-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Håller tummarna! Det måste kännas jättetungt nu, men hon får det säkert jättebra.

Jo jag tömkör en del, men de senaste gångerna har hon vart lika sur mot gjorden som mot mina skänklar, så de kommer fina kickar där med, så jag vågar ärligt talat inte, de där benen är långa och når låångt. :crazy:

Hon får b vitamin i både pellets och flytande form, efter att jag började ge flytande också har det blivit liite bättre, men började med flytande i måndags så får se om hon ändrar sig mer. låt oss hoppas på det. :p

Ska åka iväg och kolla upp henne ordentligt så det inte är nåt på tok med henne, även kolla ut sadlarna igen, tänkte faktiskt testa lite barbacka (om hon tillåter mig att kravla mig upp vill säga. :P) idag och se om det är sadeln lr kanske mest gjorden som retar henne. Tar man precis där gjorden sitter surar hon till och ska hugga, så det kan ju även vara den, ska se om jag har någon annan gjord som är tillräckligt lång i mina gömmor. :D

Verona: Verkar som tjejjen tycker om henne iaf, vilket ju är ett väldigt gott tecken, bor hon långt ifrån dig?
Tänkte om det inte är världens ände så kanske du kan åka och hälsa på. :)

Håller en tumme att hon är frisk och hel i kroppen.

Nä då förstår jag att du inte vill tömköra. Modigt att våga sitta upp barbacka må jag säga ;) men uteslutningsmetoden är alltid bra, om inte annat.

Jag red mkt barbacka när hon var 3 och det gick kalas bra, bättre än med sadeln då hon hade grym sadeltvång i början.

Och hon hade faktiskt inte glömt att man måste stå still medans matte kravlar sig upp. :D
Sen gick det faktiskt över förväntan, lite sura kickar blev det, men inte alls lika mycket som med sadel på. Och eftersom hon har en liiiiten (stoor) mage så satt jag stadigt ändå. Så tror det är gjorden som hon blir mest sur på, ska leta på en annan och hoppas på att det går lite bättre.
Dressyr gjorden har jag fårskinn på vilket fungerar bra, dock ligger dressyrsadeln sämre pga magen än hoppsadeln gör. Sen har jag hoppgjord med platta så lite svårare att hitta ludd till den. :p

Ska testa barbacka en gång till idag och se hur det går. :)

Sen ville jag visa mig på styva linan så jag hasa mig upp på fullblodet (med fullblods manke och smal rygg ) utan sadel också, :D som nyss är igång riden och mer i luften än på marken för tillfället. Men det var som hon inte hade gjort annat, gick fint hela tiden och inge bus alls. woho! :bump:

Tänkte att jag måste få lite bättre balans om hon ska leka rodeo häst i fortsättningen också. :angel:

kl

Här skrivs det flitigt ser jag. :D

Uppdatering från mig och min bitch

Ridit barbacka 2 gånger till och det går bra, verkar vara sadeln o gjorden hon blir irriterad på. Men har letat fram en anatomisk/ergonomisk gjord som jag ska prova, hjälp mig att be till gudarna så att den inte är för kort. ;)
Ska testa den senare idag när graderna höjts till över -20 iaf. i morse var det 26,4 och liiite i kallaste laget att rida anser jag.

Vad bra att det fungerar att rida barbacka :laugh:
Det skulle ju kunna vara så att sadelgjorden drar fram sadeln (pga den liiilla magen ;)) så hon blir irriterad av det.
En svängd gjord fungerar mycket bra då, om du har en sån. Annars så är det bara att börja banta :angel:

Fy fan vad kallt! Vi hade också under 20 minus inatt, jag är så sjukt less på allt vad vinter heter.. önskar att jag kunde gå i ide...

Japp, -25 grader hos oss också. Vi har varit på "lastningsträning" hos vår tränare och nu kan W kliva på släpet själv:-) Fast det var lite kallt att stå och kika på...
Väl tillbaka i stallet var det ju bara -18 så då tog jag oss i kragen och red ut i det underbara vinterlandskapet. Strålande sol och gnistrande snö är nog bland det härligaste som finns:-)

För övrigt så har såret börjat vara igen så det blir Skara hästklinik i veckan igen. ORKA! (Eller hur man nu använder det där ordet;-))

Ja precis så blir det ju, gjorden åker fram o sadeln med. :grin:

Men har en sån där gjord som är krokig :D, och använde den idag. Vilket verkade fungera bäst hitills än så länge iaf.
Inte mkt surande när jag spände och var rätt bra när jag red också. Så ska köra på den ett tag nu. :)

Bantingen försöker vi med, men går inget vidare alls. Alla hästar går tillsammans och det serveras fritt med fint! hösilage ute i hagen, vilken tant tar väl till vara på. :grin:

Vill helst inte ha munkorg nu heller eftersom hon går med den hela sommaren sen. Och heller inte när det är så kallt nu.

Får helt enkelt ut och galoppera mer :D

Wilja: Träligt med såret, men får hoppas det håller sig skapligt så ni kan komma igång snart!

Min Sixt har också en svängd gjord, annars ligger sadeln på halsen, typ.
Kombination av jättekagge och lite mysko sadelläge.

Hade glömt att jag hade den faktiskt, men letade igenom mina gömmor och vips så var den där. :D

trodde dock att den skulle vara för kort, men inte än iaf.

Aprilia har bra sadelläge annars, men icke med magen hon har nu. :grin:

Hur går det med din räser tant?
:D

Man vet aldrig hur det går med henne :p

Ena dagen är hon hysterisk, springer som en idiot i djuuup snö, blir genomsvettig och flåsig, men taktar hela vägen till stallet, till hagen och sliter sig vid grinden.

Andra dagar så sköter hon sig exemplariskt, fast, lite vild är hon alltid :D

Just nu försöker jag bara intala mig själv att det inte är en tax jag äger..
Bild034.jpg

Eller en giraff..
Bild029.jpg

;)

tjaaa, det där med giraffen det var ju rätt likt. :D

men du.. Hon har minsakt lite på magen va?

Ser ju fin ut, med tanke på att hon vilat hit och dit. :)

Förut var själv hon rätt så normal, men magen var stor.
Nu är hela hon fläskig, så det kanske är därför den ser mindre ut? :p

Äsch, har man bara varit igång 5 månader (med flera igångsättningar inräknade) under 13 månader så får man se ut lite som man vill ;)

Som Akilles då, alltid vild men i olika mängd ;)

Vi håller för fullt på med flytten till gården, eller allt är väl flyttat förutom hästarna - men det är mycket som ska ställas i ordning. Värsta tänkbara tid på året egentligen, men metervis av snö och mellan -20 och -30 grader kallt :crazy:

Någon som är skicklig på el? Det är ett helsike att få till bra el vintertid här uppe, och hade gärna haft rejält med power under de första dagarna åtminstone. Tänkte koppla strömmen bara i den övre tråden, eftersom det är så hujedamig mycket snö att den undre i princip tar i snön. En blåsig dag så är det snö över tråden på sina ställen. Så har dragit en helt ny tråd där, för att vara säker på att den är okej. Vissa av stolparna är i metall och har tidigare använts för jordning, de bör ju vara rejält nedgrävna men frågan är hur mycket den frusna marken tar av effekten? Kanske borde sätta två jordningar? Aggregatet är ett nätdrivet Toro, som säljarna lämnade. Ingen aning om årsmodell, men eftersom de inte bodde där längre än ca 2 år och byggde stall mm under den tiden så känns det inte som att det bör vara äldre än så. Tips? Tankar?

Det är sååå mycket lättare att fixa med hagar på sommaren :(

*KL*

Shiiiit vad mycket snö? I normala fall tar det ca 15 minuter till jobbet inkl. att lämna hunden hos svärföräldrarna. Idag tog det 1 timme och 15 minuter... Då fick jag skotta loss mig själv en gång och en taxi en gång på vägen.

Jag som skulle åkt till Skara med W idag för att fixa såret, men det känns inte så lägligt att köra med snö när det just trillat drygt 35 cm snö över natten!

KL

Då har man provsuttit Ella i stallet. Ridning får dock vänta tills bäckenet läkt ihop bättre, känner av i fogarna när jag mockar.

Tur att det är så mycket snö så Ella tvingas lyfta på benen. Men jag får väl ändå longera o tömköra igång henne om jag ska överleva första ridturen. Dumt att göra lille Viktor moderlös redan i späd ålder.

Jasså, det blev en liten Viktor :D Ett av de namn jag kan tänka mig på våran, men dels heter en kollegas son det och sen faller det inte riktigt sambon på läppen.

Snart är ni igång, ska du se! Men ta det lugnt och låt kroppen återhämta sig lite. :laugh:

Lånar egen knapp..

Måste bara få gnälla av mig lite!

Såret på W sprack upp igår igen och varet vällde ut. Min man är med stora bilen på jobb i två dagar så jag ringer pappa för att höra om jag inte kan få låna hans bil och gärna pappa också för att ta mig till skara imorgon när det fanns nästa tid. Men nääää... Det gick inte för sig för det var ju fredag???

Ok, om han hade något superviktigt att göra, men nu ska han ta en öl och titta på Lets dance... Jag har inte bett om hjälp på flera år och klarar mig själv för det mesta, men nu blev jag riktigt besviken.

Veterinären som vi brukar ta hem har inte tid förrän nästa vecka så nu vet jag inte vad jag ska göra. W har tröttnat på sårvård för längesen så han kickar bara jag tittar på såret. Dubbla doser lugnande plus brems hjälpte inte i Skara utan de fick söva honom för att kunna fixa såret. Hur i hela friden ska jag kunna få rent såret och badda med Lotagen två gånger om dagen??

Jäkla skit rent ut sagt!

Det var inte så hjälpsamt av din pappa :crazy: (såklart sagt utan att veta ett dyft om er relation osv)

Du har ingen kompis som kan ställa upp? I värsta fall hyra en dragbil? Distriktsveterinären?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30