i hagen som inte kan ändras på. :crazy:
Så behöver jobba henne också.

Har ni några tips?

Ingen fällning här än så länge, men vi är ju generellt senare än er hur som helst. Gissar att mars blir värsta pälsfällarmånaden. Fast i år har inte Akilles lika mycket vinterpäls som tidigare år, så hoppas på en snabb och smärtfri fällning.

Lät inte kul med smattrande bakutsalvor. Du tömkör inte något? Det kan ju annars vara ett alternativ.

Ingen fällning här heller... Jag har haft beslutsångest ett bra tag om jag ska klippa W eller inte, men nu får jag nog låta bli... Skulle tro att han börjar fälla när som helst!

Ingen fällning i sikte här heller, men så går ju mina på lösdrift med, just nu med halstäcken över björnpälsen i stormen :p

Det enda jag har hört som kan hjälpa dem är att ge b-vitamin, vet inte om det fungerar men kan ju vara värt att testa. Bakjäst innehåller mycket b-vitamin, är bra för magen och billigt :D (jag ger det till gammelhästen som har varit strulig i magen nu i vinter)

*kl*

Nu är det en tjej som vill köpa Saga så vi ska besikta henne nästa vecka. Har så mycket dubbla känslor, kommer sakna henne nå enormt...:cry: hennes ögon när hon tittar på mig från hagen..

Hon skötte sig exemplariskt när tjejen var och kollade, jag visade henne för hand bara eftersom hon inte är något riden på flera månader men jag har berättat allt jag kan komma på om henne. Tjejen blev dödskär i henne och tyckte att hon var så väluppfostrad, kul att man lyckats med nått...:D Var faktiskt riktigt stolt över Saga och insåg vilket jobb jag lagt ner på hanteringen.

Men som sagt besiktning nästa vecka, håll tummarna att hon är hel!

Åh, jag förstår att det är blandade känslor :( Men dödskär är en jättebra start, och hon kommer säkert få det bra i vilket hem du än väljer!

Har själv lite framtidsångest nu när vi också väntar barn, Akilles är ju en herre som behöver aktiveras. Så jag hoppas kunna hålla igång honom fram till sommarn (är beräknad i slutet av juni - optimist? javisst!) och sedan ha honom på ett längre bete. Och vara redo att rida igen i augusti, eller åtminstone sätta igång honom från marken. Men det är inte omöjligt att det måste bli en fodervärd..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30